Felsőszentmárton község képviselő testületének 1/2018(I.4.) önkormányzati rendelete

A szervezeti és működési szabályzatról

Hatályos: 2019. 12. 10- 2023. 05. 31

Felsőszentmárton község képviselő testületének 1/2018(I.4.) önkormányzati rendelete

A szervezeti és működési szabályzatról

2019.12.10.

Felsőszentmárton Község Önkormányzat Képviselő Testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében foglalt eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a képviselő testület szervezeti és működési szabályzatáról a következő rendeletet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1.  § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Felsőszentmárton Községi Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: 7968 Felsőszentmárton Kossuth u. 8.

(3) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő testület és szervei biztosítják. A képviselő testület szervei a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 41. § (2) bekezdésével összhangban:

a) polgármester,

b) képviselő testület bizottsága(i),

c) jegyző,

d) közös önkormányzati hivatal,

(4) A képviselő testület tagjainak a száma: 5 fő. A képviselő testület tagjainak a névsorát e rendelet 2. függeléke tartalmazza.

(5) Az önkormányzat ellátja az Alaptörvény 32. § (1) bekezdésében, az Mötv. 13. § (1) és 20. § (1) bekezdésében, valamint az egyéb jogszabályokban rögzített önkormányzati feladatokat.

(6) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását e rendelet 1. függeléke tartalmazza. A telephelyeket e rendelet 1. függeléke tartalmazza.

(7) A képviselő testület egyes hatásköreit rendeletében az Mötv. 41. § (4) bekezdésében meghatározottak szerint átruházhatja. Az átruházott hatáskörök felsorolását e rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(8) A polgármester dönthet a képviselő testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,

b) az önkormányzatot, mint munkáltatót érintő ügyekben,

c) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.

II. Fejezet

A képviselő testület működése

1. A képviselő testület ülései

2.  § (1) A képviselő testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

(2) A képviselő testület szükség szerint, de évente legalább hat rendes ülést tart. Az adott évben megtartandó üléseinek a számát és időpontját az éves munkatervében rögzíti. A munkaterv tervezetét a polgármester készíti el és a képviselő testület hagyja jóvá.

(3) A testületi munkaterv összeállításához a polgármester javaslatot kér az önkormányzati képviselőktől, a bizottságoktól, a nemzetiségi önkormányzat elnökétől, a helyben működő pártoktól és civil szervezetektől, valamint az önkormányzati/társulási intézmények vezetőitől.

(4) A munkaterv tartalmazza:

a) a testületi ülések tervezett időpontját, napirendjeit,

b) megnevezi a napirendek előterjesztőit és előadóit,

c) munkaterv elfogadásakor meghatározhatók azok a témák, amelyeket valamely bizottság nyújt be, illetőleg amelyekhez bizottsági állásfoglalást kell beterjeszteni,

d) az előterjesztések szükségességének indokát,

e) az esetenként meghívandók körét.

(5) Rendkívüli ülést kell összehívni az Mötv. 44. §-ában szabályozott eseteken kívül, ha az ülés összehívását halaszthatatlan körülmény indokolja, vagy ha a képviselő testület döntésének hiányában az önkormányzatot súlyos hátrány vagy kár érné.

3.  § (1) A képviselő testület ülését a polgármester hívja össze. A polgármester akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja. A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén az ülés összehívására a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke jogosult.

(2) A képviselő testület ülését – főszabályként – 7968 Felsőszentmárton Kossuth u. 8 sz. alatti hivatalba kell összehívni. Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más körülmény indokolja, a képviselő testület ülését fent említett helyen kívül máshová is össze lehet hívni.

(3) A képviselő testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik. Írásbeli meghívónak tekintendő a papír alapon küldött levélen kívül az elektronikus levélben továbbított meghívó is.

(4) A meghívónak tartalmaznia kell

a) az ülés helyét,

b) az ülés időpontját,

c) a tervezett napirendeket,

d) a napirendek előterjesztőit,

d) a napirendek előadóit,és

e) a képviselő testület ülése összehívójának megnevezését.

