Lippó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 26.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2023. 05. 27

Lippó Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2023. (V. 26.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról

2023.05.27.

Lippó Községi Önkormányzat a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bek. d) pontjában, (2) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében és a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 34. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján működésének részletes szabályait e rendeletben állapítja meg.

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat elnevezése : Lippó Községi Önkormányzat. (továbbiakban önkormányzat.)

(2) A hivatal megnevezése : .Nagynyárádi Közös Önkormányzati Hivatal

(3) Az önkormányzat székhelye, pontos címe: 7781 Lippó, Kossuth L. u. 84.

2. § Az önkormányzat pecsétje kör alakú, Lippó Községi Önkormányzat Képviselő-testülete felirattal, középen a magyar címerrel.

3. § (1) Az önkormányzat jogi személy.

(2) Az önkormányzati jogokat a képviselő-testület gyakorolja. A képviselő- testületet a polgármester képviseli.

(3) A képviselő-testület ellátja a jogszabályban ráruházott és az általa vállalt feladat- és hatásköröket.

(4) Az önkormányzat az alábbi önként vállalt feladat- és hatáskörök ellátását vállalja: helyi környezet és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás.

II. Fejezet

A képviselő-testület működése

4. § A képviselő-testület tagjainak száma : 5 fő. A képviselő-testület névjegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.

5. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendszeres, rendkívüli és más önkormányzattal együttes ülést tart.

(2) A képviselő-testület üléseit a polgármester - az ülést levezető elnök - hívja össze. Az együttes ülést az érintett polgármesterek hívják össze, mely együttes ülést levezető elnök az ülésnek otthont adó település polgármestere.

(3) A polgármester akadályoztatása estén az alpolgármester jogosult a testület ülésének összehívására.

(4) A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása estén a korelnök jogosult a képviselő-testület összehívására.

Az alakuló ülés

6. § Az alakuló ülést a választást követő 15 napon belül össze kell hívni. Az összehívásról a polgármester gondoskodik.

A rendes ülés

7. § (1) A képviselő-testület a munkaterv szerint, de évenként legalább 6 ülést tart. A munkatervet a polgármester a költségvetés elfogadásával terjeszti a képviselő-testület elé.

(2) A meghívó kifüggesztendő az önkormányzat hirdetőtábláján.

Rendkívüli ülés

8. § A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

a) települési képviselők 1/4-ének, legalább 2 képviselő kérésére,

b) a képviselő-testület előzetes döntése alapján.

Zárt ülés

9. § (1) A képviselő-testület:

a) zárt ülést tart az Mötv-ben meghatározott esetekben.

b) Zárt ülés rendelhet el a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené.

(2) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, valamint az Mötv-ben meghatározott személyek vehetnek részt.

10. § (1) A 8. §-ban meghatározott esetekben a rendkívüli képviselő-testületi ülés összehívására vonatkozó indítványban meg kell jelölni a rendkívüli ülés javasolt napirendi pontjait, az ülés helyét, idejét és a rendkívüli ülés indokait.

(2) A 8. § a) pontjában meghatározott esetben az indítványt a rendkívüli ülés összehívását indítványozó helyi képviselőknek saját kezűleg alá kell írni.

(3) Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.

11. § (1) Amennyiben a képviselő-testület összehívására a 8. §-ban meghatározottak miatt kerül sor, a polgármester az indítvány benyújtásától számított 8 napon belül köteles gondoskodni az ülés összehívásáról.

(2) A határidő megtartására nincs szükség, ha ezen időn belül a képviselő-testületet a polgármester rendes ülés megtartására kívánta összehívni.

A képviselő-testület összehívásának a rendje

12. § (1) A képviselő-testület üléseit a polgármester az 5. § (2) bekezdésének megfelelően hívja össze.

(2) A képviselőket az ülés helyének, időpontjának, javasolt napirendjének és azok előadójának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(3) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testület ülését megelőzően legalább öt munkanappal, a rendkívüli ülésre szóló meghívót pedig legalább 48 órával előbb kell kézbesíteni.

(4) A képviselő-testület ülésének időpontjáról a nyilvánosságot a meghívónak az önkormányzatnak a hirdetőtábláján történő elhelyezésével kell értesíteni.

(5) A képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal - a képviselőkön kívül - meg kell hívni a) a kisebbségi szószólót,

a) jegyzőt,

b) a napirendi pontok előadóit,

c) a közös önkormányzati hivatalnak a napirenddel érintett szakelőadóját,

d) akiket a polgármester és a képviselő-testület indokoltnak tart.

(6) Amennyiben a képviselő-testület olyan napirendi pontot tárgyal, amely érinti az önkormányzat által - szerződéssel - létrehozott társulást

a) a társulásban részt vevő önkormányzatok polgármestereit,

b) a társulás (önálló jogi személy) vezetőjét.

Az ülések nyilvánossága

13. § A képviselő-testület ülései nyilvánosak.

14. § (1) A hallgatóság a nyilvános ülésen csak a részére kijelölt helyen tartózkodhat, foglalhat helyet és a tanácskozást nem zavarhatja.

(2) Ha a hallgatóság az ülést zavarja, az elnök a rendzavarót, vagy ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.

III. Fejezet

A képviselő-testület ülése

15. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester vezeti.

(2) A polgármester akadályoztatása estén az alpolgármester vezeti az ülést.

(3) A polgármester akadályoztatásának minősül az is, ha az SZMSZ 36. §-ában megjelölt kizáró ok merül fel a személyére vonatkozóan.

(4) Amennyiben a polgármester és az alpolgármester együttesen van akadályoztatva, akkor a korelnök látja el az elnöki teendőket.

Az ülésvezetés szabályai

16. § (1) Polgármester a képviselő-testület ülését:

a) összehívja, megnyitja, berekeszti, szünetet rendel el,

b) megállapítja a határozatképességet, továbbá a 23. §-ban meghatározottak szerint számba veszi az igazoltan, illetve igazolatlanul távollévőket.

(2) A polgármester ülésvezetési feladatai, jogköre :

a) testületi ülés vezetése,

b) szó megadása, megtagadása, megvonása,

c) tárgyra térésre felszólítás,

d) a napirend előtti és ügyrendi kérdésekben szó megadása,

e) az ülés félbeszakítása,

f) a napirendi pont tárgyalásának elnapolása,

g) napirendek összevont tárgyalására javaslattétel.

(3) Polgármester vitavezetési feladatai:

a) napirendi pontként megnyitja és berekeszti a vitát,

b) szavazást rendel el,

c) megállapítja a szavazás eredményét,

d) kimondja a testület határozatát.

(4) Polgármester egyéb jogai, feladatai :

a) felszólalási jog az ülésen bármikor,

b) napirend előtti tájékoztatót ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről.

Tárgyra térés, a szó megvonása

17. § (1) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra.

(2) A polgármester a felszólítás eredménytelensége esetén megvonhatja a szót.

Ülés félbeszakítása

18. § Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

Napirendi pont tárgyalásának elnapolása

19. § A polgármester vagy bármely képviselő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a polgármester határoz, egyben meghatározza a napirend tárgyalásának új időpontját.

Vita bezárása

20. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát bezárja.

(2) Az előterjesztő vagy bármely képviselő javasolhatja a bezárást.

Rendfenntartás

21. § (1) Ha bármelyik képviselő felszólalása során a képviselő-testület tekintélyét, vagy valamelyik települési képviselő, ülésen tanácskozási joggal részt vevő személyét sértő kifejezést használ, illetőleg ha egyébként az SZMSZ-nek a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályait megszegi, a polgármester rendre utasíthatja.

(2) A rendreutasítást az érintett képviselő, az ülésen tanácskozási joggal részt vevő is kezdeményezheti.

(3) A polgármesternek a rendreutasítás érdekében tett - a szabályzatban meghatározott - intézkedései ellen felszólalni, azokkal vitába szállni, vagy azokat visszautasítani nem lehet.

Határozatképesség

22. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a települési képviselőknek több mint a fele jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen, mely esetben a jelenlévők határozatot nem hozhatnak. A határozatképtelen képviselő-testületi ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni. Új napirend csak a képviselők többségének egyetértésével vehető fel az ülés napirendjére.

Távollét

23. § (1) A képviselő köteles részt venni a képviselő-testület ülésén, annak rendezvényein (közmeghallgatás, falugyűlés, stb.), valamint annak a bizottságnak az ülésén, amelynek tagja.

(2) Igazoltnak kell tekinteni annak a képviselőnek a távollétét, aki

a) bejelentés,

b) betegség miatt, vagy

c) a képviselő-testület megbízásából volt távol.

(3) A képviselő-testületi ülésről történő távolmaradást a polgármesternek, bizottsági ülésről való távolmaradást pedig a bizottság elnökének kell bejelenteni.

(4) Az igazoltan távollévők nyilvántartásáról az önkormányzat hivatala gondoskodik.

(5) Aki a (3) bekezdésben írt engedéllyel nem rendelkezik, az a távollétét a távollét napjától számított 15 napon belül a távollétet engedélyezni jogosult előtt igazolhatja. Amennyiben a távollétet engedélyezni jogosult az igazolási kérelmet elfogadja, akkor a távolléte igazoltnak tekinthető.

A rendes ülés napirendje

24. § A rendes ülés napirendjére a polgármester tesz javaslatot, melynek alapján a napirendet a képviselő-testület állapítja meg.

25. § A képviselő-testület az SZMSZ-ben meghatározott módon az ülés napirendjére felveszi :

a) az előterjesztéseket,

b) az önálló indítványokat,

c) az interpellációt.

26. § A napirendi pontok tárgyalásának sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:

a) rendeleti javaslatok,

b) határozati javaslatok,

c) beszámolók,

d) tájékoztatók,

e) interpellációk.

A meghívó kiküldésére meghatározott határnap után a polgármester a napirendet csak a szabályzatban meghatározott estekben egészítheti ki, ennek felvételéről a képviselő-testület vita nélkül határoz.

27. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére fel kell venni a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottsága, a polgármester és a jegyző által előzetesen javasolt :

a) rendeleti javaslatot,

b) határozati javaslatot,

c) beszámolót és

d) tájékoztatót.

(2) A rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.

(3) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) az előterjesztés tárgyát, annak tényállást,

b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,

c) az alternatívák indokait,

d) a határozati javaslatot,

e) szükség szerint : a végrehajtásért felelős és a végrehajtási határidő megjelölését.

Képviselői önálló indítványok

28. § (1) A (6) pont szerinti indítványokat a rendes ülés napját megelőzően lehetőség szerint 3 nappal írásban, egyéb indítványokat az ülésen szóban lehet beterjeszteni. Amennyiben a testületi ülésen szóban történt a bejelentés, a képviselők egyszerű többsége szükséges a megtárgyaláshoz.

(2) A polgármester az önálló indítványt a képviselő-testület ülésén napirendi pontként javasolhatja. Amennyiben az önálló indítványt nem javasolja napirendi pontként az ülés napirendjére felvenni, az önálló indítvány benyújtásáról a képviselő-testületet tájékoztatja és az elutasítást köteles megindokolni.

(3) A tájékoztató alapján - amennyiben az indítványozó települési képviselő azt kéri - a képviselő-testület egyszerű többséggel, vita nélkül dönt a napirendre vétel kérdésében.

(4) A beterjesztésnek tartalmaznia kell az önálló indítvány szövegét és az előterjeszteni kívánó nevét, az indítvány szövegét és az előterjesztő saját kezű aláírását.

(5) Amennyiben az indítvány a (4) bekezdésben meghatározott feltételeknek nem felel meg, úgy azt a polgármester kiegészítésre visszaadja és az újbóli benyújtást követő testületi ülést tájékoztatja az önálló indítvány benyújtásáról. Az újbóli (kiegészített) indítvány benyújtásánál is érvényesíteni kell az (1) bekezdésben meghatározott határidőt.

(6) A képviselő-testület ülésének napirendjére önálló napirendi pontként felvehető indítványok: rendeleti javaslatok

Interpelláció

29. § A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a

a) polgármestertől,

b) jegyzőtől,

c) bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - érdemi választ kell adni.

Nem önálló indítványok

30. § Valamely napirendi ponthoz kapcsolódóan benyújtható indítványok (nem önálló indítványok) lehetnek :

a) sürgősségi javaslat,

b) módosító javaslat,

c) bizottsági ajánlás.

Sürgősségi javaslat

31. § (1) A polgármester, a képviselők, a bizottság és a jegyző javasolhatják a képviselő-testületnek valamely előterjesztés vagy önálló indítvány sürgős tárgyalását. A sürgősségi javaslatot indoklással kell ellátni.

(2) A sürgősségi javaslatot az előterjesztéssel vagy az önálló indítvánnyal együtt a képviselő-testület ülését megelőzően 3 nappal a polgármesternél lehet benyújtani, aki dönt a javaslat indokoltságáról.

(3) Amennyiben a polgármester az indítványnak nem ad helyt, a sürgősségi indítvány kérdésében a képviselő-testület a napirend előtt határozatával dönt.

Módosító javaslat

32. § A rendeleti javaslathoz a 31. § (1) bekezdésében megjelöltek módosító javaslatot tehetnek, melyet indoklással kell ellátni.

Az indítványok szabályszerűsége

33. § Az indítványoknak a tárgyalásra és a határozathozatalra alkalmasnak kell lenniük. A nem szabályszerűen benyújtott indítványt az elnök visszautasítja, illetőleg hiánypótlásra visszaadja.

A rendkívüli testületi ülés napirendje

34. § (1) Az SZMSZ 8. §-ában megjelölt rendkívüli ülésen csak az a napirendi pont tárgyalható, amelyre az indítványt vonatkozott.

(2) A napirendi pont beterjesztéséről az ülés elnöke gondoskodik, a 8. §-ban meghatározott indítványozó a rendkívüli képviselő-testületi ülés összehívását és az indítvány napirendre tűzését megindokolhatja.

35. § Az SZMSZ 28–32. §-aiban foglaltakon kívül más a képviselő-testületi ülésre tárgyalás céljából nem nyújtható be.

Kizárás a döntéshozatalból

36. § A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. (PTK 685. §) A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt minősített többséggel.

A tanácskozás rendje

37. § (1) A képviselő-testület ülésén a meghívottak tanácskozási joggal vesznek rész.

(2) A képviselő-testület ülésén felszólalhat az akinek az ülés elnöke szót ad.

(3) Az (1) bekezdésben megjelölt azon meghívottak, akiket valamely napirend tárgyalásához hívtak meg, csak annak a napirendnek a vitájában vehetnek részt, amelyhez a meghívásuk kapcsolódik.

Felszólalás a képviselő-testület ülésén

38. § A képviselő-testület ülésén elhangzó felszólalások lehetnek:

a) napirend előtti felszólalás,

b) felszólalás ügyrendi kérdésekben,

c) napirendhez kapcsolódó felszólalás.

Napirend előtti felszólalás

39. § (1) Napirend előtti felszólalásra a polgármestertől bármelyik képviselő kérhet engedélyt a felszólalás tárgyának megjelölésével.

(2) A napirend előtti felszólalás legfeljebb 5 percig tarthat.

Felszólalás ügyrendhez

40. § A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor 2 percre szót kérhet és javaslatot tehet.

Napirendhez kapcsolódó felszólalás

41. § (1) A napirendi ponthoz való hozzászólás szándékát az ülés elnökének kell jelezni.

(2) A napirendi pont előadóját megilleti a bevezető és a zárszó joga.

(3) A hozzászólók sorrendjét – figyelembe véve a jelentkezés sorrendjét - az elnök határozza meg.

IV. Fejezet

Az önkormányzat rendelete

42. § Az önkormányzati rendelet megalkotására az SZMSZ-t az e fejezetben foglalt eltérésekkel kell alkalmazni.

43. § (1) A rendeletalkotás kezdeményezésére jogosult: a polgármester, helyi önkormányzati képviselő, a képviselő-testület bizottsága.

(2) A rendeletet a polgármester és a jegyző készíti elő: egyeztet az érintett szervezetekkel, intézményekkel, lakossági körrel.

(3) A rendeletalkotás előkészítése során, a társadalmi egyeztetés érdekében a képviselő-testületi ülést megelőző 5. nap 16 órától a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel biztosítani kell a rendelet-tervezetek megismerhetőségét és véleményezhetőségét az önkormányzat hivatalában elhelyezett önkormányzati hirdetőtáblán.

(4) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani

a) a költségvetésről és annak végrehajtásáról szóló rendelet-tervezetet,

b) a helyi adókról szóló rendelet-tervezetet,

c) az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelet-tervezetet.

(5) A kifüggesztett rendelet-tervezeteket a képviselő-testületi ülés napján 10 óráig lehet véleményezni írásban a jegyzőnek benyújtva. A beérkező vélemények nem tartalmazhatnak jó erkölcsbe ütköző, ill. becsület csorbítására alkalmas kifejezéseket és nem sérthetik senkinek a jó hírnevét.

(6) A beérkezett vélemények ismeretében az előterjesztő dönt a rendelet-tervezet esetleges módosításáról, kiegészítéséről.

(7) A rendelet-tervezetről való döntést követően a beérkezett vélemények megsemmisítésre kerülnek.

Szavazás a rendeletről

44. § A képviselő-testület a szavazás során először a módosító javaslatokról, majd a rendeleti javaslat egészéről dönt.

45. § A rendeleti javaslat tárgyalása és a döntés meghozatala során egyéb kérdésekben az SZMSZ III. és IV. fejezetében foglaltaknak megfelelően kell eljárni.

Az Önkormányzati rendelet kihirdetése

46. § (1) Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.

(2) Az önkormányzati rendeletek számozása minden évben 1-től kezdődően történik. A rendeletek jelölése: Lippó Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év, /hó,nap/ rendelete, majd a rendelet tárgyának megjelölése.

47. § Az önkormányzati rendelet kihirdetéséről és a hatályos önkormányzati rendelet szövegének naprakészen tartásáról a jegyző gondoskodik.

48. § Az önkormányzati rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetésről a jegyző gondoskodik.

V. Fejezet

A szavazás rendje

49. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitájának lezárása és a zárszó után rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) A szavazás előtt a jegyző - törvényességi kérdésben - észrevételt tehet.

(3) Az ülés elnöke a napirendi pont során előterjesztett és a vitában elhangzott konkrét határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Előbb a módosító és kiegészítő indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozatokról, javaslatokról dönt a testület.

Határozathozatal

50. § (1) Az ülést levezető elnök a szavazás előtt pontosan megfogalmazza a határozati javaslatot. Az egyszerű szótöbbséggel hozott határozatokhoz a jelenlévő képviselők több mint a felének az igen szavazata szükséges.

(2) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettségét. A kizárásról az érintett kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt.

51. § Minősített többség - a megválasztott képviselők több mint a felének egybehangzó szavazata - szükséges:

a) önkormányzati rendeletalkotáshoz,

b) az önkormányzat szervezetének kialakításához és a működésének meghatározásához,

c) a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, megbízáshoz, illetőleg felmentéshez, visszahíváshoz,

d) képviselő-testületi társulás létrehozásához, megszüntetéséhez, abból történő kiváláshoz, társulási megállapodás módosításához,társuláshoz, érdekképviselethez való csatlakozáshoz, abból való kiváláshoz,

e) külföldi önkormányzattal való együttműködéshez,

f) nemzetközi önkormányzati szervhez való csatlakozáshoz,

g) önkormányzati intézmény alapításhoz, átszervezéséhez, megszüntetéséhez,

h) zárt ülés elrendeléséhez,

i) a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,

j) a polgármester tisztségének megszüntetését kérő kereset benyújtásakor,

k) képviselő kizárásához.

52. § Szavazni csak személyesen lehet.

53. § A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni. Szavazategyenlőség esetén az elnök szünetet rendel el, majd újra elrendeli a szavazást.

54. § A képviselő-testület a döntéseit (rendelet, határozat) nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.

55. § A polgármester nyomatékosan felhívja a jelenlévőket a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.

56. § Zárt ülésen hozott határozatot is nyilvános ülésen kell ismertetni.

Név szerinti szavazás

57. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:

a) törvény előírja,

b) azt a polgármester vagy a bizottsági elnök vagy

c) bármely képviselő kéri. Ügyrendi kérdésekben név szerinti szavazás tartani nem lehet.

(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző (abc sorrendben) felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor igennel vagy nemmel szavaznak illetőleg tartózkodnak a szavazástól. A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(3) A szavazatok összeszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel vagy ha azt valamelyik képviselő kéri, az elnök a szavazást köteles megismételtetni.

(4) A képviselő-testület határozatait külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően - folyamatosan és évszámmal kell ellátni. A testületi határozatokról az önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.

Titkos szavazás

58. § (1) A képviselő-testület az Mötv-ben meghatározott esetben titkos szavazást rendelhet el.

(2) Titkos szavazás elrendelésére javaslatot tehet:

a) az ülés elnöke,

b) bármely képviselő.

(3) A szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.

(4) Titkos szavazás esetén a képviselő-testület szavazatszámláló bizottságot választ.

(5) A szavazatszámláló bizottság összeszámlálja a szavazatokat, megállapítja a szavazás eredményét, s arról a képviselő-testületnek jelentést tesz.

A jegyzőkönyv

59. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent polgármester, a megjelent képviselők, a tanácskozási joggal megjelentek és a meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza továbbá :

a) az ülés helyét, időpontját és sorszámát,

b) a távolmaradt képviselők névsorát,

c) az ülés megnyitásának időpontját,

d) az elfogadott napirendet,

e) napirendi előadók és a felszólalók nevét, a napirendhez kapcsolódó kérdések, hozzászólások lényegét s a kérdésekre adott válaszokat, a hozzászólásokra elhangzott reflektálásokat, az elnök összefoglalóját,

f) a szóban előterjesztett határozati javaslatokat, a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát,

g) a határozathozatal módját,

h) a szavazás eredményét,

i) a határozatok szövegét, szükség szerint feltüntetve a végrehajtás idejét és a végrehajtásért felelős nevét,

j) az elnök szükség szerinti intézkedéseit,

k) a testület ülésen történt fontosabb eseményeket, valamint az Mötv-ben meghatározottakat.

(3) A jegyzőkönyv mellékleteit képezik:

a) a meghívó,

b) az írásos előterjesztések, képviselői önálló indítványok, interpellációk, nem önálló indítványok és az önkormányzati rendeletek kihirdetett szövege,

c) titkos szavazásról készített jegyzőkönyv,

d) a 60. § szerint benyújtott hozzászólás,

e) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó, írásba foglalt észrevétele,

f) a név szerinti szavazásról készült névsor.

