Vékény Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013 (XII.31.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2015. 02. 28

Vékény Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2013 (XII.31.) önkormányzati rendelete

a szociális ellátások helyi szabályozásáról

2014.01.01.

Vékény község Önkormányzati Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredetei jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi Ill. törvény 32. § (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatai ról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet célja

A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed:

1) A Vékény község közigazgatási területén élő, lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, a bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.

2) Az Szt.6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Vékény község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

3) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

4) Az Szmtv. szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint az Szt. 32/B. §-ának (1) bekezdésében meghatározott időskorúak tekintetében a Szt.3. §-a (3) bekezdésének b./ pontjában meghatározott személy körre, amennyiben az ellátás időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

5) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások tekintetében a Vékény község önkormányzata által szervezett és nyújtott ellátásokra.

Eljárási rendelkezések

2. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása és a szociális alapszolgáltatások igénybevétele iránti kérelmeket a Szászvári Közös Önkormányzati Hivatalban lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása kistérségi együttműködés keretében fenntartott intézmény (Szociális Szolgáltató Központ) útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Központ Vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni. Más szolgáltató esetében az adott intézmény vezetőjének kell a kérelmet benyújtani.

(3) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást. Eljárás kezdeményezésük nem terjed ki intézményi ellátás igénybevételének kezdeményezésére.

(4) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybevétele önkéntes. Az ellátást igénylő a kérelmét a „A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről" szóló 9/1999.(Xl.24.) SZCSM rendelet 1.számú melléklete szerinti formanyomtatványon nyújthatja be.

(5) A kérelmet - ha törvény másként nem rendelkezik - az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.

3. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

(2) A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a) e) h) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(2) A jogosultság megállapításakor

• a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,
• a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.
Jövedelemigazolás lehet:
• A havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,
• A munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,
• A társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,
• Vállalkozó esetében az illetékes APEH igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.
(3) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni
• a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,
• a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.
(4) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.
(5) nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Szászvári Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásaiban fellelhetők, valamint abban az esetben, amennyiben a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: Ket.) 36. §-ának (2)–(3) bekezdésében foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

4. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-ig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a házipénztárból, külön kérelem esetén átutalással történik. A házipénztárból történő, a döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

5. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Szászvári Közös Önkormányzati Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

6. § (1) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(111.27.) Korm. r. 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

(2) A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a jogosultság fennállását - ha a jogszabály másként nem rendelkezik - az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell, ennek tényét - azaz a továbbfolyósíthatóságot - az ügyiratban rögzíteni kell.

(3) A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény (Ket.) rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A jelen rendeletben szabályozott szociális ellátások igénylése során az elektronikus ügyintézés lehetősége - a technikai feltételek hiánya miatt - nem biztosított, nem alkalmazható.

II. Fejezet

SZOCIÁLIS RÁSZORULTSÁGTÓL FÜGGŐ PÉNZBELI ELLÁTÁSOK

7. § (1) /Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzata külön rendeletében meghatározott feltételek szerint önkormányzati segélyt állapít meg .

(2) Az Szt. 25. § /3/ bekezdés a. pont ab. alpontja alapján, szociális rászorultság esetén jogosult számára a települési önkormányzat jegyzője a törvényben meghatározott feltételek szerint foglalkoztatást helyettesítő támogatást állapít meg.

7/A. § (1) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személyek számára az önkormányzat előírja a lakókörnyezet rendezettségének kötelezettségét.

(2) A lakókörnyezet rendezettsége vonatkozásában az alábbi előírásokat köteles betartani a foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személy.

a) A lakóépületet és annak környezetét rendszeresen tisztán kell tartani, a szemetet rendszeresen össze kell seperni, a felnőtt füvet és kinőtt gazt rendszeresen el kel távolítani, a keletkezett hulladékot az erre a célra szolgáló gyűjtőedényben kell tárolni, és azt heti rendszerességgel el kell szállíttatni a szilárd hulladék szállítását végző közszolgáltatóval.

b) Az ingatlan előtti, melletti, mögötti közterületet - járdát, árkot, utat, füves részt - rendszeresen tisztítani, nyírni, vagy kaszálni kell, árokból a felgyűlt hordalékot el kell távolítani.

c) Téli időszakban az ingatlan körüli járdák és a közterület hó eltakarításáról, síkosság mentesítésről haladéktalanul és folyamatosan gondoskodni kell.

d) Az ingatlanon és az ingatlan előtti közterületen lévő dísz- és haszonfák , bokrok rendszeres karbantartását, metszését, gondozását, szükség szerint kártevők elleni védelmét biztosítani kell. A metszést úgy kell megoldani, hogy az ágak a közterületeken a közlekedést ne akadályozzák.

e) A lakó-ingatlan, valamint a hozzá tartozó melléképületek karbantartását a bérpótló juttatásra jogosult személy anyagi helyzetétől függően kell elvégezni, de az alapvető vakolat, falazat és kéményjavítás, meszelés, szemétgyűjtés és elszállítás minden esetben elvégzendő feladat.

8. §

Aktív korúak ellátása

(1) Az aktív korúak ellátása jogosult körének meghatározására, megszüntetésére, összegére, felülvizsgálatára és a hajléktalan személyek részére történő ellátás megállapítására Szászvár Nagyközség Jegyzője a Szt. rendelkezéseit változtatás nélkül alkalmazza.
(2) Az aktív korú ellátott, az ellátás megállapításának, folyósításának feltételeként
- a Baranya megyei Kormányhivatal Komlói Járási Hivatal Járási Munkaügyi Kirendeltségével , foglalkoztatást helyettesítő támogatás esetében Szászvár nagyközség Önkormányzatával és a Szászvári Közös Önkormányzati Hivatal jegyzőjével köteles együttműködni."
A foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők foglalkoztatása, továbbá az együttműködés eljárási szabályai 1.

9. § (1) Az önkormányzat az aktív korú, nem foglalkoztatott személyek munkaerő-piaci helyzetének javítása érdekében foglalkoztatást szervez, melynek keretében a foglalkoztatást helyettesítő támogatást kérelmező igényjogosult személyek foglalkoztatását kell biztosítani. A foglalkoztatási kötelezettség közfoglalkoztatás biztosításával teljesíthető.

(2) Az önkormányzat által szervezett közfoglalkoztatás formái:

- rövidebb időtartamú közfoglalkoztatás a foglalkoztatás időtartama 2-4 hónap, 4 órás foglalkoztatásban
-hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás: legfeljebb 2 hónaptól - 1 év időtartam, legalább 6 órás foglalkoztatásban.
(3) Az önkormányzat által szervezett közfoglalkoztatás keretében végezhető munkák köre az alábbi:
a) önkormányzati kötelező feladatok, és a hozzájuk kapcsolódó részfeladatok, különösen a közutak, közterek, közparkok, járdák, köztemető fenntartása,
b) településrendezés, az épített és természeti környezet védelme
c) vízrendezés és vízelvezetés, vizek kártételeinek megelőzése
d) köztisztasági és településtisztasági feladatok
e) alapfokú szociális ellátási feladatok biztosítása.
(4) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személy foglalkoztatásának megszervezését , az ezzel kapcsolatos adminisztratív feladatokat a Szászvári Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
(5) A kérelmező, illetve a segélyben részesülő a számára felajánlott megfelelő munkát legkésőbb három munkanapon belül köteles megkezdeni.
(6) Akadályoztatása esetén a nem neki felróható akadályról, egészségügyi okokra hivatkozva, hét munkanapon belül az orvos által kiállított igazolást benyújtja írásban, vagy személyesen a polgármesteri hivatalba.
(7) Egyéb előre nem látható okok miatti akadályoztatás igazolása a segélyben részesülő személy nyilatkozatával történik, melynek valóságtartalmát az önkormányzati hivatal ügyintézője vizsgálhatja. Az egészségügyi alkalmasságról a háziorvos vagy szükség esetén a szakorvos által kiállított igazolást kell benyújtani.
(8) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülő személy az ellátást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő naptól számított tizenöt munkanapon belül köteles a munkaügyi központtal a kapcsolatot felvenni.
(9) Az együttműködési kötelezettség előírásáról, valamint az együttműködési kötelezettség megszegésének és súlyos megszegésének következményeiről a foglalkoztatást helyettesítő támogatást megállapító határozatban rendelkezni kell. Meg kell nevezni az együttműködésre kijelölt intézményt, az első jelentkezési határidőt és a jelentkezés elmulasztásának következményeit.
(10) A rendszeres szociális segélyre jogosult személyek vonatkozásában - az egészségkárosodott személyek kivételével - az együttműködésre kijelölt szerv a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata Szászvári Mikroközpontja /továbbiakba n Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat/.
(11) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy a segély folyósításának feltételeként együttműködésre köteles a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal.
(12) A rendszeres szociális segélyben részesülő személy az együttműködés keretében
a) A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál az aktív korúak ellátására való jogosultságát megállapító határozata jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül nyilvántartásba veteti magát
b) írásban megállapodik a szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodó beilleszkedést segítő programról
c) teljesíti a beilleszkedést segítő programban foglaltakat, köteles a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal kapcsolatot tartani, az általuk előirt időpontban megjelenni
d) a szociális törvényben előírt kötelezettségeinek eleget tenni.
(13) A Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat kötelezettségei:
a) figyelemmel kíséri az aktív korúak ellátásának megállapításáról szóló határozatban megállapított határidő betartását, és annak megszegése esetén megvizsgálja a mulasztás okát, továbbá a rendszeres szociális segélyre jogosult személyt a jogerős határozat alapján - a Szolgálatnál történő megjelenéskor - nyilvántartásba veszi,
b) tájékoztatja a foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult személyt a beilleszkedést segítő program elkészítésének menetéről, a programok típusairól, az együttműködés eljárási szabályairól,
c) a nyilvántartásba vételtől számított 60 napon belül a rendszeres szociális segélyre jogosult személy bevonásával kidolgozza az egyéni élethelyzethez igazodó beilleszkedést segítő programot és arról a segélyben részesülő személlyel írásban megállapodást köt,
d) folyamatosan kapcsolatot tart a rendszeres szociális segélyre jogosult személlyel és legalább három havonta személyes találkozás útján figyelemmel kíséri a beilleszkedést segítő programban foglaltak betartását,
e) legalább évente írásos értékelést készít a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról, és amennyiben szüksége- a rendszeres szociális segélyre jogosult bevonásával - módosítja a programot, illetve az éves értékelés megküldésével tájékoztatja a jegyzőt a beilleszkedést segítő program végrehajtásáról ,.
f) jelzi a jegyzőnek, ha a rendszeres szociális segélyre jogosult személy együttműködési kötelezettségének nem tesz eleget,
g) a kapcsolattartásról a családsegítésre meghatározott esetnaplót vezet.
(14) A jegyző kötelezettségei:
a) a rendszeres szociális segélyre jogosult személy esetében /kivéve az egészségkárosodottakat/ az aktív korúak ellátására való jogosultságot megállapító határozatot megküldi a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnak.
b) tájékoztatja a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatot
- az aktív korúak ellátására való- jogosultság megszüntetéséről
- a rendszeres szociális segélyre jogosultsági feltételeinek megszűnéséről és a szociális törvény 35. §-ának /1/ bekezdése szerinti együttműködési kötelezettség előírásáról,
- a rendszeres szociális segélyre jogosult személy, ha a települési önkormányzattal kötött megállapodásban vállalja az álláskeresőként történő nyilvántartásba vételét és az álláskeresési megállapodás megkötését a munkaügyi központtal, az önkormányzattal kötött megállapodásról.
(15) A beilleszkedést segítő program az együttműködő személy szociális helyzetéhez és mentális állapotához igazodva kiterjed a
a) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal való kapcsolattartásra
b) az együttműködő személy számára előirt, az egyéni képességeket fejlesztő vagy az életmódot formáló foglalkozáson, tanácsadáson, illetőleg munkavégzésre történő felkészülést segítő programban való részvételre
c) a felajánlott és az iskolai végzettségnek megfelelő oktatásban, képzésben történő részvételre, különösen az általános iskolai végzettség és az első szakképesítés megszerzésére
(16) A beilleszkedést segítő program tartalmi elemei:
a) foglalkoztathatóság javítása, álláskeresésre felkészítés érdekében:
a motiváció és készség fejlesztés, képzettség erősítése, pszicho-szociális megerősítés, egyéni tanácsadás- esetkezelésen belül személyes megerősítés, álláskeresési készségek erősítése, pályakorrekciós tanácsadás, képzésbe eljuttatás, kommunikációs és konfliktuskezelési készségek fejlesztése, mentálhigiénés tanácsadás, szociális problémák kezelése/esetkezelés,
b) szinten-tartás - karbantartás - társadalmi integráció erősítése: egészségügyi - szociális - mentális állapotot javító, reszocializáció elősegítése, szociális esetkezelés,
családgondozás, szocializációs, kapcsolatépítő csoportok, pszichológiai megerősítés/tanácsadás, kezelésbe juttatás , intézményi kapcsolódás megőrzése,
c) más ellátásba juttatás segítése: nyugdíj, rehabilitációs járadék, gyermeknevelési ellátások, ápolási díj, társadalombiztosítási tanácsadás, ügyintézés segítése, információnyújtás az ellátásokról és munkaerő-piaci kapcsolódásokról."

10. § (1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha az aktív korúak ellátásában részesülő személy neki felróható okból:

a) az aktív korúak ellátására való jogosultságát megállapító határozatban meghatározott határidőn belül nem jelenik meg a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálatnál

b) a Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálta által előírt időpontban nem jelenik meg és távolmaradását nem igazolja,

c.-1 a számára előírt foglalkozáson, tanácsadáson nem vesz részt,
c ./ a beilleszkedést segítő programban meghatározottakat nem hajtja végre ."
(2) A foglalkoztatást helyettesítő támogatás egységes havi összegét az erre vonatkozó jogszabály állapítja meg.

Ápolási díj

11. § (1) Ápolási díj állapítható meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévét betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi és az egy főre számított havi családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150%-át.

(2) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(111.27.) Korm.rendelet 4.számú melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.

(3) Az ápolási díj megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell az Szt.43. §-ában és a 63/2006.(111.27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.

(4) Az ápolási díj havi összegét a mindenkori költségvetési törvény állapítja meg.

(5) Jelen rendelet alapján adható ápolási díj megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselőtestület gyakorolja.

Ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése

12. § (1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.

(2) A településen házi segítségnyújtást végző Komlói Kistérség Szociális Szolgáltató Központja, az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését havi rendszerességgel ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, annak érdekében, hogy az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól meggyőződhessen. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti , ezt a jegyzőnek jelzik.

III. Fejezet

TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK

13. §

Közgyógyellátás

(1) A közgyógyellátásra való jogosultságot aszociális törvény 49-50. §-a szabályozza.
(2) A fentieken túl, a törvény 50. § /3/ bekezdésében biztosított jogkörében eljárva, Vékény község önkormányzata lehetőséget biztosít méltányossági okokból is közgyógyellátási jogosultságra.
(3) Méltányosságból, kérelemre, egyedi elbírálás alapján annak a személynek is megállapítható a közgyógyellátásra való jogosultsága, aki
- szociálisan rászorult, és
- gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni,
- akinél az egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át nem haladja meg, egyedül élő esetén 200%-át, továbbá
- a havi rendszeres gyógyító ellátás költsége eléri, illetve meghaladja az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25%-át.
(4) A közgyógyellátás iránti iránti kérelmet a 63/2006.(111.27.) Korm. rendelet 9.számú melléklet szerinti formanyomtatványon a Közös Önkormányzati Hivatalba kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell a 63/2006.(111.27. ) Korm.rendelet 35. §-ban előírt igazolásokat, nyilatkozatokat.
(5) A közgyógyellátás bármely formájának megállapításával kapcsolatos hatáskört a Képviselőtestület gyakorolja.
IV. Fejezet

14 . §

SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK

(1) Az szociális törvényben meghatározott szociális alapszolgáltatások közül Vékény község Önkormányzata az alábbi szolgáltatásokat biztosítja, önállóan, vagy a Komlói Kistérséggel társultan, illetve a SZOCEG KHT-vel kötött ellátási szerződés alapján:
- étkeztetés
- házi segítségnyújtás
- családsegítés
- a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
(2) Az alapszolgáltatások tekintetében az Szt.59/A. § alapján a szociális rászorultságot jelzőrendszeres házi segítségnyújtás esetében vizsgálni kell. A szociális rászorultságot, annak fennállását, a szolgáltatást biztosító intézmény vezetője vizsgálja a szolgáltatás igénybevételét megelőzően, valamint az igénybevétel során legalább kétévente.

15. §

Az ellátások igénybevétele

(1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet vagy a önkormányzati hivatalhoz I étkeztetés/ , vagy az intézményvezetőhöz /házi segítségnyújtás, idősek napközbeni ellátása, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás kell benyújtani, a 9/1999. (Xl. 24.) SzCsM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon.
(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről elbírálásáról az intézmény vezetője dönt.
(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

16. §

Étkeztetés

(1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni , akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk,
b) egészségi állapotuk,
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
d) szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk miatt.
(2) Az ellátás iránti kérelmet az erre szolgáló nyomtatványon, a szolgáltatást biztosító intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.
(3) A kérelem elbírálásáról, valamint a szolgáltatásért fizetendő térítési díjról az intézmény vezetője dönt.

17. §

Házi segítségnyújtás

(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást. A házi segítségnyújtás keretében nyújtott szolgáltatásokat Vékény község Önkormányzata a Komlói Kistérség Szociális Szolgáltató Központja által alkalmazott szociális gondozó segítségével biztosítja az érintettek részére.
(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:
a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3) Az ellátás iránti kérelmet a településen ellátást biztosító intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani.
(4) Az ellátás iránti kérelem elbírálásáról , a Kistérségi Társulás döntése alapján megállapított térítési díj megállapításáról az .intézmény vezetője dönt.

18. §

Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

(1) A jelzőrendszeres házi segítségnyújtás a saját otthonukban élő, egészségi állapotuk és szociális helyzetük miatt rászoruló, a segélyhívó készülék megfelelő használatára képes időskorú vagy fogyatékos személyek, illetve pszichiátriai
betegek részére az önálló életvitel fenntartása mellett felmerülő krízishelyzetek elhárítása céljából nyújtott ellátás.
(2) Az ellátás iránti kérelmet a szolgáltatást biztosító intézmény vezetőjéhez lehet benyújtani, aki dönt a kérelemről, és megállapítja a szolgáltatás igénybevételéért fizetendő díjat, vonatkozó rendelkezések figyelembevételével.

19. §

Családsegítés

(1) Családsegítés keretében az önkormányzat segítséget nyújt a működési területén élő szociális és mentálhigiénés problémái vagy egyéb krízishelyzete miatt segítségre szoruló személynek, családnak az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.
(2) A családsegítés keretében a Vékény község Képviselő-testülete az Szt-ben meghatározott ellátásokat biztosítja.
(3) A családsegítést a képviselő-testület a Komlói Kistérségi Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálata szászvári intézménye útján biztosítja.
(4) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmezőnek az intézményhez kell benyújtani.
(5) Az ellátás iránti kérelemről az intézményvezető dönt.

20. §

Nappali ellátás

(1) Az ellátás szabályozására a Sztv. 65/F. § rendelkezései vonatkoznak.
(2) Vékény községben jelenleg nappali ellátás nem működik, az igények felmerülése setén az önkormányzat gondoskodik arról, hogy feladat ellátási szerződés keretében a Szászvár nagyközségben lévő, a Komlói Kistérség Többcélú Önkormányzati Társulás Szociális Szolgáltató központja által fenntartott Idősek Klubjában kapjon ellátást az arra rászoruló, azt igénylő személy.
V. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

21. § (1) Jelen rendelet 2014. január 1-én lép hatályba, rendelkezéseit a határozattal jogerősen el nem bírált, folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A jelen rendelet elfogadásával egyidőben hatályát veszíti az önkormányzat 6/2008. ( Vlll.3. ) számú rendelete.

(3) A jelen rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi Ill. törvény, és e törvény végrehajtására hozott magasabb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.