Matty Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2018 (II.16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
Hatályos: 2018. 12. 22- 2019. 02. 15Matty Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2018 (II.16.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2018. évi költségvetéséről
2018-12-22-tól 2019-02-15-ig
Matty Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya
1. §
(1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki.
(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatottra.
Címrend és létszám előirányzat
2. §
(1) A Képviselő-testület Matty Község Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat) címrendjét az 1. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát a költségvetési szervnél – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – 4 főben állapítja meg a 2. melléklet szerint.
(3) A Képviselő-testület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 25 főben hagyja jóvá a 2. melléklet szerint.
II. Fejezet
KÖLTSÉGVETÉS BEVÉTELEI ÉS KIADÁSAI
Az önkormányzat és költségvetési szerveinek
2018. évi költségvetése
3. §
(1)[1] [2]A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi költségvetésének
a) | tárgyévi költségvetési bevételét | 96 715 | ezer Ft-ban, |
aa) | működési költségvetési bevételét | 71 448 | ezer Ft-ban, |
ab) | felhalmozási költségvetési bevételét | 25 267 | ezer Ft-ban, |
b) | tárgyévi költségvetési kiadását | 108 141 | ezer Ft-ban, melyből |
ba) | működési kiadását | 84 827 | ezer Ft-ban, melyből |
- személyi jellegű kiadás | 43 321 | ezer Ft, | |
- munkaadót terhelő járulék | 5 804 | ezer Ft, | |
- dologi jellegű kiadás | 23 212 | ezer Ft, | |
- ellátottak pénzbeli juttatása | 7 495 | ezer Ft, | |
- egyéb működési célú kiadás | 4 997 | ezer Ft, | |
ezen belül tartalék | 2 016 | ezer Ft, | |
bb) | felhalmozási kiadását | 23 314 | ezer Ft-ban, melyből |
- beruházások előirányzata | 2 658 | ezer Ft, | |
- felújítások előirányzata | 20 655 | ezer Ft, | |
c) | tárgyévi finanszírozási kiadását | 1 488 | ezer Ft-ban, |
d) | tárgyévi finanszírozási bevételét | 12 913 | ezer Ft-ban állapítja meg. |
(2) A Képviselő-testület az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.
(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi költségvetési bevételeket és kiadásokat összesítve a 4. melléklet szerint jóváhagyja.
(4) A Képviselő-testület a kormányzati funkciók szerinti bevételeket és kiadásokat 5-12. mellékletek szerint hagyja jóvá.
4. §
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat működési célra átadott pénzeszközeit feladatonként a 14. melléklet szerint elfogadja.
(2) Az önkormányzat 2018. évi központi költségvetési kapcsolatokból származó forrásait a 19. melléklet tartalmazza.
(3) A Képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási kiadását célonként részletezve a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.
(4) A Képviselő-testület a lakosságnak juttatott szociális rászorultság alapon nyújtott támogatások előirányzatát a 22. melléklet szerint hagyja jóvá.
5. §
(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2018. évi általános tartalékát 500 ezer Ft-ban, hagyja jóvá.
(2) A Képviselő-testület a tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.
6. §
A működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat tájékoztató jelleggel, mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de – a finanszírozási műveleteket is figyelembe véve – együttesen egyensúlyban a 3. melléklet tartalmazza.
7. §
A Képviselő-testület a 2018. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet a 17. melléklet szerint állapítja meg.
8. §
A Képviselő-testület az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 16. melléklet szerinti tartalommal állapítja meg.
9. §
A költségvetési évet követő 3 év várható előirányzatait-, amelyet a Képviselő-testület a költségvetési év folyamati és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések szerint állapított meg – a 18. melléklet tartalmazza.
10. §
- A Képviselő testület a többéves kihatással járó feladatok előirányzatait éves bontásban és összesítve a 20. számú melléklet szerint hagyja jóvá.
- Az adósságot keletkeztető ügyletből eredő fizetési kötelezettséget a 21. melléklet mutatja be.
A költségvetési hiány finanszírozásának módja,
a költségvetési többlet felhasználása
11. §
(1) A hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.
(2) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többlet felhasználásáról a Képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.
(3) A költségvetési szerv az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) Áht. 5. § (1) bekezdésbe tartozó bevételei körében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét- a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után- feladatai ellátására használhatja fel.
III. Fejezet
A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI
Általános végrehajtási szabályok
12. §
(1) A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a testület, a szabályszerűségéért a polgármester felelős.
13. §
(1) Az önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevétel előirányzat módosítása nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.
(2) Bevételkiesés esetén – annak mértékére figyelemmel – a polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, a speciális célú támogatások felhasználását korlátozza.
14. §
(1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása. Az önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve a (2) bekezdésben foglaltakat, vagy ha felhasználásáról a képviselő-testület másképpen rendelkezik.
(2) Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.
(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap által biztosított pótelőirányzat címzettek részére történő átutalására.
Részletszabályok
Előirányzatok megváltoztatása
15. §
(1) A helyi önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatása nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt -, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.
(2) Az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) bekezdése alapján a képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert 1 millió forint értékhatárig az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására, és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra. A módosítást a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.
(3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára meghatározott, kötött célra felhasználható pótelőirányzatot biztosít, és a felhasználása képviselő-testületi döntés nélkül is végrehajtható, annak intézményi felosztásáról és felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni. A módosítás a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni. arról a polgármester a képviselő-testület tájékoztatja.
(4) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.
16. §
(1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók.
(2) Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- az Áht. rendelkezéseitől eltérő – intézkedéseket hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesítheti.
17. §
- A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszthet a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.
(2) A pótköltségvetés elfogadásáig, illetve a jelentős összegű bevételi elmaradások teljesüléséig a nem kötelező feladatokra előirányzott kifizetéseket a polgármester felfüggesztheti.
18. §
A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.
Költségvetési szervek pénzmaradványa
19. §
(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.
(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.
Intézmények gazdálkodására vonatkozó részletes szabályok
20. §
(1) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el. A kiadások és bevételek teljesülési ütemére figyelemmel teljesíthetők, saját bevételből tervezett kiadás teljesítésére a bevétel elmaradása esetén – annak mértékében – nem vállalható kötelezettség.
(2) Az intézmények tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni.
21. §
(1) A jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli saját bevételi többlet az intézményt illeti meg. Bevételi többlet a kiemelt előirányzatokon tervezett bevételt meghaladó realizált bevétel akkor, ha a betervezett jogcímeken a többletbevétel időpontjában bevételkiesés nem várható.
(2) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változásokról az intézmények tájékoztatási kötelezettségüknek írásban tesznek eleget.
(3) A személyi juttatás előirányzat saját hatáskörű módosítása esetén annak szöveges indokolása is szükséges. Az előirányzat növekedés tartós bér növelésére nem fordítható.
(4) A kiemelt, illetve a testület által meghatározott (egyéb) előirányzatokat az intézmények csak jogszabály, illetve az irányító szerv előírásai szerint módosíthatják.
(5) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítások többlettámogatási igényt sem a folyó költségvetési évben, sem az azt követő években nem eredményezhetnek.
Adósságrendezés, adósságállomány
22. §
(1) A Képviselő-testület megállapítja, hogy az önkormányzatnak fejlesztési hitelből 673 ezer Ft kötelezettsége áll fenn.
(2) A Képviselő-testület kötelezettséget vállal arra, hogy a hitelek futamideje alatt a hitelszerződésben vállalt fizetési kötelezettségének eleget tesz, tárgyévi költségvetésébe betervezi.
(3) A Képviselő-testület – amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerint adósságrendezési eljárást az önkormányzat, vagy hitelezői nem kezdeményezték – önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozása a (4) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.
(4) Önkormányzati biztos kirendelése akkor kötelező, ha a költségvetési szerv 30 napon túli tartozás állományát egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani és a tartozás állományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át.
IV. Fejezet
Vegyes rendelkezések
23. §
(1) A Képviselő-testület a köztisztviselőket megillető cafeteria-juttatás éves keret összegét a nem rendszeres személyi juttatás részeként, azon belül 235 ezer Ft-ban állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által fizetendő 15 % SZJA-t és 14 % Eho-t is magába foglalja.
(2) A Képviselő-testület elrendeli, a kettőszázezer Forintot meghaladó – az államháztartás alrendszereiből nyújtott – céljellegű fejlesztési támogatások kedvezményezettje nevének, a támogatás céljának, összegének, a megvalósulás helyének és a támogatást odaítélő szervezet nevének helyben szokásos módon történő közzétételét, a döntést követő 60 napon belül.
(3) A Képviselő-testület elrendeli, hogy a nettó ötmillió forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időtartamra kötött szerződés esetében annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait a helyben szokásos módon – hirdetőtáblán, vagy az önkormányzat honlapján – közzé kell tenni.
V. Fejezet
Záró rendelkezések
24. §
(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit az önkormányzat költségvetésében elfogadott, előírt bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére. A költségvetés elfogadásáig terjedő időszakban nyújtott előleg költségvetési támogatásnak minősül, ennek megfelelően kerül elszámolásra.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Magyarország 2018. évi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvény, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény hatályos rendelkezéseit, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Kormányrendelet előírásait kell figyelembe venni.
(3) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2018. január 1-től kell alkalmazni.
Fallerné Knopf Zita Dr. Héger Zsolt
polgármester jegyző
A rendelet szövegét a 8/2018 (XII.21.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2018.12.22-től