Matty Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2015 (II.26.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátásokról

Hatályos: 2015. 11. 27- 2015. 12. 16

Matty Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban: Szt.) 32. § (3) bekezdésében, 134/E. §- ban kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja.



I. FEJEZET


Általános rendelkezések



A rendelet célja


1. §


A rendelet célja, hogy meghatározza azokat a szociális ellátási formákat, amelyek alkalmazásával az önkormányzat a rászorulók helyzetén javítani kíván és szabályozza a jogosultság feltételeit.

A rendelet hatálya


2. §


  A rendelet hatálya kiterjed:


a) Matty község Önkormányzat közigazgatási területén élő, lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, hontalanokra, a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.


b)Az Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.


c)Az Szt. 3. § (3) bekezdésében meghatározottakra.

Hatásköri rendelkezések


3. §


(1) A képviselő-testület hatáskörébe tartozik a települési támogatás és a köztemetés megállapítása.


(2) [1]A szociális ellátásokkal kapcsolatos ügyekben a Képviselő-testület soron következő ülésén dönt, az óvodáztatási, iskoláztatási támogatás kivételével, melyről átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

Eljárási rendelkezések


4. §


(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítása iránti kérelmet a Siklósi Közös Önkormányzati Hivatalban lehet előterjeszteni, elsősorban a hivatal által, e célra rendszeresített formanyomtatványon.


(2) A pénzbeli és természetbeni ellátásokkal kapcsolatos eljárás során az elektronikus ügyintézésnek nincs helye.

5. §


(1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó igazolást vagy annak másolatát a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni.


(2) A kérelemnek tartalmaznia kell az ellátást igénylő személynek


a) az Szt. 18.§ a) és c) pontjában szereplő adatait, 


b) valamint az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.


(3) A jogosultság megállapításához szükséges, a (2) bekezdés b) pontja szerinti adatok igazolására az ellátást igénylő személy csak akkor köteles, ha a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2) – (3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás nem szerezhető be.


(4) A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.


(5) Ha az önkormányzat hivatalos tudomása vagy környezettanulmány lefolytatása alapján a kérelmező életkörülményeire tekintettel a jövedelemnyilatkozatban foglaltakat vitatja, felhívhatja a kérelmezőt az általa lakott lakás, illetve saját és a családja tulajdonában álló vagyon fenntartási költségeit igazoló dokumentumok benyújtására. Abban az esetben, ha a fenntartási költségek meghaladják a jövedelemnyilatkozatban szereplő jövedelem 50 %-át, a jövedelem a fenntartási költségek figyelembevételével vélelmezhető.


(6) A jövedelem igazolásához csatolni kell:

a)havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző három hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,

b)álláskeresési járadékról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvényt, ennek hiányában a Baranya Megyei Kormányhivatal Siklósi Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltsége által kiállított igazolást,

c)a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,

d)vállalkozó esetében az illetékes Nemzeti Adó- és Vámhivatal igazolást, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról,

e)egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett a tett nyilatkozatát a havi átlagos nettó jövedelméről.


(7) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok körét a vonatkozó jogszabályok tartalmazzák, illetve a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.


(8) A hivatal a települési támogatás megállapítására irányuló kérelem elbírálásához környezettanulmányt készíthet.

6. §


(1) A szociális ellátások folyósítása alkalmanként, a határozat jogerőre emelkedésétől számított legkésőbb 15 napon belül a pénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik.


(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelmét a kérelmező igazolja.

II. FEJEZET


A szociális ellátások


Rendkívüli települési támogatás



7. §


(1) A rendkívüli települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.


[2]  (2) Természetbeni ellátásként Matty Község Önkormányzatának START munkaprogramja keretében megtermelt termények is szétoszthatók a pályázati előírások betartása mellett.

8. §


(1) Matty Község Képviselő-testülete a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére rendkívüli települési támogatást nyújt.


(2) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

9. §


(1) A rendkívüli települési támogatásra való jogosultság jövedelmi értékhatára:


a) családban élők esetén, az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át,

b) egyedül élő vagy gyermekét egyedül nevelők esetében az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.


(2) Nem jogosult rendkívüli települési támogatásra a kérelmező


a) ha neki vagy családjában bárkinek a tulajdonában az Szt. 4. § (1) bekezdés b.) pontjában meghatározott vagyon van vagy az ilyen vagyonát a kérelme előterjesztését megelőző egy éven belül értékesítette, vagy


Nem tekintendő vagyonnak az a személygépkocsi, amely a kérelmező, illetve családjában lakó közeli hozzátartozó mozgáskorlátozottságára tekintettel mentes a belföldi gépjárművek adója alól.


b)ha álláskeresőként, illetve munkanélküliként munkahely keresés céljából nem működik együtt a Siklósi Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltségével.

10. §


(1) Rendkívüli települési támogatás alkalmanként adható.


(2) A rendkívüli települési támogatás összege alkalmanként 3.000 – 10.000,- Ft lehet azzal, hogy a kérelmező részére évente legfeljebb 15.000,- Ft összegű támogatás folyósítható.


(3) Ugyanazon kérelmezőnek évente legfeljebb 3 alkalommal lehet megállapítani


(4) Sürgős szükség esetén – ha az igénylő életkörülményei indokolják az azonnali segítséget – a bizonyítási eljárás lefolytatása nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott rendkívüli települési támogatás


11. §


Matty Község Képviselő-testülete által átruházott hatáskörben Matty Község polgármestere az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott rendkívüli települési támogatást nyújthat annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított egy főre jutó havi nettő jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetében 250 %-át és aki nem részesült a hadigondozásról szóló törvény alapján temetési hozzájárulásban.

12. §


(1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott önkormányzati segély összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos, legolcsóbb temetés költségének 10 %-ánál, de elérheti annak teljes összegét, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának létfenntartását veszélyezteti.


(2) A temetési segély összege 20.000,- Ft.

13/A §[3]


Óvodáztatási, iskoláztatási támogatás


  1. Az önkormányzat egyéb pénzbeli települési támogatásként óvodáztatási, iskoláztatási támogatást nyújthat az adott évben rendelkezésre álló költségvetésben beállított összeg erejéig egyszeri alkalommal annak a kérelmezőnek, akinek saját, nevelt, örökbefogadott, vagy mostohagyermeke óvodába jár vagy alap-, közép- vagy felsőfokú teljes idejű tanulmányokat folytat nappali tagozaton a kérelmező, vagy vele egy háztartásban élők jövedelmi és vagyoni viszonyaitól függetlenül.


  1. A jogosultság feltétele, hogy a kérelmezőnek legalább egy saját, nevelt, örökbefogadott, vagy mostohagyermeke óvodába járjon vagy alap-, közép- vagy felsőfokú teljes idejű tanulmányokat folytasson nappali tagozaton valamint a tanuló mattyi állandó lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkezzen.


  1. Óvodáztatási, iskoláztatási támogatás a kérelmezőnek óvodába járó, alap-, közép- vagy felsőfokú teljes idejű tanulmányokat folytató saját, nevelt, örökbefogadott, vagy mostohagyermekei száma szerint adható.
  2. Az óvodáztatási, iskoláztatási támogatás alkalmankénti összegét az önkormányzat a költségvetési rendeletben elkülönített keret terhére az adott évben történő kiutalásról szóló döntésében határozza meg.


  1. A kérelmet a Siklósi Közös Önkormányzati Hivatal Hatósági, Intézményfelügyeleti és Önkormányzati Osztályán írásban kell beadni az adott év augusztus hó 1. napjától november hó 30. napjáig. A kérelemhez csatolni szükséges az oktatási intézmény által az adott tanévre kiadott iskolalátogatási bizonyítványt vagy az óvodai felvételt igazoló igazolást. Nem kell azonban csatolni e rendelet 5. §-ában meghatározott igazolásokat.


A döntéshozó átruházott hatáskörben a polgármester.

13. §


(1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül lehet benyújtani a Siklósi Közös Önkormányzati Hivatalba.


(2) A kérelemhez, a kérelem benyújtásával egyidejűleg csatolni kell e rendelet 4. § (1) bekezdésében meghatározottakon kívül:


a) halotti anyakönyvi kivonatot,

b) a temetés költségeiről a segélyt kérő, vagy az egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlák eredeti példányát.


(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként nyújtott rendkívüli települési támogatással kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.

Köztemetés


14. §


A köztemetésre az Szt. 48. §-ának rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy a köztemetést hamvasztásos temetés formájában kell biztosítani.

15. §


Szociális célú tüzelőanyag támogatás


(1)[4] Az önkormányzat vissza nem térítendő természetbeni ellátásként szociális célú tűzifa támogatást biztosít elsősorban annak a személynek, aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény szerinti

  1. aktív korúak ellátására,
  2. időskorúak járadékára, vagy
  3. tekintet nélkül annak természetbeni, vagy pénzbeni formában történő nyújtására- települési támogatásra jogosult,

a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevelő családdal közös háztartásban él.


(2)[5]​ Tűzifa támogatás közös háztartásban élő jogosultak esetén csak egy igénylőnek adható. Háztartásonként legfeljebb 5 m3 tűzifa vagy 10 q adható ellenszolgáltatás nélkül.


(3) Csak olyan igénylő számára adható támogatás, aki tűzifával fűthető lakóingatlanban él.


(4) A támogatás megállapítására irányuló eljárás kérelemre indul. A kérelemben nyilatkozni kell a támogatás feltételeinek – (1) – (3) bekezdésben foglaltak – fennállásáról.


(5) Az (1) bekezdés szerinti támogatás forrása a helyi önkormányzatok szociális célú tüzelőanyag vásárláshoz kapcsolódó kiegészítő támogatásáról szóló miniszteri rendeletben meghatározott, adott évben az önkormányzatot illető támogatás. Az adott évben biztosított támogatási keret kimerülését követően beadott kérelmeket az önkormányzat elutasítja. Háztartásonként legfeljebb a miniszteri rendeletben meghatározott mértékig nyújtható támogatás, tűzifától eltérő tüzelőanyagokra a tűzifa támogatás szabályait kell megfelelően alkalmazni.


(6) A kérelmeket legkésőbb az (5) bekezdésben írt miniszteri rendeletben meghatározott támogatás felhasználási idejének lejárta előtt 5 nappal kell benyújtani. A benyújtott igényekről a önkormányzat a beérkezés sorrendjében dönt.

Személyes gondoskodást nyújtó ellátások


16. §


Matty Község Képviselő-testülete a személyes gondoskodás keretében az Szt.-ben és más jogszabályokban meghatározott feltételek szerint:


 Családsegítés keretében segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy krízishelyzete miatt segítséget igénylő személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából. A családsegítő szolgáltatást a Siklósi Mikrotérségi Szociális és Gyermekjóléti Intézményfenntartó Társulás társulási megállapodás keretében látja el.

III. FEJEZET



ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK


17. §


Ez a rendelet 2015. március 1-jén lép hatályba.

18. §


A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Matty Község Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 3/2006. (VI. 26.) számú önkormányzati rendelete.







              Fallerné Knopf Zita                                                               Dr. Héger Zsolt

                polgármester                                                                           jegyző

[1]

A rendelet szövegét a 11/2015 (XI. 4.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2015. 11. 05-től

[2]

A rendelet szövegét a 11/2015 (XI. 4.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2015. 11. 05-től

[3]

A rendelet szövegét a 11/2015 (XI. 4.) önkormányzati rendelet 3. §-a módosította. Hatályos: 2015. 11. 05-től

[4]

A rendelet szövegét a 12/2015 (XI. 26.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2015. 11. 27-től

[5]

A rendelet szövegét a 12/2015 (XI. 26.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2015. 11. 27-től