Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2014.(XI.15.)önkormányzati rendelete
önkormányzati rendelete a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2017. 03. 21- 2018. 02. 15Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2014.(XI.15.)önkormányzati rendelete
önkormányzati rendelete a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról
2017-03-21-tól 2018-02-15-ig
Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2014.(XI.15.) önkormányzati rendelete a képviselő-testület szervezeti és müködési szabályzatáról
Újpetre Község Önkormányzata Képviselőtestülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) d) pontjában meghatározott feldatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I.
Általános rendelkezések
1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Újpetre Község Önkormányzata
(továbbiakban: önkormányzat).
Működési területe: Újpetre község közigazgatási területe
(2) Az önkormányzat székhelye: 7766. Újpetre, Kossuth L. u. 113.
telephelyei: 7766. Újpetre, Kossuth L.u.27 – Művelődési ház
7766. Újpetre, Kossuth L.u.27. – Könyvtár
7766. Újpetre, Kossuth L.u.114. - Egészségház
(3) A képviselőtestület hivatalának megnevezése és címe:
Újpetrei Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal)
7766. Újpetre, Kossuth L.u.113.
2.§ (1) A Képviselőtestület és a polgármester hivatalos iratokon a Magyar Köztársaság címerével ellátott bélyegzőt használja, nem hivatalos iratokon pedig a község címerével ellátott bélyegzőt.
(2) A címe és a zászló használatának rendjét külön rendelet szabályozza.
(3) Újpetre község lakóinak 30 %-a német nemzetiségű, ezért
a) az önkormányzat által fenntartott intézményeken, középületeken kötelező a kétnyelvű felirat
b) más szervek számára javasolja a kétnyelvű felirat elhelyezését
c) a Hivatalban biztosítani kell a nemzetiségi nyelv használatát.
3.§(1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő- testületet illetik meg. A képviselő-testület hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára,
a jegyzőre, a társulására átruházhatja.
(2) A képviselő-testület a szociális igazgatásról és ellátásról szóló rendeletében nevesített
határköreit átruházza a polgármesterre.
II.
A képviselő-testület működése
1. A képviselőtestület ülése
4.§. (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.
(2) A képviselő-testület havonta ülésezik. Rendkívüli ülés a rendes ülésen kívül bármikor
összehívható. A közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a képviselő-testület a hivatalban tartja, de kihelyezett ülést, ünnepi ülést vagy együttes ülést más helyiségekben vagy más településen is tarthat.
(3) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(4) A képviselő-testület zárt ülés tart az Mötv-ben szabályozott esetekben.
(5) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester jogosult összehívni. A polgármesteri és
alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti az ülést. Tartós akadályoztatásnak minősül a 3 hónapot meghaladó olyan távollét vagy elérhetetlenség, melynek során a polgármesterrel és az alpolgármesterrel nem létesíthető személyes kapcsolat vagy azok intézkedésre képtelenek betegség, távollét vagy érdektelenség miatt.
(6) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés írásbeli meghívó nélkül, az ülés előtt 24 órával szóban, telefonon is összehívható. Az ülésről a meghívónak a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kell a lakosságot értesíteni.
5.§.(1) A testületi ülésre meghívható tanácskozási jog nélkül:
- a Hivatal adott témában illetékes előadója,
- szakértő,
- a napirendben érintett személy(ek),
- helyi országgyűlési képviselő,
- nemzetiségi önkormányzati képviselő
- Baranya Megyei Közgyűlés elnöke, tagjai,
- Baranya Megyei Kormányhivatal vezetője, tagja,
- területi rendőrkapitány
(2) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább
15 nappal az ülés előtt a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel nyilvánosságra kell
hozni.
(3) A tevékenységi körében tanácskozási joga illeti meg a képviselő-testület ülésén a
településen működő egyesületek vezetőit.
6.§.(1) A képviselő-testület ülése akkor határozatképes, ha a települési képviselők több mint fele jelen van. Határozatképtelenség esetén az ülést – az eredeti napirendi pontokkal – 3 nappal későbbi időpontra újból össze kell hívni.
