Szalánta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2019. (XI.25.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2021. 04. 22- 2023. 07. 06Szalánta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 11/2019. (XI.25.) önkormányzati rendelete
a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Szalánta Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a 23. § tekintetében a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2003. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján, népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2003. évi CCXXXVIII. törvény 34. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat megnevezése: Szalánta Községi Önkormányzat (továbbiakban. Önkormányzat).
(2) Az önkormányzat székhelye: 7811 SZALÁNTA Hunyadi utca 63.
(3) Az önkormányzat működési területe: Szalánta község közigazgatási területére terjed ki.
(4) A képviselőtestület tagjainak száma: 7 fő.
(5) A képviselők névjegyzékét a jegyző az önkormányzat hírdetőtábláján kifüggeszti és a község honlapján a www.szalanta.hu teszi közzé.
(6) A képviselőtestületet a polgármester vezeti.
2. A képviselő-testület feladat- és hatásköre
2. § (1)[1] Szalánta község Önkormányzata ellátja a Mötv. 20. § (1) bekezdése szerinti feladatokat, saját hatáskörben dönt a feladatok ellátási módjáról. Az alaptevékenységek kormányzati funkciójának egységes szerkezet szerinti besorolását a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(2)[2] Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a jegyző, a Közös Önkormányzati Hivatal és a Társulás látja el.
(3) Az Önkormányzat önként vállalt feladatai a következők:
-rendezvények, közösségi programok szervezése
-lakosság önszerveződő tevékenyéségének támogatása
(4) Az önkormányzat a szociális alapszolgáltatások közül a falugondnoki szolgáltatást a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. 60. §-a és a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000.(I.7.) SzCsM rendelet 39. §-a értelmében biztosítja 1 fő tanyagondnok alkalmazásával.
(5) A képviselő-testület egyes hatásköreit rendeletében az Mötv. 41. § (4) bekezdésében meghatározottak szerint átruházhatja. E hatáskört eseti jelleggel visszavonhatja. Az átruházott hatáskörök felsorolását a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(6) A Mötv. 42. §-ában felsorolatkon kívül a képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a gazdasági társaságba való belépés, kilépés, ezek alapítása és megszüntetése.
(7) A képviselőtestületet a polgármester képviseli.
3. A képviselő-testület ülése
3. § (1) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.
(2) A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább hat rendes ülést tart. A képviselő-testület adott évi rendes üléseinek számát és időpontját a testület határozattal elfogadott éves munkaterve tartalmazza. A munaktervet a polgármester minden év január 31-ig terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző – gazdasági programot figyelembe véve – állít össze.
(3) A munkaterv tartalmazza:
- az ülések időpontját, helyét
- az adott ülésen tárgyalandó témákat
- az előterjesztő megnevezését
- a szükséges egyeztetési kötelezettséget
(4) a jóváhagyott munkatervet meg kell küldeni:
- települési képviselőknek
- helyi civil szervezet vezetőinek
- intézményvezetőknek
(5) Rendkívüli ülést kell összehívni az Mötv. 44. §-ában szabályozott eseteken kívül, ha az ülés összehívását halaszthatatlan körülmény indokolja, vagy ha a képviselő-testület döntésének hiányában az önkormányzatot súlyos hátrány vagy kár érné.
(6) A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését. A polgármester tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését az alpolgármester hívja össze. A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása esetén a képviselő-testület ülését a korban legidősebb képviselő hívja össze.
(7) Az együttes képviselő-testületi ülést Bosta, Pogány, Szalánta, Szilvás polgármesterei együtt hívják össze.
4. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze. Írásbeli meghívónak tekintendő a papír alapon küldött levélen kívül az elektronikus levélben továbbított meghívó is.
(2) A meghívót a tervezett napirendek írásos anyagaival együtt úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és az egyéb meghívottak az ülés előtt legalább 5 - rendkívüli ülés esetén 2 - munkanappal korábban megkapják.
(3) A polgármester a meghívóval egyidejűleg köteles kézbesíteni azokat az egyéni képviselői előterjesztéseket, amelyeknek a napirendre vételét javasolja, és azokat is, amelyeknek a napirendre vételét nem javasolja.
(4) A meghívónak tartalmaznia kell az ülés időpontját, helyét, a kezdés időpontját, a tervezett napirendek címét, az előterjesztőt és a napirendhez tanácskozási joggal meghívottak körét, továbbá utalást arra, hogy az rendes vagy rendkívüli ülés.
