Almamellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2012. (V. 9.) önkormányzati rendelete
Az Almamellék község területén biztosított szociális ellátásokról
Hatályos: 2012. 05. 09- 2013. 12. 15Almamellék Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2012. (V. 9.) önkormányzati rendelete
Az Almamellék község területén biztosított szociális ellátásokról
Almamellék Községi Önkormányzat Képviselőtestülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv 16. §(1) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv (továbbiakban: Szt.) 1. §(2) bekezdésében, a 10. §(1) bekezdésében, a 25. §(3) bekezdésében, a 26. § - ban, a 32. §(3) bekezdésében, a 37/D. §(5) bekezdésében, a 38. §(9) bekezdésében, a 43/B. §(1) és (3) bekezdésében, a 45. §(1) bekezdésében, a 46. §(1) bekezdésében, a 47. §(1) bekezdésében, az 50. §(3) bekezdésében és a 62. §(2) bekezdésében kapott felhatalmazással élve a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy az Szt. pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra (továbbiakban: szociális ellátások) vonatkozó szabályaival összhangban – a helyi sajátosságok érvényesítése mellett – szabályozza az Almamellék község közigazgatási területén igénybe vehető szociális ellátások jogosultsági feltételeit, az ellátást igénylők kötelezettségeit, továbbá a szociális ellátások megállapítása során követendő eljárási rendet elősegítve ezzel az Almamellék község területén élő, rászoruló emberek boldogulását.
Általános rendelkezések
2. § E rendelet hatálya az Almamellék községben élő és ott bejelentett lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra valamint a külön jogszabályban - Szt. 3. §(1) – (3) - meghatározottak szerinti személyekre terjed ki.
3. § E rendeletben foglalt – az Szt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan az Szt. az irányadó.
4. § (1) A szociális ellátásokra irányuló kérelmeket – az erre a célra rendszeresített formanyomtatványokon - és az azt alátámasztó nyilatkozatokat, igazolásokat az almamelléki körjegyzőségen lehet benyújtani.
(2) A szociális ellátást igénylő (továbbiakban: kérelmező) annak érdekében, hogy az ellátásra való jogosultság elbírálható legyen, köteles – a körjegyzőségen átvehető e célra rendszeresített nyomtatványokon – nyilatkozni a saját, illetve családja jövedelmi, vagyoni viszonyairól. Köteles a kérelmező a vagyon és jövedelemnyilatkozatban foglaltakat igazolni.
(3) A kérelmező a jövedelemnyilatkozatban közölt adatokat az alábbiak szerint köteles igazolni:
5. § Szükség esetén (pl: a kérelemben, az igazolásban foglaltak valóságtartalma megkérdőjelezhető) – törekedve a megalapozott döntésre – a körjegyzőség ezzel megbízott ügyintézője környezettanulmányt készít.
6. § (1) A polgármester által hozott határozat a kézbesítéstől számított 15 napon belül a képviselőtestülethez címzett fellebbezéssel megtámadható.
(2) A fellebbezést a képviselőtestület a következő ülésén bírálja el.
7. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása, utólag, minden hónap 5. napjáig, a nem rendszeres ellátások kifizetése pedig az ezt megállapító határozat meghozatalát követően haladéktalanul, illetve legkésőbb 5 napon belül történik. A kifizetés történhet erre irányuló kérelem esetén bankszámlára utalással, egyéb esetben az önkormányzat házipénztárából, vagy postai úton.
(2) A kifizetéssel, utalással kapcsolatos adminisztratív teendőket (pénztárkönyv, bizonylatok vezetése) és a pénz kezelését a körjegyzőség pénztárosa látja el a falugondnok közreműködésével.
8. § A szociális ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő (a jövedelem és vagyonnyilatkozatban eltitkol, nem a valóságnak megfelelő adatokat tüntet fel, a körülményeiben beállott változást 15 napon belül nem jelenti be) személyt az Szt.17. §-ában meghatározott jogkövetkezmények (pénzbeli ellátás visszafizetése, természetben nyújtott ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatása, illetve a pénzegyenérték megfizetése) terhelik.
(2) Az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények érvényesítését a képviselőtestület - a hatáskörébe tartozó szociális ellátások esetében – méltányosságból elengedheti, azok mértékét csökkentheti, illetve részletekben fizettetheti meg.
(3) A méltányosság gyakorlására akkor van lehetőség, ha az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények alkalmazása az érintett személy, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(4) A létfenntartást veszélyeztető állapot megítélése az ügy körülményeit egyenként és összességében értékelő elbírálás alapján – erre irányuló kérelem alapján - történik. Figyelembe veendő szempontok különösen a következők:
Pénzbeli és természetbeni ellátások
9. § (1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki
10. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő személyek vonatkozásában az együttműködésre kijelölt szerv a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata. (továbbiakban: együttműködésre kijelölt szerv).
(2) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy – az Szt-ben meghatározott egészségkárosodott személy kivételével – a segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel, illetve az általuk meghatározott esetekben az egyéb szervezetekkel.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott személy az együttműködés keretében köteles:
11. § A beilleszkedést segítő programok típusai:
12. § A rendszeres szociális segély megállapításáról, szüneteltetéséről és megszüntetéséről az együttműködésre kijelölt szervet a határozat egy példányának megküldésével értesíteni kell.
13. § (1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a számára felróható okból:
14. § (1) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás a családban élő, védelembe vett gyermek érdekében természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájaként különösen élelmiszerre, tüzelővásárlásra, közüzemi díjak kifizetésére, illetve a gyermek szükségleteihez igazodóan tankönyvre, tanszerekre, étkezési díjra, speciális ellátást nyújtó intézmények térítési díjára használható fel az Szt-ben meghatározott mértékig.
(3) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájaként történő biztosítására elsősorban a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója tesz javaslatot.
(4) A természetbeni ellátást a javaslat beérkezését követő hó 1. napjától kell megállapítani és annak összegét utólag minden hó 5. napjáig az érintett intézményeknek, közüzemi szolgáltatóknak, illetve – szolgáltató hiányában – a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója részére kell folyósítani.
A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra való jogosultság egyéb feltételei
15. § (1) Az az aktív korúak ellátását kérelmező személy, aki foglalkoztatást helyettesítő támogatásra válik jogosulttá, az Szt. 33. § - ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének, udvarának rendben tartására az alábbiak szerint:
Átmeneti segély
16. § (1) A képviselőtestület a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére átmeneti segélyt állapíthat meg. Különösen azokat a személyeket indokolt átmeneti segélyben részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások, különösen betegség, elemi kár miatt anyagi segítségre szorulnak.
(2) Átmeneti segély abban az esetben állapítható meg, ha:
a) a kérelmező, illetve a vele egy családban élők egy főre eső jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét,
b) egyedülálló, vagy gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetén az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 % - át.
17. § (1) Az átmeneti segély formái:
a) egyszeri segély,
b) gyors segély.
(2) Az egyszeri segélyről a képviselőtestület dönt. A gyors segélyről a képviselőtestület által átruházott hatáskörében a polgármester dönt.
(3) Az átmeneti segély összege esetenként 1.000 Ft – tól 5.000 Ft – ig terjedhet. Az ügy összes körülményeire tekintettel különös méltánylást érdemlő esetben (különösen: haláleset, elemi kár, gyógyíthatatlan betegség) az átmeneti segély összege ennél magasabb is lehet.
(4) Egyszeri segély a tárgyév folyamán legfeljebb 3 alkalommal állapítható meg, amelyeknek együttes összege évente a 15.000 Ft - ot nem haladhatja meg.
(5) A gyors segélyt különös méltánylást érdemlő esetben, sürgős szükség esetén – ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják – bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozatai alapján is meg lehet állapítani, erről a polgármestert dönt.
(6) Különösen akkor indokolt az átmeneti segély természetbeni ellátásként történő megállapítása, ha a segélyt kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerülne felhasználásra.
A tankönyv ellátás kiegészítése
18. § (1) A képviselőtestület jövedelemre tekintet nélkül – a tanévkezdés megkönnyítése érdekében, a település közigazgatási területén bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező általános és középiskolai tanulók és felsőfokú oktatási intézményben tanulók részére a tanulmányok folytatásával járó anyagi terhek enyhítése érdekében tankönyv - ellátást biztosíthat.
(2) Amennyiben az önkormányzat a támogatás mellett dönt, a mindenkori költségvetési rendeletében biztosítja a tankönyvtámogatás fedezetét.
Méltányossági közgyógyellátás
19. § (1) Az önkormányzat azok részére akik szociálisan rászorultak és gyógyszerköltségük olyan magas, hogy azt a létfenntartásuk veszélyeztetése nélkül nem képesek elviselni méltányossági közgyógyellátást biztosít.
(2) Méltányossági közgyógyellátásra az jogosult, akinek az egy főre számított családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 % - át, egyedülálló esetén a 200 % - át és a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20 % - át eléri.
(3) A szociális hatáskör gyakorlója az (1) bekezdésben meghatározott feltételektől különösen indokolt esetben eltekinthet, ha:
Temetési segély
20. § (1) Az önkormányzat temetési segélyt állapíthat meg annak, aki a volt almamelléki állandó lakos elhunyt személy – feltéve, hogy az eltemettető is almamelléki állandó lakos - eltemettetéséről gondoskodott.
(2) A temetési segély megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.
(3) A helyben szokásos temetés legolcsóbb temetés összege: 116.000 Ft .
(4) A temetési segély összege 15.000 Ft .
(5) A temetési segély megállapítása iránti kérelem mellékleteként be kell mutatni a temetés költségeiről a kérelmező, vagy vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlákat, valamint az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.
Köztemetés
21. § (1) A köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt az Szt. 48. § - ában foglaltak figyelembevételével.
(2) Köztemetésként csak a helyben szokásos legalacsonyabb költségű temetés rendelhető el.
(3) A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól 50 % - ban mentesíti különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása esetén.
(3) Különös méltánylást érdemlő körülmény, ha
a) a családban az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét nem haladja meg, vagy
b) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 % - át nem haladja meg.
Szociális szolgáltatások
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
22. § (1) Az önkormányzat a személyes gondoskodás keretében biztosítja:
Záró rendelkezések
23. § (1) Ez a rendelet 2012. május 9 - én lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 4/2011.(IV.29.) számú rendelet, és a 8/2011.(IX.6.) számú rendelet.