Matty Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2016 (II.8.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2016. évi költségvetéséről

Hatályos: 2016. 02. 09- 2016. 05. 31

Matty Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet hatálya


1. §


 (1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki.


(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatottra.



Címrend és létszám előirányzat


2. §


(1) A Képviselő-testület Matty Község Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat) címrendjét az 1. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


(2) A Képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát a költségvetési szervnél - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével- 4 főben állapítja meg a 2. melléklet szerint.


(3) A Képviselő-testület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 31 főben hagyja jóvá a 2. melléklet szerint.

II. Fejezet


KÖLTSÉGVETÉS  BEVÉTELEI  ÉS  KIADÁSAI


Az önkormányzat és költségvetési szerveinek

2016. évi költségvetése


3. §


(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi költségvetésének


a) tárgyévi költségvetési bevételét                                 30.512 ezer Ft-ban,

    aa) működési költségvetési bevételét                         30.469 ezer Ft-ban,

    ab) felhalmozási költségvetési bevételét                          43 ezer Ft-ban,


b) tárgyévi költségvetési kiadását                                  39.943 ezer Ft-ban,

    ba) működési költségvetési kiadását                          38.937 ezer Ft-ban, melyből

  • személyi jellegű kiadás                                    18.375 ezer Ft,
  • munkaadó terhelő járulék                                   3.950 ezer Ft,
  • dologi jellegű kiadás                                          9.921 ezer Ft,
  • ellátottak pénzbeli juttatása                                2.683 ezer Ft,
  • egyéb működési célú kiadás                              4.008 ezer Ft,

                 ezen belül tartalék                                         2.000 ezer  Ft,

                                   

     bb) felhalmozási költségvetési kiadását                      1.006 ezer Ft-ban,

  • beruházások előirányzata                                     506 ezer Ft,
  • felújítások előirányzata                                        500 ezer Ft,  

                                      

c) tárgyévi költségvetési finanszírozási kiadás                   540 ezer Ft-ban,


d) előző év felhasználható tervezett                    

    pénzmaradványát                                                      9.971 ezer Ft-ban állapítja meg.



(2) A Képviselő-testület az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.


(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi költségvetési bevételeket és kiadásokat összesítve a 4. melléklet szerint jóváhagyja.

  

(4) A Képviselő-testület a kormányzati funkciók szerinti bevételeket és kiadásokat 5-11. mellékletek szerint hagyja jóvá.    


4. §



(1) A Képviselő-testület az önkormányzat működési célra átadott pénzeszközeit feladatonként a 14. melléklet szerint elfogadja.


(2) Az önkormányzat 2016. évi központi költségvetési kapcsolatokból származó forrásait a 12. melléklet tartalmazza.


(3) A Képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási kiadását célonként részletezve a 19. melléklet szerint hagyja jóvá. 


(4) A Képviselő-testület a lakosságnak juttatott támogatásokat, szociális, rászorultsági jellegű ellátások előirányzatát a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.

                                                     

5. §


(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2016. évi általános tartalékát 2.000 ezer Ft-ban, hagyja jóvá.  

     

(2) A Képviselő-testület a tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.



6. §

         

A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 3. melléklet tartalmazza.



7. §


A Képviselő-testület a 2016. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet a 15. melléklet szerint állapítja meg.



8. §


A Képviselő-testület az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 16. melléklet szerinti tartalommal állapítja meg.



9. §


A költségvetési évet követő 3 év várható előirányzatait-, amelyet a Képviselő-testület a költségvetési év folyamati és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések szerint állapított meg – a 17. melléklet tartalmazza.



10. §


A Képviselő testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban és összesítve a 18. számú melléklet szerint hagyja jóvá.

A költségvetési hiány finanszírozásának módja, a költségvetési többlet felhasználása


11. §



(1) A hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.          

                                         

 (2) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többlet felhasználásáról a Képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.


(3) A költségvetési szerv az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) Áht. 5. § (1) bekezdésbe tartozó bevételei körében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét- a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után- feladatai ellátására használhatja fel.

III. Fejezet


A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI


Általános végrehajtási szabályok


12. §


(1) A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a testület, a szabályszerűségéért a polgármester felelős.

                                                                 

13. §


(1) Az önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevétel előirányzat módosítása nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.


(2) Bevételkiesés esetén – annak mértékére figyelemmel –a polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, a speciális célú támogatások felhasználását korlátozza.


