Szentlászló Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2012. (V. 11.) önkormányzati rendelete
a Szentlászló község területén biztosított szociális ellátásokról.
Hatályos: 2012. 05. 11- 2013. 12. 19Szentlászló Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2012. (V. 11.) önkormányzati rendelete
a Szentlászló község területén biztosított szociális ellátásokról.
Szentlászló Községi Önkormányzat Képviselőtestülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv 16. §(1) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv (továbbiakban: Szt.) 1. §(2) bekezdésében, a 10. §(1) bekezdésében, a 25. §(3) bekezdésében, a 26. § - ban, a 32. §(3) bekezdésében, a 37/D. §(5) bekezdésében, a 38. §(9) bekezdésében, a 43/B. §(1) és (3) bekezdésében, a 45. §(1) bekezdésében, a 46. §(1) bekezdésében, a 47. §(1) bekezdésében, az 50. §(3) bekezdésében és a 62. §(2) bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1) bekezdés b.) pontjában, a (2) és (5) bekezdésében, a 20/C. § (4) bekezdésében és a 21. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazással élve a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy az Szt. pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó és a Gyvt. pénzbeli és természetbeni ellátásokra (továbbiakban: szociális ellátások) vonatkozó szabályaival összhangban – a helyi sajátosságok érvényesítése mellett – szabályozza a Szentlászló község közigazgatási területén igénybe vehető szociális ellátások jogosultsági feltételeit, az ellátást igénylők kötelezettségeit, továbbá a szociális ellátások megállapítása során követendő eljárási rendet elősegítve ezzel a Szentlászló község területén élő, rászoruló emberek boldogulását.
Általános rendelkezések
2. § E rendelet hatálya a Szentlászló községben élő és ott bejelentett lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra valamint a külön jogszabályokban - Szt. 3. §(1) – (3) és a Gyvt. 4. §(1) – (3) - meghatározottak szerinti személyekre terjed ki.
3. § (1) E rendeletben foglalt – az Szt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan az Szt. az irányadó.
(2) E rendeletben foglalt – a Gyvt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan a Gyvt. az irányadó.
4. § (1) A szociális ellátásokra irányuló kérelmeket – az erre a célra rendszeresített formanyomtatványokon - és az azt alátámasztó nyilatkozatokat, igazolásokat a körjegyzőségen (Szentlászló, Rákóczi u. 27) lehet benyújtani.
(2) A szociális ellátást igénylő (továbbiakban: kérelmező) annak érdekében, hogy az ellátásra való jogosultság elbírálható legyen, köteles – a polgármesteri hivatalban, illetve a falugondnoknál átvehető e célra rendszeresített nyomtatványokon – nyilatkozni a saját, illetve családja jövedelmi, vagyoni viszonyairól. Köteles a kérelmező a vagyon és jövedelemnyilatkozatban foglaltakat igazolni.
(3) A kérelmező a jövedelemnyilatkozatban közölt adatokat az alábbiak szerint köteles igazolni:
5. § Szükség esetén (pl: a kérelemben, az igazolásban foglaltak valóságtartalma megkérdőjelezhető) – törekedve a megalapozott döntésre – a körjegyzőség ezzel megbízott ügyintézője környezettanulmányt készít.
6. § (1) A polgármester által hozott határozat a kézbesítéstől számított 15 napon belül a képviselőtestülethez címzett fellebbezéssel megtámadható.
(2) A fellebbezést a képviselőtestület a következő ülésén bírálja el.
7. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása, utólag, minden hónap 5. napjáig, a nem rendszeres ellátások kifizetése pedig az ezt megállapító határozat meghozatalát követően haladéktalanul, illetve legkésőbb 5 napon belül történik. A kifizetés történhet erre irányuló kérelem esetén bankszámlára utalással, egyéb esetben az önkormányzat házipénztárából, vagy postai úton.
(2) A kifizetéssel, utalással kapcsolatos adminisztratív teendőket (pénztárkönyv, bizonylatok vezetése) és a pénz kezelését a körjegyzőség pénztárosa látja el a falugondnok közreműködésével.
8. § A szociális ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő (a jövedelem és vagyonnyilatkozatban eltitkol, nem a valóságnak megfelelő adatokat tüntet fel, a körülményeiben beállott változást 15 napon belül nem jelenti be) személyt az Szt.17. §-ában meghatározott jogkövetkezmények (pénzbeli ellátás visszafizetése, természetben nyújtott ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatása, illetve a pénzegyenérték megfizetése) terhelik.
(2) Az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények érvényesítését a képviselőtestület - a hatáskörébe tartozó szociális ellátások esetében – méltányosságból elengedheti, azok mértékét csökkentheti, illetve részletekben fizettetheti meg.
(3) A méltányosság gyakorlására akkor van lehetőség, ha az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények alkalmazása az érintett személy, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(4) A létfenntartást veszélyeztető állapot megítélése az ügy körülményeit egyenként és összességében értékelő elbírálás alapján – erre irányuló kérelem alapján - történik. Figyelembe veendő szempontok különösen a következők:
Pénzbeli és természetbeni ellátások
9. § (1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki
10. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő személyek vonatkozásában az együttműködésre kijelölt szerv a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata. (továbbiakban: együttműködésre kijelölt szerv).
(2) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy – az Szt-ben meghatározott egészségkárosodott személy kivételével – a segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel, illetve az általuk meghatározott esetekben az egyéb szervezetekkel.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott személy az együttműködés keretében köteles:
11. § A beilleszkedést segítő programok típusai:
12. § A rendszeres szociális segély megállapításáról, szüneteltetéséről és megszüntetéséről az együttműködésre kijelölt szervet a határozat egy példányának megküldésével értesíteni kell.
