Szentlászló Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 2/2016(III.7..) önkormányzati rendelete
a Szentlászló Községi Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Hatályos: 2016. 03. 07- 2017. 02. 21Szentlászló Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 2/2016(III.7..) önkormányzati rendelete
a Szentlászló Községi Önkormányzat 2016. évi költségvetéséről
Szentlászló Községi Önkormányzat Képviselőtestülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § - ában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk .§ (1) bekezdés f) pontjában,és a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138- 139. § - aiban meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Szentlászló Községi Önkormányzatra (a továbbiakban: önkormányzat) és a Szentlászlói Közös Önkormányzati Hivatalra (a továbbiakban: közös önkormányzati hivatal).
(2) Az önkormányzat címrendjében (1. melléklet) az önkormányzat és a költségvetési szerv ( Szentlászlói Közös Önkormányzati Hivatal ) külön címet alkotnak a hozzájuk kapcsolt bevételekkel és kiadásokkal. Az önkormányzat címszáma 1., a közös önkormányzati hivatal címszáma: 2.
(3) A költségvetésen belül jogcímcsoportokat képeznek a kötelező és nem kötelező önkormányzati feladatok. A jogcímcsoportokon belül az alkalmazott szakfeladat rendnek megfelelően kerültek megállapításra a jogcímek.
(4) A rendelet meghatározza az önkormányzat kötelezően ellátandó és önként vállalt feladatait, az ezek ellátásához szükséges bevételeket, kiadásokat, továbbá a 2016. évi gazdálkodás főbb szabályait.
(5) A képviselőtestület az önkormányzat 2016. évi költségvetésével az alábbi célok megvalósítását tűzte ki:
a) az önkormányzat feladatát képező helyi közszolgáltatások biztosítását, ezen belül:
aa) az önkormányzati társulás által fenntartott Szentlászló – Almamellék – Somogyhárságy Óvodái és Konyhái és a társult önkormányzatokkal közösen fenntartott közös önkormányzati hivatal üzemeltetését, működési feltételének biztosítását, figyelemmel az ésszerűen takarékos gazdálkodás követelményeire,
ab) az önkormányzatra háruló szociálpolitikai feladatok ellátását, anyagi hátterének megteremtését, ezen belül a rászorultság elvének erősítését,
ac) a feladatellátás színvonalának emelése érdekében élni kell a különféle pályázatok adta pénzügyi lehetőségekkel, (különösen Leader, Tao, Nka.)
b) az önkormányzat felhalmozási tevékenységén belül:
ba) felújításoknál a fontossági sorrendet a műszaki szükségesség szerint kell meghatározni,
bb) a felhalmozási feladatok esetében is indokolt a pályázati lehetőségekkel élni, a tervezett feladatokhoz rendelt előirányzatokat önrésznek is lehet tekinteni.
(6) Az (5) bekezdésben foglaltak végrehajtását a képviselőtestület, a polgármester, a jegyző - a gazdálkodás szabályszerűségének ellenőrzése mellett - belső ellenőrzések, valamint a közös önkormányzati hivatal szakügyintézőinek eseti jellegű beszámoltatása révén ellenőrzi. Az önkormányzat és a közös önkormányzati hivatal belső ellenőrzésének megszervezéséért a – a Szigetvár – Dél – Zselic Többcélú Kistérségi Társulás által megbízott belső ellenőr közreműködése alapján – a jegyző a felelős.
A bevételek és a kiadások főösszege, a hiány mértéke és a finanszírozás módja
2. § (1) A képviselőtestület az önkormányzat 2016. évi költségvetésének
3. § (1) A költségvetés bevételi és kiadási főösszegének címenkénti, előirányzat csoportonkénti és kiemelt előirányzatonkénti részletezését a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) A költségvetés bevételi főösszegének forrásonkénti részletezését a rendelet 2. melléklete tartalmazza.
(3) A költségvetés kiadási főösszegének szakfeladat szerinti részletezését a rendelet 3. melléklete tartalmazza. A szakfeladatok soronkénti alábontását a rendelet 4. melléklete tartalmazza.
(4) Az önkormányzati szinten összesített bevételek és kiadások mérlegét a rendelet 5. melléklete tartalmazza.
(5) A közös önkormányzati hivatal költségvetését a rendelet 6. melléklete tartalmazza.
4. § A képviselőtestület a 2. § (1) bekezdés szerinti hiányt működési és felhalmozási célú pénzmaradvány igénybevételével finanszírozza. Az önkormányzat 2016. évben hitelfelvételt nem tervez.
Tartalék előirányzatok
5. § A költségvetési rendelet 2. § (1) bekezdése szerint megállapított 1.145 e Ft összegű általános tartalék felhasználásáról a képviselőtestület dönt.
6. § Az önkormányzat feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester, a közös önkormányzati hivatal feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a jegyző a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat megtakarítás jelentkezik, annak terhére új feladatot vállalni a képviselőtestület döntése alapján lehet.
Előre nem tervezhető bevételek, kiadások
7. § (1) Az önkormányzat és a közös önkormányzati hivatal a feladataik színvonalasabb ellátása érdekében, a törzskönyvi nyilvántartás, illetve az alapító okiratuk szerinti tevékenységi körben pályázatokat nyújthatnak be, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
(2) Az (1) bekezdés szerinti pályázat benyújtásához minden esetben a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges.
(3) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési - kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
(4) Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás az önkormányzatnál és a költségvetési szervnél nem biztosított, a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a képviselőtestület gyakorolja.
Az önkormányzat és a költségvetési szerv gazdálkodása
8. § (1) Az önkormányzat és a közös önkormányzati hivatal a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai főösszegét nem léphetik túl. Az önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokra a polgármester, a közös önkormányzati hivatal költségvetésében szereplő előirányzatokra a jegyző vállal kötelezettséget.
(2) A közös önkormányzati hivatalnál a tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok - amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be - nem teljesíthetők.
(3) A közös önkormányzati hivatal előirányzat feletti jogosultság szempontjából teljes jogkörrel rendelkezik.
(4) A közös önkormányzati hivatal feladatellátásának helyéül szolgáló ingatlant (Szentlászló, Rákóczi u. 27.) érintő fejlesztések, felhalmozások megvalósítója az önkormányzat.
(5) Az önkormányzat és a közös önkormányzati hivatal a költségvetésükben nem szereplő - bevételt és kiadást egyaránt eredményező - esemény felmerülésekor, a bevétel realizálódását követően, azzal megegyező összegben a bevételi előirányzat emelése mellett emelhetik kiadási előirányzataikat a képviselőtestület döntése alapján.
9. § A közös önkormányzati hivatal feladatának változását a képviselőtestület engedélyezi az alapító okirat egyidejű módosításával.
10. § (1) Az önkormányzatnak és a közös önkormányzati hivatalnak a költségvetési rendelettel engedélyezett létszám előirányzata év közben csak a képviselő-testület jóváhagyásával növelhető. A létszám növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a képviselőtestület, ha annak fedezete bér, illetve más egyéb megtakarításból rendelkezésre áll.
(2) Az önkormányzat által foglalkoztatott közalkalmazottak 2016. évben cafetéria juttatásban nem részesülnek. A polgármester 2016. évben cafetéria juttatásban nem részesül. A közös önkormányzati hivatal köztisztviselői a 2016. évben bruttó 200.000 Ft összegű cafetéria juttatásban részesülnek. A közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatott munkavállalók és a munkatörvénykönyv hatálya alá tartozó munkavállalók cafetéria juttatásban nem részesülnek.
Korlátozó és egyéb intézkedések
11. § A képviselőtestület a tervezési hibából, illetőleg a téves adatszolgáltatásból adódó megtakarítás kifizetése esetén az érintett vezetőt, ügyintézőt vonja felelősségre.
12. § Az önkormányzat és a közös önkormányzati hivatal költségvetése végrehajtása során - a saját bevételei teljesülési ütemére figyelemmel - vállalhat fizetési kötelezettséget és teljesíthet kifizetést.
13. § A képviselőtestület az önkormányzatot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti.
14. § A karbantartási, felújítási és fejlesztési feladatok elvégzésével kapcsolatos kifogásolható vállalkozói teljesítés esetén kötelező a jótállási, szavatossági igények érvényesítése.
Társadalmi önszerveződő közösségek és egyéb támogatások
15. § (1) A képviselőtestület a rendelet szakfeladat rend szerint megállapított előirányzat mértékéig támogatja a civil szervezeteket, különösen a sportegyesületet, polgárőr egyesületet és az egyházközséget.
(2) A támogatásban részesülő szervezetek a kapott pénzeszközről éves elszámolást kötelesek készíteni a zárszámadási rendelet elkészítéséig.
Európai Uniós támogatás
16. § A képviselőtestület 2016 – ban európai uniós forrásból finanszírozott programon kedvező pályázati elbírálás esetén vesz részt.
Stabilitási terv
17. § Az önkormányzat saját bevételeinek előirányzata 15.054 e Ft. Adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei az önkormányzatnak a költségvetés elfogadásakor nincsenek.
Közvetett támogatások
18. § A képviselőtestület közvetett támogatásokat, így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket 2016 – ban nem tervez.
Több éves kihatással járó feladatok
19. § Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettségei a költségvetés elfogadásakor nincsenek.
Végrehajtási szabályok
20. § (1) A polgármester és a jegyző felelős a költségvetés végrehajtásáért. A polgármester a rendelet 4. melléklete szerinti szakfeladatok soronkénti alábontásának megfelelően vállalhat kötelezettséget. A jegyző a rendelet 6. melléklete szerint meghatározott intézményi költségvetésnek megfelelően vállalhat kötelezettséget.
(2) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról a képviselőtestület dönt, a polgármester előterjesztésében a költségvetési rendelet módosításával. A képviselőtestület negyedévenként, de legkésőbb 2017. február 28- ig 2016. december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének módosításáról.
21. § (1) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselőtestület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok közötti átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
Záró rendelkezések
22. § E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba azzal, hogy a jelen rendelet elfogadásáig – az ún. átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások a jelen rendeletben szerepeltetett előirányzatokba beépítésre kerültek.
mellékletek a 2/2016. (III. 7.) önkormányzati rendelethez a 2/2016. (III. 7.) önkormányzati rendelethez