Görcsöny Község képviselő testületének 3/2020(II.18.) önkormányzati rendelete
2020. évi költségvetésről
Hatályos: 2020. 02. 18- 2020. 03. 16
Görcsöny Község képviselő testületének 3/2020(II.18.) önkormányzati rendelete
2020. évi költségvetésről
2020.02.18.
I. Fejezet
1. A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre, továbbá a költségvetési szervek gazdálkodásának szabályi alapján gazdálkodó egyéb törzskönyvi jogi személyekre terjed ki.
2. Az irányított költségvetési szervek, és e rendelet mellékletében feltüntetett költségvetési szervek gazdálkodási szabályai szerint gazdálkodó szervek közös megjelöléseként e rendelet az önkormányzati költségvetési szerv megnevezést használja.
3. E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatást nyújtó, e rendelet hatálya alá tartozó szervre, szervezetre, valamint minden támogatásban részesülőre.
II. Fejezet
Az önkormányzat költségvetés bevételei és kiadásai
1. A képviselő-testület az önkormányzat 2020 évi költségvetési kiadási és bevételi fő összegét 258.949.618,- Forintban állapítja meg.
1. Az önkormányzat összesített 2020. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:
Működési költségvetési bevétele 216.827.711,- Ft
Felhalmozási költségvetési bevétele 21.132.757,- Ft
Működési finanszírozási bev. 20.989.150,- Ft
1. Az önkormányzat összesített 2020. évi költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatonként:
Működési költségvetési kiadása 230.377.133,- Ft
Felhalmozási költségvetési kiadása 23.210.836,- Ft
Áht-n belüli megelőlegezés visszafizetése 5.361.649,- Ft
A Görcsönyi Intézményfenntartó Társulás költségvetés bevételei és kiadásai
1. A képviselő-testület a Görcsönyi Intézményfenntartó Társulás (továbbiakban: GIFT) 2020. évi költségvetési kiadási és bevételi fő összegét 90.057.370,- Forintban állapítja meg.
1. A GIFT összesített 2020. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:
Működési költségvetési bevétele 87.533.701,- Ft
Felhalmozási költségvetési bevétele 0,- Ft
Működési finanszírozási bevétele 2.523.669,- Ft
1. A GIFT összesített 2020. évi költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatonként:
Működési költségvetési kiadása 88.723.870,- Ft
Felhalmozási kiadások 1.333.500,- Ft
A Görcsönyi Óvoda és Mini Bölcsőde költségvetés bevételei és kiadásai
1. A képviselő-testület a Görcsönyi Óvoda és Mini Bölcsőde 2020. évi költségvetési kiadási és bevételi fő 82.250.876,- Forintban állapítja meg.
1. A Görcsönyi Óvoda és Mini Bölcsőde összesített 2020. évi költségvetési bevételei kiemelt előirányzatonként:
Működési költségvetési bevétele 2.416.746,- Ft
Felhalmozási költségvetési bevétele 0,- Ft
Működési finanszírozási bevétele 2.232.765,- Ft
Irányítószerv támogatása 77.601.365,- Ft
1. A Görcsönyi Óvoda és Mini Bölcsőde összesített 2020. évi költségvetési kiadásai kiemelt előirányzatonként:
Működési költségvetési kiadása 80.917.376,- Ft
Felhalmozási kiadások 1.333.500,- Ft
III. Fejezet
A költségvetés szerkezete
1. A képviselő-testület a 2020. évi költségvetés bevételi és kiadási előirányzatait, az önkormányzat költségvetését e rendelet 1.-től 5-ig. számú mellékletei szerint hagyja jóvá.
1. A működési és felhalmozási célú bevételeket és kiadásokat bemutató mérleget a 7. számú melléklet tartalmazza.
2. A képviselőtestület az önkormányzat 2020. évre engedélyezett létszámadatait a 9. számú mellékletben rögzítettek szerint hagyja jóvá.
1. A Görcsöny Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetési előirányzatainak felhasználási ütemtervét az 11. sz. melléklet tartalmazza.
1. A Görcsöny Községi Önkormányzat költségvetési előirányzatainak kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok szerinti bontását a 8. sz. melléklet mutatja be.
1. Az önkormányzat 2020. évi költségvetésében az
általános tartalék13.145.621,- Ft
céltartalék (tornaterem pályázat) 12.064.800,- Ft
1. A céltartalék tervezett felosztását a 2/1. számú melléklet tartalmazza.
1. (1)A Görcsöny Községi Önkormányzatnak több évet érintő pénzügyi kihatással járó döntése nincs, közvetett támogatás nyújtását az önkormányzat nem tervezi, az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló program adatait a 10.sz. melléklet tartalmazza.
