Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2020.(VIII.27.)önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2021. 04. 01- 2021. 12. 16



Újpetre Község  Önkormányzata Képviselő- testületének 7/2020.(VIII.27.) önkormányzati rendelete a szociális ellátások helyi szabályairól



Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában foglalt feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról szóló, többször módosított 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 1.§. (2) bekezdés figyelembevételével, 92.§ (2) bekezdésében valamint a  132.§ (4)   bekezdésében kapott felhatalmazás alapján,  a következő rendeletet alkotja:



Általános rendelkezések


  1. A rendelet célja

1.§ A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.


  1. A rendelet hatálya

2.§ (1) A rendeletet alkalmazni kell  az Újpetre Község Önkormányzata közigazgatási területén

            élő

a) lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre

e) az Szt. a 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben

foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát

megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó

            állampolgáraira is.


      (2) A rendelet hatálya kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek

beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad

mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint Újpetre közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkezik.


     (3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet kiterjed Újpetre Község  Önkormányzata által szervezett és nyújtott ellátásokra.


  1. Eljárási rendelkezések

 3. § (1)                       Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket az Újpetrei Közös Önkormányzati Hivatalban (továbbiakban: közös  hivatal) lehet szóban, írásban vagy elektronikus úton  előterjeszteni. A kérelem formanyomtatványon vagy szabad megfogalmazású kérelem formájában nyújtható be. Az elektronikus úton történő benyújtás helye a https://ohp.asp.lgov.hu honlapon keresztül, vagy a https://epapir.gov.hu honlapon keresztül történhet.

(2)       Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet az ellátást végző intézmény vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(3)       Civil  szervezetek, nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, családvédelemmel foglalkozó intézmény, gyermek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet, illetve természetes személy is kezdeményezheti a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(4)       A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét az intézmény/szolgáltató által rendszeresített formanyomtatványon nyújthatja be.

 (5)      A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.

4.§  (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a) c) pontjában szereplő adatait,      

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat,                            nyilatkozatokat.


A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(2)       A jogosultság megállapításakor

  • a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
  • a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.

      Jövedelem igazolható:

  • havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,
  • munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,
  • a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,
  • vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.

(3)       A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

  • a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,
  • a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.
  • A közfoglalkoztatásból származó jövedelemnek a foglalkoztatást helyettesítő támogatást meghaladó összegét.

(4)       A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(5)       Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a közös hivatal nyilvántartásában fellelhetők,  valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. tv. (továbbiakban: Ákr.) 36.§-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető. 


5.§ (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta, a tárgyhót követő hó 10. napjáig

            folyószámlára történő utalással, szolgáltatóhoz történő utalással, postai úton történő

            utalással kerül kifizetésre. A házipénztárból történő, döntést követő azonnali kifizetés

      létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.       Temetési segély, rendkívüli települési támogatás  a megállapítást követő 3 napon belül

      kerül kifizetésre.


  1. Újpetre község területén a rendeletben leírt szociális ellátások ügyében az egyes ellátási formáknál szabályozottak szerinti szerv jár el.


  1. A polgármester döntése ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a képviselőtestülethez lehet fellebbezni. A fellebbezést a hivatalnál kell benyújtani. A hivatal a fellebbezést a szükséges iratok becsatolásával a képviselőtestület soron következő ülése elé terjeszti.


  1. A képviselőtestület döntése ellen a kézhezvételtől számított 30 napon belül keresettel lehet élni az illetékes bíróságnál. A pert az önkormányzat ellen kell indítani.


6. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadottakat a képviselő-testület vitatja, illetve hivatalos tudomás szerint a kérelemben leírtak nem felelnek meg a valóságnak, a kérelem megalapozott elbírálása érdekében az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) A közös hivatal a kérelem benyújtásakor saját adatbázisa (adónyilvántartás, ingatlan-nyilvántartás stb.) alapján vizsgálja kérelmező és vele közös háztartásban élő személyek vagyoni helyzetét.

(3)       Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a közös önkormányzati hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

(4)       A képviselő-testület által szabályozott támogatási formákat csak az veheti igénybe, illetve         az             kaphatja,

a) akinek nem áll fenn köztartozása (adótartozás) az önkormányzattal       szemben

b) nem önhibájából került rossz szociális helyzetbe

            c) értékesíthető vagyontárggyal nem rendelkezik

d) környezete rendezett.


