Görcsöny Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelete

a 2013. évi költségvetésről

Hatályos: 2013. 03. 01- 2013. 09. 26

Görcsöny Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2013. (III. 1.) önkormányzati rendelete

a 2013. évi költségvetésről

2013.03.01.

Görcsöny Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület) az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. §-ának (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján Görcsöny Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) 2013. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre, továbbá e rendelet 1. számú mellékletében feltüntetett a költségvetési szervek gazdálkodásának szabályai alapján gazdálkodó egyéb törzskönyvi jogi személyekre terjed ki.

(2 ) Az irányított költségvetési szervek és e rendelet mellékletében feltüntetett költségvetési szervek gazdálkodási szabályai szerint gazdálkodó szervek közös megjelöléseként e rendelet az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.
(3) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
II. Fejezet

KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI

Az önkormányzat és költségvetési szerveinek

2013. évi költségvetése

2. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi költségvetésének

a) tárgyévi költségvetési bevételét 168.822 E Ft-ban,
aa) működési költségvetési bevételét 168.822 E Ft-ban,
ab) felhalmozási költségvetési bevételét 0 E Ft-ban,
b) tárgyévi költségvetési kiadását 168.822 E Ft-ban,
ba) működési költségvetési kiadását 165.842 E Ft-ban,
ebből:
- személyi jellegű kiadások 51.409 E. Ft,
- munkaadókat terhelő járulékok 12.868 E. Ft,
- dologi jellegű kiadások 53.506 E Ft,
- tám.ért. műk.kiasások 20.480 E Ft
- speciális célú tám. 1.200 E Ft
- ellátottak p.jutt. 26.379 E Ft
- tartalék 0 E Ft
bb) felhalmozási költségvetési kiadását 2.980 E Ft-ban,
- beruházások előirányzata: - E Ft,
- felújítások előirányzata: - E Ft,
- hosszú lej.fejl.hitel törlesztés: - E Ft.
- tám.értékű felh.kiad 2.000 E.Ft
- felhalmozási tartalék 980,- EFt
összegben állapítja meg
c) költségvetési hiányát/költségvetési többletét 0 E Ft-ban,
ca) működési költségvetési hiányát/ költségvetési többletét 0 E Ft-ban,
cb) felhalmozási költségvetési hiányát/ költségvetési többletét - E Ft-ban,
d) előző év(ek) felhasználható ( tervezett ) pénzmaradványát 0 E. Ft-ban,
da) d.) pontból a működési hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) pénzmaradványát 0 E Ft-ban,
db) d. ) pontból a felhalmozási hiány finanszírozását szolgáló (tervezett) pénzmaradványát - E Ft-ban,
e) finanszírozási célú műveletek bevételét - E Ft-ban,
f) finanszírozási célú műveletek kiadását - E Ft-ban,
(2) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi költségvetési bevételeket és kiadásokat az önkormányzat működési bevételét és kiadását összesítve az 2 melléklet szerint a felhalmozási bevételeit és kiadásait a 3 melléklet szerint, az önkormányzat egyesített bevételeit és kiadásait a 1 melléklet szerint jóváhagyja.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 1 számú melléklet szerint hagyja jóvá.

3. § A Képviselő-testület a felújítási címet a 3 és a 4 számú melléklet szerint hagyja jóvá.

4. § (1) A Képviselő-testület a Görcsönyi Közös Önkormányzati Hivatal költségvetését feladatonkénti bontásban a 5/2számú melléklet szerint hagyja jóvá.

(2) Kötelezettségvállalási joggal a jegyző rendelkezik, a Közös Önkormányzati Hivatal működési és fenntartási kiadások felett.

Az e bekezdésben a jegyző részére meg nem határozott előirányzatokra a kötelezettségvállaló a polgármester. A polgármesteri kötelezettségvállalást megelőző döntési rend a hatályos jogszabályok szerinti. A polgármester kötelezettségvállalási jogát általa felhatalmazott személyre átruházhatja.

(3) Külön jogszabály alapján a jegyző döntési hatáskörébe utalt előirányzatok, valamint a választási eljárásról szóló 1997. évi C. törvény 2. §-ának hatálya alá tartozó választások helyi, területi előkészítésére, lebonyolítására felhasználandó pénzeszközök felett kötelezettségvállalásra a jegyző jogosult. (választás)

5. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2013. évi

a) általános tartalékát 0 E. Ft-tal,

b) működési céltartalékát 0 E. Ft-tal,

c) felhalmozási céltartalékát 980 E. Ft-tal,

ca) felújítási céltartalékát 980 E. Ft-tal,

cb) beruházási céltartalékát 0 E. Ft-tal

hagyja jóvá.

6. § A Képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát költségvetési szervenként a 8 számú melléklet szerint hagyja jóvá.

A Képviselőtestület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát a 13. sz. mellékletben meghatározottak szerint hagyja jóvá.

7. § A költségvetési évet követő 2 év várható előirányzatait - amelyet a Képviselő-testület a költségvetési év folyamatai és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések szerint állapított meg – a 0 számú melléklet tartalmazza.

8. § A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 1. számú melléklet tartalmazza.

9. § A Képviselő-testület a 2013. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet a 10 számú melléklet szerint hagyja jóvá.

10. § A Képviselő-testület az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat a 6 számú melléklet szerint hagyja jóvá.

11. § . Adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás a részletes szabályairól szóló 353/2011. kormányrendelet alapján lehet.

A költségvetési többlet felhasználása, a költségvetési hiány finanszírozásának módja

12. § (1) Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel.

(2) A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében érdekében forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá, legfeljebb 1 éves időtartamra vehető fel.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a Polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú éven belüli hitel felvételére.

(4) A hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

13. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.

(2) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.

(3) A költségvetési szerv a személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítást év közben, továbbá a pénzmaradvány, illetve előirányzat-maradvány jóváhagyását követően felhasználhatja azzal, hogy a személyi juttatások eredeti előirányzatának megállapításakor számításba vett létszám-előirányzat vagy a munkaidő alap év közbeni csökkentéséből származó tartós megtakarítás jóváhagyás nélkül illetményemelésre is felhasználható.

III. Fejezet

A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI

Általános végrehajtási szabályok

14. § A helyi önkormányzat végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Közös Önkormányzati Hivatal.

15. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.

Előirányzatok megváltoztatása

16. § (1) A helyi önkormányzat, a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.

(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.

17. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szerve bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.

(2) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti – Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.

18. § A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.

19. § A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.

Költségvetési szervek pénzmaradványa

20. § (1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.

(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.

A támogatások odaítélésének, folyósításának és
elszámolásának rendje

21. § (1) A Képviselő-testület a támogatások elbírálásával kapcsolatos hatáskörét fenntartja.

(2) A támogatási kérelem, pályázat (a továbbiakban együtt: támogatási igény)beadása folyamatos illetve minden év január 15 napjáig nyújtható be.

(3) A támogatást igénylő és a támogatást nyújtó támogatási szerződést köt.

(4) A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatást odaítélő önkormányzat felé.

(5) A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év III. 15. napjáig köteles eleget tenni.

(6) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás nem ítélhető meg.

IV. Fejezet

LÉTSZÁM ÉS BÉRGAZDÁLKODÁS

22. § A Képviselő-testület a köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét nem rendszeres személyi juttatás részeként, azon belül 200 E Ft-ban állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő SZJA-t is magába foglalja

V. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

23. § . (1) E rendelet 2013. január 1. napján lép hatályba.

(2) A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.