Székelyszabar Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2019 (XI.28.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatról

Hatályos: 2020. 01. 01- 2023. 09. 08

Székelyszabar Község Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2019 (XI.28.) önkormányzati rendelete

a szervezeti és működési szabályzatról

2020.01.01.

Székelyszabar Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdés alapján eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, továbbá a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 92. §-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Székelyszabar Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).

(2) Az önkormányzat hivatalos székhelye: 7737 Székelyszabar, Árpád utca 53.

(3) Az önkormányzat működési területe Székelyszabar község közigazgatási területe.

(4) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Székelyszabar Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület).

(5) A képviselő-testület hivatalának hivatalos megnevezése: Himesházi Közös Önkormányzati Hivatal.

(6) A képviselő-testület hivatalának hivatalos székhelye: 7735 Himesháza, Kossuth Lajos utca 82.

2. Az önkormányzat jelképei, kitüntetései

2. § (1) Az önkormányzat jelképeit, valamint azok használatát külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) Az önkormányzat által alapított helyi kitüntetéseket és címeket, valamint azok adományozásának szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

3. A település helyi ünnepei

3. § A település helyi ünnepe a Sarlós Boldogasszony napi búcsú.

4. A település nemzetközi kapcsolatai

4. § Külföldi önkormányzattal való további együttműködésről szóló megállapodás megkötése képviselő-testület minősített többségű döntéséhez kötött, át nem ruházható hatáskörébe tartozik.

5. Az önkormányzat feladat- és hatásköre

5. § (1) Az önkormányzat ellátja a jogszabályban meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket. A feladatok ellátásának mértékét és módját – a lakosság igényei és az önkormányzat anyagi lehetőségei figyelembe vételével – a képviselő-testület az éves költségvetési rendeletében határozza meg.

(2) Az önkormányzat feladatait a képviselő-testület és szervei: polgármester, képviselő-testület bizottsága, közös önkormányzati hivatal, a jegyző és a társulás látja el.

(3) Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását az 1. függelék tartalmazza.

6. A hatáskör átruházás szabályai

6. § (1) A képviselő-testület egyes hatásköreit a polgármesterre, a bizottságaira, a jegyzőre és a társulására ruházhatja át. A hatáskör gyakorlásához utasítást adhat, a hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.

(2) A hatáskör átruházásáról és az átruházott hatáskör visszavonásáról a képviselő-testület bármely képviselő indítványára minősített többséggel dönt.

(3) A képviselő-testület meghatározhatja az átruházott hatáskör gyakorlásának fő szempontjait, továbbá az átruházott hatáskör gyakorlásáról szóló beszámoló rendjét.

(4) Eltérő döntés hiányában az átruházott hatáskörök gyakorlásáról a hatáskör gyakorlója a soron következő testületi ülésen tájékoztatást ad.

(5) Abban az esetben, ha a polgármester vagy bármelyik képviselő kezdeményezi átruházott hatáskörben hozott döntés felülvizsgálatát, a napirendre vételre az általános szabályok az irányadók.

(6) Az átruházott hatáskörbe tartozó önkormányzati hatósági ügyekben előterjesztett fellebbezést a képviselő-testület a fellebbezés beérkezését követő ülésén köteles tárgyalni, feltéve, hogy az ülés napirendjére vonatkozó szabályok betartása biztosítható. A fellebbezést csak írásban lehet a képviselő-testület elé terjeszteni.

7. A képviselő-testületi ülés összehívása

7. § (1) A képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.

(2) A képviselő-testület létszáma 5 fő.

(3) A testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart. A testületi ülést lehetőség szerint csütörtöki napokra kell összehívni, azonban ettől – indokolt esetben – el lehet térni.

(4) A képviselő-testületi ülést a polgármester elektronikus úton hívja össze, indokolt esetben a meghívás egyéb módon is történhet.

(5) Az ülés meghívóját és a napirendi pontok írásos anyagait a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. Indokolt esetben ettől el lehet térni.

(6) Sürgős, halaszthatatlan ügyekben az ülés szóban is összehívható bármikor. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető.

(7) A polgármester rendkívüli testületi ülést köteles összehívni az Mötv. 44. §-a által leírt esetben és feltételek mellett.

(8) Az ülés a helyben szokásos módon kell kihirdetni.

8. § (1) A képviselő-testület éves ülésterv alapján dolgozik, a tervezet elkészítése a polgármester feladata. Az üléstervet minden év március 15-ig össze kell állítani.

(2) Az üléstervre javaslatot tehetnek:

a) a települési képviselők

b) a bizottságok

c) az alpolgármester

d) a jegyző

e) a képviselő-testülettel együttműködési megállapodást kötött szervek vezetői.

(3) Az ülésterv javaslat előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indítékáról.

(4) Az ülésterv tartalmazza a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét, a tervezett napirendi pont előterjesztőjét.

8. Tanácskozási jog

9. § (1) A képviselő-testületi ülésen tanácskozási joga van – mely jelenti szavazati jog nélkül a vitában való részvétel jogát

a) jegyzőnek,

b) a hivatal szakembereinek, a szakterületüket érintő napirendi pontoknál,

c) nemzetiségi önkormányzat elnökének,

d) pályázóknak,

e) adott napirendi pontnál a napirend előadójának, az ahhoz meghívott személynek,

f) annak, akinek a testület egyszerű többséggel tanácskozási jogot adott,

g) a helyi civil szervezetek és önszerveződő közösségek képviselőinek.

(2) A tanácskozási jog nem érinti a költségvetés tárgyalását, mert annak során a képviselő-testület egyedi döntéssel határozza meg, hogy kinek biztosít tanácskozási jogot.

