Szentlászló Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 7/2013(XII.19.) önkormányzati rendelete

a Szentlászló község területén biztosított szociális ellátásokról szóló 5/2012.(V.10.) számú rendeletének (a továbbiakban: rendelet) módosítása az önkormányzati segély kialakításával kapcsolatban.

Hatályos: 2013. 12. 20- 2013. 12. 20

Szentlászló Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 7/2013(XII.19.) önkormányzati rendelete

a Szentlászló község területén biztosított szociális ellátásokról szóló 5/2012.(V.10.) számú rendeletének (a továbbiakban: rendelet) módosítása az önkormányzati segély kialakításával kapcsolatban.1

2013.12.20.

1. § A rendelet bevezető rendelkezése helyébe a következő rendelkezés lép:

Szentlászló Községi Önkormányzat Képviselőtestülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk. (1) bekezdés a.) pontjában és (2) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 8. pontjában kapott felhatalmazás alapján, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv (a továbbiakban: Szt.) 1. §(2) bekezdésében, a 10. §(1) bekezdésében, a 25. §(3) bekezdésében, a 26. § - ban, a 32. §(3) bekezdésében, a 37/D. §(3) bekezdésében, a 38. §(9) bekezdésében, a 43/B. §(1) és (3) bekezdésében, a 45. § - ában, a 47. § - ában a 48. § - ában, az 50. §(3) bekezdésében és a 62. §(2) bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, a 20/C. § (9) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:

2. § A rendelet III. fejezet átmeneti segély, rendkívüli gyermekvédelmi támogatás és temetési segély alcímei és a 15. § - 19. § és a 22. § rendelkezések helyébe a következő alcímmegjelölés és rendelkezés lép:

Önkormányzati segély

15. § (1) A képviselőtestület az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt önkormányzati segélyt eseti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére elsősorban az Szt. 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben.
(2) A képviselőtestület az önkormányzati segély megállapítása során különösen az alábbi körülményeket mérlegeli:
a, a kérelmező, illetve családja jövedelmi viszonyai,
b, a háztartás fenntartási, valamint a megélhetés költségei (víz, villany, tüzelő, szippantás, alapvető élelmiszerek)
c, beiskolázási költségek (tankönyv, tanszerek, térítési díj)
d, az iskola és lakóhely közötti (elsősorban közép, illetve felsőfokú tanulmányokat folytató diákok esetén) utazási költségek, továbbá albérleti, kollégiumi díj
e, gyógyszerköltség,
f, hosszan tartó kórházi ápolás, orvosi kezelés miatt jelentkező többletkiadások
g, tartós keresőképtelenség (baleset, betegség)
h, társadalombiztosítási ellátás megvonása (pl: rokkantsági nyugdíjra, rendszeres szociális járadékra való jogosultság megszűnése),
i, gyermekét egyedül nevelő szülő,
j, három vagy több gyermekes család,
k, 70 évesnél magasabb életkor,
l, a megélhetés valamilyen előre nem látható esemény bekövetkezése okán igazolt módon veszélyeztetve van.

16. § Önkormányzati segély igényelhető:

a) az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család részére, vagy

b) krízishelyzetre (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás)

c) a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, vagy

d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.

17. § (1) Önkormányzati segély állapítható meg annak a személynek – a 20. §-ban foglalt kivétellel, mivel abban az esetben nincs jövedelemvizsgálat -, aki rendkívüli élethelyzetbe került, vagy létfenntartási gonddal küzd és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg.

(2) A polgármester az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.

(3) Az önkormányzati segély kifizetéséről a megállapítást követő 15 napon belül – a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - a közös önkormányzati hivatal gazdálkodási előadója gondoskodik.

(4) A polgármester krízishelyzetben - ha a kérelmező életkörülményei indokolttá teszik - az önkormányzati segély összegének azonnali kiutalását rendelheti el.

18. § (1) A 16. § a) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély elsősorban természetbeni ellátásként nyújtható. Az e jogcímen megállapított önkormányzati segély legmagasabb összege évente, háztartásonként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70,18 % - át nem haladhatja meg. Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a segélyt kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.

(2) A 16. § b) pontja szerint megállapított önkormányzati segély összegét a polgármester az eset körülményeinek mérlegelésével határozza meg, melynek összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 2 – szeresét.

19. § (1) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott önkormányzati segély megállapításánál különösen a következő körülményeket kell mérlegelni: A gyermek, fiatal felnőtt ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, alkalmanként jelentkező többletkiadások a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás miatt.