(5) A testületi ülés összehívásáról, annak időpontjáról és napirendjéről a település lakosságát az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell értesíteni.
A képviselő-testület nyilvános üléseire ha a szervezetet érintő kérdés van napirenden, a községben működő civil szervezetek vezetőit tanácskozási joggal meg kell hívni.
5. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános azokon bárki részt vehet, de az ülés menetét nem zavarhatja, és a napirend tárgyalásakor csak abban az esetben szólalhat fel, ha erre az ülésvezető engedélyt ad.
(2) A képviselő-testület zárt ülést tart vagy zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint.
(3) Zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében felsoroltak vehetnek részt.
(4) A zárt ülésre kötelező az érintett meghívása törvényben meghatározott esetben.
6. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot.
(2) A napirend elfogadásáról a testület egyszerű többséggel határoz.
(3) A képviselő-testület ülését a polgármester, távollétében az őt helyettesítő alpolgármester, vagy a korban legidősebb képviselő, mint az ülés elnöke vezeti, akinek a munkáját a jegyző segíti.
(4) Az ülést az ülés elnöke nyitja meg, megállapítja a jelen lévő képviselők számát és az ülés határozatképességét.
(5) Az ülés elnöke gondoskodik a képviselő-testület ülése rendjének fenntartásáról.
(6) A tanácskozás rendjének megtartása érdekében az ülés elnöke:
- a) a tárgytól eltérő, a felszólalásra megengedett időt túllépő, továbbá az e rendelet szabályait megsértő vagy az ülést egyéb módon zavaró felszólalót figyelmezteti, súlyos esetben megvonja tőle a szót. Ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását súlyosan nehezíti vagy lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja vagy felszólíthatja a rendzavarót - a képviselő kivételével - az ülésterem elhagyására,
- b) rendre utasítja azt a képviselőt, aki a képviselő-testület tekintélyét sértő kifejezést használ vagy magatartást tanúsít; súlyos esetben jegyzőkönyvi megrovásban részesítheti.
(7) Az ülés elnökének a rendfenntartás érdekében tett - e rendeletben szabályozott - intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
(8) Az ülés elnöke szünetet rendelhet el, a szünet elrendelésével egyidejűleg meghatározza az ülés folytatásának időpontját.
(9) A megjelent hallgatóságot a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén az ülés elnöke rendreutasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén felszólíthatja a rendzavarókat az ülésterem elhagyására.
4. A döntéshozatal szabályai
7. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
(2) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában foglalt döntések meghozatalához.
(3) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás a levezető elnök által elrendeltek szerint kézfelemeléssel vagy név szerint történik.
(4) Ha a szavazás kézfelemeléssel történt, az elnök köteles a szavazatokat megszámláltatni. Kétség esetén a szavazást kézfelemeléssel meg kell ismételni.
(5) A szavazatok összeszámlálása után az elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.
(6) Bármely képviselő javaslatot tehet név szerinti szavazásra. A kérdésben a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
(7) A név szerinti szavazás esetén a képviselők névsorát ábécé sorrendben kell felolvasni. A képviselők helyükön „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A jegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét - névsorral együtt - átadja az ülés elnökének. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.
(8) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha jogszabály titkos szavazást ír elő.
(9) Ha jogszabály kötelezővé teszi, a név szerinti szavazást el kell rendelni.
8. § (1) A képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt esetekben titkos szavazást tarthat.
(2) A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület háromtagú szavazatszámláló bizottságot választ a képviselők közül.
(3) A titkos szavazás szavazólappal történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a Közös Önkormányzati Hivatal biztosítja.
(4) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, összesíti a szavazás eredményét, és a szavazásról jegyzőkönyvet készít.
(5) A szavazatszámláló bizottság jegyzőkönyve tartalmazza:
- a) a szavazás helyét és napját,
- b) a szavazás kezdetét és végét,
- c) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét,
- d) a szavazás során felmerült körülményeket,
- e) a szavazás során tett megállapításokat és a hozott határozatokat és
- f) a szavazás eredményét.
(6) A szavazásról készült jegyzőkönyvet a szavazatszámláló bizottság tagjai és a jegyzőkönyv vezetője írják alá.
(7) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
9. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából történő kizárásra vonatkozó szabályokat az Mötv. 49. §-a határozza meg.
(2) A képviselő köteles a szavazást megelőzően jelezni, ha vele szemben jogszabályban meghatározott összeférhetetlenségi ok áll fenn. Közbeszerzési eljárást érintő döntés meghozatalában nem vehet részt, akivel szemben a közbeszerezésekre vonatkozó jogszabályok szerinti összeférhetetlenségi ok áll fenn.
(3) Amennyiben a képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztja, ezt a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
5. A képviselő-testület határozata
10. § (1) A képviselő-testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Szalánta Község Önkormányzata …/…..(év).(….hó…nap) határozata.
(2) A testületi határozatokról a Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet.
(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
(4) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a jegyző készíti elő és terjeszti a képviselő-testület elé.
6. Az önkormányzati rendeletalkotás
11. § (1) A képviselő-testület törvényi felhatalmazása alapján önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Önkormányzati rendeletet kezdeményezhetnek a helyi képviselők, a polgármester, az alpolgármester, a jegyző.
(3) Az előterjesztő az előkészítést és véleményezést követően a rendelettervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti. Egyidejűleg tájékoztatja a testületet az előkészítés és véleményeztetés során felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról is, utalva a mellőzés indokaira.
(4) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írják alá.
(5) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Szalánta Községi Önkormányzat Képviselő-testületének .../... .(...............) önkormányzati rendelete.
(6) A jegyző gondoskodik arról, hogy az érintett szervek és személyek tudomást szerezzenek az őket érintő rendeletekről.
(7) Az önkormányzat rendeleteit a községi hirdetőtáblákra (Szalánta, Hunyadi u. 63.) kihelyezéssel hirdeti ki.
(8) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.
(9)[3] Az önkormányzat képviselő-testülete a helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására külön rendeletet alkot.
7. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve
12. § (1) A képviselő-testület ülésén elhangzottakat jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(2) A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében előírtakon túl tartalmazza:
- a) az ülésen tanácskozási joggal részt vevők nevét,
- b) az elnök esetleges intézkedéseit,
- c) az ülésén történt fontosabb eseményeket,
(3) A jegyzőkönyv egy példányát a Közös Önkormányzati Hivatal irattárában kell elhelyezni.
(4) A Mötv. 52. § (2) bekezdése értelmében a jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül el kell készíteni.
(5) A jegyzőkönyv mellékletei:
- a) a meghívó,
- b) az írásos előterjesztések,
- c) a jelenléti ív,
- d) titkos szavazás esetén a jegyzőkönyv egy példánya,
- e) az írásban benyújtott hozzászólás, határozati javaslat, valamint kérés alapján rögzített vélemény,
- f) a név szerinti szavazásról készült névsor.
(6) A választópolgárok részére az Mötv. 52. § (3) bekezdésében biztosított jegyzőkönyvbe való betekintés feltételeit a Szalántai Közös Önkormányzati Hivatalban kell biztosítani.
8. Közmeghallgatás
13. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer - a munkaterv szerint - előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás időpontját legalább 15 nappal korábban a helyben szokásos módon közzé kell tenni.
(3) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(4) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat az ülésen nem válaszolható meg vagy nem dönthető el, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármesternek a jegyző közreműködésével meg kell vizsgálnia.
(5) A kérdést a polgármester vagy (a polgármester egyidejű tájékoztatása mellett) a jegyző 15 napon belül megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésén tájékoztatni kell.
(6) A közmeghallgatás összehívására, a meghívottak körére a képviselő-testület ülésére vonatkozó általános szabályok az irányadóak, azzal, hogy a meghívottak köre bővíthető.
(7) A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok szerint jkv-t készít.
9. A képviselő
14. § (1) A képviselőt az Mötv. 32. §-ában, az e rendeletben és az egyéb jogszabályokban meghatározott jogok illetik meg és kötelezettségek terhelik.
(2) A képviselő közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármesternél a Közös Önkormányzati Hivatal intézkedését, de a képviselő utasítást a Hivatal dolgozóinak nem adhat.
(3) A képviselő a törvényben foglaltakon túl köteles:
- a) írásban vagy szóban előzetesen bejelenteni a polgármesternek, ha a képviselő-testület ülésén való részvételben akadályoztatva van,
- b) személyes érintettségét az előterjesztés vitájának megkezdését megelőzően bejelenteni
- c) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni és ezzel kapcsolatban
- d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, magán, üzleti és hivatali titkot megőrizni és
- e) egyedi képviseleti megbízása esetén tevékenységéről beszámolni a képviselő-testületnek
- f) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni
- g) olyan magatartást tanúsítani, amely nem összeférhetetlen a képviselői megbízatással.
(4) Ha a képviselő az Mötv. 32. §-ában és jelen szakaszban felsorolt kötelezettségeit megszegi, a képviselő-testület dönthet a külön rendelet alapján a képviselő részére megállapított tiszteletdíj csökkentéséről vagy megvonásáról.
10. A képviselő-testület bizottsága
15. § (1)[4] A képviselő-testület az összeférhetetlenség megállapítására, a vagyonnyilatkozatok ellenőrzésére 3 tagú bizottságot hoz létre. A bizottság tagjai önkormányzati képviselők.
(2) A bizottság a polgármesternél kezdeményezett összeférhetetlenséget kivizsgálja és 30 napon belül határozattal, dönt az összeférhetetlenségről.
(3) A bizottság nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és a képviselők, valamint a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, gyermekeinek vagyonnyilatkozatát.
(4)[5]
16. § [6]
11. Nemzetiségi önkormányzat
17. § (1) Szalánta Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a nemzetiségi ügyek ellátása körében biztosítja a nemzetiségi jogok érvényesülését, ennek keretében együttműködik a Szalántai Horvát Nemzetiségi Önkormányzattal és a Szalántai Roma Nemzetiségi Önkormányzattal.
(2) A képviselő-testület a települési nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete kezdeményezésére - a nemzetiségek jogairól szóló törvény értelmében - a nemzetiségek ügyeivel foglalkozó bizottságot hoz létre, vagy a feladattal megbízza valamelyik bizottságát.
(3) A képviselő-testület elősegíti a nemzetiségi önkormányzatok törvényben biztosított (pl. kezdeményezési- vagy egyetértési ) jogainak jogszerű gyakorlását.
(4) A Horvát Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testülete és a Roma Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testülete saját hatáskörben határozza meg szervezeti és működési rendjét.
(5) A helyi önkormányzat a helyi nemzetiségi önkormányzat részére – annak székhelyén – biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról. A végrehajtásról az önkormányzati hivatal gondoskodik.
(6) A helyi önkormányzat a lehetőségei és költségvetési helyzetének figyelembevétele mellett a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő előzetes egyeztetést követően az adott évi költségvetési rendeletében – egyes feladatellátáshoz – pénzügyi támogatást biztosít.
(7) A helyi önkormányzat a Közös Önkormányzati Hivatalon keresztül segíti a helyi nemzetiségi önkormányzat pályázati lehetőségeinek a feltárását és azok elkészítését.
(8) A helyi önkormányzat jegyzője önkormányzati megbízottat (továbbiakban: megbízott) jelöl ki a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő kapcsolattartásra, melyről az elnököt írásban értesíti.
(9) A helyi önkormányzat megbízásából és képviseletében a jegyző (vagy) jegyzővel azonos képesítési előírásoknak megfelelő megbízottja részt vesz a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein és jelzi amennyiben törvénysértést észlel.
(10) Az oktatás területén kiemelt figyelemmel kísérik a roma és horvát nemzetiségű gyerekek továbbtanulásának lehetőségeit, annak segítése érdekében a tehetséges tanulók a helyi önkormányzat és a helyi nemzetiségi önkormányzat döntése alapján támogatásban részesülnek.
(11) A helyi önkormányzat a településen működő két helyi nemzetiségi önkormányzat feladatellátásához – térítésmentesen – külön helyiséget biztosít a Közös Önkormányzati Hivatal épületében, melyet a Horvát és Roma nemzetiség közösen használ. A helyiség infrastruktúrájához kapcsolódó rezsiköltségeket és fenntartási költségeket a helyi önkormányzat viseli.
(12) A helyi önkormányzat a Művelődési Házat rendezvények céljára előzetes megegyezés alapán biztosítja.
(13) A külföldi együttműködések költségeinek finanszírozásához a települési önkormányzat is hozzájárul.
(14) A helyi önkormányzat a Közös Önkormányzati Hivatalon keresztül biztosítja a nemzetiségi önkormányzat részre az önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket, szakmai segítséget nyújt, melynek keretében a hivatal ellátja:
- a) a nemzetiségi önkormányzat testületi üléseinek előkésztésével kapcsolatos feladatokat (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítse, postázása)
- b) a testületi és tisztségviselők döntéseinek előkészítésével kapcsolatos feladatokat, a döntéshozatalhoz szükséges nyilvántartási, sokszorosítási és postázási feladatokat
- c) a nemzetiségi önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési, adatszolgáltatási feladatokat
- d) a nemzetiségi önkormányzat belső ellenőrzését a Pécsi Többcélú Társulás által megbízott belső ellenőr végzi. A nemzetiségi önkormányzat részt vesz a belső ellenőrzés értékeléséről készülő éves beszámoló – rá vonatkozó részének – elkészítésében, amit a Hivatal készít el.
