Hetvehely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 13.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2023. 02. 01

Hetvehely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2021. (VIII. 13.) önkormányzati rendelete

A szociális igazgatásról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások helyi szabályozásáról

2023.02.01.

Hetvehely Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 32. § (1) bekezdése b) pontjában, a 32. § (3) bekezdésében, a 48. § (4) bekezdésében, továbbá a 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a pénzbeli és természetbeni települési támogatásokról a következőket rendeli el:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

Hatásköri szabályok

1. § Az e rendeletben meghatározott hatásköröket az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben:

a) a Szociális Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) vagy

b) a polgármester.

Eljárási rendelkezések

2. § (1) A települési támogatásra való jogosultság megállapítása kérelemre vagy hivatalból indul. A települési támogatások iránti kérelmet a Szentlőrinci Közös Önkormányzati Hivatal Hetvehelyi Kirendeltségéhez (továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani.

(2) A kérelemre indult eljárásban az igénylő a saját és családja jövedelmi viszonyait a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelme alapján köteles igazolni, valamint a vagyoni helyzetéről a Rendelet melléklete alapján nyilatkozni. A kérelmezőnek a kérelem benyújtásakor be kell mutatnia a személyi iratait (személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ kártya).

(3) A kérelemhez elő kell adni mindazokat a tényeket és körülményeket, amelyek a szociális ellátásra jogosultság alapjául, indokként szolgálnak. Az előadott tényekről és körülményekről a Hivatal ügyintézője, az intézmény közalkalmazottja vagy megbízottja környezettanulmány során tájékozódhat, megállapításait írásban rögzíti.

(4) A Hivatal külön megkeresés útján köteles beszerezni a kérelmező kereseti igazolását, ha alapos okkal arra lehet következtetni, hogy a becsatolt igazolás, ill. nyilatkozat valótlan adatot tartalmaz.

(5) Ha a települési támogatás folyósításának időtartama alatt a támogatott anyagi, szociális és lakáskörülményeiben változás következik be, azt a változás bekövetkezésétől számított 15 napon belül köteles a Hivatalhoz bejelenteni.

(6) Amennyiben kérelmező jogtalan haszonszerzés végett a valóságnak nem megfelelő adatot szolgáltat, úgy a hatáskört gyakorló szerv (polgármester, bizottság) jogosult elutasítani a kérelmet.

Környezettanulmány

3. § (1) A szociális ellátást igénylő család vagy háztartás szociális helyzetéről indokolt esetben, a tényállás tisztázása céljából környezettanulmányt készíthető az önkormányzati intézmények (pl. óvoda, Szociális Szolgáltató Központ) bevonásával.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni, ha a kérelmező életkörülményeiről a Hivatal közszolgálati tisztviselője bármely más ügy kapcsán vagy korábban megállapított ellátás miatt részletes információkkal rendelkezik és feltételezhető, hogy a tudomásszerzés óta lényeges változás nem következett be.

(3) Amennyiben kérelmező nem működik együtt a környezettanulmány készítésekor és magatartásával hátráltatja annak felvételét (pl. nem engedi be a környezettanulmányt készítő személyt a lakásába, nem tartózkodik otthon), úgy a kérelmet el kell utasítani.

Az ellátások folyósítása

4. § (1) Az ellátások kifizetése történhet készpénzben pénztári kifizetéssel, külön kérelem esetén lakossági folyószámlára való utalással, közüzemi gazdasági társaságokhoz, intézményekhez történő utalással, természetben.

(2) A házipénztárból történő, döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(3) A természetbeni települési támogatás juttatásának helyéről és annak időpontjáról az egyedi határozat rendelkezik.

(4) Valamennyi pénzbeni ellátást és természetbeni juttatást kizárólag akkor lehet megállapítani, ha arra a költségvetésben fedezet van biztosítva.

Fellebbezés

5. § A bizottságra, a polgármesterre átruházott döntések ellen a határozat közlésétől számított 15 (tizenöt) napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni. A fellebbezést a képviselő-testület a soron következő rendes testületi ülésén bírálja el. A képviselő-testület köteles napirendre tűzni és elbírálni a fellebbezést.

II. Fejezet

TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS

Települési létfenntartási támogatás

6. § (1)1 Települési létfenntartási támogatás nyújtható annak, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni és akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 120%-át, egyedül élő esetén annak 150%-át nem haladja meg és nem rendelkezik az Szt. 4. § (1) bekezdésében meghatározott mértékű vagyonnal.

(2) A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell a települési létfenntartási támogatásra való rászorultságát. A létfenntartását veszélyeztető élethelyzet kapcsolódhat a gyermekneveléshez is (pl. a gyermek iskoláztatásához, óvodáztatásához vagy válsághelyzetben lévő várandós anya részére vagy a gyermek fogadásának előkészítéséhez).

(3) A települési létfenntartási támogatás nyújtható eseti vagy rendszeres települési támogatás formájában, évente legfeljebb három alkalommal.

(4) Az eseti vagy a rendszeres települési létfenntartási támogatásra való jogosultságról a Bizottság dönt.

(5) Az egy alkalommal megállapított eseti települési létfenntartási támogatás legkisebb összege 3.000,- Ft, legmagasabb összege 10.000,- Ft lehet.

(6) A rendszeres települési létfenntartási támogatás összegét havonként azonos, illetve különböző mértékben is meg lehet állapítani.

(7) Rendszeres települési létfenntartási támogatást egy naptári éven belül, havi rendszerességgel legalább 3, legfeljebb 12 hónapra lehet megállapítani.

(8) Az egy hónapra megállapított rendszeres települési létfenntartási támogatás maximális összege 10.000,- Ft.

(9) A települési létfenntartási támogatás tárgyában benyújtott kérelmet a Bizottság bírálja el.

Települési temetési támogatás

7. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatás állapítható meg az eltemettető részére, amennyiben a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2)2 Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartást akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 400 %-át nem haladja meg.

(3) A települési temetési támogatást a temetési költségek utólagos megtérítéséhez való hozzájárulásként, a temetés napját követő 60 napon belül lehet kérelmezni.

(4) A temetési támogatás maximális összege 10.000,- Ft.

(5) A kérelemhez csatolnia kell a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát, a halotti anyakönyvi kivonatot és a kérelmező családjának jövedelmét bizonyító jövedelemigazolásokat. A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az eredeti temetési számlára rá kell vezetni a visszaélések elkerülése érdekében.

(6) A települési temetési támogatás tárgyában benyújtott kérelmet a Bizottság bírálja el.

Rendkívüli települési támogatás

8. § (1)3 Rendkívüli települési támogatás nyújtható annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 200 %-át, egyedül élő esetében a 250 %-át és önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, mert:

a) tartós betegsége vagy rokkantsága miatt jelentős jövedelem-kiesés következett be vagy

b) elemi kár (tűz, robbanás, vihar, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz) sújtotta vagy

c) a sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett vagy

d) önhibáján kívül legalább 3 havi közüzemi díjhátraléka, lakbérhátraléka halmozódott fel vagy

e) nagyobb összegű, a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 300 %-át meghaladó mértékű váratlan kiadása keletkezett, amelyet önerőből nem tud megfizetni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a települési támogatás nem haladhatja meg a tényleges költség mértékét, de legfeljebb 50.000,- (Ötvenezer) Ft lehet.

(3) A rendkívüli települési támogatás visszatérítendő és nem visszatérítendő formában is megállapítható.

(4) A rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti eljárás kérelemre vagy hivatalból indulhat el.

(5) A rendkívüli települési támogatás tárgyában benyújtott kérelmet a polgármester bírálja el.

Települési lakásfenntartási támogatás

9. § (1) A lakásfenntartáshoz nyújtott települési támogatás a szociálisan rászoruló személyek részére a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtott hozzájárulás.

(2)4 Az (1) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászoruló az a háztartás ahol a háztartásban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 150 %-át és a háztartás tagjai egyikének sincs az Szt. 4. § (1) bekezdésében meghatározott mértékű vagyona.

(3) A települési lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege maximum 2.500 Ft.

(4) A kérelmezőnek a kérelemhez csatolva számlával igazolnia kell a havi lakásfenntartási kiadásait. A kérelem elbírálásakor figyelembe vehető lakásfenntartási kiadások: a villanyáram, a vízfogyasztás, a csatornahasználat díja, a lakbér, a lakásbérleti díj és a tüzelőanyag ára.

(5) A rendszeresen nyújtott települési lakásfenntartási támogatás a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani.

(6) A települési lakásfenntartási támogatást havi rendszerességgel egy évben egy alkalommal, legfeljebb 6 hónapra lehet megállapítani.

(7) Települési lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(8) A települési lakásfenntartási támogatás tárgyában benyújtott kérelmet a Bizottság bírálja el.

Köztemetés

10. § (1) A települési önkormányzat különös méltányosságból az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól részben vagy egészben mentesítheti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj 150 %-át, és az érintett személy vagyonnal nem rendelkezik.

(2) A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani. A helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 300.000 Ft.

(3) A köztemetésről a polgármester dönt.

Születési támogatás

11. § (1) Gyermek születése esetén települési születési támogatás állapítható meg a szülő részére, amennyiben a gyermek születéssel kapcsolatos költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

(2)5 Az (1) bekezdés szerinti költségek viselése a kérelmező létfenntartását akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem a szociális vetítési alap összegének 500 %-át nem haladja meg.

(3) A születési támogatás maximális összege gyermekenként 10.000 Ft.

(4) A születési támogatás iránti kérelmet a szülést követő 60 napon belül lehet benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát és a kérelmező családjáénak jövedelmét bizonyító jövedelemigazolásokat.

(5) Nem állapítható meg születési támogatás, ha a szülők a gyermek születését megelőzően a hatóság előtt lemondtak a születendő gyermekről és hozzájárultak a gyermek örökbefogadásához.

(6) A születési támogatás iránti kérelmet a polgármester bírálja el.

Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

12. § (1) Az Szt. 17. §-ában szabályozottaknak megfelelően a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátást az igénybe vevőnek vissza kell fizetni. A visszafizetésről szóló határozatot a polgármester kiadmányozza.

(2) Indokolt és méltányolható esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti, a Bizottság a visszafizetésre kötelezett összeget méltányosságból elengedheti vagy részletekben történő megfizetését engedélyezheti.

Étkeztetés

13. § (1) Az Önkormányzat azoknak a szociálisan rászorultaknak, akik önmaguk, illetve önmaguk és eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek étkezésüket biztosítani, napi egyszeri meleg étkeztetést biztosít.

(2) Étkeztetésben kell részesíteni azokat az igénylőket, illetve az általuk eltartottat is:

a) aki 65. életévét betöltötte, vagy

b) aki 50%-ot meghaladó egészségkárosodott, vagy

c) aki ágyhoz kötött, akinek ez az állapota tartósan, előreláthatóan 3 hónapot meghaladóan fennáll, és ezt háziorvosi igazolással bizonyítja, vagy

d) aki részére gondozási szükséglet megállapításra került, és egyéb alapszolgáltatás igénybevétele mellett háziorvosa javasolja részére az étkeztetés biztosítását, vagy

e) aki fogyatékossági támogatásban, vakok személyi járadékában részesül, vagy

f) aki hajléktalan.

(3) Az ellátás iránti kérelmet Hetvehely Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális Bizottságához kell benyújtani. Az ellátás iránti kérelemről a Szociális Bizottság dönt. A személyi térítési díj a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjairól szóló rendelet alapján kerül megállapításra. A határozat jogerőre emelkedését követően a Hetvehely Rákóczi u. 40. szám alatt működő konyháról történő elszállítással, vagy helyben fogyasztással lehet az étkeztetést igénybe venni.

Házi segítségnyújtás

14. § (1) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését, az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést.

(2) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a Hetvehelyi Szociális Szolgáltató Központ és Konyhája intézményén (7681 Hetvehely Rákóczi u. 40.) keresztül biztosítja.

Családsegítés

15. § (1) A családsegítés a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából nyújtott szolgáltatás.

(2) A családsegítést az önkormányzat a Szentlőrinci Szociális Szolgáltató Központon (7940 Szentlőrinc Munkácsy M. u. 1.) keresztül biztosítja.

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

16. § A jelzőrendszeres házi segítségnyújtást az önkormányzat a Szentlőrinci Szociális Szolgáltató Központon (7940 Szentlőrinc Munkácsy M. u. 1.) keresztül biztosítja.

Idősek nappali ellátása

17. § (1) Az önkormányzat a tizennyolcadik életévüket betöltött, egészségi állapotuk vagy idős koruk miatt szociális és mentális támogatásra szoruló, önmaguk ellátására részben képes személyek részére nappali ellátást biztosít a Hetvehelyi Szociális Szolgáltató Központ és Konyhája (7681 Hetvehely Rákóczi u. 40.) intézményén keresztül történő feladatellátással.

(2) Az intézmény jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat, alapítói okirat, szakmai program és működési engedély alapján önállóan működő költségvetési szerv.

(3) Nappali ellátás igényének jelzése esetén írásbeli kérelem kitöltésével az intézményvezető előgondozást végez. Előgondozás során megállapítja, hogy az igénylő jogosult-e nappali ellátásra. Jogosultság esetén értesíti a jogosultat az ellátás igénybevételének kezdő időpontjáról, térítési díjról, megállapodást köt az igénylővel. Az intézményvezető egyéni gondozási tervet készít. A gondozott megismeri a házirendet. Ezek után lehet igénybe venni a szolgáltatást.

(4) Az intézményi jogviszony megszűnik:

a) Az intézmény jogutód nélküli megszűnésével

b) A jogosult halálával

c) A határozott időre szóló megállapodás határidejének lejártával

d) Az ellátást igénybe vevő saját kérésére

e) Házirendet súlyosan megszegi

f) Intézmény szolgáltatásaira nem jogosult

(5) A térítési díjat a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.

III. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

18. § Ez a rendelet 2021. augusztus 16-án lép hatályba.

19. § (1) A rendelet előírásait a folyamatban levő, jogerősen még el nem bírált ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális igazgatásról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális alapellátások helyi szabályozásáról szóló 3/2015.(II.26.) önkormányzati rendelet.

1

A 6. § (1) bekezdése a Hetvehely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § a) pontja szerint módosított szöveg.

2

A 7. § (2) bekezdése a Hetvehely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § b) pontja szerint módosított szöveg.

3

A 8. § (1) bekezdés nyitó szövegrésze a Hetvehely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § c) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 9. § (2) bekezdése a Hetvehely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § d) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 11. § (2) bekezdése a Hetvehely Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (I. 31.) önkormányzati rendelete 1. § e) pontja szerint módosított szöveg.