Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2020.(VIII.27.)önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

Hatályos: 2022. 07. 01- 2022. 12. 31

Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2020.(VIII.27.)önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályairól

2022.07.01.

Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában foglalt feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról szóló, többször módosított 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 1. §. (2) bekezdés figyelembevételével, 92. § (2) bekezdésében valamint a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következő rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1.1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

1.2. A rendelet hatálya

2. § (1) A rendeletet alkalmazni kell az Újpetre Község Önkormányzata közigazgatási területén élő

a) lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre

e) az Szt. a 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(2) A rendelet hatálya kiterjed a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló törvény (továbbiakban: Szmtv.) szerint a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a három hónapot meghaladó tartózkodás jogát Magyarország területén gyakorolja, és a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló törvény szerint Újpetre közigazgatási területén bejelentett lakóhellyel rendelkezik.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a rendelet kiterjed Újpetre Község Önkormányzata által szervezett és nyújtott ellátásokra.

1.3. Eljárási rendelkezések

3. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket az Újpetrei Közös Önkormányzati Hivatalban (továbbiakban: közös hivatal) lehet szóban, írásban vagy elektronikus úton előterjeszteni. A kérelem formanyomtatványon vagy szabad megfogalmazású kérelem formájában nyújtható be. Az elektronikus úton történő benyújtás helye a https://ohp.asp.lgov.hu honlapon keresztül, vagy a https://epapir.gov.hu honlapon keresztül történhet.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet az ellátást végző intézmény vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(3) Civil szervezetek, nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, családvédelemmel foglalkozó intézmény, gyermek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet, illetve természetes személy is kezdeményezheti a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét az intézmény/szolgáltató által rendszeresített formanyomtatványon nyújthatja be.

(5) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.

4. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a) c) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat. A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(2) A jogosultság megállapításakor

a) a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,

b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni. Jövedelem igazolható:

a) havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,

b) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,

c) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,

d) vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.

(3) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

a) a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,

b) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.

c) A közfoglalkoztatásból származó jövedelemnek a foglalkoztatást helyettesítő támogatást meghaladó összegét.

(4) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(5) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a közös hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. tv. (továbbiakban: Ákr.) 36. §-ának (2) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

5. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta, a tárgyhót követő hó 10. napjáig folyószámlára történő utalással, szolgáltatóhoz történő utalással, postai úton történő utalással kerül kifizetésre. A házipénztárból történő, döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet. Temetési segély, rendkívüli települési támogatás a megállapítást követő 3 napon belül kerül kifizetésre.

(2) Újpetre község területén a rendeletben leírt szociális ellátások ügyében az egyes ellátási formáknál szabályozottak szerinti szerv jár el.

(3) A polgármester döntése ellen a kézhezvételtől számított 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni. A fellebbezést a hivatalnál kell benyújtani. A hivatal a fellebbezést a szükséges iratok becsatolásával a képviselő-testület soron következő ülése elé terjeszti.

(4) A képviselő-testület döntése ellen a kézhezvételtől számított 30 napon belül keresettel lehet élni az illetékes bíróságnál. A pert az önkormányzat ellen kell indítani.

6. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadottakat a képviselő-testület vitatja, illetve hivatalos tudomás szerint a kérelemben leírtak nem felelnek meg a valóságnak, a kérelem megalapozott elbírálása érdekében az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) A közös hivatal a kérelem benyújtásakor saját adatbázisa (adónyilvántartás, ingatlan-nyilvántartás stb.) alapján vizsgálja kérelmező és vele közös háztartásban élő személyek vagyoni helyzetét.

(3) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a közös önkormányzati hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

(4) A képviselő-testület által szabályozott támogatási formákat csak az veheti igénybe, illetve az kaphatja,

a) akinek nem áll fenn köztartozása (adótartozás) az önkormányzattal szemben

b) nem önhibájából került rossz szociális helyzetbe

c) értékesíthető vagyontárggyal nem rendelkezik

d) környezete rendezett.

7. § (1) Települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

8. § A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól nyilatkozzék.

9. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

II. Fejezet

Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

10. § Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az Szt.-ben, illetve e rendeletében meghatározott feltételek szerint

a) települési támogatást és

b) rendkívüli települési támogatást állapít meg.

2. Települési támogatás

2.1. Lakhatáshoz kapcsolódó kiadások támogatása

11. § (1) A lakhatási támogatás a szociálisan rászorult személyeknek, háztartásoknak az általuk lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik (közüzemi díjaik) viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2) A polgármester lakhatási támogatást nyújt annak a személynek akinek

a) egyedül élő esetén a jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át

b) háztartásban élő esetén az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át és az Szt. szerinti vagyona nincs.

(3) Egy háztartásban élő személynek csak azok számítanak, akik ténylegesen, életvitelszerűen az adott lakásban élnek (nemcsak oda vannak bejelentve). Külön háztartásnak számít a különálló közüzemi szolgáltatási hely.

(4) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege

a) egyedül élő esetén 4.000,-Ft

b) két fős háztartás esetén 4.000 Ft

c) három fős háztartás esetén 6.000 Ft

d) négy fős háztartás esetén 8.000 Ft

e) öt fős, vagy attól több személyből álló háztartás esetén 10.000 Ft.

(5) A rendeletben előírt feltételek esetén a lakhatási támogatás a kérelem benyújtását követő hó első napjától a tárgyév december 31-ig jár.

(6) A lakhatási kiadások igazolásának módja:

a) lakásbérleti vagy albérleti szerződés, bérleti díj fizetésének igazolása

b)közüzemi (villany, gáz, víz, szemétszállítási díj) számla, tüzelőanyag számlával történő
igazolása.
(7) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(8) A lakhatási támogatás kifizetése a jogosult kérése vagy előre fizetős mérőóra megléte esetén a támogatás összegének szolgáltatóhoz történő utalásával, egyéb esetekben postai utalással történik.
(9) Megszűnik a támogatás:
a) a megállapított idő elteltével,
b) a támogatásra okot adó körülmények megváltozásával. (pl. lakcímváltozás, jövedelemváltozás)

2.2. Gyógyszertámogatás

12. § (1) A polgármester évente maximum 4 esetben a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdő személy részére gyógyszertámogatást állapít meg, ha

a) egyedül élő esetén a jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg,

b) családban élő esetén az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.

(2) Gyógyszertámogatás összege a kiváltandó recepten(recepteken) meghatározott gyógyszerek illetve gyógyászati segédeszköz ellenértéke, negyedévente legfeljebb 10.000,-Ft lehet. A gyógyszertámogatás kifizetése az újpetrei Boróka Gyógyszertár részére, számla ellenében történik. Gyógyászati segédeszközről szóló recept/javaslat esetén a támogatás kifizetése a gyógyászati segédeszközt forgalmazó szolgálató számára utalással, számla ellenében történik.

3. Rendkívüli települési támogatás

13. § (1) A település képviselő-testülete rendkívüli települési támogatásban részesíti

a) azt az egyedül élő személyt, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg,

b) azt a családot, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg és a kérelmezőnek/családnak vagyona nincs.

(2) Rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni különösen, ha a kérelmezőnek

a) tartós betegség miatt jelentős jövedelem-kiesése van,

b) elemi kár, baleset, tragikus helyzet miatt anyagi segítségre szorul,

c) körülményeihez képest jelentős beiskolázási kötelezettségek merülnek fel.

d) Rendszeres pénzellátás iránti kérelme folyamatban van, és megélhetését ezen időszak alatt más jövedelemből, megtakarításból biztosítani nem tudja

e) gyermek fogadásának előkészítéséhez nem rendelkezik megtakarítással

f) nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz

g) nevelt gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez anyagi segítségre szorul

h) a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorul

(3) Elutasítható annak a személynek rendkívüli települési támogatás iránti kérelme, aki önhibájából (alkoholizmus, munkakerülés, játékszenvedély stb.)került nehéz anyag helyzetbe, ugyanakkor anyagi helyzetének javítására, munkavégzésre, fizikai, szellemi és lelkiállapota figyelembevételével nehézségek nélkül képes

(4) A polgármester különös méltánylást érdemlő esetben értékhatárra, jövedelemre és egyéb pénzbeli ellátásokra tekintet nélkül, - a rendkívüli körülmények figyelembevételével – rendkívüli települési támogatásban részesítheti a kérelmezőt.