(5) A meghívót a tervezett napirendek írásos anyagaival együtt úgy kell kézbesíteni, hogy azt a képviselők és az egyéb meghívottak az ülés előtt legalább négy nappal korábban megkapják.

(6) Az ülésre meg kell hívni:

a) a képviselő testület tagjait,

b) tanácskozási joggal a jegyzőt,

c) akinek a jelenléte a napirend megtárgyalásához szükséges.

(7) A képviselő testület ülése nyilvánosságának biztosítása érdekében az ülés meghívóját ki kell függeszteni Drávakeresztúr hirdetőtábláján is.

4.  § (1) A képviselő testület ülése nyilvános, azokon bárki részt vehet, de az ülés menetét nem zavarhatja, és a napirend tárgyalásakor csak abban az esetben szólalhat fel, ha erre az ülés vezetője engedélyt ad.

(2) A képviselő testület zárt ülést tart, vagy zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározottak szerint.

(3) Zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében felsorolt személyek vehetnek részt.

(4) A zárt ülésen hozott képviselő testületi döntés is nyilvános.

5.  § (1) Előterjesztésnek minősül a polgármester, az önkormányzati képviselő, a képviselő testület bizottsága, a jegyző, vagy a hivatalvezető-helyettes által előzetesen javasolt rendelettervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) Írásban kell előterjeszteni:

a) az önkormányzati rendelet tervezeteket,

b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése napirendeket,

c) helyi népszavazás kiírása napirendjét,

d) a munkatervet,

e) az éves munkatervben nevesített napirendeket

f) társulási megállapodások módosításával, társuláshoz történő csatlakozással, társulásból történő kiválással kapcsolatos napirendeket.

(3) A napirendek előterjesztésére fő szabály az írásbeliség, de a képviselő testület nem zárja ki a szóbeli előterjesztés lehetőségét sem. Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.

(4) A polgármester – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztés és a döntési javaslat (javaslatok) összeállítására. Az előterjesztést – törvényességi szempontból – ilyenkor is a jegyző észrevételezi.

6.  § (1) Sürgősségi indítványnak minősül minden olyan előterjesztés amely az ülés meghívójában nem szerepel és az ülést megelőző 4. nap 16 órája után nyújtották be a polgármesternek. A képviselő testület egyszerű szótöbbséggel, soron kívül dönt az előterjesztés azonnali napirendre tűzése tárgyában.

(2) Sürgősségi indítvány benyújtásának a feltételei:

a) A sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indoklásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 14 óráig írásban nyújtandó be a polgármesternél. Sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, az önkormányzati képviselők, a jegyző, a hivatalvezető-helyettes és az önkormányzati intézmény vezetője.

b) Sürgősségi indítvány akkor kerülhet a képviselő testület ülésére, ha az indítvány tárgya olyan ügy, amelynek soron kívüli tárgyalása végett a polgármester maga is összehívná a Képviselő testület ülését.

c) Az indítványnak tárgyalásra és határozathozatalra alkalmasnak kell lennie. A nem szabályszerűen benyújtott indítványt a polgármester visszautasíthatja.

d) Ha a képviselő testület nem ismeri el a sürgősséget és elutasítja az indítvány azonnali tárgyalását, úgy az előterjesztést egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni és a munkatervi napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, mikorra tűzi ki a testület.

7.  § (1) A képviselő testület ülését a polgármester, távollétében az őt helyettesítő alpolgármester, mint az ülés elnöke vezeti. A polgármester és az alpolgármester együttes akadályoztatása esetén az ülés vezetésére a Jogi és Ügyrendi Bizottság elnöke jogosult.

(2) Az ülés megnyitásakor az ülés elnöke számszerűen megállapítja a határozatképességet, majd azt az ülés teljes ideje alatt ellenőrzi.