60. § A települési képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólást a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetve véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.

61. § A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

62. § A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

63. § A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Baranya Megyei Kormányhivatalnak.

64. § A jegyző jogszabálysértésre vonatkozó észrevételét a képviselő-testület jegyzőkönyvének felterjesztésekor a jegyzőkönyvhöz csatolja.

65. § (1) A választópolgárok - a képviselő-testület zárt ülését kivéve - betekinthetnek a képviselő-testület előterjesztéseibe és az ülésnek a jegyzőkönyveibe az önkormányzat hivatali helységében, ügyfélfogadási időben.

(2) A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet titkos iratként kell kezelni.

VI. Fejezet

Polgármester

66. § (1) A megválasztott polgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A polgármester megválasztását követően esküt tesz a képviselő-testület előtt.

(3) A polgármester tiszteletdíját a képviselő-testület határozza meg.

(4) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.

67. § (1) A polgármester képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:

a) segíti a helyi képviselők munkáját,

b) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit,

c) képviseli az önkormányzatot,

d) aláírja - a jegyzővel - az önkormányzati rendeleteket, s a képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyveket,

e) gondoskodik a képviselő-testület határozatainak végrehajtásáról, illetőleg azok végrehajtását ellenőrzi,

f) szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat.

g) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás és a közakarat érvényesülését.

(2) A polgármester bizottságokkal összefüggő feladatai:

a) kötelező jelleggel indítványozza a bizottság összehívását,

b) felfüggesztheti a bizottság döntéseinek végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekeit, (a felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésen dönt),

c) dönt a bizottsági elnök kizárásáról, ha a bizottság által tárgyalt ügy érinti a bizottság elnökét vagy hozzátartozóját.

(3) A polgármesternek az önkormányzati hivatallal összefüggő főbb jogosítványai:

a) a képviselő-testület döntései szerint és a saját önkormányzati jogkörében eljárva irányítja a hivatalt,

b) a jegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában,

c) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben, egyes hatásköreinek a gyakorlását átruházhatja,

d) szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét,

e) gyakorolja az egyéb munkáltatói jogokat a jegyző és az önkormányzati intézményvezetők tekintetében.

(4) A polgármester foglakoztatási viszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket az Ötv., valamint a polgármesteri tisztség ellátásának egyes kérdéseiről és az önkormányzati képviselők tiszteletdíjáról szóló 1994. évi LXIV. tv. határozzák meg.

Alpolgármester

68. § (1) A képviselő-testület - a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára - a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el a feladatait.

(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.

(4) Az alpolgármester feladatai - jellegüket, tartalmukat tekintve - előkészítő, összehangoló jellegűek. Részt vesz:

a) a képviselő-testület ülésére kerülő előterjesztések kidolgozásában,

b) a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattatásban,

c) a bizottság és a képviselők munkájának segítésében,

d) kinevezési és a testület hatáskörébe tartozó választási ügyek előkészítésében.

69. § (1) A polgármester szakmai munkájának segítésére további egy alpolgármestert választ – titkos szavazással, minősített többséggel - , aki nem tagja a képviselő-testületnek. Az alpolgármester a képviselő-testület ülésén tanácskozási joggal vesz részt. A nem képviselő alpolgármester a polgármestert semmilyen minőségében nem helyettesítheti, helyette nem járhat el.

(2) A nem képviselő alpolgármester munkájáért semminemű díjazásban, egyéb juttatásban nem részesül.Feladatait a polgármester irányításával látja el.

(3) A nem képviselő alpolgármester megbízatása megszűnik: az új polgármester megválasztásával, ha a képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel megbízását visszavonja.

Jegyző

70. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testület működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Sátorhely, Kölked, Lippó, Sárok, Ivándárda és Bezedek községek képviselő-testületeivel közösen egységes hivatalt hoz létre. A hivatal elnevezése : Nagynyárádi Közös Önkormányzati Hivatal. Székhelye : Nagynyárád község.

(2) A közös önkormányzati hivatal létszámát, belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait, valamint részletes feladat-, és hatásköreit a társulási megállapodás rögzíti.

(3) A közös önkormányzati hivatal ügyrendjének tervezetét - az érintett polgármesterek véleményének kikérésével - a jegyző készíti el és terjeszti - jóváhagyásra - a képviselő-testületek együttes ülésére.