14. § (1) A települési támogatás egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan 10.000,-Ft-ig terjedő összegben lehet megállapítani, és naptári éven belül legfeljebb 6 alkalommal.

(2) Amennyiben az egy határozattal megállapított összegeket részletenként kell kifizetni, a határozatban fel kell sorolni a későbbi kifizetések időpontját és a kifizetendő összeget. Az ilyen kifizetések egy alkalomnak számítanak a (3) bekezdés alkalmazása szempontjából.

(3) Különös méltánylást érdemlő esetben az egyszeri kifizethető összeg legfeljebb 36.000.-Ft lehet. Az ilyen kifizetésről a polgármester a soron következő ülésen beszámol a képviselő-testületnek. A kifizetés naptári évében egy család részére kifizetett átmeneti segélyek összege ebben az esetben sem haladhatja meg a 60.000,-Ft-ot.

(4) Katasztrófahelyzet estén a polgármester maximum 100.000,-Ft települési támogatást biztosíthat mindenféle jövedelmi helyzet vizsgálata nélkül. Az ilyen jellegű kifizetésekről a képviselő-testületnek a következő ülésen beszámol.

(5) A megállapított támogatás folyósítása készpénzben, vásárlási utalványban vagy az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával valósulhat meg. Amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a kérelmező a készpénz-támogatás nem a rendeltetésének megfelelően használja fel, a segélyt részben vagy egészben utalvány, illetve közvetlen számlakiegyenlítés formájában kell adni. Az utalvány élvezeti cikkek, alkohol vásárlására felhasználni tilos!

(6) A rendkívüli települési támogatás megállapítását követően a természetbeni ellátás – jogosult számára történő biztosításáról, az ellátás megszervezéséről a jegyző gondoskodik

(7) Települési támogatás kérelemre vagy hivatalból – különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére – is megállapítható.

(8) A települési támogatás kifizetése a döntés közlésétől számított 3 napon belül házipénztár útján történik.

3.1. Temetési segély

15. § (1) A polgármester temetési segélyt nyújt – jövedelemhatárra tekintet nélkül - annak a helybeli lakosnak, aki meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik.

(2) Temetési segély nem állapítható meg annak a személynek, aki a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV. Tv. alapján temetési hozzájárulásban részesül.

(3)1 A temetési segély összege a számlával igazolt temetési költség 30 %-a, maximum 80.000,-Ft.

(4) A temetési segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül kell előterjeszteni. A kérelemhez a halotti anyakönyvi kivonat és a temetési számla másolatát csatolni kell.

(5) Amennyiben a kérelem elbírálásához szükséges információk rendelkezésre állnak a döntés lehetőleg azonnal meghozatalra kerül, egyébként az eljárási határidő l5 nap.

3.2. Beiskolázási támogatás2

3.3. Tartós élelmiszercsomag

17 .§ (1) A képviselő-testület természetbeni hozzájárulásként – élelmiszercsomag formájában – élelmiszer adományt oszthat. Az élelmiszer adományokhoz szükséges fedezetet a képviselő-testület a tárgy évben a szociális előirányzatok között tervezi meg a költségvetésről szóló rendeletében.
(2) Élelmiszercsomagban a településen állandó lakcímmel rendelkező és azon életvitelszerűen tartózkodó személy részesülhet.
3.4. Karácsonyi csomag gyermekeknek3

3.5. Születési támogatás

19. § (1)4 A polgármester gyermekszületés címén 50.000,-Ft támogatásban részesíti azt a Újpetrén állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen ott tartózkodó szülőt, akinek gyermeke született, és a kérelmét a gyermek születésétől számított 3 hónapon belül benyújtja. A határidő elmulasztása jogvesztő.

(2) A kérelemhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.

3.6. Intézményi gyermekétkeztetés támogatása5
3.7. Adventi támogatás6

20/A. § A képviselő-testület az újpetrei állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen a lakcímen élő személyek részére pénzbeli támogatást nyújt. A támogatáshoz szükséges fedezetet a képviselő-testület a tárgy évben a szociális előirányzatok között tervezi meg a költségvetésről szóló rendeletében.

III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

4. Természetbeni tűzifa támogatás

21. § (1) A polgármester kérelemre tűzifa támogatásban részesítheti Újpetre község közigazgatási területén állandó lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen ott tartózkodó

a) egyedül élő személyt, akinek jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 350 %-át nem haladja meg,

b) azt a családot, ahol az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át nem haladja meg.

(2) Egy lakcímen lakó kérelmezők közül csak egy személy részesülhet támogatásban.

(3) Háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa adható.

5. Köztemetés

22. § Az Szt. 48. §-ában szabályozott köztemetés ügyben a polgármester jár el.

IV. Fejezet

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások

23. § A személyes gondoskodás keretében tartozó szociális alapellátási formák a következők:

a) szociális étkeztetés

b) házi segítségnyújtás

c) családsegítés

6. Az ellátások igénybevétele

24. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a hivatalhoz illetve az intézmény vezetőjéhez kell benyújtani az intézmény/szolgáltató által rendszeresített formanyomtatványon. Szociális étkeztetés esetén intézményvezetőn a polgármestert kell érteni.

(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről az étkeztetés kivételével a szolgáltató központ vezetője dönt.

(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999.(XI.24.) SzCsM rendelet 15. §.(1.) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.

7.Szociális étkeztetés

25. § (1) Szociális étkezés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik

részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk,
b) egészségi állapotuk,
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
d) szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk
miatt.
(2) Kora miatt jogosult a szociális étkeztetés igénybevételére az, aki az 60. életévét betöltötte. Ezt a tényt a személyi adat- és lakcímnyilvántartásból szolgáltatott adat igazolja. Egészségi állapota miatt jogosult a szociális étkeztetés igénybevételére az, aki ezt a tényt 2 évnél nem régebbi szakorvosi vagy háziorvosi véleménnyel igazolja. A fogyatékosságot, pszichiátriai betegséget, szenvedélybetegséget a kiállító szerv határozatával, okiratával, szakvéleményével kell igazolni.
(3) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az egyedülálló igénylőt, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni. Csalásban élő, jogosultsági feltételeknek megfelelő igénylőt abban az esetben részesíti az önkormányzat szociális étkezésben, ha nincs olyan személy vele közös háztartásban, aki az étkeztetéséről gondoskodni tudna.
(4) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti települési önkormányzathoz lehet benyújtani. Az ellátás iránti kérelemről a polgármester dönt.
(5) Ha az igényt az intézmény legalább az igénybejelentést követő hó első munkanapjától nem teljesíti a bejelentés elfogadása és a befizetés teljesítése ellenére, vagy a bejelentést nem fogadja el, a kérelmet ennek feltüntetésével a hivatalnál kell benyújtani, és a képviselő-testület dönt a kérdésben.
(6) 7 A szociális étkeztetés intézményi térítési díja 610 Ft/nap
(7) A kötelezett által fizetendő térítési díj összegét (továbbiakban: személyi térítési díj) a kötelezett jövedelmi és vagyoni viszonyainak figyelembe vételével a rendelet 2. számú melléklete alapján kell megállapítani.

8. Házi segítségnyújtás

26. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás

körülményeinek megtartásában való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3) Az ellátás iránti kérelmet az intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani. Az ellátás iránti kérelemről az intézmény vezetője dönt.
(4) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az intézményvezető intézkedése alapján az Sztv. 93. §.- 94/A. §. rendelkezéseinek megfelelően történik.

9.Családsegítés

27. § (1) A családsegítés az életvezetési problémákkal, szociális gondokkal küzdő családok, illetve személyek szociális és mentálhigiénés ellátása.

(2) A családsegítő szolgálat tevékenysége körében

a) közreműködik az igénylőcsaládi gondjainak rendezésében, életvitelét hátrányosan befolyásoló okok feltárásában, illetve megszüntetésében, mentális problémáinak megoldásában,

b) az igénylő kérelmére, problémáinak rendezése érdekében életvezetési és egyéb tanácsokat ad, segítséget nyújt,

c) folyamatosan figyelemmel kíséri a működési területén élő lakosság szociális helyzetét,

d) kezdeményezi a települési önkormányzatnál az önkormányzat kötelező feladatának nem minősülő ellátás helyben történő megszervezését, új szociális ellátások bevezetését, egyes szociálisan rászoruló csoportok, személyek e törvényben meghatározott vagy más speciális ellátását,

e) az anyagi nehézségekkel küzdők számára pénzbeli, természetbeni ellátásokhoz, továbbá a szociális szolgáltatásokhoz való hozzájutás szervez meg,

f) közösségfejlesztő, valamint egyéni és csoportos terápiás programok szervez,

g) a tartós munkanélküliek, a fiatal munkanélküliek, az adósságterhekkel és lakhatási problémákkal küzdők, a fogyatékkal élők, a krónikus betegek, a szenvedélybetegek, a pszichiátriai betegek, a kábítószer-problémával küzdők, illetve egyéb szociálisan rászorult személyek és családtagjaik részére tanácsadást nyújt,

h) a családokon belüli kapcsolaterősítést szolgáló közösségépítő, családterápiás, konfliktuskezelő mediációs programokat és szolgáltatásokat, valamint a nehéz élethelyzetben élő családokat segítő szolgáltatásokat nyújt.

(3) A családsegítést az önkormányzat a Beremendi Gyermekjóléti és Szociális Társulás keretében látja el.

10. Az intézményvezető és az ellátást igénybe vevő között kötendő megállapodás

28. § Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni az Szt. 94/B. és 94/D. §-ában foglaltakon túl az alábbiakra is:

a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára;

b) házi segítségnyújtás esetén a segítségnyújtás tartamára, időpontjára;

c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára;

d) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira;

e) az ellátás megkezdésének időpontjára

f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre

g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.

10. Az intézményi jogviszony megszűnése

29. § (1) Az intézményi ellátás megszűnik az Szt. 100. § és 101. §-ában foglalt esetekben és módon.

(2) Az alapellátás megszűnik,

a) ha hat hónapon át folyamatos térítési díj tartozás áll fenn, és az a hatodik hónap utolsó napján a kéthavi személyit térítési díj összegét meghaladja,

b) az igénylő a szolgáltatást 2 hónapon keresztül nem veszi igénybe,

c) elhalálozik,

d) kéri az ellátás megszüntetését.

(3) Az alapellátás megszüntetése az intézményvezető hatásköre. Az ellátás megszűnéséről az intézményvezető írásban értesíti az ellátásban részesülőt.

(4) A térítési díj megállapítására, beszedésére vonatkozóan e rendeletben nem szabályozott kérdések tekintetében az Szt. 114-119. §-ában foglaltak az irányadók.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

30. § (1) A rendelet a (2) bekezdésen foglalt eltéréssel 2020. szeptember 1. napján lép hatályba. Rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A rendelet 25. § (8) bekezdése 2021. április 1. napján lép hatályba. Hatálybalépésével egyidejűleg a 25. § (7) bekezdése hatályát veszti.

(3 ) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg a szociális ellátások helyi szabályairól szóló 2/2015.(II.16.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(4) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

1. melléklet8

A jogosult személy jövedelme

Intézményi térítési díj (kerekítve) (Ft)

Fizetendő személyi térítési díj (Ft)

0 -50.000,-Ft

610,-

400,-

50.000,-Ft – 100.000,-Ft

610,-

500,-

100.000,-Ft felett

610,-

610,-

1

A 15. § (3) bekezdése az Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 8.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

4

A 19. § (1) bekezdése az Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 8.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

6

Beillesztette a 22/2020.(XII.16.) önkormányzati rendelet 1.§.-a.

7

A 25. § (6) bekezdése az Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

8

Az 1. melléklet az Újpetre Község Önkormányzata Képviselő-testületének 13/2022. (V. 24.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.