Felsőszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (II. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

Hatályos: 2014. 02. 02- 2023. 05. 31

Felsőszentmárton Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2014. (II. 1.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2014. évi költségvetéséről

2014.02.02.

Felsőszentmárton Községi Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1.  § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak szerveire és az önkormányzat költségvetési szerveire terjed ki.

2.  § (1) A képviselő-testület a címrendet a (2) bekezdés szerint állapítja meg.

(2) Az önkormányzat költségvetésében szereplő feladatok kötelezö és önként vállalt bontásban e rendelet 1. melléklete szerint külön-külön címet alkotnak.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak fő összege, a hiány/többlet mértéke
(1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2014. évi költségvetését
181 570 ezer Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,

181 570 ezer Ft tárgyévi költségvetési kiadással és

0 ezer Ft költségvetési hiánnyal/többlettel

állapítja meg
Ezen belül:
a müködési célú bevételt
ebből:
finanszírozási célú pénzügyi müveleteket
előző évi pénzmaradványt
vállalkozási maradványt
a müködési célú kiadásokat
ebből:
a személyi juttatások kiadásait
a munkaadókat terhelő járulékokat és
a szociális hozzájárulási adót
- a dologi kiadásokat
164 250e Ft-ban
0 e Ft-ban
0 e Ft-ban
0 e Ft-ban
164 250e Ft-ban
39 284 e Ft-ban
6 351 e Ft-ban
53 993 e Ft-ban
- az ellátottak pénzbeli juttatásait
- egyéb müködési célú kiadásokat
- az általános tartalékot
- a céltartalékot
- finanszirozási célú kiadás
a felhalmozási célú bevételt
ebből:
finanszírozási célú pénzügyi műveleteket előző évi pénzmaradványt
vállalkozási maradványt
a felhalmozási célú kiadást
ebből:
intézményi beruházások összegét
felújítások összegét (Müv.ház)
kormányzati beruházások összegét
lakástámogatás összegét
lakásépítés összegét
- egyéb felhalmozási kiadások összegét állapítja meg.
12 460 e Ft-ban
19 540 e Ft-ban
0 e Ft-ban
0 e Ft-ban
32 622 e Ft-ban
17 320 e Ft-ban
0 e Ft-ban
0 e Ft-ban
0 e Ft-ban
17 320 e Ft-ban
3320 e Ft-ban
14 000 e Ft-ban
0 e Ft-ban
0 e Ft-ban
0 e Ft-ban
0 e Ft-ban
(2) Az önkormányzat 2014. évi költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontását a Képviselótestület e rendelet 2. melléklete szerint hagyja jóvá.
(3) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló előző évi pénzmaradvány, vállalkozási maradványt — beleértve az Áht. 73. § (1) bekezdés a) pont ac) alpontja szerinti betét visszavonását müködési, illetve felhalmozási célú igénybevétele a zárszámadás során kerül meghatározásra.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai

4.  § (1) A helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és kiadásait — kivéve az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit - e rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(2) A helyi önkormányzat költségvetési egyenleg összegének működési és felhalmozási cél szerinti bontását, valamint a költségvetési hiány finanszírozásának, a költségvetési többlet felhasználásának módját e rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(3) A képviselő-testület a költségvetési létszámkeretet, valamint a közfoglalkoztatottak létszámát feladatonként a 5. melléklet szerint hagyja jóvá.

(4) Az önkormányzat költségvetési mérlegét e rendelet 6. melléklete tartalmazza.

A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelmúveletekkel kapcsolatos hatáskörök

5.  § A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a számlavezetö bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerzödésben rögzített 2014. évi kondíciókkal történő aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezetö banktól munkabér és más rövid lejáratú hitel felvételére.

A bevételi többlet kezelése

6.  § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi müveletek lebonyolítását 500 eFt-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselőtestület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

Általános és céltartalék

7.  § (1) A képviselő-testület az önkormányzat

- céltartalékát 0 ezer Ft összegben
- általános tartalékát 0 ezer Ft összegben állapítja meg.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat céltartalékát és általános tartalékát e rendelet 7. melléklete alapján állapítja meg.
(3) Az általános tartalék az évközi pótigények ellentételezésére szolgál. Felhasználasáról a képviselőtestület az erre vonatkozó igény felmerülésekor egyedi határozatban dönt.
Több éves kihatással járó feladatok

8.  § A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatokat csak az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programoknál, projekteknél határoz meg.

9.  § A Képviselő - testület Európai uniós támogatásból megvalósuló projekt 2014. évi bevételi és kiadási előirányzatait e rendelet 8. melléklete szerint hagyja jóvá.

Közvetetett támogatások

10.  § Az önkormányzatnak nem állapít meg közvetett támogatásokat.

A 2014. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11.  § (1) A képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörökön túl a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti és a céltartalék terhére történő átcsoportosítás jogát a polgármesterre ruházza át az alábbiak szerint:

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.

(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő elsö képviselő-testületi ülésen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejüleg javaslatot tesz.

12.  § (1) A költségvetési szervek éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerúségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok — amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be — nem teljesíthetők.

'(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegü • támogatás rendeltetésszerü felhasználására vonatkozóan.
(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak he szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetesi többlettámogatást igényel.
(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testüiet jóváhagyásával vállalhatnak.

