Szentlászló Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2012. (V. 11.) önkormányzati rendelete
a Szentlászló község területén biztosított szociális ellátásokról.
Hatályos: 2013. 12. 20- 2015. 02. 28Szentlászló Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2012. (V. 11.) önkormányzati rendelete
a Szentlászló község területén biztosított szociális ellátásokról.
Szentlászló Községi Önkormányzat Képviselőtestülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv 16. §(1) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv (továbbiakban: Szt.) 1. §(2) bekezdésében, a 10. §(1) bekezdésében, a 25. §(3) bekezdésében, a 26. § - ban, a 32. §(3) bekezdésében, a 37/D. §(5) bekezdésében, a 38. §(9) bekezdésében, a 43/B. §(1) és (3) bekezdésében, a 45. §(1) bekezdésében, a 46. §(1) bekezdésében, a 47. §(1) bekezdésében, az 50. §(3) bekezdésében és a 62. §(2) bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (1) bekezdés b.) pontjában, a (2) és (5) bekezdésében, a 20/C. § (4) bekezdésében és a 21. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazással élve a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy az Szt. pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó és a Gyvt. pénzbeli és természetbeni ellátásokra (továbbiakban: szociális ellátások) vonatkozó szabályaival összhangban – a helyi sajátosságok érvényesítése mellett – szabályozza a Szentlászló község közigazgatási területén igénybe vehető szociális ellátások jogosultsági feltételeit, az ellátást igénylők kötelezettségeit, továbbá a szociális ellátások megállapítása során követendő eljárási rendet elősegítve ezzel a Szentlászló község területén élő, rászoruló emberek boldogulását.
Általános rendelkezések
2. § E rendelet hatálya a Szentlászló községben élő és ott bejelentett lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra valamint a külön jogszabályokban - Szt. 3. §(1) – (3) és a Gyvt. 4. §(1) – (3) - meghatározottak szerinti személyekre terjed ki.
3. § (1) E rendeletben foglalt – az Szt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan az Szt. az irányadó.
(2) E rendeletben foglalt – a Gyvt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan a Gyvt. az irányadó.
4. § (1) A szociális ellátásokra irányuló kérelmeket – az erre a célra rendszeresített formanyomtatványokon - és az azt alátámasztó nyilatkozatokat, igazolásokat a közös önkormányzati hivatalban (Szentlászló, Rákóczi u. 27) lehet benyújtani.
(2) A szociális ellátást igénylő (továbbiakban: kérelmező) annak érdekében, hogy az ellátásra való jogosultság elbírálható legyen, köteles – a polgármesteri hivatalban, illetve a falugondnoknál átvehető e célra rendszeresített nyomtatványokon – nyilatkozni a saját, illetve családja jövedelmi, vagyoni viszonyairól. Köteles a kérelmező a vagyon és jövedelemnyilatkozatban foglaltakat igazolni.
(3) A kérelmező a jövedelemnyilatkozatban közölt adatokat az alábbiak szerint köteles igazolni:
5. § Szükség esetén (pl: a kérelemben, az igazolásban foglaltak valóságtartalma megkérdőjelezhető) – törekedve a megalapozott döntésre – a közös önkormányzati hivatal ezzel megbízott ügyintézője környezettanulmányt készít.
6. § (1) A polgármester által hozott határozat a kézbesítéstől számított 15 napon belül a képviselőtestülethez címzett fellebbezéssel megtámadható.
(2) A fellebbezést a képviselőtestület a következő ülésén bírálja el.
7. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása, utólag, minden hónap 5. napjáig, a nem rendszeres ellátások kifizetése pedig az ezt megállapító határozat meghozatalát követően haladéktalanul, illetve legkésőbb 5 napon belül történik. A kifizetés történhet erre irányuló kérelem esetén bankszámlára utalással, egyéb esetben az önkormányzat házipénztárából, vagy postai úton.
(2) A kifizetéssel, utalással kapcsolatos adminisztratív teendőket (pénztárkönyv, bizonylatok vezetése) és a pénz kezelését a közös önkormányzati hivatal pénztárosa látja el a falugondnok közreműködésével.
8. § A szociális ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő (a jövedelem és vagyonnyilatkozatban eltitkol, nem a valóságnak megfelelő adatokat tüntet fel, a körülményeiben beállott változást 15 napon belül nem jelenti be) személyt az Szt.17. §-ában meghatározott jogkövetkezmények (pénzbeli ellátás visszafizetése, természetben nyújtott ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatása, illetve a pénzegyenérték megfizetése) terhelik.
(2) Az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények érvényesítését a képviselőtestület - a hatáskörébe tartozó szociális ellátások esetében – méltányosságból elengedheti, azok mértékét csökkentheti, illetve részletekben fizettetheti meg.
(3) A méltányosság gyakorlására akkor van lehetőség, ha az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények alkalmazása az érintett személy, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(4) A létfenntartást veszélyeztető állapot megítélése az ügy körülményeit egyenként és összességében értékelő elbírálás alapján – erre irányuló kérelem alapján - történik. Figyelembe veendő szempontok különösen a következők:
Pénzbeli és természetbeni ellátások
9. § (1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki
10. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő személyek vonatkozásában az együttműködésre kijelölt szerv a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata. (továbbiakban: együttműködésre kijelölt szerv).
(2) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy – az Szt-ben meghatározott egészségkárosodott személy kivételével – a segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel, illetve az általuk meghatározott esetekben az egyéb szervezetekkel.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott személy az együttműködés keretében köteles:
11. § A beilleszkedést segítő programok típusai:
12. § A rendszeres szociális segély megállapításáról, szüneteltetéséről és megszüntetéséről az együttműködésre kijelölt szervet a határozat egy példányának megküldésével értesíteni kell.