13. § (1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a számára felróható okból:
14. § (1) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás a családban élő, védelembe vett gyermek érdekében természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájaként különösen élelmiszerre, tüzelővásárlásra, közüzemi díjak kifizetésére, illetve a gyermek szükségleteihez igazodóan tankönyvre, tanszerekre, étkezési díjra, speciális ellátást nyújtó intézmények térítési díjára használható fel az Szt-ben meghatározott mértékig.
(3) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájaként történő biztosítására elsősorban a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója tesz javaslatot.
(4) A természetbeni ellátást a javaslat beérkezését követő hó 1. napjától kell megállapítani és annak összegét utólag minden hó 5. napjáig az érintett intézményeknek, közüzemi szolgáltatóknak, illetve – szolgáltató hiányában – a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója részére kell folyósítani.
15. § (1) A képviselőtestület a létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére átmeneti segélyt nyújt.
(2) A képviselőtestület az átmeneti segély megállapítása során különösen az alábbi körülményeket mérlegeli:
16. § (1) Rendkívüli élethelyzetben (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás, egyéb rendkívüli élethelyzet) - ha a kérelmező életkörülményei indokolttá teszik - a polgármester a rendkívüli átmeneti segély összegének azonnali kiutalását rendelheti el.
(2) A rendkívüli átmeneti segély összegét a polgármester az eset körülményeinek mérlegelésével határozza meg.
(3) A polgármester a megállapított és kifizetett rendkívüli átmeneti segélyről a képviselőtestületet a következő ülésén tájékoztatja.
17. § (1) Az átmeneti segély megállapítása iránti kérelmet – az okok megnevezésével – írásban, illetve szóban lehet előterjeszteni a polgármesteri hivatalban, a falugondoknál, illetve a körjegyzőségen.
(2) A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokat, továbbá minden olyan bizonyítékot amelyre a kérelmező hivatkozik és a kérelem elbírálásához szükséges.
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
18. § (1) Az önkormányzat a képviselőtestület döntése alapján rendkívüli gyermekvédelmi támogatásban részesíti azt a gyermeket, akinek gondozó családja átmenetileg létfenntartási gondokkal küzd vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívül élethelyzetbe került, illetve akinek eltartásáról családja más módon gondoskodni nem tud.
(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás elsősorban természetbeni ellátásként nyújtható, amely – a Gyvt-ben foglaltakon túl – különösen a gyermek szükségletéhez igazodó ellátások részben vagy egészben történő átvállalására fordítható. Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a támogatást kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás egyszeri összege nem lehet kevesebb 1.000 Ft-nál és gyermekenként évente az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 35,09 %-át nem haladhatja meg.
19. § (1) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítása iránti kérelmet – az okok megnevezésével – írásban, illetve szóban lehet előterjeszteni a polgármesteri hivatalban, a falugondoknál, illetve a körjegyzőségen.
(2) A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokat, továbbá minden olyan bizonyítékot amelyre a kérelmező hivatkozik és a kérelem elbírálásához szükséges.
Az óvodáztatási támogatás
20. § (1) Az első alkalommal folyósítandó óvodáztatási támogatást a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozójának javaslatára természetbeni támogatásként kell nyújtani a szülő számára. Az ellátás különösen a gyermek életkorából adódó szükségleteire fordítandó.
21. § (1) Az önkormányzat azok részére akik szociálisan rászorultak és gyógyszerköltségük olyan magas, hogy azt a létfenntartásuk veszélyeztetése nélkül nem képesek elviselni méltányossági közgyógyellátást biztosít.
(2) Méltányossági közgyógyellátásra az jogosult akinek az egy főre számított családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, egyedül élő esetén annak 300%-át és a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át eléri.
(3) A méltányossági közgyógyellátásról a (2) bekezdésben foglaltak szerint a körjegyző dönt.
22. § (1) Az önkormányzat temetési segélyt állapíthat meg annak, aki a meghalt személy – feltéve, hogy az eltemettető szentlászlói állandó lakos - eltemettetéséről gondoskodott.
(2) A temetési segély megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.
(3) A helyben szokásos temetés legolcsóbb temetés összege: 150.000 Ft .
(4) A temetési segély összege 30.000 Ft .
(5) A temetési segély megállapítása iránti kérelem mellékleteként be kell mutatni a temetés költségeiről a kérelmező, vagy vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlákat, valamint az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.
Köztemetés
23. § (1) A köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt az Szt. 48. § - ában foglaltak figyelembevételével.
(2) Köztemetésként csak a helyben szokásos legalacsonyabb költségű temetés rendelhető el.
(3) A polgármester a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személyt különös méltánylást érdemlő körülmények fennállása - az egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladhatja meg - esetén mentesítheti részben, vagy egészben a fizetési kötelezettség alól.
Szociális szolgáltatások
24. § (1) Az önkormányzat a személyes gondoskodás keretében biztosítja:
Záró rendelkezések
25. § (1) Ez a rendelet 2012. május 11 - én lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 14/2005.(IX.29.) számú rendelet, a 8/2006.(VI.22.) számú rendelet, a 9/2006.(VIII.1.) számú rendelet, a 10/2006.(IX.07.) számú rendelet, a 7/2007.(V.15.) számú rendelet, a 14/2007.(XII.13.) számú rendelet, a 2/2008.(I.15.) számú rendelet, a 4/2008.(II.14.) számú rendelet, a 6/2008.(II.25.), a 17/2008.(XI.27.) számú rendelete, a 3/2009.(IV.28.) számú rendelet és a 2/2011.(II.10.) számú rendelet.