Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.28.) önkormányzati rendelete

Települési támogatásról és a lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó előírásokról

Hatályos: 2016. 07. 01- 2017. 02. 21

Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 132. § (4) bekezdés a) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I.Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1.§

A rendelet célja, hogy megállapítsa

a)[1] a települési támogatást igénylők részére a lakókörnyezet rendezettségének biztosítása körében előírt részletes szabályokat,

 b) az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő települési támogatások formáit, a jogosultság feltételeit, a támogatás igénylésének, megállapításának, kifizetésének, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályait. 

2. Eljárási rendelkezések

2. §


(1) A települési támogatás iránti kérelmeket a Lánycsóki Közös Önkormányzati Hivatal Homorúdi Kirendeltségén (a továbbiakban: hivatal) lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(2) Az egyes támogatási típusok esetében alkalmazandó kérelem nyomtatványokat a rendelet mellékletei tartalmazzák. A jövedelemnyilatkozat és a vagyoni nyilatkozat kivételével a kérelem nyomtatvány alkalmazása nem kötelező, de amennyiben a kérelem az elbíráláshoz szükséges adatokat – különösen a kérelmező természetes személyazonosító adatait és társadalombiztosítási azonosító jelét – valamint a kötelezően előírt melléketeket nem tartalmazza, a kérelmező hiánypótlásra történő felszólításának van helye.

(3) A jövedelemtől függő támogatások esetében a jövedelem számítására, annak igazolására vonatkozóan a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szoctv.) előírásait kell figyelembe venni. A jövedelemnyilatkozat nyomtatványt a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(4) Vagyoni feltétel meghatározása esetén a vagyon fogalmára a Szoctv. előírásait kell figyelembe venni. Vagyonnyilatkozat nyomtatványt a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

(5) Amennyiben a támogatás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(6) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a hivatal már bármely ügyben vizsgálta, és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

3. §


(1A települési támogatások megállapítása esetében – kivéve a 17.§ szerinti rendkívüli méltánylást érdemlő esetekben – a hatáskörét a polgármesterre átruházza.

(2Átruházott hatáskörben hozott döntéseiről a polgármester a következő testületi ülésen, zárt ülés keretében beszámol. 

4. §


(1A határozatlan időre megállapított támogatások esetén a jogosultság fennállását évenként felül kell vizsgálni, ennek tényét – azaz a továbbfolyósíthatóságot – az ügyiratban rögzíteni kell.

(2A települési támogatás igénylőjének adataiban, a támogatásra való jogosultság megállapításánál figyelembe vett adatokban bekövetkező változásokat a kérelmező köteles 15 napon belül bejelenteni. 

3. Kifizetés

5. §


(1A rendszeres pénzbeli támogatás folyósítása a tárgyhót követő hónap 5. napjáig, nem rendszeres pénzbeli támogatás kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 5 napon belül átutalással történik.

(2Házipénztárból történő kifizetés kérelemre, illetve az elszámolási kötelezettséggel megállapított támogatások esetében történhet. A jogosult az összeget legkésőbb a határozat kézhezvételét követő 15 napig – pénztári órák idején veheti fel az önkormányzat házipénztárában. 

4. Jogosulatlanul igénybe vett támogatás megtérítése

6. §


(1) A jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett támogatás esetén az igénybevevő köteles

a) a pénzbeli támogatás visszafizetésére,

b) a természetben nyújtott támogatás esetén a dolog visszaszolgáltatására vagy a dolog, szolgáltatás értékének megfelelő pénzegyenérték megfizetésére.

(2) Az (1) bekezdés szerinti megtérítést a jegybanki alapkamattal megemelt összegben kell visszafizetni.

(3) A képviselő-testület indokolt esetben a kötelezett kérelmére legfeljebb 6 havi részletfizetést engedélyezhet.

II. Fejezet

Lakókörnyezet rendezettsége

7.§


(1)[2] A havi rendszerességgel megállapított települési támogatásra az jogosult, aki a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozó feltételeket teljesíti.