(3) Az ülés elnöke gondoskodik a képviselő testület ülése rendjének fenntartásáról. A tanácskozás rendjének megtartása érdekében az ülés elnöke azzal, hogy az önkormányzati képviselővel szemben a képviselői jogállásából fakadó kötelezettségeinek teljesítését korlátozó intézkedést alkalmazni nem lehet:

a) a tárgytól eltérő, a felszólalásra megengedett időt túllépő, továbbá az e rendelet szabályait megsértő vagy az ülést egyéb módon zavaró felszólalót figyelmezteti, súlyos esetben megvonja tőle a szót. Ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását súlyosan nehezíti vagy lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja vagy felszólíthatja a rendzavarót – az önkormányzati képviselő kivételével - az ülésterem elhagyására,

b) rendre utasítja azt az önkormányzati képviselőt, aki a képviselő testület tekintélyét sértő kifejezést használ vagy magatartást tanúsít; súlyos esetben jegyzőkönyvi megrovásban részesítheti.

(4) Az ülés elnökének a rendfenntartás érdekében tett - e rendeletben szabályozott - intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

(5) Az ülés elnöke szünetet rendelhet el, a szünet elrendelésével egyidejűleg meghatározza az ülés folytatásának időpontját.

(6) A megjelent hallgatóságot a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén az ülés elnöke rendreutasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén felszólíthatja a rendzavarókat az ülésterem elhagyására.

8.  § (1) A határozatképesség megállapítását követően az ülés elnöke javaslatot tesz az ülés napirendjére. A napirendről, illetve ezt megelőzően a sürgősségi indítványról a képviselő testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül határoz.

(2) Amennyiben az ülés vezetője a polgármester, a napirendek tárgyalása előtt a lejártát követő soros testületi ülésen beszámol a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, tájékoztatást ad az előző ülést követően történt fontosabb önkormányzati eseményekről, a tett lényegesebb intézkedésekről.

(3) Napirend előtt felszólalásra az ülés elnökétől bármelyik önkormányzati képviselő kérhet engedélyt.

(4) Az ülés elnöke minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. Az előadó, valamint az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet. Az előadóhoz vagy az előterjesztőhöz a vita megkezdése előtt a képviselő testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, melyre szintén a vita előtt választ kell adni.

(5) A tanácskozási joggal részt vevők – az önkormányzati képviselők, a jegyző, és a napirend előadója, valamint az előterjesztő kivételével – a napirend vitájához egy alkalommal szólhatnak hozzá. Az ülés elnöke további hozzászólást engedélyezhet.

(6) Az ülés elnöke a hozzászólás lehetőségét a jelentkezés sorrendjében adja meg. Soron kívül kell szót adni ügyrendi kérdésben történő hozzászólás esetén bármely képviselőnek.

(7) Adott napirendi ponthoz bármely önkormányzati képviselő legfeljebb 5 perces időkeretben szólhat hozzá. Az ülés elnöke további hozzászólást (időkeretet) engedélyezhet.

(8) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.

(9) A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(10) Az előterjesztő a javaslatot, illetve az önkormányzati képviselő és a jegyző a módosító indítványt a vita bezárásáig megváltoztathatja, és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(11) Az ülés elnöke az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra, úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő indítványokról – elhangzásuk sorrendjében – majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokról dönt a képviselő testület.

(12) A jegyző, jelzi a képviselő testületnek, a képviselő testület szervének és a polgármesternek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.

2. Önkormányzati döntés

9.  § (1) A képviselő testület a döntéseit az ülésen az Mötv. 47. § (2) bekezdése szerinti egyszerű többséggel, vagy minősített többséggel hozza.

(2) Minősített többség, azaz a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének egybehangzó szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ban meghatározott ügyekben hozott döntések esetében. A képviselő testület nem él az Mötv. 50. §-ban rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, minősített többséget igénylő ügyeket határozzon meg.

(3) A képviselő testület döntései

a) a határozat,

b) a rendelet.

(4) A képviselő testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt

a) a napirend meghatározásáról,

b) az ügyrendi kérdésekről,

c) a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a felvilágosítás-kérésre adott válasz elfogadásáról.

10.  § (1) A képviselő testület a 9. § (1) bekezdésben meghatározott döntéseit

a) nyílt szavazással, ezen belül:

aa) nem név szerinti nyílt szavazással

ab) név szerinti nyílt szavazással,

b) titkos szavazással hozza.