(15) A helyi önkormányzat tárgyi eszközt a nemzetiségi önkormányzat tulajdonába nem ad át.
12. A polgármester, az alpolgármester
18. § (1) Szalánta Községi Önkormányzat Polgármestere a munkáját főállásban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek tekintendő.
(3) A polgármester tisztségének megszűnése esetén, a tisztség megszűnését követően nyolc munkanapon belül írásba foglaltan átadja munkakörét az új polgármesternek, ennek hiányában az alpolgármesternek, akadályoztatása esetén a korelnöknek. A munkakör-átadási jegyzőkönyvet az előző és az új polgármester, a jegyző, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatal vezetője írja alá.
(4) A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerült, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
- a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,
- b) az önkormányzat költségvetési rendelete alapján meghatározott eredeti előirányzati főösszeg 5 %-át elérő kiadás megtakarítást, vagy bevételszerzést eredményező új kötelezettségvállalás esetén,
- c) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.
19. § (1) A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ, egy társadalmi megbízatású nem képviselő alpolgármestert választhat.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester tevékenységéért tiszteletdíjat kap.
(4) A feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával, valamint a polgármester által meghatározott kiadmányozási rend szerint látja el.
13. Közös önkormányzati hivatal, a jegyző
20. § [7] (1) Szalánta, Bosta, Pogány és Szilvás községek képviselő-testületei közös önkormányzati hivatalt tartanak fenn Szalánta székhellyel.
(3) A közös önkormányzati hivatal elnevezése: Szalántai Közös Önkormányzati Hivatal
Székhelye: 7811 Szalánta, Hunyadi út 63.
Kirendeltsége: 7666 Pogány, Széchenyi utca 12.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése határozza meg.
(5) A Közös Önkormányzati Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatároz. A Közös Önkormányzati Hivatal köztisztviselője részére jogszabály feladatot és hatáskört állapít meg. A Közös Önkormányzati Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
(6) A Közös Önkormányzati Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjében, valamint ügyfélfogadási rendjét - az Mötv. 67. § d) pontja és a 85. § (6), (9) bekezdése pontja figyelembe vételével - a Képviselő-testületek határozattal fogadják el.
(7) A jegyző kinevezése az Mötv 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört a Közös Önkormányzati Hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.
21. § (1) A jegyző gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében az Mötv. 81. §-ában felsoroltakon kívül:
- a) előkészíti a képviselő-testület elé kerülő előterjesztéseket,
- b) ellátja a képviselő-testület szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
- c) a képviselő-testület ülésén az előterjesztés vitájában, a szavazás előtt bármely javaslatot érintően törvényességi észrevételt tehet és
- d) köteles jelezni a képviselő-testületnek és a polgármesternek, ha döntésüknél, működésüknél jogszabálysértést észlel.
- e) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
- f) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
- g) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
- h) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.
- i) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,
- j) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,
- k) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert, gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról
(2) A jegyző rendszeresen ügyfélfogadást tart.
(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén - legfeljebb hat hónap időtartamra - a jegyzői feladatokat a jegyző által írásban megbízott köztisztviselő látja el.
14. Az önkormányzat társulásai
22. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete feladatai hatékonyabb, célszerűbb megoldására szabadon társulhat.
(2) A társulás nem sértheti a résztvevő önkormányzatok jogait.
(3) A társulás létrehozatalára, működésére és megszűnésére az Mötv. 87-95 §-ai irányadók.
(4) Az önkormányzat az alábbi jogi személyiséggel rendelkező társulások tagja:
- Szalántai Óvoda és Konyha Társulás
- Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulás
15. Helyi népszavazás
23. § A helyi népszavazásra a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény rendelkezései irányadók.
24. § (1) A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti:
- a) a települési képviselők legalább egynegyede,
- b) a képviselő-testület bizottsága,
- c) a választópolgárok 25 %-a.
(2) A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt a választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezte.
16. Az önkormányzat gazdasági alapjai, az önkormányzat vagyona, tervezés
25. § (1) Az önkormányzat közszolgáltatásokat nyújt. Saját tulajdonnal rendelkezik és költségvetési bevételeivel, kiadásaival önállóan gazdálkodik.
