Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2018 (XI.29.) önkormányzati rendelete
A falugondnoki szolgálatról
Hatályos: 2019. 02. 01- 2021. 09. 27Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2018 (XI.29.) önkormányzati rendelete
A falugondnoki szolgálatról
Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (4) bekezdésében, valamint 92. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. A rendelet célja, hatálya
1. § (1) Homorúd Községi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) célja, hogy a falugondnoki szolgálat létrehozásával és működtetésével enyhítse Homorúd község méretéből és sajátos felépítéséből adódóan – különösen a Riha településrész és a tanyás részek lakosai vonatkozásában – az intézményhiányból eredő hátrányokat, segítse a lakosság szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutását, az ehhez kapcsolódó egyéni és közösségi szintű szükségletek teljesítését.
(2) A rendelet hatálya kiterjed Homorúd község közigazgatási területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 3. §. szerinti személyi körre terjed ki.
2. A falugondnoki szolgálat feladatainak rendszere
2. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:
- a) alapfeladatok:
- aa) közreműködés étkeztetésben, a házi segítségnyújtásban, közösségi és szociális információk szolgáltatásában,
- ab) egyészségügyi ellátáshoz való hozzájutás bizosítása
- ac) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása.
- b) kiegészítő feladatok, lakossági szolgáltatások:
- ba) közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,
- bb) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása
- bc) egyéb lakossági szolgáltatások és az alapszolgáltatásokon kívüli egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.
- a) önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:
- ca) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,
- cb) falugondnoki szolgálat működésével kapcsolatos teendők ellátása.
3. Alapfeladatok
3. § (1) Az önkormányzat a településen a szociális étkeztetés valamint a házi segítségnyújtás szociális alapellátást a Dávod-Dunafalva Szociális Intézményfenntartó Tárulás által fenntartott Dávod Gondozási Központ intézmény keretében biztosítja.
(2) Az alapellátás biztosításában a falugondnoki szolgálat a szakértelemhez nem kötött feladatok ellátásának segítésével – időszakosan az étel házhoz szállításával, kisebb ház körüli munkák ellátásával – az alapellátást biztosító intézménnyel, annak dolgozóival együttműködve vesz részt.
(3) A rendszeres együttműködés részletkérdéseiben, az egyes feladatok tartós megosztásával kapcsolatban az önkormányzat és Dávod Gondozási Központ között írásos megállapodás megkötése szükséges.
4. § (1) A közösségi és szociális információk szolgáltatásában történő közreműködés keretében a falugondnok tájékoztatja a lakosságot, különösen a rászorultakat az általuk igényelhető szociális és egyéb ellátásokról, támogatásokról, jogaikról, aktuális kötelezettségeikről, a településen elérhető közösségi eseményekről.
(2) Az információszolgáltatási tevékenysége körében a falugondnok együttműködik a településen ellátást nyújtó szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti, igazgatási, kulturális és egyéb közösségi feladatok ellátó szervekkel, intézményekkel, elsősorban a települési önkormányzat képviselőivel, alkalmazottaival és az önkormányzati hivatal dolgozóival.
5. § (1) Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása érdekében a falugondnok segíti a rászorulókat a háziorvosi rendelésre, vagy egyéb egészségügyi intézménybe történő eljutásban. Ennek keretében igény esetén szállítja a betegségük, idős koruk vagy fogyatékosságuk miatt egészségügyi ellátáshoz önállóan eljutni nem képes rászorulókat.
(2) A falugondnok az egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítást abban az esetben végezheti, ha a kérelmező tömegközlekedés igénybevételére nem képes, feltéve, ha az egészségi állapota nem igényli mentő vagy betegszállító igénybevételét. Ebben az esetben a szolgáltatás igénybevételét – a háziorvos javaslatát figyelembe véve, az igénybevevő egészségi állapotára, a kezelés jellegére, az igénybevevő szociális helyezetére vonatkozó információk ismeretében, a falugondnok javaslata alapján – a polgármester egyedi mérlegelés alapján engedélyezi.
(3) A falugondnok biztosítja a rászorulók részére a gyógyszerkiváltást és a gyógyászati segédeszközök beszerzését. Ezen feladat rendszeres ellátása kiemelkedően fontos, mivel a településen gyógyszertár nem működik.
6. § (1) Az óvodás és általános iskolás gyermek számára kötelező felvételt biztosító intézmények Újmohácson találhatóak, a gyermekek intézménybe szállítása menetrendszerinti autóbuszjárattal megoldott, melyen a gyermekek kísérete biztosított. A gyermeklétszám miatt a mindennapos intézménybe szállítást a falugondnoki szolgálat ellátni nem tudja.
(2) Egyéb óvodai, iskolai rendezvényre vagy tanításon kívüli elfoglaltságra, versenyekre, kirándulásokra a gyermekek szállítását igény esetén a falugondnoki szolgálat az intézménnyel vagy egyéb szervezetekkel, szülőkkel együttműködve biztosítja.
4. Kiegészítő feladatok
7. § (1) A közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése körében a falugondnoki szolgálat elsősorban az önkormányzati szervezésű programok lebonyolításában vesz részt, a polgármester irányítása mellett.
(2) Amennyiben az alapfeladatok és az (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátását nem veszélyeztetik, a falugondnok a polgármester tudtával és beleegyezésével közreműködhet a településen megvalósuló egyéb közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezésében is a szervező felkérésre.
(3) Egy időben megvalósuló több program esetében a közreműködés mértéke a szervező, a polgármester és a falugondnok között lezajló egyeztetés alapján kerül meghatározásra.
(4) A falugondnoki szolgálat részt vesz a helyi kulturális, sport csoportok, nyugdíjas- vagy gyermekcsoportok szállításában más településen megvalósuló művelődési, sportesemények, szabadidős programokra. A szállítási feladatokat a polgármester előzetes engedélyével lehet ellátni.
8. § (1) A falugondnok az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, a lakossági igények továbbítása, valamint az egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés körében rendszeresen kapcsolatot tart a településen működő, a településen ügyfélfogadást tartó önkormányzati, és állami közigazgatási szervekkel, helyben ellátást nyújtó költségvetési szervekkel, intézményekkel.
(2) A falugondnok az ügyfélfogadásra szállítja az érintetteket, közreműködik kérelmek, nyomtatványok beszerzésében, címzettekhez történő eljuttatásában.
(3) A helyben képviselettel nem rendelkező, helyben ellátást nem nyújtó szervezetek esetében a közreműködés mértékét az egyedi helyzet alapján kell megállapítani.
9. § Az egyéb lakossági szolgáltatások és az alapszolgáltatásokon kívüli egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés keretében a falugondnoki szolgálat többek között
- a) részt vesz a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének biztosításában, az étel kiosztásával, illetve szükség esetén házhoz szállításával,
- b) igény esetén segítséget nyújt a kapcsolatfelvételben, és kapcsolattartásban a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat munkatársaival,
- c) segítséget nyújt az életkora, fogyatékossága vagy egyéb okból rászorulók részére a napi fogyasztási cikkek, illetve tartós fogyasztási cikkek beszerzésében, háztartási gépek, berendezések javításának intézésében.
5. Önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások
10. § (1) A falugondnoki szolgálat részt vesz az önkormányzati információk közvetítésében a lakosság részére, szórólapok, plakátok elhelyezésével, kézbesítésével, valamint személyesen.
(2) Részt vesz az önkormányzati egyéb feladatok valamint a falugondnoki szolgálat működésével kapcsolatos teendők ellátásban,
- a) beszerzések lebonyolításával,
- b) a falugondnoki gépjármű fenntartásával kapcsolatos feladatok ellásával,
- c) önkormányzati feladatokhoz kapcsolódóan a polgármester és a képviselők szállításával,
- d) megbízása esetén az önkormányzati feladatellátáshoz kapcsolódó ügyintézésben való részvétellel,
- e) az önkormányzat által működtetett közmunka programok lebonyolításával kapcsolatos feladatokkal.
6. Falugondnoki szolgálat igénybevételéhez kapcsolódó egyéb rendelkezések
11. § (1) A falugondnoki szolgáltatás igénybevételére jogosultak elsősorban azok
- a) akik szociális rászorultak és koruk, egészségi állapotuk miatt önmagukról gondoskodni nem tudnak, hozzátartozó, vagy más személy segítségét igénybe venni nem tudják,
- b) akik szociális vagy mentálhigiénés állapotuk miatt veszélybe kerültek,
- c) akik önmaguk és családjuk szállítását megoldni nem tudják, vagy az számukra aránytalanul nagy terhet jelentene.
(2) A falugondnoki szolgálat igénybevétele elsősorban szóbeli – személyes vagy telefonos – kérelem alapján történik, melyet közvetlenül a falugondnokhoz lehet bejelenteni.
(3) A szolgáltatás biztosításáról, vagy a kérelem elutasításáról, a szolgáltatás tartalmáról a falugondnok köteles az igénylőt haladéktalanul tájékoztatni.
(4) A falugondnoki szolgálat elsősorban az alapfeladatnak minősülő szolgáltatásokat köteles ellátni, a kiegészítő feladatnak minősülő és az önkormányzati feladatok megoldását segítő kérelmek, szolgáltatások csak akkor teljesíthetők, ha azok az alapfeladatok ellátását nem veszélyeztetik.
(5) A feladatok rangsorolását a falugondnok a polgármester irányításával végzi.
12. § (1) A falugondnoki szolgálat igénybevételét az önkormányzat térítésmentesen biztosítja.
(2) A bevásárlással, gyógyszer beszerzéssel kapcsolatban az igénybevevő köteles a beszerzés költségét – átvételi elismervény ellenében – megelőlegezni. A falugondnok az átvett összeggel a kiállított számla vagy bizonylat alapján az igénybevevővel az áru átadásával egyidejűleg elszámol.
7. Egyéb rendelkezések
13. § (1) A falugondnok kinevezése, felmentése Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskörébe tartozik, az egyéb munkáltatói jogok gyakorlója a polgármester.
(2) A falugondnoki szolgálat munkájáról a falugondnok köteles a képviselő-testület előtt évente beszámolni.
(3) A fenntartó eltekint a falugondnok által vezetett tevékenységi naplónak a szolgáltatást igénybevevő által történő aláírásától.
(4) A falugondnok részére a fenntartó önkormányzat kétévente munkaruhát biztosít, a juttatás mértékét a képviselő-testület éves költségvetési rendeletében határozza meg.
(5) A fenntartó önkormányzat biztosítja a feladatellátáshoz szükséges gépjárművet és mobiltelefon használatát.
8. Záró rendelkezések
14. § (1) A rendelet 2019. február 1. napján lép hatályba.
(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik a helyben szokásos módon.