(2) A nyílt szavazás során a szavazat jelzése kézfelemeléssel történik. Először az ülés vezetője az igen szerinti válaszra kér szavazást, majd a nem szavazatokra, végül a tartózkodásra. Az összesített szavazatok számának meg kell egyezniük az ülésen szavazati joggal résztvevők számával.

(3) A jelenlévő önkormányzati képviselők egynegyedének indítványozására név szerinti szavazást kell tartani. A képviselő testület nem él az Mötv. 48. § (3) bekezdésében rögzített azon lehetőséggel, hogy a jelen szervezeti és működési szabályzatban saját hatáskörben további, név szerinti szavazást igénylő ügyeket határozzon meg.

(4) A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden önkormányzati képviselőt személy szerint szólít, és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén az önkormányzati képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti. A nyilatkozaton szerepeltetni kell az ülés napját, helyszínét, a napirendi pontot, valamint azt, hogy a szavazás melyik javaslatra vonatkozott.

11.  § (1) Titkos szavazással dönt a képviselő testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés szerinti ügyekben akkor, ha azt bármely képviselő indítványozza.

(2) A titkos szavazás lebonyolításáról az esetenként megválasztott Szavazatszámláló Bizottság gondoskodik. A Szavazatszámláló Bizottság tagjainak meghatározása csak az adott alkalomra vonatkozik.

(3) A titkos szavazás során az önkormányzati képviselők a hivatal pecsétjével ellátott szavazólapon a számunkra megfelelő válasz előtti négyzetbe tett X jelöléssel jelölik meg az ülés vezetője által feltett javaslattal kapcsolatos döntésüket. Érvénytelen az a szavazócédula, amelyen a képviselő nem, vagy egynél több választ jelölt meg.

(4) A titkos szavazás eredményéről a Szavazatszámláló Bizottság külön jegyzőkönyvet készít. A Szavazatszámláló Bizottság tagjai által aláírt jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő testületi ülés jegyzőkönyvéhez.

12.  § (1) A képviselő testület döntéshozatalából történő kizárásra vonatkozó szabályokat az Mötv. 49. §-a határozza meg.

(2) Az önkormányzati képviselő köteles a szavazást megelőzően jelezni, ha vele szemben jogszabályban meghatározott személyes érintettségi ok áll fenn. Közbeszerzési eljárást érintő döntés meghozatalában nem vehet részt, akivel szemben a közbeszerezésekre vonatkozó jogszabályok szerinti összeférhetetlenségi ok áll fenn.

(3) Amennyiben az önkormányzati képviselő személyes érintettségének bejelentését elmulasztja, ezt a képviselő testület üléséről készült jegyzőkönyvben rögzíteni kell.

13.  § Az ülés vezetője a 11-12. §-ban meghatározottak alapján megállapítja a szavazás eredményét, és ennek megfelelően megállapítja, hogy a képviselő testület a szavazásra feltett határozatot, vagy a rendeletet elfogadta, vagy elutasította.

14.  § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) polgármester

b) önkormányzati képviselő

c) képviselő testület bizottsága

d) jegyző

(2) A rendeletalkotásra vonatkozó kezdeményezését a jegyzőhöz kell benyújtani, aki a Közös Önkormányzati Hivatal bevonásával annak tervezetét, a hatásvizsgálattal és az indokolással együtt előkészíti.

(3) A rendelet-tervezetekhez módosító javaslatokat a napirend tárgyalásának befejezéséig írásban kell az ülés elnökéhez eljuttatni. A módosító javaslatokat, ha az ülés elnöke indokoltnak tartja, kiosztatja a képviselőknek

(4) A rendelet kihirdetése:

a) a Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján,

b) a Nemzeti Jogszabálytár internetes honlapján való közzététel útján történik.

(5) A rendeleteket külön-külön, naptári évenként újra kezdődően folyamatos sorszámozással kell ellátni.

(6) A hatályban lévő rendeletekről a nyilvántartást a Közös Önkormányzati Hivatal vezeti.

15.  § (1) A képviselő testület határozatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni.

(2) A testületi határozatokról, és azok végrehajtásáról a Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartást vezet.

(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

3. A jegyzőkönyv

16.  § (1) A képviselő testület üléséről 1 példányban jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv mellékletei:

a) a meghívó,

b) az írásos előterjesztések,

c) a jelenléti ív,

d) titkos szavazás esetén a jegyzőkönyv egy példánya,

e) az írásban benyújtott hozzászólás, határozati javaslat, valamint kérés alapján rögzített vélemény,

f) a név szerinti szavazásról készült névsor.

(2) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül.

(3) A képviselő testület üléséről készült jegyzőkönyvet az Mötv. 52. §-ában meghatározottak szerint kell elkészíteni. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző a Közös Önkormányzati Hivatal útján gondoskodik. A jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében előírtakon túl tartalmazza:

a) az ülésen tanácskozási joggal részt vevők nevét,

b) az elnök esetleges intézkedéseit,

c) az ülésén történt fontosabb eseményeket.

(4) A jegyzőkönyv és mellékletei a Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatalban az érdeklődők részéről megtekinthető. Ez alól kivétel a zárt ülések jegyzőkönyve. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

4. A közmeghallgatás

17.  § (1) A képviselő testület évente legalább egyszer közmeghallgatást tart előre meghirdetett időpontban az Mötv. 54. §-ban meghatározottak szerint.

(2) A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét. A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő testület rendes ülésének összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(3) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő testület tagja, a jegyző, vagy a jegyző által megbízott hivatali dolgozó.

(4) A közmeghallgatást a polgármester hirdeti meg és vezeti le. Akadályoztatása, távolléte esetén a képviselő testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(5) A képviselő testület közmeghallgatásán az ülés vezetője először ismerteti a napirendi pontokat. A közmeghallgatás napirendi pontonként történik. Adott napirendi pontokhoz kapcsolódva először a képviselő testületi ülésen előterjesztésre jogosultak tájékoztatást adnak. A közmeghallgatáson jelenlévők kézfelemeléssel jelzik a hozzászólási szándékukat. A hozzászólási jog megadása a képviselő testületi ülésen történő hozzászólási jog megadásával egyezik meg.

(6) Az ülés vezetője az előre meghirdetett napirendi pontok ismertetését követően lehetőséget ad a megjelentek részére egyéb javaslatok és kérdések feltevésére. Az elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson vagy legkésőbb tizenöt napon belül választ kell adni.

(7) A közmeghallgatásról a jegyző a képviselő testület jegyzőkönyvére vonatkozó szabályok betartásával jegyzőkönyvet készít. A jegyző a jegyzőkönyv elkészítéséről a Közös Önkormányzati Hivatal útján gondoskodik.

18.  § (1) A képviselő testület a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása és a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása céljából eseti jelleggel falugyűlést (a továbbiakban: fórum) tarthat.

(2) A fórum meghirdetésére és levezetésére a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a fórum levezetésére a képviselő testület által felkért - a képviselő testület ülésén tanácskozási joggal rendelkező - személy jogosult.

(3) A fórumon csak a fórum levezetésére felkért képviselő köteles részt venni.

(4) A fórumon elhangzottakról a polgármester, a jegyző, vagy az általa kijelölt hivatali dolgozó feljegyzést készít.

19.  § (1) A képviselő testület a rendelkezésre álló eszközökkel támogatja és együttműködik a lakosság olyan önszerveződő közösségeivel, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, a közügyek megoldására törekednek.

(2) A településen működő egyesületeket, civil szervezeteket - a tevékenységi körük szerinti napirendi pontok tárgyalásakor – a tanácskozási joggal az ülésre meg lehet hívni.

III. Fejezet

Az önkormányzati képviselő

20.  § (1) Az önkormányzati képviselő – az Mötv. 32. § (2) bekezdés i)-k) pontjában meghatározottakon túl – köteles

a) tájékoztatni a választópolgárokat a képviselő testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

b) lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,

d) a tudomására jutott önkormányzati, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.

(2) A képviselő testület az önkormányzati képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározott a testületi ülésen meghatározott hozzászólási jogot szabályszerűen gyakorolni.

(3) Az önkormányzati képviselők járandóságairól a képviselő testület az Mötv. 35. § (1) bekezdése szerint külön rendeletben dönthet.