(2) A lakókörnyezet rendezettsége körében a jogosult köteles

a) biztosítani az általa életvitelszerűen lakott – saját, bérelt vagy szívességi lakáshasználat alapján használt – ingatlan állagát, rendeltetésszerű használhatóságát, higiénikus állapotát;

b) gondoskodni az ingatlan területén lévő járdák, udvarok, kertek, kapulajak, továbbá az ingatlanhoz tartozó valamennyi terület, helyiség rendszeres tisztántartásáról, gyommentesítéséről;

c) az ingatlannal közvetlenül határos közterületet, járdát gazmentesen, tisztán tartani, síkosság mentesítéséről gondoskodni,

d) az ingatlanról a járdára kinyúló, és a közlekedést zavaró ágakat lemetszeni;

e) gondoskodni arról, hogy ingatlanán háztartási, építési vagy veszélyes hulladékot ne halmozzon fel.

(3) A lakókörnyezet rendezettségének ellenőrzése helyszíni szemle során történik, melyről a rendelet 3. melléklete szerinti adatlapot kell kitölteni.

(4) A lakókörnyezet rendezettségére vonatkozó szabályok teljesítésére a települési támogatást kérelmezőt, illetve a jogosultat megfelelő, de legalább ötnapos határidő tűzésével – az elvégzendő tevékenységek konkrét megjelölésével – fel kell szólítani. Amennyiben a kérelmező vagy a jogosult a feltételeknek felszólítás ellenére sem tesz eleget, a kérelmet el kell utasítani, vagy a megállapított támogatást meg kell szüntetni.

III. Fejezet

Települési támogatás

8.§


(1) A képviselő-testület a Szoctv. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként települési támogatást ebben a fejezetben meghatározottak szerint nyújt.

(2) Települési támogatás formája lehet

a) születési támogatás,

b) temetési támogatás,

c) tanévkezdési támogatás,

d) támogatás tandíjfizetéshez

e) gyógyszertámogatás

f) ápolási támogatás

g)[3] rendkívüli támogatás,

h)[4] lakásfenntartási támogatás

5. Születési támogatás

9.§


(1) Születési támogatás állapítható meg gyermek születése esetén a család jövedelmi viszonyaira tekintet nélkül a homorúdi lakóhellyel rendelkező anyának.

(2) A születési támogatás mértéke gyermek születése esetén 30 000 forint.

(3 A születési támogatás igénylésére a születést követő 30 napon belül van lehetőség a rendelet 4. melléklete szerinti kérelemmel.

(4) A kérelemhez be kell mutatni a gyermek születési anyakönyvi kivonatát.

6. Temetési támogatás

10.§


(1Temetési támogatás állapítható meg elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként a család jövedelmi viszonyaira tekintet nélkül.

(2A temetési támogatás mértéke 40 000 forint.

(3A temetési támogatás igénylésére a temetést követő 30 napon belül van lehetőség a rendelet 5. melléklete szerinti kérelemmel.

(4A kérelemhez mellékelni kell

a) a kérelmező nevére kiállított temetési szolgáltatásról szóló számlát

b) ha a haláleset nem helyben történt, az elhunyt személy halotti anyakönyvi kivonatát

(5Indokolt esetben az eltemettetésről gondoskodó a temetési támogatási kérelmét a temetési számlák nélkül is benyújthatja, és részére a támogatás – utólagos elszámolási kötelezettség előírása mellett – megállapítható és kifizethető.

(6Nem állapítható meg temetési segély annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban részesült. 

7. Tanévkezdési támogatás

11.§


(1Tanévkezdési támogatás adható a család jövedelmi viszonyaira tekintet nélkül annak a kérelmezőnek, akinek gyermeke óvodába, általános iskolába jár, illetve nappali képzés keretében középiskolai vagy felsőfokú tanulmányait végzi.

(2A tanévkezdési támogatás mértéke

a) óvodás gyermek esetében 10 000 forint,

b) általános iskolás gyermek esetében (1-8. osztály) 15 000 forint,

c) középiskolás gyermek esetében (9. osztálytól) 20 000 forint,

d) felsőfokú oktatási intézményben tanuló gyermek esetében 25 000 forint.