1. A Görcsöny Községi Önkormányzat 3 évre szóló saját bevétel keretszámait a 12. sz. melléklet tartalmazza.
A költségvetési többlet felhasználása, a költségvetési hiány finanszírozásának módja
1. Az önkormányzati gazdálkodás során az év közben létrejött hiány finanszírozási módja a hitelfelvétel.
1. A Képviselő-testület a bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtése érdekében érdekében forrás kiegészítő hitel felvételét hagyja jóvá, legfeljebb 1 éves időtartamra vehető fel.
1. A hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.
1. A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a Képviselő-testület pénzintézeti pénzlekötés útján hasznosíthatja.
1. Az (1) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésén esetenként dönt.
1. A költségvetési szerv a személyi juttatások előirányzatából származó megtakarítást év közben, továbbá a pénzmaradvány, illetve előirányzat-maradvány jóváhagyását követően felhasználhatja azzal, hogy a személyi juttatások eredeti előirányzatának megállapításakor számításba vett létszám-előirányzat vagy a munkaidő alap év közbeni csökkentéséből származó tartós megtakarítás jóváhagyás nélkül illetményemelésre is felhasználható.
IV. Fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI
Általános végrehajtási szabályok
1. A helyi önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve a költségvetési szervként működő Közös Önkormányzati Hivatal.
2. A polgármester dönt az ötmillió forint erejéig hatáskörébe utalt általános tartalék és a céltartalékok cél szerinti felhasználásáról azzal, hogy folyamatos költségkihatással járó kötelezettség tartalék terhére nem vállalható, vis maior esetén az általános tartalék használható fel a beavatkozást igénylő személyi- és vagyon védelem szükséges értékéig, a pályázati tartalék kizárólag a Képviselő–testület döntése alapján benyújtott, pozitív elbírálásban részesült pályázathoz szükséges önerő és a pályázattal kapcsolatban felmerülő költségek finanszírozásához használható fel.
3. Egyéb esetekben az általános és céltartalék feletti rendelkezési jogát a Képviselő-testület nem ruházza át.
10. § A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása.
Előirányzatok megváltoztatása
1. A helyi önkormányzat, a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatás nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt –, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.
1. Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének külön jogszabályban meghatározott határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.
1. Az önkormányzat és a költségvetési szerve bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.
1. Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti –
Áht. rendelkezéseitől eltérő - intézkedést hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
1. A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
13. § A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.
14. § A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.
Költségvetési szervek pénzmaradványa
1. A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
1. A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
A támogatások odaítélésének, folyósításának és
1. A Képviselő-testület a támogatások elbírálásával kapcsolatos hatáskörét fenntartja.
1. A támogatási kérelem, pályázat (a továbbiakban együtt: támogatási igény)beadása folyamatos illetve minden év január 15 napjáig nyújtható be.
1. A támogatást igénylő és a támogatást nyújtó támogatási szerződést köt.
1. A támogatásban részesülő elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatást odaítélő önkormányzat felé.
1. A támogatás összegének célhoz rendelt felhasználását a támogatott nevére kiállított számviteli bizonylattal kell igazolni. A támogatott elszámolási kötelezettségének a támogatás folyósítását követő év III. 15. napjáig köteles eleget tenni.
1. Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás, nem ítélhető meg.
Az intézmények gazdálkodására vonatkozó részletes szabályok
1. A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el. A kiadások a bevételek teljesülési ütemére figyelemmel teljesíthetők, saját bevételből tervezett kiadás teljesítésére a bevétel elmaradása esetén – annak mértékéig – nem vállalható kötelezettség.
1. Az intézmény a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét az irányító szerv tájékoztatásával és hozzájárulásával, saját hatáskörű előirányzat módosítás után használhatja fel. A bevételi és kiadási kiemelt előirányzatok a tényleges többletnek megfelelő összeggel emelhetők fel.
1. A Képviselő-testület elrendelheti a feladattal nem terhelt többletbevétel önkormányzat részére történő befizetését.
1. A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítások többletkiadási igényt sem a folyó költségvetési évben, sem az azt követő években nem eredményezhetnek.
1. Az intézmények tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni.
V. Fejezet
LÉTSZÁM ÉS BÉRGAZDÁLKODÁS
18. § A Képviselő-testület a köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét nem rendszeres személyi juttatás részeként, azon belül 200.000 Ft-ban állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által megfizetendő EHO-t is magába foglalja
VI. Fejezet
1. Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, de a jóváhagyott előirányzatok 2020. január 1. napjától alkalmazandók.
1. A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
1. melléklet a 3/2020. (II. 18.) önkormányzati rendelethez
üres cím