(4) Az önkormányzati képviselő megbízatása az Mötv. 29-31/A. §-ban meghatározottak szerint szűnik meg.

(5) A képviselő összeférhetetlenségével, illetve az összeférhetetlenségi eljárással kapcsolatos szabályokat az Mötv. 36-37. §-a tartalmazza.

(6) Az Mötv.-ben, illetve e rendeletben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását - amennyiben ilyenekkel rendelkezik - a képviselő testület határozattal 6 hónap időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy megvonás újra alkalmazható.

IV. Fejezet

A képviselő testület szervei

5. Polgármester

21.  § (1) A polgármester főállásban látja el polgármesteri feladatait.

(2) A polgármesteri tisztség összeférhetetlenségi szabályait az Mötv. 72-73. §-a, a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségét az Mötv. 39. §-a, a polgármesteri tisztség megszüntetésnek szabályait az Mötv. 69-70/A. §-a tartalmazza.

(3) A polgármester Mötv. 65. és 67. §-ában meghatározott feladatokon túli további feladatai:

a) segíti a képviselő testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,

b) meghatározza a jegyző képviselő testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,

c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

d) fogadóórát tart,

e) nyilatkozik a sajtónak.

(4) A polgármester az Mötv. 67. § e) pontja alapján külön utasításban szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét.

22.  § (1) A képviselő testület a képviselők közül egy alpolgármestert választ, aki e tisztségét társadalmi megbízatásban tölti be.

(2) Az alpolgármester a feladatait a polgármester szóbeli és írásbeli irányításával, valamint a polgármester által meghatározott kiadmányozási rend szerint látja el.

(3) Az alpolgármester - tartós akadályoztatása miatti távollétében - teljes jogkörrel helyettesíti a polgármestert. Az alpolgármester önkormányzati döntést csak helyettesítő jogkörében hozhat.

6. Bizottság

23.  § (1) A képviselő testület bizottsága(i) – feladatkörükben – előkészíti(k) a Képviselő testület döntéseit, ellenőrzi(k) a döntések végrehajtását.

(2) A megválasztott állandó bizottság(ok) felsorolását, a bizottság(ok) tagjainak a létszámát a bizottság(ok) feladat- és hatáskörét e rendelet 2. melléklete, a megválasztott bizottsági tagok névsorát e rendelet 2. függeléke tartalmazza.

(3) A bizottság(ok) tagjaira vonatkozó szabályokat az Mötv. 57-61. §-a határozza meg.

(4) A bizottság(ok) működésének szabályaira az Mötv. 60. §-át kell alkalmazni, azzal, hogy a bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a bizottság elnökhelyettese a Közös Önkormányzati Hivatal útján gondoskodik.

(5) A bizottság(ok) működésének ügyviteli feladatait a Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(6) Az e rendeletben meghatározott kötelezettségeit megszegő bizottsági elnök, illetve tag megállapított tiszteletdíját, természetbeni juttatását - amennyiben ilyenekkel rendelkezik - a képviselő testület határozattal 6 hó időtartamra csökkentheti vagy megvonhatja. Ismételt kötelezettségszegés esetén a csökkentés vagy megvonás újra alkalmazható.

24.  § (1) A képviselő testület feladatai eredményesebb ellátása érdekében, továbbá felvilágosítás-kérés kivizsgálására ideiglenes bizottságot (bizottságokat) hozhat létre.

(2) Szervezetükre és működésükre az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(3) Az ideiglenes bizottság megbízatása feladatának elvégzéséig, illetőleg az erről szóló jelentésnek a Képviselő testület által történő elfogadásáig tart.

(4) Amennyiben célszerűségi ok indokolja, hogy önkormányzati tisztségviselő, vagy köztisztviselő részt vegyen a feladat ellátásában, akkor a Képviselő testület ideiglenes bizottság helyett „munkacsoport” létrehozása mellett dönthet, ahol a bizottság megalakításának és működésének az Mötv. által megfogalmazott korlátai nem érvényesülnek.

