Matty Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020. (II. 19.) önkormányzati rendelete

Matty Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2020. (II. 19.) önkormányzati rendelete az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről

Hatályos: 2020. 07. 21- 2021. 03. 31

Matty Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. Fejezet


ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK


A rendelet hatálya


1. §


(1) A rendelet hatálya a helyi önkormányzatra, annak képviselő-testületére, és szerveire és az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre terjed ki.


(2) E rendelet személyi hatálya kiterjed a közvetlen és közvetett támogatások tekintetében minden támogatottra.



Címrend és létszám előirányzat


2. §


(1) A Képviselő-testület Matty Község Önkormányzat (továbbiakban: önkormányzat) címrendjét az 1. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.


(2) A Képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát a költségvetési szervnél - a (3) bekezdésben foglaltak kivételével- 4 főben állapítja meg a 2. melléklet szerint.


(3) A Képviselő-testület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 12 főben hagyja jóvá a 2. melléklet szerint.


(4) A Képviselő-testület a köztisztviselői illetményalapot 2020. január 01-től 51.000,- Ft-ban állapítja meg.




II. Fejezet


KÖLTSÉGVETÉS  BEVÉTELEI  ÉS  KIADÁSAI


Az önkormányzat és költségvetési szerveinek

2020. évi költségvetése

3. §


(1)[1] [2]A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi költségvetésének


a) tárgyévi költségvetési bevételét                                  63.833.356 Ft-ban,

    aa) működési költségvetési bevételét                         63.833.356 Ft-ban,

    ab) felhalmozási költségvetési bevételét                                     0 Ft-ban,


b) tárgyévi költségvetési kiadását                                 98.128.3639 Ft-ban,

    ba) működési költségvetési kiadását                           66.320.271 Ft-ban, melyből

  • személyi jellegű kiadás                                  36.992.197 Ft,
  • munkaadó terhelő járulék                                4.942.935 Ft,
  • dologi jellegű kiadás                                      18.389.336 Ft,
  • ellátottak pénzbeli juttatása                             3.498.392 Ft,
  • egyéb működési célú kiadás                            2.497.411 Ft,

                 ezen belül tartalék                                            1.655.086 Ft,

                                  

     bb) felhalmozási költségvetési kiadását                     31.808.092 Ft-ban,

  • beruházások előirányzata                             14.434.104 Ft,
  • felújítások előirányzata                                17.373.988 Ft,  

                                      

c) tárgyévi költségvetési finanszírozási kiadás                 1.200.257 Ft-ban,


d) finanszírozási célú műveletek bevételeit                     35.307.939 Ft-ban

ebből: előző év felhasználható tervezett                                                  

                    pénzmaradványát                          35.307.939  Ft állapítja meg.




(2) A Képviselő-testület az önkormányzat működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen, egymástól elkülönítetten, de együttesen ellensúlyban a 3. melléklet szerint hagyja jóvá.


(3) A Képviselő-testület az (1) bekezdésben megállapított tárgyévi költségvetési bevételeket és kiadásokat összesítve a 4. melléklet szerint jóváhagyja.

  

(4) A Képviselő-testület a Mattyi Óvoda költségvetését az 5. melléklet szerint az önkormányzat és a hozzá kapcsolódó kormányzati funkciók szerinti bevételeket és kiadásokat 6-14. mellékletek szerint hagyja jóvá. 

4. §


(1) A Képviselő-testület az önkormányzat Európai Uniós támogatással megvalósuló programok előirányzatát a 13-14. melléklet szerint hagyják jóvá, valamint a teljes időszakra vonatkozóan a 15. melléklet szerint hagyja jóvá.


(2) A Képviselő-testület az önkormányzat felhalmozási kiadását célonként részletezve a 16. melléklet szerint hagyja jóvá. 


(3) A Képviselő-testület az önkormányzat működési célra átadott pénzeszközeit feladatonként a 17. melléklet szerint elfogadja.


(4) Az önkormányzat 2020. évi központi költségvetési kapcsolatokból származó forrásait a 18. melléklet tartalmazza.


(5) A Képviselő-testület a lakosságnak juttatott szociális rászorultság alapon nyújtott támogatások előirányzatát a 19. melléklet szerint hagyja jóvá.



5. §


(1) A Képviselő-testület az önkormányzat 2020. évi általános tartalékát 684 ezer Ft-ban, hagyja jóvá, míg a céltartalékot 2.700 ezer Ft-ban hagyja jóvá a 20. melléklet szerint.  


(2) A Képviselő-testület a tartalékkal való rendelkezés jogát a polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületi ülésen köteles tájékoztatást adni.



6. §


A Képviselő-testület a 2020. év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről készített előirányzat-felhasználási ütemtervet a 21. melléklet szerint állapítja meg.



7. §


A Képviselő-testület az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 22. melléklet szerinti tartalommal állapítja meg.



8. §


A költségvetési évet követő 3 év várható előirányzatait-, amelyet a Képviselő-testület a költségvetési év folyamati és áthúzódó hatásai, valamint a gazdasági előrejelzések szerint állapított meg – a 23. melléklet tartalmazza.



A költségvetési hiány finanszírozásának módja, a költségvetési többlet felhasználása


9. §


(1) A Képviselő-testület a 3. § (1) bekezdés c) pontja szerinti forráshiányát belső forrás bevonásával, az előző évi pénzmaradvány igénybevételével fedezi.


(2) A hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a Képviselő-testületet illetik meg.

(3) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többlet felhasználásáról a Képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.


(4) A költségvetési szerv az államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) Áht. 5. § (1) bekezdésbe tartozó bevételei körében a jóváhagyott bevételi előirányzatain felüli, a többletfeladatokkal összefüggő többletbevételét- a Képviselő-testület egyidejű tájékoztatásával a tényleges többletnek megfelelő összegű, saját hatáskörű egyidejű előirányzat-módosítás után- feladatai ellátására használhatja fel.



III. Fejezet


A KÖLTSÉGVETÉS VÉGREHAJTÁSÁNAK SZABÁLYAI


Általános végrehajtási szabályok


10. §


A költségvetési gazdálkodás biztonságáért a testület, a szabályszerűségéért a polgármester felelős.



11. §


(1) Az önkormányzat gazdálkodása a bevételi előirányzatok teljesítésének kötelezettségét és a kiadási előirányzatok felhasználásának jogosultságát foglalja magába. A bevétel előirányzat módosítása nélkül is túlteljesíthető, a kiadási előirányzat nem jár felhasználási kötöttséggel.


(2) Bevételkiesés esetén – annak mértékére figyelemmel –a polgármester elsősorban a kötelezettséggel nem terhelt egyszeri kiadások, a speciális célú támogatások felhasználását korlátozza.



12. §


(1) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása. Az önkormányzat év közben keletkező többletbevételei az általános tartalék előirányzatát növelik, kivéve a (2) bekezdésben foglaltakat, vagy ha felhasználásáról a képviselő-testület másképpen rendelkezik.


(2) Amennyiben a többletbevétel céljellegű, akkor a meghatározott célhoz kapcsolódó kiadás előirányzatának növelésére használható fel.


(3) A képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap által biztosított pótelőirányzat címzettek részére történő átutalására.



Részletszabályok


Előirányzatok megváltoztatása


13. §


(1) A helyi önkormányzat a költségvetését, valamint az irányítása alá tartozó költségvetési szervek előirányzatait a rendeletének módosításával megváltoztathatja. Az előirányzat megváltoztatása nem érintheti az Országgyűlés kizárólagos – költségvetési törvényben felsorolt -, illetve a Kormány előirányzat-módosítási hatáskörébe tartozó előirányzatokat.


(2)[3] Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 34. § (2) bekezdése alapján a képviselő-testület felhatalmazza az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására, és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra. A módosítást a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni.


(3) Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet, vagy elkülönített állami pénzalap a helyi önkormányzat számára meghatározott, kötött célra felhasználható pótelőirányzatot biztosít, és a felhasználása képviselő-testületi döntés nélkül is végrehajtható, annak intézményi felosztásáról és felhasználásáról a polgármester jogosult dönteni. A módosítás a legközelebbi költségvetési rendelet módosítása során a rendeletben át kell vezetni. arról a polgármester a képviselő-testület tájékoztatja.


(4) A képviselő-testület – az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb a költségvetési szerv számára a költségvetési beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendeletének ennek megfelelő módosításáról.



14. §


(1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók.


(2)  Az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- az Áht. rendelkezéseitől eltérő – intézkedéseket hozhat, amelyről a képviselő-testület legközelebbi ülésén be kell számolnia.


(3) A (2) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesítheti.



15. §


  1.  A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszthet a képviselő-testület elé, ha év közben a körülmények oly módon változnak meg, hogy ezek a helyi önkormányzat költségvetésének teljesítését jelentősen veszélyeztetik.


(2) A pótköltségvetés elfogadásáig, illetve a jelentős összegű bevételi elmaradások teljesüléséig a nem kötelező feladatokra előirányzott kifizetéseket a polgármester felfüggesztheti.



16. §


A helyi önkormányzati költségvetési szerv saját hatáskörében végrehajtott előirányzat-változtatásról a jegyző előkészítésében a polgármester a képviselő-testületet harminc napon belül tájékoztatja. A Képviselő-testület negyedévente, de legkésőbb a költségvetési szerv számára az éves beszámoló irányító szervhez történő megküldésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja ennek megfelelően a költségvetési rendeletét.



Költségvetési szervek pénzmaradványa


17. § 


(1) A helyi önkormányzati költségvetési szerv pénzmaradványát a képviselő-testület hagyja jóvá.


(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szervet megillető pénzmaradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen, amikor az önkormányzat működése fizetésképtelenség miatt veszélybe kerül.



Intézmények gazdálkodására vonatkozó részletes szabályok


18. §


(1) A költségvetés végrehajtása során tárgyévi fizetési kötelezettség a jóváhagyott kiadási előirányzatok mértékéig vállalható és kifizetések is ezen összeghatárig rendelhetők el. A kiadások és bevételek teljesülési ütemére figyelemmel teljesíthetők, saját bevételből tervezett kiadás teljesítésére a bevétel elmaradása esetén – annak mértékében – nem vállalható kötelezettség.


(2) Az intézmények tevékenységük során kötelesek a gazdaságosság, a hatékonyság és az eredményesség követelményeit érvényesíteni



19. §


(1) A jóváhagyott bevételi előirányzaton felüli saját bevételi többlet az intézményt illeti meg. Bevételi többlet a kiemelt előirányzatokon tervezett bevételt meghaladó realizált bevétel akkor, ha a betervezett jogcímeken a többletbevétel időpontjában bevételkiesés nem várható.


(2) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat változásokról az intézmények tájékoztatási kötelezettségüknek írásban tesznek eleget.


(3) A személyi juttatás előirányzat saját hatáskörű módosítása esetén annak szöveges indokolása is szükséges. Az előirányzat növekedés tartós bér növelésére nem fordítható. 


(4) A kiemelt, illetve a testület által meghatározott (egyéb) előirányzatokat az intézmények csak jogszabály, illetve az irányító szerv előírásai szerint módosíthatják.


(5) A saját hatáskörben végrehajtott előirányzat módosítások többlettámogatási igényt sem a folyó költségvetési évben, sem az azt követő években nem eredményezhetnek.   



Adósságrendezés, adósságállomány


20. §


  1. A Képviselő-testület megállapítja, hogy az önkormányzatnak fennálló hitelállománya nincs.


  1. A képviselő-testület – amennyiben a helyi önkormányzatok adósságrendezési eljárásáról szóló 1996. évi XXV. törvény 4. §-a szerint adósságrendezési eljárást az önkormányzat, vagy hitelezői nem kezdeményezték – önkormányzati biztost rendel ki a felügyelete alá tartozó költségvetési szervhez, ha annak elismert tartozása a (2) bekezdésben meghatározott időt és mértéket eléri.


  1. Önkormányzati biztos kirendelése akkor kötelező, ha a költségvetési szerv 30 napon túli tartozás állományát egy hónap alatt nem képes 30 nap alá szorítani és a tartozás állományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10 %-át.



IV. Fejezet


Vegyes rendelkezések


21. §


(1) A Képviselő-testület a köztisztviselőket megillető cafetéria-juttatás éves keret összegét a nem rendszeres személyi juttatás részeként, azon belül 255 ezer Ft-ban állapítja meg. A megállapított összeg a munkáltató által fizetendő személyi jövedelemadót és a szociális hozzájárulási adót is magába foglalja.


(2) A Képviselő-testület elrendeli, a kettőszázezer Forintot meghaladó – az államháztartás alrendszereiből nyújtott – céljellegű fejlesztési támogatások kedvezményezettje nevének, a támogatás céljának, összegének, a megvalósulás helyének és a támogatást odaítélő szervezet nevének helyben szokásos módon történő közzétételét, a döntést követő 60 napon belül.


(3) A Képviselő-testület elrendeli, hogy a nettó ötmillió Forintot elérő, vagy azt meghaladó értékű árubeszerzésre, építési beruházásra, szolgáltatás  megrendelésre, vagyonértékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására, valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a szerződést kötő felek nevét, a szerződés értékét, határozott időtartamra kötött szerződés esetében annak időtartamát, valamint az említett adatok változásait a helyben szokásos módon – hirdetőtáblán, vagy az önkormányzat honlapján – közzé kell tenni.



V. Fejezet


Záró rendelkezések


22. §


(1) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert és a költségvetési szervek vezetőit az önkormányzat költségvetésében elfogadott, előírt bevételek beszedésére, a kiadások teljesítésére. A költségvetés elfogadásáig terjedő időszakban nyújtott előleg költségvetési támogatásnak minősül, ennek megfelelően kerül elszámolásra.


(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Magyarország 2020. évi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény, az Államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény hatályos rendelkezéseit, valamint az államháztartási törvény végrehajtásáról szóló 368/2011.(XII.31.) Kormányrendelet előírásait kell figyelembe venni.


(3) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba, rendelkezéseit 2020. január 1-től kell alkalmazni.









                 Fallerné Knopf Zita                                                Dr. Héger Zsolt

                     polgármester                                                              jegyző

[1]

A rendelet szövegét a 6/2020 (V. 21.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2020. 05.22-től

[2]

A rendelet szövegét a 7/2020 (VII.20.) önkormányzati rendelet 1. §-a módosította. Hatályos: 2020. 07.22-től

[3]

A rendelet szövegét a 6/2020 (V. 21.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2020. 05.22-től

Mellékletek