7.§ (1) Települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

8. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján                       vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb      jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni              viszonyairól nyilatkozzék.

9.§ A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására,      továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.


II. fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások


10.§ Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint


  • települési támogatást és
  • rendkívüli települési támogatást

állapít meg.





  1. Települési támogatás


2.1. Lakhatáshoz kapcsolódó kiadások támogatása

11.§ (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászorult személyeknek, háztartásoknak az általuk

            lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik (közüzemi díjaik) viseléséhez

            nyújtott hozzájárulás.


  1. A polgármester lakhatási támogatást nyújt annak a személynek akinek
    • egyedül élő esetén a jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át
    • háztartásban élő esetén az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át

és az Szt. szerinti vagyona nincs.

  1. Egy háztartásban élő személynek csak azok számítanak, akik ténylegesen, életvitelszerűen az adott lakásban élnek (nemcsak oda vannak bejelentve).Külön háztartásnak számít a különálló közüzemi szolgáltatási hely.


  1. A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege
    • egyedül élő esetén 4.000,-Ft
    • két fős háztartás esetén 4.000 Ft
    • három fős háztartás esetén 6.000 Ft
    • négy fős háztartás esetén 8.000 Ft
    • öt fős, vagy attól több személyből álló háztartás esetén10.000 Ft.


  1. A rendeletben előírt feltételek esetén a lakhatási támogatás a kérelem benyújtását követő hó első napjától a tárgyév december 31-ig jár.


(6) A lakhatási kiadások igazolásának módja:   

a)  lakásbérleti vagy albérleti szerződés, bérleti díj fizetésének igazolása

  b)közüzemi (villany, gáz, víz, szemétszállítási díj) számla, tüzelőanyag számlával történő

igazolása.


  1. A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.


  1. A lakhatási támogatás kifizetése a jogosult kérése vagy előre fizetős mérőóra megléte esetén a támogatás összegének szolgáltatóhoz történő utalásával, egyéb esetekben postai utalással történik.


  1.  Megszűnik a támogatás:
  •       a megállapított idő elteltével,
  • a támogatásra okot adó körülmények megváltozásával. (pl. lakcímváltozás, jövedelemváltozás)


 12.§. (1) A polgármester évente maximum 4 esetben a létfenntartást veszélyeztető,

            rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási

            gondokkal küzdő személy részére gyógyszertámogatást állapít meg, ha

  • egyedül élő esetén a jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg,
  • családban élő esetén az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.


  1. Gyógyszertámogatás összege a kiváltandó recepten(recepteken) meghatározott gyógyszerek illetve gyógyászati segédeszköz ellenértéke, negyedévente legfeljebb 10.000,-Ft lehet. A gyógyszertámogatás kifizetése az újpetrei Boróka Gyógyszertár részére, számla ellenében történik. Gyógyászati segédeszközről szóló recept/javaslat esetén a támogatás kifizetése a gyógyászati segédeszközt forgalmazó szolgálató számára utalással, számla ellenében történik.


3.      Rendkívüli települési támogatás


13.§ (1) A település képviselő-testülete rendkívüli települési támogatásban részesíti

  • azt az egyedül élő személyt, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg,
  • azt a családot, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg

és a kérelmezőnek/családnak vagyona nincs.

  1. Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni különösen, ha a kérelmezőnek
  • tartós betegség miatt jelentős jövedelem-kiesése van,
  • elemi kár, baleset, tragikus helyzet miatt anyagi segítségre szorul,
  • körülményeihez képest jelentős beiskolázási kötelezettségek merülnek fel.
  • Rendszeres pénzellátás iránti kérelme folyamatban van, és megélhetését ezen időszak alatt más jövedelemből, megtakarításból biztosítani nem tudja
  • gyermek fogadásának előkészítéséhez nem rendelkezik megtakarítással
  • nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz
  • nevelt gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez anyagi segítségre szorul
  • a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul


  1. Elutasítható annak a személynek rendkívüli települési támogatás iránti kérelme, aki önhibájából (alkoholizmus, munkakerülés, játékszenvedély stb.)került nehéz anyag helyzetbe, ugyanakkor anyagi helyzetének javítására, munkavégzésre, fizikai, szellemi és lelkiállapota figyelembevételével nehézségek nélkül képes
  2. A polgármester különös méltánylást érdemlő esetben értékhatárra, jövedelemre és egyéb pénzbeli ellátásokra tekintet nélkül, - a rendkívüli körülmények figyelembevételével – rendkívüli települési támogatásban részesítheti a kérelmezőt.