13. § (1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a számára felróható okból:
14. § (1) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás a családban élő, védelembe vett gyermek érdekében természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájaként különösen élelmiszerre, tüzelővásárlásra, közüzemi díjak kifizetésére, illetve a gyermek szükségleteihez igazodóan tankönyvre, tanszerekre, étkezési díjra, speciális ellátást nyújtó intézmények térítési díjára használható fel az Szt-ben meghatározott mértékig.
(3) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájaként történő biztosítására elsősorban a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója tesz javaslatot.
(4) A természetbeni ellátást a javaslat beérkezését követő hó 1. napjától kell megállapítani és annak összegét utólag minden hó 5. napjáig az érintett intézményeknek, közüzemi szolgáltatóknak, illetve – szolgáltató hiányában – a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója részére kell folyósítani.
Önkormányzati segély
16. § Önkormányzati segély igényelhető:
a) az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család részére, vagy
b) krízishelyzetre (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás)
c) a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, vagy
d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.
17. § (1) Önkormányzati segély állapítható meg annak a személynek – a 20. §-ban foglalt kivétellel, mivel abban az esetben nincs jövedelemvizsgálat -, aki rendkívüli élethelyzetbe került, vagy létfenntartási gonddal küzd és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg.
(2) A polgármester az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.
(3) Az önkormányzati segély kifizetéséről a megállapítást követő 15 napon belül – a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - a közös önkormányzati hivatal gazdálkodási előadója gondoskodik.
(4) A polgármester krízishelyzetben - ha a kérelmező életkörülményei indokolttá teszik - az önkormányzati segély összegének azonnali kiutalását rendelheti el.
18. § (1) A 16. § a) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély elsősorban természetbeni ellátásként nyújtható. Az e jogcímen megállapított önkormányzati segély legmagasabb összege évente, háztartásonként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70,18 % - át nem haladhatja meg. Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a segélyt kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.
(2) A 16. § b) pontja szerint megállapított önkormányzati segély összegét a polgármester az eset körülményeinek mérlegelésével határozza meg, melynek összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 2 – szeresét.
19. § (1) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott önkormányzati segély megállapításánál különösen a következő körülményeket kell mérlegelni: A gyermek, fiatal felnőtt ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, alkalmanként jelentkező többletkiadások a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás miatt.
(2) Az e jogcímen megállapított önkormányzati segélyt a gyermekre, illetve a fiatal felnőttre kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal felnőttnek kell folyósítani.
(3) A 16. § c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély elsősorban természetbeni ellátásként nyújtható, amely különösen a gyermek szükségletéhez igazodó ellátások részben vagy egészben történő átvállalására fordítható. Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a támogatást kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.
(4) A 16. § c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély egyszeri összege nem lehet kevesebb 1.000 Ft-nál és gyermekenként évente az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 35,09 %-át nem haladhatja meg. A 16. § a) és c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély tárgyévben nyújtható együttes összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 105 % - át.
20. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén önkormányzati segélyt állapítható meg annak, aki a meghalt személy – feltéve, hogy az eltemettető szentlászlói állandó lakos - eltemettetéséről gondoskodott.
(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető nevére, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja kiállított számla és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.
(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén megállapított önkormányzati segély összege 30.000 Ft.
(4) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének összege az önkormányzati temetőkben temetkezési vállalkozói tevékenységet folytató cégek által évente kiadott tájékoztatók alapján kerül megállapításra.
(5) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati segély iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.
21. § (1) Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelmet – az okok megnevezésével – írásban a rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon lehet előterjeszteni a polgármesteri hivatalban, a falugondoknál, illetve a közös önkormányzati hivatalban.
(2) A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokat, továbbá minden olyan bizonyítékot amelyre a kérelmező hivatkozik és a kérelem elbírálásához szükséges. (3) A képviselőtestület az önkormányzati segéllyel kapcsolatos döntési hatásköreit a polgármesterre ruházza át.
22. § Szociális célú tűzifa támogatás
23. § Méltányossági ápolási díj
Az óvodáztatási támogatás
Köztemetés
Szociális szolgáltatások
Záró rendelkezések
1. melléklet
KÉRELEM
önkormányzati segély megállapításához
1. Kérelmező neve /születési név is /____________________________________________
2. Családi állapota:
3. Lakóhely: __________________________________helység
4. Kijelentem, hogy életvitelszerűen lakóhelyemen vagy tartózkodási helyemen élek ( a megfelelő rész aláhúzandó)
5. A kérelem benyújtásának időpontjában az önkormányzati segélyt kérővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók, a kérelmező családjában lakók adatai:
Rokonsági fok |
Név |
Születési hely, idő |
Anyja neve |
Társadalom- |
1. szülő |
||||
2. szülő házastársa/élettársa |
||||
3. |
||||
4. |
||||
5. |
II. Az önkormányzati segély igénylésének indoka:
1.
2. Az önkormányzati segély megállapítását (megfelelő betűjel bekarikázandó. Egyidejűleg csak egy forma jelölhető meg. )
a) az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család részére, vagy
b) krízishelyzetre (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás)
c) a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, vagy
d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.
A jövedelmek típusai |
|
A kérelme-zővel közös háztartás-ban élő házastárs (élettárs) jövedelme |
A kérelmezővel közös háztartásban élő egyéb rokon jövedelme |
Összesen |
||
A család összes nettó jövedelme |
IV. Egyéb nyilatkozatok: