Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2018 (XI.29.) önkormányzati rendelete

A falugondnoki szolgálatról

Hatályos: 2022. 11. 19

Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2018 (XI.29.) önkormányzati rendelete

A falugondnoki szolgálatról

2022.11.19.

Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (4) bekezdésében, valamint 92. § (1) és (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet célja, hatálya

1. § (1) Homorúd Községi Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat) célja, hogy a falugondnoki szolgálat létrehozásával és működtetésével enyhítse Homorúd község méretéből és sajátos felépítéséből adódóan – különösen a Riha településrész és a tanyás részek lakosai vonatkozásában – az intézményhiányból eredő hátrányokat, segítse a lakosság szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz való hozzájutását, az ehhez kapcsolódó egyéni és közösségi szintű szükségletek teljesítését.

(2)1 A rendelet hatálya a Homorúd község közigazgatási területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 3. §. szerinti személyi körre terjed ki.

2. A falugondnoki szolgálat feladatainak rendszere

2. §2 A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:

a) alapfeladatok:

aa) közreműködés étkeztetésben, a házi segítségnyújtásban, közösségi és szociális információk szolgáltatásában,

ab) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása

ac) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása;

b) kiegészítő feladatok, lakossági szolgáltatások:

ba) közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

bb) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

bc) egyéb lakossági szolgáltatások és az alapszolgáltatásokon kívüli egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés;

c) önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:

ca) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,

cb) falugondnoki szolgálat működésével kapcsolatos teendők ellátása.

3. Alapfeladatok

3. § (1) Az önkormányzat a településen a szociális étkeztetés valamint a házi segítségnyújtás szociális alapellátást a Dávod-Dunafalva Szociális Intézményfenntartó Tárulás által fenntartott Dávod Gondozási Központ intézmény keretében biztosítja.

(2) Az alapellátás biztosításában a falugondnoki szolgálat a szakértelemhez nem kötött feladatok ellátásának segítésével – időszakosan az étel házhoz szállításával, kisebb ház körüli munkák ellátásával – az alapellátást biztosító intézménnyel, annak dolgozóival együttműködve vesz részt.

(3) A rendszeres együttműködés részletkérdéseiben, az egyes feladatok tartós megosztásával kapcsolatban az önkormányzat és Dávod Gondozási Központ között írásos megállapodás megkötése szükséges.

4. § (1) A közösségi és szociális információk szolgáltatásában történő közreműködés keretében a falugondnok tájékoztatja a lakosságot, különösen a rászorultakat az általuk igényelhető szociális és egyéb ellátásokról, támogatásokról, jogaikról, aktuális kötelezettségeikről, a településen elérhető közösségi eseményekről.

(2) Az információszolgáltatási tevékenysége körében a falugondnok együttműködik a településen ellátást nyújtó szociális, gyermekvédelmi, gyermekjóléti, igazgatási, kulturális és egyéb közösségi feladatok ellátó szervekkel, intézményekkel, elsősorban a települési önkormányzat képviselőivel, alkalmazottaival és az önkormányzati hivatal dolgozóival.

5. § (1) Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása érdekében a falugondnok segíti a rászorulókat a háziorvosi rendelésre, vagy egyéb egészségügyi intézménybe történő eljutásban. Ennek keretében igény esetén szállítja a betegségük, idős koruk vagy fogyatékosságuk miatt egészségügyi ellátáshoz önállóan eljutni nem képes rászorulókat.

(2) A falugondnok az egyéb egészségügyi intézménybe történő szállítást abban az esetben végezheti, ha a kérelmező tömegközlekedés igénybevételére nem képes, feltéve, ha az egészségi állapota nem igényli mentő vagy betegszállító igénybevételét. Ebben az esetben a szolgáltatás igénybevételét – a háziorvos javaslatát figyelembe véve, az igénybevevő egészségi állapotára, a kezelés jellegére, az igénybevevő szociális helyezetére vonatkozó információk ismeretében, a falugondnok javaslata alapján – a polgármester egyedi mérlegelés alapján engedélyezi.

(3) A falugondnok biztosítja a rászorulók részére a gyógyszerkiváltást és a gyógyászati segédeszközök beszerzését. Ezen feladat rendszeres ellátása kiemelkedően fontos, mivel a településen gyógyszertár nem működik.

6. § (1) Az óvodás és általános iskolás gyermek számára kötelező felvételt biztosító intézmények Újmohácson találhatóak, a gyermekek intézménybe szállítása menetrendszerinti autóbuszjárattal megoldott, melyen a gyermekek kísérete biztosított. A gyermeklétszám miatt a mindennapos intézménybe szállítást a falugondnoki szolgálat ellátni nem tudja.

(2) Egyéb óvodai, iskolai rendezvényre vagy tanításon kívüli elfoglaltságra, versenyekre, kirándulásokra a gyermekek szállítását igény esetén a falugondnoki szolgálat az intézménnyel vagy egyéb szervezetekkel, szülőkkel együttműködve biztosítja.

4. Kiegészítő feladatok

7. § (1) A közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése körében a falugondnoki szolgálat elsősorban az önkormányzati szervezésű programok lebonyolításában vesz részt, a polgármester irányítása mellett.

(2) Amennyiben az alapfeladatok és az (1) bekezdésben meghatározott feladatok ellátását nem veszélyeztetik, a falugondnok a polgármester tudtával és beleegyezésével közreműködhet a településen megvalósuló egyéb közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek szervezésében is a szervező felkérésre.

(3) Egy időben megvalósuló több program esetében a közreműködés mértéke a szervező, a polgármester és a falugondnok között lezajló egyeztetés alapján kerül meghatározásra.

(4) A falugondnoki szolgálat részt vesz a helyi kulturális, sport csoportok, nyugdíjas- vagy gyermekcsoportok szállításában más településen megvalósuló művelődési, sportesemények, szabadidős programokra. A szállítási feladatokat a polgármester előzetes engedélyével lehet ellátni.

8. § (1) A falugondnok az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, a lakossági igények továbbítása, valamint az egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés körében rendszeresen kapcsolatot tart a településen működő, a településen ügyfélfogadást tartó önkormányzati, és állami közigazgatási szervekkel, helyben ellátást nyújtó költségvetési szervekkel, intézményekkel.

(2) A falugondnok az ügyfélfogadásra szállítja az érintetteket, közreműködik kérelmek, nyomtatványok beszerzésében, címzettekhez történő eljuttatásában.

(3) A helyben képviselettel nem rendelkező, helyben ellátást nem nyújtó szervezetek esetében a közreműködés mértékét az egyedi helyzet alapján kell megállapítani.

9. § Az egyéb lakossági szolgáltatások és az alapszolgáltatásokon kívüli egyéb szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés keretében a falugondnoki szolgálat többek között

a) részt vesz a rászoruló gyermekek szünidei étkeztetésének biztosításában, az étel kiosztásával, illetve szükség esetén házhoz szállításával,

b) igény esetén segítséget nyújt a kapcsolatfelvételben, és kapcsolattartásban a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat munkatársaival,

c) segítséget nyújt az életkora, fogyatékossága vagy egyéb okból rászorulók részére a napi fogyasztási cikkek, illetve tartós fogyasztási cikkek beszerzésében, háztartási gépek, berendezések javításának intézésében.

5. Önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások

10. § (1) A falugondnoki szolgálat részt vesz az önkormányzati információk közvetítésében a lakosság részére, szórólapok, plakátok elhelyezésével, kézbesítésével, valamint személyesen.

(2) Részt vesz az önkormányzati egyéb feladatok valamint a falugondnoki szolgálat működésével kapcsolatos teendők ellátásban,

a) beszerzések lebonyolításával,

b)3 a falugondnoki gépjármű fenntartásával kapcsolatos feladatok ellátásával,

c) önkormányzati feladatokhoz kapcsolódóan a polgármester és a képviselők szállításával,

d) megbízása esetén az önkormányzati feladatellátáshoz kapcsolódó ügyintézésben való részvétellel,

e) az önkormányzat által működtetett közmunka programok lebonyolításával kapcsolatos feladatokkal.

6. Falugondnoki szolgálat igénybevételéhez kapcsolódó egyéb rendelkezések

11. § (1) A falugondnoki szolgáltatás igénybevételére jogosultak elsősorban azok

a) akik szociális rászorultak és koruk, egészségi állapotuk miatt önmagukról gondoskodni nem tudnak, hozzátartozó, vagy más személy segítségét igénybe venni nem tudják,

b) akik szociális vagy mentálhigiénés állapotuk miatt veszélybe kerültek,

c)4 akik önmaguk és családjuk szállítását megoldani nem tudják, vagy az számukra aránytalanul nagy terhet jelentene.

(2) A falugondnoki szolgálat igénybevétele elsősorban szóbeli – személyes vagy telefonos – kérelem alapján történik, melyet közvetlenül a falugondnokhoz lehet bejelenteni.

(3) A szolgáltatás biztosításáról, vagy a kérelem elutasításáról, a szolgáltatás tartalmáról a falugondnok köteles az igénylőt haladéktalanul tájékoztatni.

(4) A falugondnoki szolgálat elsősorban az alapfeladatnak minősülő szolgáltatásokat köteles ellátni, a kiegészítő feladatnak minősülő és az önkormányzati feladatok megoldását segítő kérelmek, szolgáltatások csak akkor teljesíthetők, ha azok az alapfeladatok ellátását nem veszélyeztetik.

(5) A feladatok rangsorolását a falugondnok a polgármester irányításával végzi.

12. § (1) A falugondnoki szolgálat igénybevételét az önkormányzat térítésmentesen biztosítja.

(2) A bevásárlással, gyógyszer beszerzéssel kapcsolatban az igénybevevő köteles a beszerzés költségét – átvételi elismervény ellenében – megelőlegezni. A falugondnok az átvett összeggel a kiállított számla vagy bizonylat alapján az igénybevevővel az áru átadásával egyidejűleg elszámol.

7. Egyéb rendelkezések

13. § (1) A falugondnok kinevezése, felmentése Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskörébe tartozik, az egyéb munkáltatói jogok gyakorlója a polgármester.

(2) A falugondnoki szolgálat munkájáról a falugondnok köteles a képviselő-testület előtt évente beszámolni.

(3)5

(4) A falugondnok részére a fenntartó önkormányzat kétévente munkaruhát biztosít, a juttatás mértékét a képviselő-testület éves költségvetési rendeletében határozza meg.

(5) A fenntartó önkormányzat biztosítja a feladatellátáshoz szükséges gépjárművet és mobiltelefon használatát.

(6)6 A falugondnok helyettesítését távolléte, szabadsága idejére az önkormányzat alkalmazásában lévő, megfelelő végzettséggel rendelkező személy látja el. A helyettes kijelöléséről a képviselő-testület határozatban dönt.

8. Záró rendelkezések

14. § (1) A rendelet 2019. február 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik a helyben szokásos módon.

1

Az 1. § (2) bekezdése a Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. § a) pontja szerint módosított szöveg.

2

A 2. § a Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

3

A 10. § (2) bekezdés b) pontja a Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. § b) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 11. § (1) bekezdés c) pontja a Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 3. § c) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 13. § (3) bekezdését a Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2022. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

6

A 13. § (6) bekezdését a Homorúd Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 9/2021. (IX. 27.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.