(2)A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) előterjeszti az ülés napirendjét.
(3) A képviselő-testület a napirend elfogadásáról külön szavazással, egyszerű szótöbbséggel határoz. A meghívóban nem szereplő napirendi javaslat megtárgyalására bármely képviselő, polgármester, jegyző tehet javaslatot.
(4) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
2. Előterjesztések, döntéshozatali eljárás
7.§. (1) A képviselőtestületi ülés előterjesztései lehetnek:
a) rendelet tervezet(ek),
b) határozati javaslat(ok),
c) beszámoló,
d) kérelem,
e) tájékoztató.
(2) Előterjesztő lehet:
a) polgármester,
b) bizottsági elnök, illetve helyettese,
c) képviselő,
d) jegyző
e) intézményvezető.
(3) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Az írásban vagy szóban érkezett beadványt, amennyiben nem tud dönteni a testület, elnapolja.
(4) Az előterjesztés főbb elemei:
a) Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket.
b) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével.
(5) A képviselő-testület egyebek napirendi pontban nem tárgyalhat kinevezés, megbízás, felmentés tárgyú előterjesztést.
8.§. (1)A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön
nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést
tehet. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid, maximum 3 perces választ adni.
(2) A vita után a polgármester (ülés vezető) összefoglalja az elhangzottakat, majd a képviselőtestület először a módosító indítványokról határoz, majd az elfogadott indítványokkal módosított eredeti javaslatról dönt.
(3) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra.
(4) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(5) Határozathozatalnál a szavazategyenlőség elutasító döntést jelent. A
szavazástól való tartózkodás a határozati javaslat elutasításának, nem
szavazatnak minősíthető.
9.§. (1)A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt
szavazás során a polgármester szavazásra teszi fel a határozati javaslatot, melyről a
képviselő-testület tagjai kézfelemeléssel szavaznak.
(2) Minősített többségű szavazást igénylő ügyek a Mötv.-ben nevesített eseteken túl:
a) hitelfelvétel
b) kötvénykibocsátás
c) kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás.
(3) A képviselő-testület név szerinti szavazást rendel el az alábbi ügyekben:
a) települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati
eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyekben való döntés,
b)önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés
c)területszervezési kezdeményezés.
(4) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor “igen”-nel vagy “nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól.
(5)A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46.§ (2) bekezdésben foglalt ügyekben.
(6) Titkos szavazás esetén a képviselő-testület tagjai sorából bizottságot választ, mely lebonyolítja a titkos szavazást.
(7) A képviselőtestület a napirend elfogadásáról, ügyrendi kérdésekben, képviselői kérdésekre adott válaszok kérdésében számozott határozott nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt.
10.§. (1) A képviselő-testület határozatokat külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően –
folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Újpetre
Község Önkormányzata ..../20....(......hó....nap) sz. határozata.
(2) A határozatokról készült kivonatot a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül
el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
11.§.(1)A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
Ennek során:
a) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.
b) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
c) Tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester - ha ismételt figyelmeztetései sem jártak eredménnyel - felfüggesztheti az ülést.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A napirend megtárgyalása után, ahhoz kapcsolódóan a polgármester max. 3 perc erejéig szót adhat az állampolgárnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
12.§.(1) A képviselő-testület üléséről szóló jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
3. A képviselő
13.§. (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.
(2)A képviselőt a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik illetve terhelik.
(3)A képviselő amennyiben nem jelenti be személyes érintettségét a szavazásnál, kéthavi tiszteletdíjának megvonásában részesül.
4. Az önkormányzati rendeletalkotás
14.§ (1) Rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) települési képviselő,
b) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
c) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(2) A rendeletalkotáshoz kötelező az írásos előterjesztés.
(3) A polgármester egyes rendelet-tervezeteket - az érdemi vita előtt - közmeghallgatásra bocsáthat.
(4) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni, valamint a kihirdetés dátumával a következők szerint: Újpetre Község Önkormányzata Képviselőtestületének ..../20...(.....hó....nap) önkormányzati rendelete “a rendelet címe”.
15.§. (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének napja a polgármesteri hivatal
hirdetőtáblájára való kifüggesztés napja. Az önkormányzat a rendeletét a honlapján is közzéteszi. A hivatal a hatályos rendeletekről naprakész nyilvántartást vezet.
5 . Lakossági fórumok, közmeghallgatás
16.§. 1) A képviselő-testület legalább évente egy esetben előre meghirdetett közmeghall-
gatást tart.
(2)A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a község hirdetőtábláján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok vonatkoznak. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.
17.§.(1)A képviselőtestület az általa meghatározott témában bármikor falugyűlést hívhat össze
a lakosság véleményének megismerése, illetve tájékoztatás céljából, döntések előkészítésébe való bevonásról.
(2) A falugyűlés időpontját, helyét és témáját a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel közzé kell tenni. A falugyűlésről jegyzőkönyv készül.
III.
A polgármester, az alpolgármester
18.§. A polgármester feladatát főállásban látja el.
19.§ (1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség miatt vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat az alábbi ügyekben:
a)képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ügyek esetében,
b)társulás működésével kapcsolatos döntések meghozatala – kivéve a Möv. 42. § 5. pontjában szereplő ügyek,
c)hivatal működésével kapcsolatos döntések meghozatala – kivéve a hivatal társulási megállapodásában kizárólag a képviselő-testület döntésébe utal ügyek.
(2) A képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a polgármester dönthet két ülés között
felmerülő halaszthatatlan önkormányzati ügyekben – a Mötv. 42.§-ban meghatározott
ügyek kivételével. Ezek az ügyek az alábbiak:
a)szociális ügyek
b)vis-maior illetve katasztrófa helyzet esetén szükséges intézkedések meghozatala.
20.§ A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére
alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
IV.
Hivatal
21.§. (1) Az önkormányzat közös hivatalt tart fenn Vokány, Kistótfalu, Palkonya, Kiskassa,
Peterd, Pécsdevecser és Ivánbattyán Önkormányzatokkal közösen.
(2) A hivatal székhelye: 7766. Újpetre, Kossuth L.u.113.
(3)A hivatal telephelye: Vokányi Kirendeltség 7768. Vokány, Kossuth L.u.104.
22.§ (1) A hivatalt a jegyző vezeti. A Vokányi Kirendeltség vezetője az aljegyző.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége illetve tartós akadályoztatásuk
esetén a jegyzői feladatok a hivatal igazgatásszervező diplomával rendelkező
köztisztviselője látja el.
23.§ A hivatal működésének szabályait a fenntartására irányuló megállapodás tartalmazza.
24.§ A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésük, működősük jogszabálysértő.
V.
Bizottságok
25.§ (1) A képviselő-testület - döntéseik előkészítésére, meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő-testület összeférhetetlenséggel, a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos ügyekre létrehozza az Összeférhetetlenségi, a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó Bizottságot.
(4)A Bizottság elnökét és 2 tagját a képviselőtestület nyílt szavazással, egyszerű
szótöbbséggel válassza meg.
(4)A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottságot össze kell hívni a polgármester indítványára.
(5)A bizottság határozatképességére, határozathozatalára a képviselőtestület működésének leírt szabályok az irányadóak.
(6)A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, melyet az elnök és egy tag ír alá.
VI. fejezet
Önkormányzatok társulásai és együttműködése
26.§. A képviselő-testület az alábbi társulásokban vesz részt:
- Siklósi Többcélú Kistérségi Társulás Villány
- Újpetrei Óvodai Intézményi Társulás Újpetre
- Beremendi Gyermekjóléti, Egészségügyi, Szociális és Területfejlesztési Társulás
Beremend
- Mecsek-Dráva Önkormányzati Társulás Pécs
27.§.(1) A helyi önkormányzat a Német Önkormányzat Újpetre valamint a Cigány
Nemzetiségi Önkormányzat Újpetre részére előzetes egyeztetés alapján havonta igény
szerint, de legalább tizenhat órában ingyenesen biztosítja az önkormányzati
feladatellátáshoz szükséges helyiséghasználatot. A helyiség használatához kapcsolódó
tárgyi infrastruktúra és rezsiköltséget a helyi önkormányzat viseli.
(2) A helyi önkormányzat a Hivatal útján biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok részére
az önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket, melynek
keretében a hivatal ellátja:
- a nemzetiségi önkormányzatok testületi ülésének előkészítésével kapcsolatos feladatokat (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása),
- a testületi és tisztségviselők döntéseinek előkészítésével kapcsolatos feladatokat, a döntéshozatalhoz szükséges nyilvántartási, sokszorosítási és postázási feladatokat,
- a nemzetiségi önkormányzatok működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat.
(3)A (2) pontban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeket – a testületi
tagok és tisztségviselők telefonhasználata kivételével – a helyi önkormányzat
viseli.
VII.
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
6. Az önkormányzat gazdasági programja, költségvetése
28.§. A képviselőtestület megbízatásának időtartamára vagy azt meghaladó időszakra
gazdasági programot fogad el. A gazdasági program helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.
29.§. A képviselő-testület költségvetését évente önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozási rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) Az önkormányzat az közfeladatait és szakmai alaptevékenységét az 1. sz. függelékben
szereplő kormányzati funkciók szerint látja el.
30.§. Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet határozza meg.
31.§ Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külső, vállalkozó belső
ellenőrrel kötött szerződés útján gondoskodik.
VIII.
Záró rendelkezések
32.§. (1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a SZMSZ-ről szóló 6/2011.(IV.01.) sz. rendelet a hatályát veszti.
Gaszt Árminné Spánné Csalos Beáta
polgármester jegyző
A rendeletet a képviselőtestület a 2014. november 6-i i ülésén fogadta el. Kihirdetésre került 2014.november 15-én.
Spánné Csalos Beáta
jegyző
- sz. függelék
Közfeladatok és szakmai alaptevékenységek kormányzati funkicók szerinti besorlása
- Törzskönyvi nyilvántartásban szereplő kormányzati funkciók székhelyen
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatal jogalkotó és általános
igazgatási tevékenység
013320 Köztemető-fenntartás és – működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
042180 Állat-egészségügy
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes begyűjtése
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081041 Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása
096010 Óvodai intézményi étkeztetés
096020 Iskolai intézményi étkeztetés
102030 Idősek, demens betegek nappali ellátása
107051 Szociális étkeztetés
- Törzskönyvi nyilvántartásban szereplő kormányzati funkciók - Újpetre, Kossuth L.u. 114. Egészségház telephelyen
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
074031 Család és nővédelmi egyészségügyi gondozás
- Törzskönyvi nyilvántartásban szereplő kormányzati funkciók - Újpetre, Kossuth L.u. 27. Könyvtár telephelyen
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
082091 Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel
082044 Könyvtári szolgáltatások
- Törzskönyvi nyilvántartásban szereplő kormányzati funkciók - Újpetre, Kossuth L.u. 27. szám Művelődési Ház telephelyen
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
082092 Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
- Technikai kormányzati funkciók
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
018010 Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel
018030 Támogatási célú finanszírozási műveletek
101150 Betegséggel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások
103010 Elhunyt személyek hátramaradottainak pénzbeli ellátása
104051 Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátás
105010 Munkanélküli aktív korúak ellátásai
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátás
107060 Egyéb szociális és természetbeni ellátás
Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2014.(XI.15.) önkormányzati rendelete a képviselő-testület szervezeti és müködési szabályzatáról (módosításokkal egységes szerkezetben)
Újpetre Község Önkormányzata Képviselőtestülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) d) pontjában meghatározott feldatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I.
Általános rendelkezések
1.§ (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Újpetre Község Önkormányzata
(továbbiakban: önkormányzat).
Működési területe: Újpetre község közigazgatási területe
(2) Az önkormányzat székhelye: 7766. Újpetre, Kossuth L. u. 113.
telephelyei: 7766. Újpetre, Kossuth L.u.27 – Művelődési ház
7766. Újpetre, Kossuth L.u.27. – Könyvtár
7766. Újpetre, Kossuth L.u.114. - Egészségház
(3) A képviselőtestület hivatalának megnevezése és címe:
Újpetrei Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal)
7766. Újpetre, Kossuth L.u.113.
2.§ (1) A Képviselőtestület és a polgármester hivatalos iratokon a Magyar Köztársaság címerével ellátott bélyegzőt használja, nem hivatalos iratokon pedig a község címerével ellátott bélyegzőt.
(2) A címer és a zászló használatának rendjét külön rendelet szabályozza.
(3) Újpetre község lakóinak 30 %-a német nemzetiségű, ezért
a) az önkormányzat által fenntartott intézményeken, középületeken kötelező a kétnyelvű felirat
b) más szervek számára javasolja a kétnyelvű felirat elhelyezését
c) a Hivatalban biztosítani kell a nemzetiségi nyelv használatát.
3.§(1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő- testületet illetik meg. A képviselő-testület hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára,
a jegyzőre, a társulására átruházhatja.
(2) A képviselő-testület a szociális igazgatásról és ellátásról szóló rendeletében nevesített
határköreit átruházza a polgármesterre.
II.
A képviselő-testület működése
1. A képviselőtestület ülése
4.§. (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.
(2) A képviselő-testület havonta ülésezik. Rendkívüli ülés a rendes ülésen kívül bármikor
összehívható. A közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a képviselő-testület a hivatalban tartja, de kihelyezett ülést, ünnepi ülést vagy együttes ülést más helyiségekben vagy más településen is tarthat.
(3) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(4) A képviselő-testület zárt ülés tart az Mötv-ben szabályozott esetekben.
(5) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az alpolgármester jogosult összehívni. A polgármesteri és
alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti az ülést. Tartós akadályoztatásnak minősül a 3 hónapot meghaladó olyan távollét vagy elérhetetlenség, melynek során a polgármesterrel és az alpolgármesterrel nem létesíthető személyes kapcsolat vagy azok intézkedésre képtelenek betegség, távollét vagy érdektelenség miatt.
(6) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés írásbeli meghívó nélkül, az ülés előtt 24 órával szóban, telefonon is összehívható. Az ülésről a meghívónak a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kell a lakosságot értesíteni.
5.§.(1) A testületi ülésre meghívható tanácskozási jog nélkül:
- a Hivatal adott témában illetékes előadója,
- szakértő,
- a napirendben érintett személy(ek),
- helyi országgyűlési képviselő,
- nemzetiségi önkormányzati képviselő
- Baranya Megyei Közgyűlés elnöke, tagjai,
- Baranya Megyei Kormányhivatal vezetője, tagja,
- területi rendőrkapitány
(2) A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább
15 nappal az ülés előtt a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel nyilvánosságra kell
hozni.
(3) A tevékenységi körében tanácskozási joga illeti meg a képviselő-testület ülésén a
településen működő egyesületek vezetőit.
6.§.(1) A képviselő-testület ülése akkor határozatképes, ha a települési képviselők több mint fele jelen van. Határozatképtelenség esetén az ülést – az eredeti napirendi pontokkal – 3 nappal későbbi időpontra újból össze kell hívni.
(2)A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) előterjeszti az ülés napirendjét.
(3) A képviselő-testület a napirend elfogadásáról külön szavazással, egyszerű szótöbbséggel határoz. A meghívóban nem szereplő napirendi javaslat megtárgyalására bármely képviselő, polgármester, jegyző tehet javaslatot.
(4) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
2. Előterjesztések, döntéshozatali eljárás
7.§. (1) A képviselőtestületi ülés előterjesztései lehetnek:
a) rendelet tervezet(ek),
b) határozati javaslat(ok),
c) beszámoló,
d) kérelem,
e) tájékoztató.
(2) Előterjesztő lehet:
a) polgármester,
b) bizottsági elnök, illetve helyettese,
c) képviselő,
d) jegyző
e) intézményvezető.