(4) A közös önkormányzati hivatalt létrehozó képviselő-testületek együttes ülése dönt :

a) a jegyző kinevezéséről, munkaviszonyának megszüntetéséről, a jegyzővel szembeni fegyelmi és anyagi felelősség érvényesítéséről,

b) a közös önkormányzati hivatal költségvetéséről és zárszámadásról,

(5) A jegyzővel kapcsolatos egyéb munkáltatói jogokat Nagynyárád község polgármestere gyakorolja- az érintett polgármesterek egyidejű tájékoztatásával.

(6) A jegyző:

a) ellátja a megállapodás szerint érintett képviselő-testületek, bizottságok és képviselők működésével kapcsolatos igazgatási teendőket,

b) előkészíti a polgármester(ek) hatáskörébe utalt államigazgatási döntéseket, gondoskodik azok végrehajtásáról,

c) köteles a körjegyzőséghez tartozó települések képviselő-testületi ülésein részt venni és ott a szükséges felvilágosításokat megadni.

(7) A jegyzőt a Nagynyárádi Közös Önkormányzati Hivatal Lippói Kirendeltségének vezetője helyettesíti.

Bizottságok

71. § A képviselő-testület három tagú Ügyrendi Bizottságot hoz létre. A bizottság feladata a titkos szavazások lebonyolítása, a képviselők összeférhetetlenségének vizsgálata, valamint a polgármesteri és képviselői vagyonnyilatkozatok nyilvántartása, ill. ellenőrzése és javaslattétel a polgármester illetményére, tiszteletdíjára.

VII. Fejezet

A helyi képviselők jogállása

72. § (1) A képviselőt megilletik az önkormányzati törvényben és az SZMSZ-ben foglalt jogok és terhelik az ugyanott megfogalmazott kötelezettségek. A helyi képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A települési képviselő az alakuló ülésen, illetve a megválasztást követő ülésen esküt tesz.

(3) A települési képviselő a megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-től számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot köteles tenni. A vagyonnyilatkozat tételének elmulasztása esetén – annak benyújtásáig – az önkormányzati képviselő a képviselői jogait nem gyakorolhatja és a törvény által meghatározott juttatásokban nem részesülhet.

(4) A képviselő a tevékenysége során hivatalos személyként jár el.

(5) A képviselő főbb jogai:

a) részt vehet a képviselő-testület döntésének előkészítésében végrehajtásának szervezésében, a konkrét végrehajtásban és a végrehajtás ellenőrzésében,

b) kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a bizottságok döntését,

c) megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet,

d) az önkormányzati hivataltól a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést igényelhet,

e) közérdekű ügyekben kezdeményezheti az önkormányzati hivatal intézkedését, melyre a hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni.

73. § A települési képviselő a munkahelyén történő munkavégzési kötelezettség alóli kiesett jövedelmét az önkormányzat téríti meg, amelynek alapján a képviselő társadalombiztosítási ellátásra is jogosult. A települési képviselőt megilleti mindazon készkiadások megtérítése, amelyek a képviselő feladatának ellátásával kapcsolatban felmerültek, de egyéb díjazásra nem tarthat igényt.

VIII. Fejezet

Az önkormányzat hivatala

74. § A Nagynyárádi Közös Önkormányzati Hivatal ellátja:

a) a társult képviselő-testületek, azok bizottságai, a polgármesterek és a települési képviselők munkájával kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatokat,

b) részt vesz az önkormányzati intézmények irányításában, működési feltételeinek megteremtésében, biztosításában,

c) a jegyző vezetésével ellátja a társult települések közigazgatási területén jelentkező igazgatási feladatokat.

75. § A közös önkormányzati hivatal a jegyző vezetése alatt álló egységes hivatal. A hivatal ügyrendi szabályzatát a 2. melléklet tartalmazza.

76. § Az önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzati hatósági ügyek tekintetében kizárja az elektronikus ügyintézés lehetőségét.

77. § Az önkormányzat az önkormányzati hivatal útján biztosítja a településen működő nemzetiségi önkormányzatok testületi működésének feltételeit, így az önkormányzat intézményeinek, helyiségeinek, szolgáltatásainak térítésmentes igénybevételét – előzetes egyeztetés alapján – és elvégzi a nemzetiségi önkormányzatok működésével kapcsolatos adminisztrációs feladatokat.

IX. Fejezet

Helyi népszavazás

78. § A képviselő-testület a helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számát a választópolgárok legalább 20 %-ában határozza meg.