(2) Az e jogcímen megállapított önkormányzati segélyt a gyermekre, illetve a fiatal felnőttre kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal felnőttnek kell folyósítani.

(3) A 16. § c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély elsősorban természetbeni ellátásként nyújtható, amely különösen a gyermek szükségletéhez igazodó ellátások részben vagy egészben történő átvállalására fordítható. Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a támogatást kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.

(4) A 16. § c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély egyszeri összege nem lehet kevesebb 1.000 Ft-nál és gyermekenként évente az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 35,09 %-át nem haladhatja meg. A 16. § a) és c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély tárgyévben nyújtható együttes összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 105 % - át.

20. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén önkormányzati segélyt állapítható meg annak, aki a meghalt személy – feltéve, hogy az eltemettető szentlászlói állandó lakos - eltemettetéséről gondoskodott.

(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető nevére, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja kiállított számla és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.

(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén megállapított önkormányzati segély összege 30.000 Ft.

(4) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének összege az önkormányzati temetőkben temetkezési vállalkozói tevékenységet folytató cégek által évente kiadott tájékoztatók alapján kerül megállapításra.

(5) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati segély iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.

21. § (1) Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelmet – az okok megnevezésével – írásban a rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon lehet előterjeszteni a polgármesteri hivatalban, a falugondoknál, illetve a közös önkormányzati hivatalban.

(2) A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokat, továbbá minden olyan bizonyítékot amelyre a kérelmező hivatkozik és a kérelem elbírálásához szükséges.

(3) A képviselőtestület az önkormányzati segéllyel kapcsolatos döntési hatásköreit a polgármesterre ruházza át. „

3. § (1) A rendelet 15. §(5) bekezdésében szabályozott szociális tűzifa támogatás helyébe 22. § számozással szociális célú tűzifa támogatás alcímmel a következő rendelkezés lép: „ (1) a) A képviselőtestület a vonatkozó BM rendeletek alapján a következő szabályozás szerint természetbeni juttatásként ún. szociális célú tűzifát biztosít a rászorulók részére az e célra elnyert állami támogatás keretösszege szerint.

b) Az önkormányzat szociális célú tűzifát biztosít annak a személynek, aki lakásfenntartási támogatásra jogosult, vagy rendszeres szociális segélyben részesül, vagy foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesül, vagy rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesül, vagy közgyógyellátásra jogosult, vagy időskorúak járadékára jogosult, vagy 3, vagy annál több gyermeket nevel, vagy ápolási díjra jogosult, vagy egyedül élő nyugdíjas.

c) A tűzifa támogatás ugyanazon lakott ingatlanra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

d) A tűzifa támogatás megítélésénél elsődleges szempont az előző pontban felsorolt minél több feltétel megléte.

e) A tűzifa támogatásban részesülő személy a tűzifát nem értékesítheti, nem adhatja át másnak, csak saját használatra használhatja fel.

(2) A támogatásban részesülők kiválasztása az (1) bekezdésben rögzített feltételek vizsgálata mellett a közös önkormányzati hivatal szociális igazgatási előadói és a családsegítő szolgálat családgondozói véleményének kikérésével és a közös önkormányzati hivatal rendelkezésére álló iratok alapján történik.

(3) Háztartásonként maximum 5 m3 tűzifa adható ki. A tűzifa támogatásról a polgármester – az (1) bekezdésben foglalt szempontok mérlegelésével - egyedi határozattal dönt. A tűzifa átvételét a jogosult átvételi elismervény aláírásával igazolja. „

(2) A rendeletbe 23. § számozással, méltányossági ápolási díj alcímmel beépítésre kerül a következő rendelkezés: „ (1) A képviselőtestület ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi. A jogosultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 % - át, egyedülálló esetén annak 300 % - át nem haladhatja meg.

(2) Az ápolást végző személy nem teljesíti a kötelezettségét különösen abban az esetben, ha:

- az ápolt személy ruházatának tisztántartásáról nem gondoskodik,
- az ápolt részére szükséges orvosi illetve gyógyszerellátást nem biztosítja, melynek következtében az ápolt egészségi állapota romlik, (pl: nem hív orvost, nem váltja ki a gyógyszert)
- az ápolt részére biztosított helyiséget, ágyat nem takarítja,
- az ápolt tisztálkodásáról, élelmezéséről nem gondoskodik és mindezek alapján megállapítható, hogy az ápolást végző személy a gondoskodás legalapvetőbb követelményeit nem teljesíti. Az ápolási kötelezettség teljesítését a házi segítségnyújtást végző személy jogosult ellenőrizni. „
(3) A rendelet óvodáztatási támogatást szabályozó 20. § számozása 24. § - ra, a méltányossági közgyógyellátást szabályozó 21. § számozása 25. § - ra, a köztemetést szabályozó 23. § számozása 26. § - ra, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokat szabályozó 24. § számozása 27. § - ra változik.
(4) A rendelet 21. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép, amelynek számozása 25. §(3) bekezdés: „ A méltányossági közgyógyellátásról a (2) bekezdésben foglaltak szerint 2014. január 1. napjától a polgármester dönt. „