(3) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Az írásban vagy szóban érkezett beadványt, amennyiben nem tud dönteni a testület, elnapolja.
(4) Az előterjesztés főbb elemei:
a) Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket.
b) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével.
(5) A képviselő-testület egyebek napirendi pontban nem tárgyalhat kinevezés, megbízás, felmentés tárgyú előterjesztést.
8.§. (1)A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön
nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést
tehet. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid, maximum 3 perces választ adni.
(2) A vita után a polgármester (ülés vezető) összefoglalja az elhangzottakat, majd a képviselőtestület először a módosító indítványokról határoz, majd az elfogadott indítványokkal módosított eredeti javaslatról dönt.
(3) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra.
(4) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(5) Határozathozatalnál a szavazategyenlőség elutasító döntést jelent. A
szavazástól való tartózkodás a határozati javaslat elutasításának, nem
szavazatnak minősíthető.
9.§. (1)A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt
szavazás során a polgármester szavazásra teszi fel a határozati javaslatot, melyről a
képviselő-testület tagjai kézfelemeléssel szavaznak.
(2) Minősített többségű szavazást igénylő ügyek a Mötv.-ben nevesített eseteken túl:
a) hitelfelvétel
b) kötvénykibocsátás
c) kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás.
(3) A képviselő-testület név szerinti szavazást rendel el az alábbi ügyekben:
a) települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati
eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyekben való döntés,
- önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés
- területszervezési kezdeményezés.
(4) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor “igen”-nel vagy “nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól.
- A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46.§ (2) bekezdésben foglalt ügyekben.
(6) Titkos szavazás esetén a képviselő-testület tagjai sorából bizottságot választ, mely lebonyolítja a titkos szavazást.
(7) A képviselőtestület a napirend elfogadásáról, ügyrendi kérdésekben, képviselői kérdésekre adott válaszok kérdésében számozott határozott nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt.
10.§. (1) A képviselő-testület határozatokat külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően –
folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Újpetre
Község Önkormányzata ..../20....(......hó....nap) sz. határozata.
(2) A határozatokról készült kivonatot a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül
el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
11.§.(1)A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
Ennek során:
a) Figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ.
b) Rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít.
c) Tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy a vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester - ha ismételt figyelmeztetései sem jártak eredménnyel - felfüggesztheti az ülést.
(2) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A napirend megtárgyalása után, ahhoz kapcsolódóan a polgármester max. 3 perc erejéig szót adhat az állampolgárnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(3) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
12.§.(1) A képviselő-testület üléséről szóló jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
3. A képviselő
13.§. (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 7 fő.
- A képviselőt a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik illetve terhelik.
- A képviselő amennyiben nem jelenti be személyes érintettségét a szavazásnál, kéthavi tiszteletdíjának megvonásában részesül.
4. Az önkormányzati rendeletalkotás
14.§ (1) Rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) települési képviselő,
b) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
c) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(2) A rendeletalkotáshoz kötelező az írásos előterjesztés.
- A polgármester egyes rendelet-tervezeteket - az érdemi vita előtt - közmeghallgatásra bocsáthat.
- Az önkormányzati rendeleteket külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni, valamint a kihirdetés dátumával a következők szerint: Újpetre Község Önkormányzata Képviselőtestületének..../20...(.....hó....nap) önkormányzati rendelete “a rendelet címe”.
15.§. (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének napja a polgármesteri hivatal
hirdetőtáblájára való kifüggesztés napja. Az önkormányzat a rendeletét a honlapján is közzéteszi. A hivatal a hatályos rendeletekről naprakész nyilvántartást vezet.
5 . Lakossági fórumok, közmeghallgatás
16.§. 1) A képviselő-testület legalább évente egy esetben előre meghirdetett közmeghall-
gatást tart.
- A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a község hirdetőtábláján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok vonatkoznak. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.
17.§.(1)A képviselőtestület az általa meghatározott témában bármikor falugyűlést hívhat össze
a lakosság véleményének megismerése, illetve tájékoztatás céljából, döntések előkészítésébe való bevonásról.