X. Fejezet

Lakossági fórumok

79. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart. Fontosabb szabályai:

a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, civil szerveződések képviselői közérdekű ügyben a képviselő-testülethez, az egyes települési képviselőkhöz, a polgármesterhez, az alpolgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek,

b) a közmeghallgatás helyéről, idejéről , az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről az önkormányzat hirdetőtábláján és a helyi televízió útján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 5 nappal,

c) a közmeghallgatást a polgármester vezeti,

d) a közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

(2) A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.

XI. Fejezet

Az önkormányzat vagyona és gazdálkodása

80. § (1) Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet határozza meg. Ebben a rendeletben kell megállapítani :

a) a forgalomképtelen vagyontárgyak körét,

b) a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezések során.

(2) A polgármester saját hatáskörében az önkormányzat vagyonát vagy tulajdonát érintő ügyekben 300.000,-Ft értékhatárig köthet szerződéseket, vállalhat kötelezettségeket, írhat alá megállapodásokat. Az általa kötött szerződések a képviselő-testület utólagos jóváhagyásával válnak érvényesekké.

(3) A képviselő-testület hitelt csak abban az esetben vesz fel, amennyiben más finanszírozási mód nem lehetséges, vagy gazdaságilag célszerűtlen.

(4) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

81. § (1) A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg. Az önkormányzat által használt kormányzati funkciókat a 3. melléklet tartalmazza.

(2) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik.

a) az első forduló főbb elemei :a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv tartalmának figyelembe vétele, az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérése. Ezen belül : a bevételi források,azok bővítésének lehetőségei,a kiadási szükségletek, azok gazdaságos célszerű megoldásainak a meghatározása,az igények és a célkitűzések egyeztetése,a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása,a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.

b) a második forduló főbb elemei: a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetét, a költségvetési javaslat tartalmazza a bevételi forrásokat, a működési, fenntartási előirányzatokat,a felújítási előirányzatokat célonként, a fejlesztési kiadásokat feladatonként, valamint külön tételben; az általános és a céltartalékot.

(3) A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, s a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.

(4) A zárszámadási rendelet tervezetének előkészítésére és előterjesztésére s (3) pontban írt szabályok irányadóak.

82. § (1) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a közös önkormányzati hivatal látja el.E körben különösen :

a) a PM. által előírt módon és időben készíti a költségvetési tájékoztatót, a költségvetési beszámolót, valamint a havi pénzforgalmi információt, s mindezeket megküldi a Magyar Államkincstár (MÁK) részére,

b) beszedi az önkormányzat saját bevételeit,

c) leigényli a MÁK-tól a címzett és céltámogatásokat,

d) gondoskodik az önkormányzat által létrehozott és működtetett intézmények pénzellátásáról,

e) biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését, s ezen belül - a pénzügyminiszter által meghatározottak szerint - kialakítja a saját, valamint az intézmények könyvvitelének számlarendjét,

f) biztosítja az önkormányzat törzsvagyonának elkülönített nyilvántartását.

g) elkészíti az önkormányzat éves vagyonleltárát, s azt csatolja az év végi költségvetési beszámolóhoz,

h) az önkormányzat költségvetési számláját kezelő pénzintézeten keresztül gondoskodik az önkormányzat tartozásainak és az önkormányzat intézményei működési kiadásainak a kiegyenlítéséről, illetőleg teljesítéséről.

(2) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények részben önállóan gazdálkodnak, a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközeiket azonban csak a polgármester által meghatározott ütemben és mértékben használhatják fel. Az intézmény a kötelező térítési díjon és a képviselő-testület által kötelezően előírt bevételi összegen felül bevételével szabadon rendelkezik, azt - alapfeladatainak sérelme nélkül - felhasználhatja dologi kiadásokra, bért azonban nem képezhet belőle.

(3) A polgármesteri hivatal és az önkormányzat által működtetett intézmények vezetői kisebb összegű készpénz kifizetéseiket a házipénztárban kezelt ellátmányukból - a házipénztárban meghatározott szabályok szerint - teljesíthetik.

83. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

(2) A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület látja el.

84. § Hatályát veszti az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 8/2017 (XI.28.) önkormányzati rendelet.

85. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

1. melléklet a 7/2023. (V. 26.) önkormányzati rendelethez

Lippó Községi Önkormányzat Képviselő-testülete névsora

1. Polgármester: Bácsvánin Rájkó

2. Képviselők: Karasz László, Lantos Viktor, Marosi Csaba, Szugfil József

3. Alpolgármester: Szugfil József

3. melléklet a 7/2023. (V. 26.) önkormányzati rendelethez

Kormányzati funkció kódja

Kormányzati funkció elnevezése

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

041232

Start-munkaprogram-Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045160

közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás