Kárász Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (XI. 29.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

Hatályos: 2023. 01. 01

Kárász Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2022. (XI. 29.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásról és az egyéb szociális ellátásokról

2023.01.01.

Kárász Község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 48. § (4) bekezdésében és a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8a. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja.

I. Fejezet

Általános szabályok

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed a Kárász Községi Önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.

(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a 7. § (1) bekezdését.

(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a képviselő-testület gyakorolja.

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.

(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.

(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(4) Az eljárást:

a) az önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre kell, vagy

b) hivatalból lehet

megindítani.

(5) A kérelmet az erre rendszeresített nyomtatványokon, a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal együtt kell benyújtani. A nyomtatványok az Egyházaskozári Közös Önkormányzati Hivatalban elérhetők, továbbá az önkormányzat honlapjáról letölthetők.

(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 4. § (6) alapján, formanyomtatványon lehet előterjeszteni. (7) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított öt munkanapon belül meg kell tenni.

(7) Ha a szociális ellátás iránti igényt nem a jogosult terjeszti elő az eljárást hivatalból kell megindítani.

3. § A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.

4. § A pénzbeli ellátások kifizetése házipénztárból történik.

5. § . Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.

II. Fejezet

Pénzbeli szociális ellátások

6. § Az önkormányzat képviselő-testülete e rendelet alapján a jogosult részére települési támogatást nyújt.

7. § Az önkormányzat által nyújtott eseti pénzbeli települési támogatás formái:

a) települési létfenntartási támogatás,

b) rendkívüli települési támogatás

c) települési gyógyszertámogatás,

d) települési temetési támogatás;

e) települési támogatás elemi kár elhárításához,

f) települési gyermeknevelési támogatás,

g) települési képzési támogatás

III. Fejezet

Települési létfenntartási támogatás

8. § (1) Települési létfenntartási támogatásra jogosult az a személy, aki önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni, és akinek családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 42.750,- Ft-ot, egyedülálló esetén az 57.000,- Ft-ot nem haladja meg.

(2) A kérelmezőnek a kérelmében indokolnia kell a települési létfenntartási támogatásra való rászorultságát.

(3) A települési létfenntartási támogatás eseti települési támogatás formájában nyújtható.

9. § Az egy alkalommal megállapított eseti települési létfenntartási támogatás minimum összege 5.000,- Ft maximális összege: 20.000,- Ft.

10. § Az eseti települési létfenntartási támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

IV. Fejezet

Rendkívüli települési támogatás

11. § Rendkívüli települési támogatásra jogosult az a személy, aki a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.

12. § A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek minősül különösen a kérelmező vagy közeli hozzátartozójának

a) balesete

b) 10 napot meghaladó kórházi tartózkodása

c) 10 napot meghaladó táppénzes állománya,

d) a kérelmező által lakott ingatlant érintő elemi kár bekövetkezése

13. § Az egy alkalommal megállapított eseti települési létfenntartási támogatás maximális összege 10.000 Ft.

14. § Az eseti települési létfenntartási támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

V. Fejezet

Települési gyógyszertámogatás

15. § (1) Gyógyszerkiadásokra tekintettel települési gyógyszertámogatásra jogosult az a személy, aki a gyógyszerkiadások, illetve betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd, és az 1993. évi III. tv. alapján érvényes közgyógyellátási igazolvánnyal nem rendelkezik.

(2) A települési gyógyszertámogatás eseti települési támogatás formájában nyújtható.

(3) Az eseti települési gyógyszertámogatás iránti kérelmet haladéktalanul, de legkésőbb a kérelem beérkezését követő 5 napon belül el kell bírálni.

16. § (1) Eseti települési gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha

a) családjában az egy főre jutó jövedelem a 42.750,- Ft-ot, egyedülálló esetén az 57.000,- Ft-ot nem haladja meg, és

b) a társadalombiztosítás által támogatott gyógyszerkiadásai, gyógyászati segédeszköz kiadásai, illetve betegséghez kapcsolódó kiadásai a kérelem benyújtását megelőzően elérik, vagy meghaladják a havi 5.000,- Ft-ot.

(2) A (2) bekezdés b) pontja szerinti kiadásokat a háziorvos és a gyógyszertár által kiadott igazolásokkal kell igazolni.

(3) Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyógyszertámogatás minimális összege: 3.000,- Ft, maximális összege 10.000 Ft.

17. § Az eseti települési gyógyszertámogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.

VI. Fejezet

Települési temetési támogatás

18. § (1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.

(2) Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartást akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a 171.000,- Ft-ot nem haladja meg.

(3) A települési temetési támogatás kérelmezni lehet

a) a temetési költségek megelőlegezésére, vagy

b) a temetési költségek utólagos megtérítésére.

(4) A támogatás összege kérelmenként 50.000 Ft.

(5) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés a) pont esetében csatolnia kell a temetési kiadásokra vonatkozó hivatalos árajánlatot, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(6) A kérelmezőnek a kérelméhez a (3) bekezdés b) pont esetében csatolnia kell kérelmező vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.

(7) A temetési költségek megelőlegezése jogcímen megítélt települési támogatásról szóló határozatban meg kell jelölni a temetési előleggel - számlával - való elszámolás határidejét, amely a határozat kiadásától számított 30 napnál több nem lehet.

(8) A települési temetési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt. A temetkezési költségek megelőlegezése iránti kérelem esetén a kérelem beérkezésétől számított 3 munkanapon belül kell döntést hozni.

VII. Fejezet

Települési támogatás elemi kár elhárításához

19. § (1) Elemi kárra tekintettel települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a bekövetkezett elemi károk miatt létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került.

(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.

(3) A támogatás összege kérelmenként maximum 100.000 Ft lehet. Egy ingatlanra egy évben csak egyszer lehet támogatást adni.

(4) Az (1) bekezdés szerint a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet akkor áll fenn, ha

a) kérelmező lakhatását biztosító ingatlan elemi kárt szenvedett, és

b) a kérelmezőnek nincs saját, vagy a családja tulajdonában lévő, és haszonélvezeti jogával bíró más, a lakhatását lehetővé tevő ingatlana, és

c) a kérelmezőnek és családjának nincs vagyona, és

d) a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600%-át nem haladja meg,

(5) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a (4) bekezdés b-d) pontokra vonatkozó nyilatkozatokat.

(6) El kell utasítani azt a kérelmet, mely esetében a kérelmező, illetve családjában élő személy

a) az elemi kárt szándékosan idézte elő,

b) az elemi kár elhárításában, csökkentésében a körülményekhez, lehetőségeihez képest nem, vagy nem megfelelő mértékben vett részt.

(7) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett települési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete a kérelem beérkezésétől számított 20 napon belül dönt.

(8) A támogatást megítélő határozatban - legfeljebb 3 hónapos határidő megadásával - a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére, vagy a családja valamely tagjának nevére szóló számlával - elszámoljon.

(9) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy az elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget, határozatban kell kötelezni a támogatás megtérítésére.

VIII. Fejezet

Települési gyermeknevelési támogatás

20. § (1) Települési gyermeknevelési támogatásra jogosult az a személy, akik létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került a gyermekneveléshez kapcsolódó, alkalmanként jelentkező többlet kiadások miatt, és ezért anyagi segítségre szorul.

(2) Az (1) bekezdés szerint támogatást kérelmezni lehet

a) a gyermek születésekor vagy

b) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez

szükséges anyagi támogatásra.

(3) Az (1) bekezdés szerinti támogatást kérelmező akkor van létfenntartást veszélyeztető élethelyzetben, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem a 171.000,- Ft-ot nem haladja meg.

(4) A (2) bekezdés a) pontja szerinti kérelemhez a kérelmezőnek be kell nyújtani a már megszületett gyermek születési anyakönyvi kivonatát.

(5) A (2) bekezdés b) pontja szerinti kérelemhez csatolni kell a nevelésbe vétellel kapcsolatos határozatokat.

(6) A települési gyermeknevelési támogatást eseti jelleggel kell nyújtani. A támogatást egy naptári évben maximum kettő alkalommal lehet megállapítani.

(7) Az egy alkalommal megállapított eseti települési gyermeknevelési támogatás maximális összege

a) a (2) bekezdés a) pontja szerinti okból benyújtott kérelem esetén 50.000 Ft,

b) a (2) bekezdés b) pontja szerinti okból benyújtott kérelem esetén 5.000 Ft,

(8) A kérelemről a kérelem beérkezését követő 15 napon belül átruházott hatáskörben dönt a polgármester.

IX. Fejezet

Települési képzési támogatás

21. § (1) (1) Települési képzési támogatásra jogosult az a személy,

a) aki határozatlan időre szóló szerződéssel tölti be a munkahelyét és annak további megtartásához képzést kell végeznie, amelynek a költségeit a munkahelye nem támogatja és a képzési költségek viselése valamint a munkahely elvesztése miatt a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül,

b) aki határozatlan idejű munkaszerződésre vonatkozó szándéknyilatkozattal rendelkezik leendő munkáltatójától és ennek a munkahelynek a betöltéséhez szükséges a képzés elvégzése és ennek elmulasztása esetén a létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül,

(2) A települési képzési támogatás eseti települési támogatás formájában nyújtható.

(3) Eseti települési képzési támogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha családjában az egy főre jutó jövedelem a 71.250 Ft-ot, egyedülálló esetén a 85.500 Ft-ot nem haladja meg és a kérelmezőnek és családjának nincs vagyona.

(4) A kérelemhez mellékelni kell:

a) a munkahely igazolását a határozatlan idejű munkaviszony fennállásáról illetve a szándéknyilatkozatot a határozatlan idejű munkaviszony létesítéséről,

b) igazolást a képzés elvégzésének szükségességéről

c)a képzési költségekről

(5) A támogatás összege a képzés költségének 50%-a, de maximum 200.000,-Ft vissza nem térítendő támogatás. Amennyiben a vissza nem térítendő támogatás nem fedezi az adott képzés költségét, a képviselő-testület a tárgy évi költségvetésében biztosított keretösszeg erejéig, a vissza nem térítendő támogatáson felül, kölcsön formájában biztosítja a képzés további összegét. A kölcsön visszafizetése a képzés elvégzése után havi egyenlő részletekben történik. A visszafizetésre vonatkozóan az önkormányzat és a támogatásban részesülő megállapodást köt.

(6) A települési képzési támogatásra tekintettel kérelmezett települési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete a kérelem beérkezésétől számított 20 napon belül dönt.

(7) A támogatást megítélő határozatban a jogosultat kötelezni kell arra, hogy támogatási összeg cél szerinti felhasználásáról - a nevére szóló számlával és a képzés elvégzését igazoló bizonyítvánnyal a képzés befejezését követően elszámoljon.

(8) Amennyiben a jogosult a támogatást részben, vagy egészben nem a támogatási cél szerint használta fel, vagy az elszámolási kötelezettségének határidőig nem tesz eleget, határozatban kell kötelezni a támogatás visszafizetésére.

X. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások

22. § A természetben nyújtott szociális ellátások körében az önkormányzat a következő ellátásokat nyújtja: köztemetés.

23. § (1) A köztemetés költségét nem lehet a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségnél magasabb összegben megállapítani.

(2) A települési önkormányzat különös méltányosságból az Szt. 48. § (3) bekezdés b) pontjában meghatározott megtérítési kötelezettség alól:

a) részben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a 28.500 Ft-ot, egyedül élő esetén a 42.750 Ft-ot,

b) egészben mentesíti az eltemettetésre köteles személyt, amennyiben az érintett személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem éri el a 22.800 Ft-ot, egyedül élő esetén a 28.500 Ft-ot,

és az érintett személy vagyonnal nem rendelkezik.

XI. Fejezet

Szociális alapszolgáltatások

24. § (1) Kárász Község Önkormányzata az alábbi szociális szolgáltatásokat biztosítja a szociális alapszolgáltatások körében:

a) falugondnoki szolgálatot,

b) étkeztetést,

c) házi segítségnyújtást,

d) családsegítést.

(2) Kárász Község Önkormányzata az (1) bekezdésben felsorolt ellátásokat önállóan, és a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás Szociális Szolgáltató Központjával kötött megállapodás útján oldja meg.

25. § (1) Az alapszolgáltatások körébe tartozó szociális ellátások igénybevételéről az intézményvezető dönt.

(2) Az önkormányzat a község intézményhiányából eredő hátrányainak enyhítése céljából és alapellátási feladatai teljesítésének biztosítása érdekében falugondnoki szolgálatot működtet a község közigazgatási területére kiterjedő illetékességgel.

(3) A falugondnoki szolgáltatás körébe a következő alapellátási feladatok tartoznak:

1. szociális alapellátási feladatok biztosítása keretében a szociálisan rászorulók részére az ebéd házhozszállítása,

2. az egészségügyi alapellátás segítése érdekében a gyógykezelésre szorulók orvoshoz történő szállítása, gyógyszerek kiváltása,

3. óvodáskorú gyermekeknek az óvodába történő szállítása és hazaszállítása. Iskoláskorúak tanítási időn túli nem kötelező rendezvényeken történő részvételének biztosítása, a rendezvényre, illetve hazaszállítással,

4. diákok és munkába járók rendszeres szállítása a helyi vasútállomásra és egyéb tömegközlekedési eszközökhöz,

5. a lakosság szolgáltatási igényeinek és egyéb információk önkormányzathoz történő közvetítése.

(4) A falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó egyéb szolgáltatási feladatok:

1. részt vesz a lakosság szabadidős tevékenységének, színházlátogatás, kirándulás, sportrendezvényeken való részvétel, és helyi rendezvények szervezésében, lebonyolításában,

2. lakossági szolgáltatásokat végez, különösen:

a) a helyben nem beszerezhető árucikkek megvásárlása, házhozszállítása,

b) intézi a személyes jelenlétet nem igénylő, helyben nem intézhető ügyeket,

c) részt vesz a település infrastruktúrája működőképességének fenntartásában, ennek érdekében az észlelt hibát bejelenti, a kisebb hibákat kijavítja,

d) a lakosság családi eseményeken történő részvételét segíti, az esemény helyszínére történő szállítással.

(5) Közreműködik az önkormányzat ügyeinek intézésében:

a) elvégzi a szükséges beszerzéseket, és szállításokat,

b) közreműködik a közhasznú munkások foglalkoztatásában,

c) intézi a képviselő-testület által meghatározott egyedi ügyeket.

26. § A falugondnoki szolgálat zavartalan ellátásáért a falugondnok felelős.

a) A falugondnok feladatait a polgármester utasítása alapján és felügyelete alatt végzi.

b) A falugondnok azonnal köteles jelezni a polgármesternek, ha feladatait bármely ok miatt ellátni nem képes.

c) A falugondnok a polgármestert szükség szerint, de hetente legalább egy alkalommal tájékoztatja a szolgálat ellátásával kapcsolatos aktuális kérdésekről, feladatokról és az esetlegesen felmerülő nehézségekről.

27. § (1) A falugondnok munkáját az általa elkészített szakmai program alapján végzi. A szakmai programnak tartalmaznia kell:

a) a szolgáltatás célját, feladatát,

b) az ellátottak körét,

c) a feladatellátás szakmai tartalmát, módját, a biztosított szolgáltatások formáit, körét, rendszerességét,

d) a szolgáltatás igénybevételének módját,

e) az ellátottak és a szolgáltatást végzők jogainak védelmével kapcsolatos szabályokat,

f) a szolgáltatásról szóló tájékoztatás helyi módját

A szakmai programot a képviselő-testület hagyja jóvá.

(2) A falugondnok évente egy alkalommal a képviselőtestületnek, illetve a közmeghallgatás keretében a lakosságnak beszámol tevékenységéről.

28. § A falugondnoki szolgáltatások térítésmentesen vehetők igénybe. A szolgáltatás ellátásához szükséges anyagi és tárgyi feltételeket az önkormányzat tárgyévi költségvetésében biztosítja

29. § Az étkeztetés szabályait az Szt. 62. §-a tartalmazza. A települési önkormányzat e feladatát a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás Szociális Szolgáltató Központjával megkötött ellátási szerződéssel biztosítja.

30. § .A házi segítségnyújtás szabályait az Szt. 63. §-a tartalmazza. A települési önkormányzat e feladatát a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás Szociális Szolgáltató Központjával megkötött ellátási szerződéssel biztosítja.

31. § .A családsegítés szabályait az Szt. 64. §-a tartalmazza. A települési önkormányzat e feladatát a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulással Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatával megkötött megállapodással biztosítja.

32. § . A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás szabályait az Szt. 65. §-a tartalmazza. A települési önkormányzat e feladatát a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás Szociális Szolgáltató Központjával megkötött ellátási szerződéssel biztosítja.

XII. Fejezet

Záró rendelkezések

33. § (1) Ez a rendelet 2023. január 1-jén lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a falugondnoki szolgálatokról szóló 6/2012 (VIII.1.) önkormányzati rendelete, a szociális ellátásokról szóló 3/2015.(II.27) számú rendelete, és a 2/2018. (III.21.) önkormányzati rendelete hatályát veszti.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény, és e törvény végrehajtására hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

34. § Ez a rendelet 2023. január 1-jén lép hatályba.