14.§ (1) A települési támogatás egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan 10.000,-Ft-ig

            terjedő összegben lehet megállapítani, és naptári éven belül legfeljebb 6 alkalommal.


  1. Amennyiben az egy határozattal megállapított összegeket részletenként kell kifizetni, a határozatban fel kell sorolni a későbbi kifizetések időpontját és a kifizetendő összeget. Az ilyen kifizetések egy alkalomnak számítanak a (3) bekezdés alkalmazása szempontjából.


  1. Különös méltánylást érdemlő esetben az egyszeri kifizethető összeg legfeljebb 36.000.-Ft lehet.Az ilyen kifizetésről a polgármester a soron következő ülésen beszámol a képviselő-testületnek. A kifizetés naptári évében egy család részére kifizetett átmeneti segélyek összege ebben az esetben sem haladhatja meg a 60.000,-Ft-ot.


  1. Katasztrófahelyzet estén a polgármester maximum 100.000,-Ft települési támogatást biztosíthat mindenféle jövedelmi helyzet vizsgálata nélkül. Az ilyen jellegű kifizetésekről a képviselő-testületnek a következő ülésen beszámol.


  1. A megállapított támogatás folyósítása készpénzben, vásárlási utalványban vagy az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával valósulhat meg. Amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a kérelmező a készpénz-támogatás nem a rendeltetésének megfelelően használja fel, a segélyt részben vagy egészben utalvány, illetve közvetlen számlakiegyenlítés formájában kell adni. Az utalvány élvezeti cikkek, alkohol vásárlására felhasználni tilos!


  1. A rendkívüli települési támogatás megállapítását követően a természetbeni ellátás – jogosult számára történő biztosításáról, az ellátás megszervezéséről a jegyző gondoskodik


  1. Települési támogatás kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.


  1. A települési támogatás kifizetése a döntés közlésétől számított 3 napon belül házipénztár útján történik.

3.1. Temetési segély


15.§  (1)          A polgármester temetési segélyt nyújt – jövedelemhatárra tekintet nélkül -  annak a helybeli lakosnak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik.


(2) Temetési segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. Tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.


  1. A temetési segély összege 80.000,-Ft.


  1. A temetési segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül kell előterjeszteni. A kérelemhez a halotti anyakönyvi kivonat és a temetési számla másolatát csatolni kell.


  1. Amennyiben a kérelem elbírálásához szükséges információk rendelkezésre állnak a döntés lehetőleg azonnal meghozatalra kerül, egyébként az eljárási határidő l5 nap.


  1. Beiskolázási támogatás


16.§  (1) A képviselő-testület az  általános iskolás,  középiskolás tanulók  részére iskolakezdéshez

pénzbeli támogatást nyújthat függetlenül a jogosultak  jövedelmi viszonyaitól.


  1. A támogatás megítéléséről illetve annak pontos összegéről a képviselő-testület adott év augusztus hónapjában dönt, amennyiben azt költségvetésébe betervezte és az önkormányzat anyagi helyzete lehetővé teszi annak kifizetését.


  1. A beiskolázási támogatás nyújtásának feltételei:
  • Újpetrei állandó lakcím
  • a középiskolás tanulók támogatása esetén az első középfokú végzettség megszerzéséig, maximum adott év december 31-ig betöltött 19 éves kor,
  • iskolalátogatási bizonyítvány leadása (középiskolások és nem az újpetrei általános iskolába járó gyermekek esetén)


  1. Tartós élelmiszercsomag

17 .§ (1) A képviselő-testület természetbeni hozzájárulásként – élelmiszercsomag

            formájában – élelmiszeradományt oszthat. Az élelmiszeradományokhoz szükséges

            fedezetet a képviselő-testület a tárgy évben a szociális előirányzatok között tervezi

            meg a költségvetésről szóló rendeletében.


  1. Élelmiszercsomagban a településen állandó lakcímmel rendelkező és azon

életvitelszerűen tartózkodó személy részesülhet.


  1. Karácsonyi csomag gyermekeknek


18.§ (1) A képviselő-testület a maximum 14. életévét adott év december 31.napjáig betöltő

gyermekek részére karácsonyi csomagot biztosíthat, amennyiben azt költségvetésébe betervezte és az önkormányzat anyagi helyzete lehetővé teszi. A gyermekenként biztosítandó ajándékcsomag tartalmáról és értékéről a képviselő-testület adott év novemberi ülést döntést hoz.