14. §


(1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása. Az önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve a (2) bekezdésben foglaltakat, vagy ha felhasználásáról a képviselő-testület másképpen rendelkezik.


(2) Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.


(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap által biztosított pótelőirányzat címzettek részére történő átutalására.



Részletszabályok


Előirányzatok megváltoztatása


15. §


(1) A helyi önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatása nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt -, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.


(2) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja. A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról



16. §


(1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók.


(2)  Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- az Áht. rendelkezéseitől eltérő – intézkedéseket hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesítheti.



17. §


  1.  A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszthet a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.


(2) A pótköltségvetés elfogadásáig, illetve a jelentős összegű bevételi elmaradások teljesüléséig a nem kötelező feladatokra előirányzott kifizetéseket a polgármester felfüggesztheti.


18. §


A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.

Költségvetési szervek pénzmaradványa   


19. § 


(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.

Intézmények gazdálkodására vonatkozó részletes szabályok


20. §


(1) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el. A kiadások és bevételek teljesülési ütemére figyelemmel teljesíthetők, saját bevételből tervezett kiadás teljesítésére a bevétel elmaradása esetén – annak mértékében – nem vállalható kötelezettség.


(2) Az intézmények tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni



21. §


(1) A jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli saját bevételi többlet az intézményt illeti meg. Bevételi többlet a kiemelt előirányzatokon tervezett bevételt meghaladó realizált bevétel akkor, ha a betervezett jogcímeken a többletbevétel időpontjában bevételkiesés nem várható.


(2) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változásokról az intézmények tájékoztatási kötelezettségüknek írásban tesznek eleget.


(3) A személyi juttatás előirányzat saját hatáskörű módosítása esetén annak szöveges indokolása is szükséges. Az előirányzat növekedés tartós bér növelésére nem fordítható. 


(4) A kiemelt, illetve a testület által meghatározott (egyéb) előirányzatokat az intézmények csak jogszabály, illetve az irányító szerv előírásai szerint módosíthatják.


(5) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítások többlettámogatási igényt sem a folyó költségvetési évben, sem az azt követő években nem eredményezhetnek.   

Adósságrendezés, adósságállomány


22. §


(1)  A Képviselő-testület megállapítja, hogy az önkormányzatnak fejlesztési hitelből 1.758 ezer Ft kötelezettsége áll fenn.


 (2) A Képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitelek futamideje alatt a hitelszerződésben vállalt fizetési kötelezettségének eleget tesz, tárgyévi költségvetésébe betervezi.


 (3)  A Képviselő-testület – amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerint adósságrendezési eljárást az önkormányzat, vagy hitelezői nem kezdeményezték – önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozása a (4) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.  


(4) Önkormányzati biztos kirendelése akkor kötelező, ha a költségvetési szerv 30 napon túli tartozás állományát egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani és a tartozás állományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át. 

IV. Fejezet


Vegyes rendelkezések


23. §


(1) A Képviselő-testület a köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét a nem rendszeres személyi juttatás részeként, azon belül 200 ezer Ft-ban állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által fizetendő 15 % SZJA-t és 14 %  Eho-t is magába foglalja.


(2) A Képviselő-testület elrendeli, a kettőszázezer Forintot meghaladó – az államháztartás alrendszereiből nyújtott – céljellegű fejlesztési támogatások kedvezményezettje nevének, a támogatás céljának, összegének, a megvalósulás helyének és a támogatást odaítélő szervezet nevének helyben szokásos módon történő közzétételét, a döntést követő 60 napon belül.


(3) A Képviselő-testület elrendeli, hogy a nettó ötmillió Forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás  megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időtartamra kötött szerződés esetében annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait a helyben szokásos módon – hirdetőtáblán, vagy az önkormányzat honlapján – közzé kell tenni.

V. Fejezet

    

Záró rendelkezések


24. §


(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit az önkormányzat költségvetésében elfogadott, előírt bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére. A költségvetés elfogadásáig terjedő időszakban nyújtott előleg költségvetési támogatásnak minősül, ennek megfelelően kerül elszámolásra.


(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Magyarország 2016. évi költségvetéséről szóló 2015. évi C. törvény, az Államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény hatályos rendelkezéseit, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Kormányrendelet előírásait kell figyelembe venni.


(3) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2016. január 1-től kell alkalmazni.






Fallerné Knopf Zita                                                                  Dr. Héger Zsolt

    polgármester                                                                                   jegyző

Mellékletek