7. Jegyző

25.  § (1) A jegyző jogállására az Mötv. 81. § (1) bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai:

a) tájékoztatást nyújt a képviselő testületnek a képviselő testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,

d) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.

e) a képviselő testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,

g) rendszeresen áttekinti az képviselő testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert,

h) gondoskodik a módosított képviselő testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

(3) A jegyző kinevezése az Mötv. 83. § b) pontja alapján történik. A jegyző felett az egyéb munkáltatói jogkört Felsőszentmárton önkormányzat polgármestere gyakorolja.

(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Közös Önkormányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha a Közös Önkormányzati Hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat Polgármesteri Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzőjét bízza meg.

8. Közös Önkormányzati Hivatal

26.  § (1) Felsőszentmárton, Drávasztára és Drávakeresztúr községek képviselő testületei közös önkormányzati hivatalt hoznak létre az Mötv. 85. § (10) bekezdése alapján.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal elnevezése és címe: Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal 7968 Felsőszentmárton Kossuth u. 8.

(3) A Közös Önkormányzati Hivatal felépítése:

- Székhelytelepülésen: Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal
- Állandó jellegű kirendeltség: Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal Drávasztárai Kirendeltsége
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal vezetője a jegyző, aki valamennyi érintett településen ellátja a jegyző feladatait.
(5) A Közös Önkormányzati Hivatal ellátja a nemzeti és etnikai kisebbségek jogairól szóló törvényben meghatározott feladatokat is.
(6) A Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző, illetve az általa felhatalmazott személy jogosult képviselni.
(7) A Közös Önkormányzati Hivatal mindenkori szervezeti és működési szabályzatát (ügyrend) a rendelet 3. függeléke tartalmazza.

9. Társulás

27.  § (1) Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés k) pontja és az Mötv. 87. §-a értelmében az önkormányzatok feladatuk hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb ellátása érdekében társulásokat hozhatnak létre.

(2) A társulások felsorolását, melyekhez a település csatlakozott e rendelet 4. függeléke tartalmazza.

10. Nemzetiségi önkormányzat

28.  § (1) Felsőszentmárton községben az alábbi nemzetiségi önkormányzatok működnek:

Horvát Önkormányzat.
(2) Az Önkormányzat havonta harminckét órában ingyenesen biztosítja a Horvát Önkormányzat üléseinek illetve közmeghallgatásainak, fórumainak lebonyolításához szükséges helyiséget, valamint a feladat ellátására alkalmas, irodabútorral berendezett, számítógéppel, működő internet kapcsolattal ellátott irodai helyiséget a 7968 Felsőszentmárton Kossuth u. 8. szám alatti épületben biztosítja. A teremhasználati igényt minden hónapban legkésőbb 15 nappal korábban egyeztetni kell az elnöknek a polgármesterrel, vagy az általa kijelölt személlyel.
(3) A Horvát Önkormányzat működésével, gazdálkodásával kapcsolatos számviteli, könyvelési, nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a jegyző a Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi munkatársain keresztül biztosítja.
(4) A tárgyi és személyi feltételek biztosításával, fenntartásával, karbantartásával és működtetésével felmerült rezsi és egyéb költségeket Felsőszentmárton Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Hivatal költségvetésébe beépítve biztosítja, azok a Hivatalt terhelik.
(5) A Nektv. 80. § (1) a) - f) pontjában felsorolt valamennyi feladat ellátását, bele értve a szakmai segítségnyújtást is -a jegyző a Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal munkatársain keresztül biztosítja. Eme feladatokat a Hivatal a jogszabályi előírásoknak megfelelő végzettséggel rendelkező, teljes munkaidőben foglalkoztatott köztisztviselői kötelesek elvégezni.
V. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapjai

29.  § (1) A képviselő testület a hosszú távú fejlesztési elképzeléseit az Mötv.116. §-ban foglalt rendelkezéseknek megfelelően gazdasági programban, fejlesztési tervben rögzíti.

(2) A gazdasági program, fejlesztési terv tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

30.  § (1) A képviselő testület az önkormányzat költségvetéséről és zárszámadásáról rendeletet alkot, a megalkotásukra a vonatkozó jogszabályok az irányadók. A gazdálkodásra vonatkozó részletes szabályokat az éves költségvetésről szóló önkormányzati rendelet, és a vagyongazdálkodásról szóló önkormányzati rendelet határozza meg.