(2) Az önkormányzat költségvetése az államháztartás része, ahhoz teljes pénzforgalmával kapcsolódik. Az önkormányzati költségvetés a központi költségvetéstől elkülönül, ahhoz központi költségvetési támogatásokkal kapcsolódik.
26. § (1) Az önkormányzat vagyona a tulajdonából és a helyi önkormányzatokat megillető vagyoni értékű jogokból áll, amelyek az önkormányzati célok megvalósítását szolgálják.
(2) Az önkormányzati vagyon birtoklására, használatára, hasznai szedésére, fenntartására, üzemeltetésére, létesítésére, fejlesztésére, felújítására az Mötv., a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény, és az önkormányzat vagyonáról szóló 5/2004. (V.28.) rendelet szabályai irányadók.
27. § (1) Az önkormányzat meghatározza gazdasági programját, fejlesztési tervét és költségvetését.
(2) A gazdasági program a képviselő-testület megbízatásának időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól. A gazdasági program helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével az önkormányzat által nyújtandó feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.
(3) A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
17. Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
28. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.
(2) Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről társulásban történő megállapodás alapján gondoskodik.
18. Záró rendelkezések
29. § Ez a rendelet kihirdetést követő napján lép hatályba, egyidejűleg hatályát veszti a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló 8/2015. (IV.21.) valamint annak módosításáról szóló 7/2016.(IV.29.) és 3/2018. (II.19.) számú önkormányzati rendelet.
1. melléklet [8]
A Szalánta Községi Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók egységes szerkezet szerinti besorolása:
011130 |
| |
013320 | Köztemető-fenntartás és működtetés | |
013350 | Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok | |
041231 | Rövid időtartamú közfoglalkoztatás | |
041232 | Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás | |
041233 | Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás | |
041237 | Közfoglalkoztatási mintaprogram | |
045160 | Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása | |
064010 | Közvilágítás | |
066010 | Zöldterület kezelés | |
066020 | Város- községgazdálkodási egyéb szolgáltatások | |
072111 | Háziorvosi alapellátás | |
074011 | Foglalkozás-egészségügyi alapellátás | |
074031 | Család és nővédelmi egészségügyi gondozás | |
074032 | Ifjúság-egészségügyi gondozás | |
081030 | Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése | |
081043 | Iskolai diáksport tevékenység támogatása | |
082044 | Könyvtári szolgáltatások | |
082091 | Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése | |
082092 | Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása | |
104037 | Intézményen kívüli gyermekétkeztetés | |
107052 | Házi segítségnyújtás | |
107055 | Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
2. melléklet [9]
A Képviselő-testület által a Szervezeti és Működési Szabályzatban a polgármesterre
átruházott hatáskörök jegyzéke
1. Az önkormányzat vagyonáról szóló 5/2004.(IV.19.) önkormányzati rendelet alapján:
1.1. A Polgármester dönt:
- önkormányzati tulajdonú ingatlanra vonatkozó fellebbezési jogról történő lemondásról,
- önkormányzati tulajdonú ingatlanon történő építéshez tulajdonosi hozzájárulás megadásáról
- az önkormányzat által elrendelt jelzálogjog és elidegenítési illetve terhelési tilalom feloldásáról
1.2. Bármely vagyontárgy (ideértve a készpénzt is) tulajdonjogának ingyenes vagy kedvezményes felajánlásának elfogadásáról
1.3. A forgalomképtelen törzsvagyonba tartozó vagyontárgyak három évet meg nem haladó időtartam esetén a hasznosítására irányuló bérleti szerződések megkötésekor.
1.4. Ha többszemélyes gazdasági társaságban, közhasznú társaságban az önkormányzati tulajdonrész 25 % vagy az alatti, úgy a társaság legfőbb szervének ( taggyűlés, közgyűlés ) ülésén a tagsági jogokat a polgármester gyakorolja.
2. A szociális ellátásokról szóló 8/2021.(IV.23.) önkormányzati rendelet alapján:
A képviselő-testület átruházott hatáskörében a polgármester dönt
- szülési támogatás
- rendkívüli települési gyógyszertámogatás
- a temetési támogatás
- halálesetre tekintettel szociális kölcsön
- óvoda- iskolakezdési támogatás
- 70 éven felettiek települési támogatásának
- 18 év alattiak egyszeri települési támogatásának
- 12 év alattiak egyszeri települési támogatásának megállapításáról.