13.  § A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

14.  § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) A helyi nemzetiségi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve - a helyi nemzetiségi önkormányzattal történő megállapodás alapján - a költségvetési szervként működő Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal.

15.  § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, e tényről a polgármester a képviselőtestületet tájékoztatja.

(2) A képviselő-testület a (1) bekezdés alapján - az elsö negyedév kivételével — negyedévenként, döntése szerinti időpontokban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyülés — a helyi önkormányzatot érintő módon — a meghatározott hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai

16.  § (1) A helyi önkormányzat költségvetési rendeletében megjelenö bevételek és kiadások módosításáról, a kiadási és bevételi előirányzatok közötti átcsoportosításról a (2)-(6) bekezdésekben foglalt kivétellel a képviselő-testület dönt.

(2) A költségvetési szervek a költségvetésben jóváhagyott kiadási és bevételi elöirányzataikat saját hatáskörben módosíthatják, a kiadási előirányzatokon belül átcsoportosítást hajthatnak végre a (3) — (6) bekezdésben foglalt szabályok betartása mellett.

(3) Az átcsoportosítás nem irányulhat a személyi juttatások előirányzatának növelésére kivéve az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról rendelkező 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ávr.) 36. S. (2) bekezdésében foglalt eseteket.

(4) A költségvetési szervek a gazdálkodási év során elért többletbevételeiket 500 e Ft értékhatárig saját hatáskörben felhasználhatják.

(5) Az önállóan működő költségvetési szervek esetében az előirányzatok módosítására csak a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv vezetőjével történö előzetes egyeztetés alapján, annak egyetértésével kerülhet sor.

(6) A költségvetési szervek a saját hatáskörben végrehajtott előirányzat-módosításokat, valamint a többletbevételek felhasználáshoz kapcsolódó módosításokat kötelesek az irányító szervnek beterjeszteni, melyről a polgármester a képviselő-testületet 30 napon belül tájékoztatja. Az önállóan működő költségvetési szervek e kötelezettségüknek a pénzügyi-gazdasági feladatok ellátására kijelölt önállóan működd és gazdálkodó költségvetési szerv adatszolgáltatása útján tesznek eleget.

Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

17.  § (1) A költségvetési szerv által jutalmazásra tervezett előirányzat (prémium címén teljesítményösztönzésre, személyi ösztönzésre) az eredeti rendszeres személyi juttatások előirányzatának 5 %-a.

(2) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(3) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidös, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

(4) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat a fenntartóhoz személyi juttatási pótelóirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

(5) A Felsőszentmárton Közös Önkormányzati Hivatalban dolgozó középiskolai végzettségü köztisztviselők 20 %-os illetménykiegészítésre jogosultak.

Támogatási szerződés

18.  § (1) A támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.

(2) A támogatási szerződésben meg kell határozni:

a) a támogatott tevékenység konkrét meghatározását,

b) a támogatás összegét,

c) a támogatás felhasználásának célját,

d) a támogatás időtartamát, felhasználásának határidejét,

e) a támogatás rendelkezésre bocsátásának módját, feltételeit, ütemezését,

f) a beszámolással, továbbá az ellenőrzéssel kapcsolatos szabályokat,

g) a jogosulatlanul igénybe vett támogatás jogkövetkezményeit, visszafizetésének rendjét,

h) a támogatással kapcsolatos iratok, valamint a támogatás felhasználását alátámasztó bizonylatok teljes körú megőrzésének határidejét,

i) a támogatott tevékenység megvalósításában közremüködők bevonásának lehetőségét, a közremúködök által megvalósítható tevékenységeket,

j) a támogatás nyújtásához szükséges adatok és az azokban bekövetkezö változások támogató felé történő bejelentésének kötelezettségét,

k) a támogatási szerződéstől való elállás, felmondás okait, valamint a támogatás visszavonásának okait.

(3) A képviselő-testület évente a november 1 5-ig megalkotandó éves belső ellenőrzési tervébe beépíti a helyi önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.

(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 1 évig nem ítélhető meg

19.  § A nettó 1 millió Ft-ot elérő, vagy azt meghaladó értékü az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 201 1. évi CXII. törvény 1. melléklet Ill. Gazdálkodási adatok 4. pontjában meghatározott szerződéseket közzé kell tenni a helyben szokásos módon, illetve e törvénynek megfelelően a szerződés létrejöttét követő 60 napon belül.

20.  § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelöen, illetve negyedévente egyenlő részletekben kerülnek kiutalásra.

21.  § A Környezetvédelmi Alap bevételeit a szennyvíztisztítás biztosításához kell felhasználni.

Szolgáltatási szerződés

22.  § Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:

(1) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e S-ban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.

(2) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.

(3) A szerződéskötés feltétele, hogy

a.) a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
b.) eseti, nem rendszeres jellegü feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
(4) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és müködési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthetö.
(5) A feladat ellátásának — a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és müködési szabályzatban határozza meg.
(6) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
a.) az ellátandó feladatot,
b.) a díjazás mértékét,
c.) részletes utalást arra, hogy a (3) bekezdésben írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
d.) a szerződés időtartamát,
e.) szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
f.) a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Záró rendelkezések

23.  § (1) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban? tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(2) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.