(2) A gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A képviselő testület az önkormányzat belső ellenőrzését megbízási szerződéssel foglalkoztatott belső ellenőr útján láttatja el.

VI. Fejezet

Záró rendelkezések

31.  § (1) Ez a rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

(2) A rendelet kihirdetésével a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 4/2007. (IV.12.) önkormányzati rendelet, illetve annak módosításai hatályát vesztik.

1. melléklet

Az átruházott hatáskörök felsorolása

A szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló önkormányzati rendeletben foglaltak alapján a polgármesterre átruházott hatáskör:
Települési támogatások:
- lakhatási támogatás
- ápolási támogatás
- gyógyszertámogatás
Rendkivüli települési támogatások és köztemetés:
- Temetési támogatás
- krízistámogatás
- eseti támogatás
- köztemetés
2. melléklet
2. melléklet az 1/2018. (I.04.) sz. önkormányzati rendelethez
A képviselő testület bizottsága(i)A bizottság(ok) feladat- és hatásköre Jogi és Ügyrendi Bizottság A Bizottság tagjainak létszáma: 3 fő A Bizottság feladat- és hatásköre: a) az Mötv. 39. § (3) bekezdésében foglalt vagyonnyilatkozat nyilvántartásb) az Mötv. 39. § (3) - (4) bekezdésében foglalt vagyonnyilatkozat ellenőrzése, ha az ellenőrzésre kezdeményezés érkezik,c) a b) pontban leírt eljárás lefolytatását követően az Mötv. 39. § (4) bekezdése szerint az eredményről a képviselő testület tájékoztatásad) a köztartozásmentes adózói nyilvántartásba történt felvételek nyilvántartása,e) az Mötv. 38. §-a alapján kivizsgálja a méltatlanság megállapítására vonatkozó kezdeményezéseket, a vizsgálat eredményét a képviselő testület elé terjeszti,f) az Mötv. 37. §-a alapján kivizsgálja összeférhetetlenség megállapítására vonatkozó kezdeményezéseket,g) véleményezi a képviselőtestület hatáskörébe tartozó választásokat, kinevezéseket, megbízásokat h) állást foglal ügyrendi kérdésekben i) tevékenységéről évente beszámolót készít, és azt a képviselő testület elé terjeszti
1. függelék a 2. melléklethez
Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása
2. függelék a 2. melléklethez
A képviselő testület tagjainak névsora
Várnai Levente polgármester
Szigecsán Józsefné alpolgármester
Dr. Bánáti Jenő képviselő
Pintér Attila képviselő
Dr. Szilovics Balázs képviselő

A bizottsági tagok névsora

Jogi és Ügyrendi Bizottság

Dr. Bánáti Jenő elnök
Pintér Attila képviselő
Várnai Levente képviselő
3. függelék a 2. melléklethez
A Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal Ügyrendje

(Szervezeti és Működési Szabályzat)

4. függelék a 2. melléklethez
Társulások, melyeknek tagja Drávakeresztúr Község Önkormányzat
Sellyei Kistérségi Többcélú Társulás
Felsőszentmártoni Óvodai Társulás

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és -működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

018010

Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel

018030

Támogatási célú finanszírozási műveletek

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start- munkaprogram - Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

052080

Szennyvíz csatorna építése, fenntartása, üzemeltetése

063020

Víztermelés-, kezelés-, ellátás

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város- és községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072112

Háziorvosi ügyeleti ellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

072312

Fogorvosi ügyeleti ellátás

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082043

Könyvtári állomány feltárása, megőrzése, védelme

082044

Könyvtári szogláltatások

082091

Közművelődés-közösségi társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

084032

Civil szervezetek programtámogatása

091110

Óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatai

091130

Nemzetiségi óvodai nevelés, ellátás szakmai feladatok

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096015

Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

101150

Betegséggel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

104042

Család- és gyermekjóléti szolgáltatások

104051

Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás

107060

Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások

900020

Önkormányzatok funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről

900060

Forgatási és befektetési célú finanszírozási műveletek