(2) A falugyűlés időpontját, helyét és témáját a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel közzé kell tenni. A falugyűlésről jegyzőkönyv készül.
6. Helyi népszavazás
17/A §. A képviselő-testület elrendeli a helyi népszavazást, ha azt legalább a település választópolgárai húsz százalékának megfelelő számú választópolgár kezdeményezte.
III.
A polgármester, az alpolgármester
18.§. A polgármester feladatát főállásban látja el.
19.§ (1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség miatt vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat az alábbi ügyekben:
- képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ügyek esetében,
- társulás működésével kapcsolatos döntések meghozatala – kivéve a Möv. 42. § 5. pontjában szereplő ügyek,
- hivatal működésével kapcsolatos döntések meghozatala – kivéve a hivatal társulási megállapodásábankizárólag aképviselő-testület döntésébe utal ügyek.
(2) A képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a polgármester dönthet két ülés között
felmerülő halaszthatatlan önkormányzati ügyekben – a Mötv. 42.§-ban meghatározott
ügyek kivételével. Ezek az ügyek az alábbiak:
- szociális ügyek
- vis-maior illetve katasztrófa helyzet esetén szükséges intézkedések meghozatala.
20.§ A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére
alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
IV.
Hivatal
21.§. (1) Az önkormányzat közös hivatalt tart fenn Vokány, Kistótfalu, Palkonya, Kiskassa,
Peterd, Pécsdevecser és Ivánbattyán Önkormányzatokkal közösen.
(2) A hivatal székhelye: 7766. Újpetre, Kossuth L.u.113.
- A hivatal telephelye: Vokányi Kirendeltség 7768. Vokány, Kossuth L.u.104.
22.§ (1) A hivatalt a jegyző vezeti. A Vokányi Kirendeltség vezetője az aljegyző.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége illetve tartós akadályoztatásuk
esetén a jegyzői feladatok a hivatal igazgatásszervező diplomával rendelkező
köztisztviselője látja el.
23.§ A hivatal működésének szabályait a fenntartására irányuló megállapodás tartalmazza.
24.§ A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésük, működősük jogszabálysértő.
V.
Bizottságok
25.§ (1) A képviselő-testület - döntéseik előkészítésére, meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő-testület összeférhetetlenséggel, a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos ügyekre létrehozza az Összeférhetetlenségi, a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével foglalkozó Bizottságot.
- A Bizottság elnökét és 2 tagját a képviselőtestület nyílt szavazással, egyszerű
szótöbbséggel válassza meg.
- A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottságot össze kell hívni a polgármester indítványára.
- A bizottság határozatképességére, határozathozatalára a képviselőtestület működésének leírt szabályok az irányadóak.
- A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, melyet az elnök és egy tag ír alá.
VI. fejezet
Önkormányzatok társulásai és együttműködése
26.§. A képviselő-testület az alábbi társulásokban vesz részt:
- Újpetrei Óvodai Intézményi Társulás Újpetre
- Beremendi Gyermekjóléti és Szociális Társulás Beremend
- Mecsek-Dráva Önkormányzati Társulás Pécs
27.§.(1) A helyi önkormányzat a Német Önkormányzat Újpetre valamint a Cigány
Nemzetiségi Önkormányzat Újpetre részére előzetes egyeztetés alapján havonta igény
szerint, de legalább 32 órában ingyenesen biztosítja az önkormányzati
feladatellátáshoz szükséges helyiséghasználatot. A helyiség használatához kapcsolódó
tárgyi infrastruktúra és rezsiköltséget a helyi önkormányzat viseli.
(2) A helyi önkormányzat a Hivatal útján biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok részére
az önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket, melynek
keretében a hivatal ellátja:
- a nemzetiségi önkormányzatok testületi ülésének előkészítésével kapcsolatos feladatokat (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása),
- a testületi és tisztségviselők döntéseinek előkészítésével kapcsolatos feladatokat, a döntéshozatalhoz szükséges nyilvántartási, sokszorosítási és postázási feladatokat,
- a nemzetiségi önkormányzatok működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat,
- szakmai segítségnyújtás
(3)A (2) pontban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeket – a testületi
tagok és tisztségviselők telefonhasználata kivételével – a helyi önkormányzat
viseli.