4. § (1) A rendelet 4. §(1) bekezdés „ körjegyzőségen „ szövegrész helyébe közös önkormányzati hivatal, 5. § „ körjegyzőség „ szövegrész helyébe közös önkormányzati hivatal, 7. § (2) bekezdés „ körjegyzőség „ szövegrész helyébe közös önkormányzati hivatal lép.

(2) A jelen rendelet 2013. december 20 – án lép hatályba azzal, hogy az önkormányzati segélyre és a méltányossági közgyógyellátás döntési hatáskörére vonatkozó rendelkezéseket 2014. január 1. napjától kezdődően kell alkalmazni, figyelemmel az Szt. 140/S. § és a Gyvt. 161/T. § rendelkezéseire.

(3) A rendelet záró rendelkezéseit tartalmazó 25. § számozása 28. § - ra változik.

(4) A képviselőtestület a rendeletet módosító 2/2013.(IV.8.) számú rendeletét hatályon kívül helyezi.

1. melléklet a 7/2013. (XII. 20.) önkormányzati rendelethez

KÉRELEM

önkormányzati segély megállapításához

I. Az igénylő adatai:

1. Kérelmező neve /születési név is /____________________________________________

Társadalombiztosítási Azonosító Jel /TAJ szám/:
Születési helye: _________________________Anyja neve:___________________
Születési idő: _____év ________________hónap _______ nap
Nyugdíjas esetén nyugdíjas igazolvány törzsszáma:

2. Családi állapota:

egyedülálló (hajadon, nőtlen)
házastársával/élettársával/bejegyzett élettársával lakik együtt
házastársától külön élő
elvált
özvegy
(a megfelelő rész aláhúzandó)

3. Lakóhely: __________________________________helység

_________________________________utca________sz.
Tartózkodási hely: ___________________________________helység
_________________________________utca________sz.

4. Kijelentem, hogy életvitelszerűen lakóhelyemen vagy tartózkodási helyemen élek ( a megfelelő rész aláhúzandó)

5. A kérelem benyújtásának időpontjában az önkormányzati segélyt kérővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók, a kérelmező családjában lakók adatai:

Rokonsági fok

Név

Születési hely, idő

Anyja neve

Társadalom-
biztosítási Azonosító Jele (TAJ)

1. szülő

2. szülő házastársa/élettársa

3.

4.

5.

II. Az önkormányzati segély igénylésének indoka:

1.

2. Az önkormányzati segély megállapítását (megfelelő betűjel bekarikázandó. Egyidejűleg csak egy forma jelölhető meg. )

a) az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család részére, vagy

b) krízishelyzetre (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás)

c) a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, vagy

d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.

kérem.
III. Jövedelmi adatok

A jövedelmek típusai


A kérelme-ző jövedel-me

A kérelme-zővel közös háztartás-ban élő házastárs (élettárs) jövedelme

A kérelmezővel közös háztartásban élő egyéb rokon jövedelme

Összesen








A család összes nettó jövedelme

Egy főre jutó havi családi nettó jövedelem (ügyintéző tölti ki!): ........................ Ft/hó.

IV. Egyéb nyilatkozatok:

Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. §-ának (7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – a NAV hatáskörrel és illetékességgel rendelkező igazgatósága útján - ellenőrizheti.
Hozzájárulok a kérelemben szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárás során történő felhasználásához.
Büntetőjogi felelősségem teljes tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek.
Tudomásul veszem, hogy valótlan adatközlés esetén a támogatás megszüntetésre kerül a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett támogatást a folyósító szerv kamattal megemelt összegben visszaköveteli.
……………………………., 20___ év_________________hó _____nap
kérelmező házastársa/élettársa kérelmező aláírása
bejegyzett élettársa aláírása
Kijelentem, hogy az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelmemnek teljes egészében helyt adó döntés elleni fellebbezési jogomról lemondok. (Nemleges válasz esetén kérjük a szövegrészt áthúzással törölni!)
…………………………….., 20___ év_________________hó _____nap
kérelmező aláírása
1

A rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2013. december 21. napjával.