(3A tanévkezdési támogatás igénylésére augusztus 15. és szeptember 30. közötti időben van lehetőség a rendelet 6. melléklete szerinti kérelemmel.

(4A kérelemhez mellékelni kell a gyermek iskolalátogatási igazolását, vagy az intézmény listáját az ott tanuló gyermekekről.

8. Támogatás tandíjfizetéshez

12.§


(1A művészeti oktatásban részt vevő gyermeket nevelő családok részére támogatás biztosítható oly módon, hogy a kifizetett tandíj összegét az önkormányzat megtéríti.

(2A támogatás igénylésére a rendelet 7. melléklete szerinti kérelemmel van lehetőség, melyhez mellékelni kell a művészetoktatási intézmény igazolását.

(3A támogatás megállapítása egy tanévre történik, kifizetése a tandíj megfizetését igazoló bizonylat bemutatását követően történik, a ténylegesen megfizetett összegben. 

9. Gyógyszer támogatás

13.§


(1-A tartósan beteg, rendszeres gyógyszeres kezelést igénylő, szociálisan rászoruló személy részére a gyógyszerköltségek mérsékléséhez gyógyszer támogatás adható, amennyiben a kérelmező nem jogosult közgyógyellátásra.

(2Gyógyszer támogatásra jogosult az a személy, akinek

a) a családjában az egy főre számított havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének

aa) családban élő esetén a 175 %-át,

ab) egyedülélő esetében a 200 %-át,

b) havi rendszeres gyógyító ellátás költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 20%-át meghaladja,

c) és a családtagok egyikének sincsen vagyona.

(3A támogatás igénylésére a rendelet 8. melléklete szerinti kérelemmel van lehetőség, melyhez mellékelni kell a háziorvos, vagy szakorvos igazolását a rendszeresen szedett gyógyszerekről, a gyógyszertár igazolását a rendszeres gyógyító ellátás költségéről, valamint a közgyógyellátás megállapítása iránt benyújtott kérelem elutasításáról szóló határozatot.

(4A gyógyszer támogatás havi összege 5.000.- forint, mellyel havonta utólag a háziorvosi igazoláson feltűntetett gyógyszerek megvásárlásáról kiállított számlával el kell számolni.

(5A gyógyszer támogatást egy évre kell megállapítani.

10/A. Lakásfenntartási támogatás

14/A.§[5]


(1) Lakásfenntartási támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott támogatás.

(2) A kérelem elbírálásakor figyelembe vehető, támogatható lakásfenntartási kiadások: villanyáram, vízfogyasztás, gázfogyasztás, hulladékszállítás, amennyiben ezen költségek együttes, havi összege meghaladja az 5000 forintot.

(3) A támogatás igénybe vételére jogosult, akinek a nevére az lakásfenntartási költségekről kiállított közüzemi számlák szólnak.

(4) Rászorultnak tekinthető, akinek a háztartásában az egy főre számított jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(5) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(6) A támogatás mértéke havonta:

a) legalább 2 kiskorú gyermeket nevelő háztartás esetén 5000 forint,

b) az a) pontban meghatározott háztartáson kívüli esetben 2500 forint.

(7) A támogatás megállapítás igénylésére a rendelet 11. melléklete szerinti kérelem benyújtásával van lehetőség, melyhez mellékelni kell a támogatható lakásfenntartási kiadásokról a kérelmező nevére kiállított közüzemi számlák másolatát.

(8) A támogatás megállapításának kezdő napja annak a hónapnak az első napja, melyben a kérelmet hiánytalanul benyújtották, utolsó napja a kérelem benyújtását  követő év február utolsó napja lehet.

10. Ápolási támogatás

14.§


(1Ápolási támogatás állapítható meg annak a hozzátartozónak, aki a 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és

a) családjában az egy főre számított családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,

b) egyedülálló esetén jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át,

c) és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.

(2A támogatás igénylésére a rendelet 9. melléklete szerinti kérelemmel van lehetőség, melyhez csatolni kell a háziorvos igazolását arról, hogy az ápolt tartósan beteg, és szakvéleményét arra vonatkozóan, hogy az ápolt állandó és tartós gondozásra szorul.

(3Az ápolási támogatás havi összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 90 %-a.

(4A támogatást egy évre kell megállapítani.

(5Meg kell szüntetni az ápolási támogatás folyósítását, ha az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti.

(6Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

11. Rendkívüli támogatás

15.§


(1A létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére az önkormányzat rendkívüli támogatást nyújt.

(2Elsősorban azokat a személyeket indokolt rendkívüli támogatásban részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások – vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(3Rendkívüli támogatás kérelemre – a rendelet 10. melléklete szerint – és hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

16.§


(1Eseti rendkívüli támogatás összege

a) egyedül élő nyugdíjas kérelmező esetén, amennyiben a jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege

aa) alatt van, 5.000.- forint,

ab) és annak 150%-a között van, 3.000.- forint;

b) családban élő nyugdíjas esetén, amennyiben a családjában az egy főre számított jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 80%-a

ba) alatt van, 5.000.- forint,

bb) és 100%-a között van, 3.000.- forint;

c) egyedül élő munkanélküli esetén, ha a jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 150%-a alatt van, 2.000.- forint,

d) családban élő munkanélküli esetén, amennyiben a családjában az egy főre számított jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összege alatt van, 4.000- forint.

(2A támogatás megállapításának feltétele, hogy a család tagjai egyikének sincs vagyona.

(3Eseti rendkívüli támogatás évente legfeljebb két alkalommal állapítható meg. A két alkalom számításánál figyelmen kívül kell hagyni a 17.§ szerint megállapított támogatást. 

17.§


(1Rendkívüli támogatás, rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó, tartós táppénzes állomány, betegség, baleset stb.) évente egy alkalommal jövedelemre tekintet nélkül, a képviselő-testület egyedi döntése alapján is megállapítható.

(2Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben a támogatás adható egyszeri támogatásként, vagy havi rendszerességgel.

(3A rendkívüli méltánylást érdemlő esetben a támogatás összege az eset körülményeinek egyedi mérlegelését követően a képviselő-testület döntése alapján kerül megállapításra.

IV. FEJEZET

ZÁRÓ ÉS HATÁLYBA LÉPTETŐ RENDELKEZÉSEK

18.§


(1A rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2A rendelet települési támogatásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni a hatálybalépéskor folyamatban lévő, el nem bírált, önkormányzati segély kérelmek ügyében.

(3A rendelet hatályba lépésekor már megállapított, folyósított helyi ápolási díjak tekintetében 2015. április 30-ig felülvizsgálatot kell végezni, és amennyiben az igénylő megfelel a rendelet feltételeinek, az ellátás települési támogatás, ápolási támogatás formájában folyósítható tovább.

(4A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 4/2011. (III.16.) önkormányzati rendelet 2-34.§-a.

(5A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik a helyben szokásos módon.

Homorúd, 2015. február 27.


                Teszárik József s.k.,                                                    Iloskityné dr.Pantyata Ágnes s.k.,

                     polgármester                                                                             jegyző

Z á r a d é k:

A jelen rendelet HOMORÚD községben 2015. február 28. napján az Önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kihirdetésre került.


Homorúd, 2015. február 28.

                                                                                                   Iloskityné dr.Pantyata Ágnes s.k.,

                                                                                                                     jegyző

[1]

A rendelet szövegét a 4/2016. (VI.24.) önkormányzati rendelet 4. §-a módosította. Hatályos: 2016. július 1-jétől

[2]

A rendelet szövegét a 4/2016. (VI.24.) önkormányzati rendelet 4. §-a módosította. Hatályos: 2016. július 1-jétől

[3]

A rendelet szövegét a 4/2016. (VI.24.) önkormányzati rendelet 4. §-a módosította. Hatályos: 2016. július 1-jétől

[4]

A rendelet szövegét a 4/2016. (VI.24.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2016. július 1-jétől

[5]

Beiktatta a 4/2016. (VI.24.) önkormányzati rendelet 2. §-a. Hatályos: 2016. július 1-jétől