VII.
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
6. Az önkormányzat gazdasági programja, költségvetése
28.§. A képviselőtestület megbízatásának időtartamára vagy azt meghaladó időszakra
gazdasági programot fogad el. A gazdasági program helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.
29.§. A képviselő-testület költségvetését évente önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozási rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) Az önkormányzat az közfeladatait és szakmai alaptevékenységét az 1. sz. függelékben
szereplő kormányzati funkciók szerint látja el.
30.§. Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet határozza meg.
31.§ Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külső, vállalkozó belső
ellenőrrel kötött szerződés útján gondoskodik.
VIII.
Záró rendelkezések
32.§. (1) E rendelet a kihirdetés napján lép hatályba, ezzel egyidejűleg a SZMSZ-ről szóló 6/2011.(IV.01.) sz. rendelet a hatályát veszti.
Gaszt Árminné Spánné Csalos Beáta
polgármester jegyző
A rendeletet a képviselőtestület a 2014. november 6-i i ülésén fogadta el. Kihirdetésre került 2014. november 15-én.
Spánné Csalos Beáta
jegyző
- sz. függelék
Közfeladatok és szakmai alaptevékenységek kormányzati funkicók szerinti besorlása
- Törzskönyvi nyilvántartásban szereplő kormányzati funkciók székhelyen
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános
igazgatási tevékenysége
013320 Köztemető-fenntartás és – működtetés
013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok
041231 Rövid időtartamú közfoglalkoztatás
041232 Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás
041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás
041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram
042180 Állat-egészségügy
045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása
051030 Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes begyűjtése
052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
063080 Vízellátással kapcsolatos közmű építése, fenntartása, üzemeltetése
064010 Közvilágítás
066010 Zöldterület-kezelés
066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások
081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése
081041 Versenysport- és utánpótlás-nevelési tevékenység és támogatása
104037 Intézményen kívűli gyermekétkeztetés
107051 Szociális étkeztetés
- Törzskönyvi nyilvántartásban szereplő kormányzati funkciók - Újpetre, Kossuth L.u. 114. Egészségház telephelyen
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
074031 Család és nővédelmi egyészségügyi gondozás
- Törzskönyvi nyilvántartásban szereplő kormányzati funkciók - Újpetre, Kossuth L.u. 27. Könyvtár telephelyen
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
082091 Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése
082044 Könyvtári szolgáltatások
- Törzskönyvi nyilvántartásban szereplő kormányzati funkciók - Újpetre, Kossuth L.u. 27. szám Művelődési Ház telephelyen
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
082092 Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása
- Technikai kormányzati funkciók
Kormányzati funkció Kormányzati funkció neve
018010 Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel
018030 Támogatási célú finanszírozási műveletek
084031 Civil szervezetek működési támogatása
101150 Betegséggel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások
103010 Elhunyt személyek hátramaradottainak pénzbeli ellátása
104051 Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátás
105010 Munkanélküli aktív korúak ellátásai
106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátás
107060 Egyéb szociális és természetbeni ellátás
Beillesztette a 8/2015.(IV.20.) önkormányzati rendelet.
Módosította a 4/2017.(III.20.) Önkormányzati rendelet 1.§.-a.
Módosította a 3/2018.(II.15.) számú önkormányzati rendelet 1.§-a.
Módosította a 3/2018.(II.15.) számú önkormányzati rendelet 2.§-a.
Beillesztette a 22/2015.(IV.13.) ÖK.sz. határozat
Beillesztette a 22/2015.(IV.13.) ÖK.sz. határozat
Törölte az 5/2019.(I.30.) számú önkormányzati határozat.
Törölte a 14/2016.(I.25.) számú önkormányzati határozat
Beillesztette az 5/2016.(I.19.) számú önkormányzati határozat
Beillesztette az 5/2016.(I.19.) számú önkormányzati határozat.