(2) Csomagban kizárólag a településen állandó lakcímmel rendelkező és azon

életvitelszerűen tartózkodó gyermekek részesülhetnek.         



3.5. Születési támogatás

19.§ (1) A polgármester gyermekszületés címén 80.000,-Ft támogatásban részesíti azt a

            Újpetrén állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen ott tartózkodó szülőt, akinek

gyermeke született, és a kérelmét a gyermek születésétől számított 3 hónapon belül

benyújtja. A határidő elmulasztása jogvesztő.


  1. A kérelemhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.


3.6. Intézményi gyermekétkeztetés támogatása

20.§ (1) A képviselő-testület az újpetrei állandó lakcímmel rendelkező (életvitelszerűen a településen élő) teljes összegű gyermekétkeztetést igénybe vevő általános iskolába járó gyermekek részére étkezési támogatást biztosíthat, amennyiben azt költségvetésébe betervezte, és az önkormányzat anyagi helyzete megengedi. 

  1. A támogatásra való jogosultság megállapításaa szülő nyilatkozatán, valamint az iskola/étkeztető szolgáltató által kiállított igazoláson alapul.


  1. A támogatás összegének biztosítása a szülő kérelmére házipénztári kifizetéssel, vagy folyószámlára történő utalással történik.

III. FEJEZET

 

Természetben nyújtott szociális ellátások


  1. Természetbeni tűzifa támogatás


21.§. (1) A polgármester kérelemre tűzifa támogatásban részesítheti Újpetre község

közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen  ott tartózkodó

  • egyedül élő személyt, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 350 %-át nem haladja meg,
  • azt a családot, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.


(2) Egy lakcímen lakó kérelmezők közül csak egy személy részesülhet támogatásban.


  1. Háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa adható.




22. § Az Szt. 48.§-ában szabályozott köztemetés ügyben a polgármester jár el.





IV. FEJEZET


 Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


23. § A személyes gondoskodás keretében tartozó szociális alapellátási formák a következők:

a)  szociális étkeztetés

b)  házi segítségnyújtás

c)  családsegítés                     

6.  Az ellátások igénybevétele


24.§ (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az

            ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti

kérelmet a hivatalhoz illetve az intézmény vezetőjéhez kell benyújtani az intézmény/szolgáltató által rendszeresített formanyomtatványon. Szociális étkeztetés esetén intézményvezetőn a polgármestert kell érteni.


  1. A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről az étkeztetés kivételével a szolgáltató központ vezetője dönt.


  1. Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.


  1. Az intézményvezetőkülön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999.(XI.24.) SzCsM rendelet 15.§.(1.) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.


  1. Szociális étkeztetés


25.§ (1)  Szociális étkezés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi          egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik

         részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen


  • egészségi állapotuk,
  • fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
  • szenvedélybetegségük, vagy

miatt.


(2) Kora miatt jogosult a szociális étkeztetés igénybevételére az, aki az 60. életévét betöltötte.

Ezt a tényt a személyi adat- és lakcímnyilvántartásból szolgáltatott adat igazolja. Egészségi állapota miatt jogosult a szociális étkeztetés igénybevételére az, aki ezt a tényt 2 évnél nem régebbi szakorvosi vagy háziorvosi véleménnyel igazolja. A fogyatékosságot, pszichiátriai betegséget, szenvedélybetegséget a kiállító szerv határozatával, okiratával, szakvéleményével kell igazolni.


(3) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az egyedülálló igénylőt,  aki jövedelmétől

      függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon

      gondoskodni. Csalásban élő, jogosultsági feltételeknek megfelelő igénylőt abban az

      esetben részesíti az önkormányzat szociális étkezésben, ha nincs olyan személy vele

      közös háztartásban, aki az étkeztetéséről gondoskodni tudna.


(4) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti települési önkormányzathoz      lehet benyújtani. Az ellátás iránti kérelemről a polgármester dönt.

                                                                                                                     

  1. Ha az igényt az intézmény legalább az igénybejelentést követő hó első munkanapjától nem teljesíti a bejelentés elfogadása és a befizetés teljesítése ellenére, vagy a bejelentést nem fogadja el, a kérelmet ennek feltüntetésével a hivatalnál kell benyújtani, és a képviselőtestület dönt a kérdésben.


  1. A szociális étkeztetés intézményi térítési díja 490 Ft/nap.


  1. A szociális étkezés személyi térítési díja megegyezik az intézményi térítési díjjal.


  1. A kötelezett által fizetendő térítési díj összegét (továbbiakban: személyi térítési díj) a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyainak figyelembe vételével a rendelet 2. számú melléklete alapján kell megállapítani.


8. Házi segítségnyújtás


26.§ (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.


(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell     

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás

körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(3) Az ellátás iránti kérelmet az intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani. Az ellátás iránti

      kérelemről az intézmény vezetője dönt.


(4) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az intézményvezető 

intézkedése alapján az Sztv. 93.§.- 94/A.§. rendelkezéseinek megfelelően történik.

                                                                      

9.Családsegítés


27.§ (1)           A családsegítés az életvezetési problémákkal, szociális gondokkal küzdő családok, illetve személyek szociális és mentálhigiénés ellátása.


(2) A családsegítő szolgálat tevékenysége körében

  • közreműködik az igénylőcsaládi gondjainak rendezésében, életvitelét hátrányosan befolyásoló okok feltárásában, illetve megszüntetésében, mentális problémáinak megoldásában,
  • az igénylő kérelmére, problémáinak rendezése érdekében életvezetési és egyéb tanácsokat ad, segítséget nyújt,
  • folyamatosan figyelemmel kíséri a működési területén élő lakosság szociális helyzetét,
  • kezdeményezi a települési önkormányzatnál az önkormányzat kötelező feladatának nem minősülő ellátás helyben történő megszervezését, új szociális ellátások bevezetését, egyes szociálisan rászoruló csoportok, személyek e törvényben meghatározott vagy más speciális ellátását,
  • az anyagi nehézségekkel küzdők számára pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás szervez meg,
  • közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervez,
  • a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékkal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadást nyújt,
  • a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat nyújt.


  1. A családsegítést az önkormányzat a Beremendi Gyermekjóléti és Szociális Társulás  keretében látja el.


10. Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő

között kötendő megállapodás


28. § Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni az Szt. 94/B. és 94/D. §-ában foglaltakon túl az alábbiakra is:

a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára;

b) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás tartamára, időpontjára;

c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára;

d) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira;

e) az ellátás megkezdésének időpontjára

f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre

g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.

                                                                      

10. Az intézményi jogviszony megszűnése

  

29.§ (1)  Az intézményi ellátás megszűnik az  Szt. 100. § és 101.§-ában foglalt esetekben és módon.


(2)  Az alapellátás megszűnik,

      a)     ha hat hónapon át folyamatos térítési díj tartozás áll fenn, és az a hatodik hónap utolsó napján a kéthavi személyit térítési díj összegét meghaladja,

      b)     az igénylő a szolgáltatást 2 hónapon keresztül nem veszi igénybe,

      c)    elhalálozik,

      d)     kéri az ellátás megszüntetését. 


(3) Az alapellátás megszüntetése az intézményvezető hatásköre. Az ellátás megszűnéséről az

      intézményvezető írásban értesíti az ellátásban részesülőt.


  1. A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott

            kérdések tekintetében az Szt. 114-119. §-ában foglaltak az irányadók.

                                                                              


VI. FEJEZET


Záró rendelkezések


30.§ (1) A rendelet a (2) bekezdésen foglalt eltéréssel 2020. szeptember   1. napján lép hatályba.

Rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is

alkalmazni kell.


(2) A rendelet 25.§ (8) bekezdése 2021. április 1. napján lép hatályba. Hatálybalépésével

egyidejűleg a 25.§ (7) bekezdése hatályát veszti.


(3 ) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a szociális ellátások helyi szabályairól szóló

2/2015.(II.16.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.


(4)Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.




Kraft Ferenc                                                               Csalos Beáta

polgármester                                                              jegyző





A rendeletet a képviselő-testület a 2020.augusztus 18-i ülésén fogadta el. Kihirdetésre került 2020. augusztus 27-én.





                                                                                                                      Csalos Beáta

                                                                                                                      jegyző



  1. sz. melléklet



A jogosult személy jövedelme

Intézményi térítési díj(kerekítve) (Ft)

Fizetendő személyi térítési díj (Ft)

0 -50.000,-Ft



50.000,-Ft – 100.000,-Ft



100.000,-Ft felett