9. Az ülés vezetése

10. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános. Az ülést a polgármester vezeti.

(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során megállapítja az ülés határozatképességét és előterjeszti az ülés napirendjét.

(3) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.

(4) A polgármester – amennyiben szükséges – a képviselő-testületi ülésen beszámol az előző képviselő- testületi ülés óta végzett munkáról, azokról a döntésekről, amelyek végrehajtási határideje lejárt.

(5) A Képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) pontjában foglalt esetben, zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) és c) pontjában foglalt esetekben.

11. § (1) Az előterjesztések írásban és szóban is előterjeszthetők. A határozati javaslatot lehetőleg írásban szükséges benyújtani. Az önkormányzati rendelet csak írásban nyújtható be.

(2) Sürgősségi indítvány terjeszthető elő a képviselő-testületi ülésre, ha az indítvány tárgya olyan ügy, amelynek soron kívüli tárgyalása végett a polgármester is összehívná a képviselő-testület ülését. A sürgősségi indítvány elfogadásáról a képviselő-testület dönt. Amennyiben a képviselő-testület nem fogadja el a sürgősséget, megtárgyalásának időpontjáról döntést hoz.

10. A döntéshozatali eljárás, a szavazás módja

12. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet

b) az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid választ adni.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama a 3 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépés miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.

(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.

(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a véleményét, a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

(5) A vita lezárása, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.

(6) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.

(7) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.

13. § (1) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza. Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést tarthat.

(2) A javaslat elfogadásához a jelenlévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

(3) Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §-ában meghatározott esetekben, valamint a hitelfelvételhez és civil szervezet, alapítvány létrehozásához.

(4) A név szerinti szavazásra az Mötv. rendelkezései az irányadók.

14. § A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

11. A képviselő-testület döntései

15. § (1) A képviselő-testület rendeletet alkot és határozatot hoz.

(2) A képviselő-testület rendeleteit külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal – zárójelben hónappal és nappal – kell ellátni a következők szerint:

Székelyszabar Község Önkormányzata Képviselő-testületének {a rendelet száma}/{a rendelet kihirdetése éve a száma arab számmal}. ({a rendelet kihirdetése hónapja római számmal}. {a rendelet kihirdetése napja arab számmal}.) rendelete {a rendelet címe -ról vagy-ről raggal}.
(3) A képviselő-testület határozatait külön-külön a naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal – zárójelben hónappal és nappal – kell ellátni a következők szerint:
Székelyszabar Község Önkormányzata Képviselő-testületének {a határozat száma}/{a határozat kihirdetése éve arab számmal}. ({a határozat kihirdetése hónapja római számmal}. {a határozat kihirdetése napja arab számmal}.) határozata {a határozat címe -ról vagy-ről raggal}.
(4) A képviselő-testület döntéseit a helyben szokásos módon kell kihirdetni.

16. § (1) A napirendi pontok tárgyalását követően kerül sor az interpellációkra, bejelentésekre,

tájékoztatásokra.
(2) A kérdést vagy interpellációt szóban és írásban lehet megtenni. Ezekre adott válaszok
elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül akkor dönt, ha a kérdező, az interpelláló a választ nem fogadta el. Erről alakszerű határozatot nem kell hozni.

12. A képviselő-testületi ülés rendjének fenntartása

17. § (1) A képviselő-testületi ülésen jelenlévő személyek kötelesek a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani, – olyan jellegű tetszést, vagy nem tetszést, amely zavarhatja mások hozzászólását, nem nyilváníthatnak ki.

(2) A polgármester köteles gondoskodni a képviselő-testület ülése rendjének fenntartásáról. A rend fenntartása érdekében a polgármester:

a) Képviselő általi rendzavarás esetén:

aa) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a tárgytól eltér, már elhangzottakat indokolatlanul ismétel.

ab) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki nem helyi érdekű ügyekben szól hozzá.

ac) rendre utasítja, majd ismétlődő esetben megvonja a szót attól a képviselőtől, aki a képviselő-testület tekintélyéhez méltatlan kifejezést vagy, másokat sértő fogalmazást használ,

ad) figyelmezteti, majd ismétlődő esetben rendreutasítja azt a képviselőt, aki olyan magatartást tanúsít, mellyel zavarja a képviselő-testület munkáját;

b) Egyéb rendzavarás esetén a polgármester:

A képviselő-testületi ülésén jelenlévő meghívottakat vagy más megjelenteket a tanácskozás rendjének bármilyen módon történő megzavarása esetén rendreutasíthatja. Amennyiben a rendzavarás folytatódik, vagy újra megismétlődik, a rendbontókat az ülésterem elhagyására kötelezheti.

(3) A polgármester a tanácskozás folytatását lehetetlenné tevő rendzavarás esetén az ülést határozott időre félbeszakíthatja.

(4) A polgármesternek az (2)-(3) bekezdésekben foglalt, a rend fenntartása érdekében tett, indokolt intézkedéseiről a képviselő-testület nem nyit vitát, azokkal kapcsolatban felszólalásnak helye nincs.

13. A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve

18. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyv készül, melynek tartalmi elemeire Mötv. rendelkezései az irányadók.

(2) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik, melynek tervezetét a képviselőkhöz eljuttatja. A jegyzőkönyvtervezet közlését követően a képviselőknek három nap áll rendelkezésükre a jegyzőkönyvvel kapcsolatos véleményük közlésére. A véleményezett és szükség szerint pontosított jegyzőkönyv a képviselők részére ismételten megküldésre kerül külön véleményezési lehetőség nélkül.

(3) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az írásban benyújtott hozzászólást, az elfogadott rendeleteket és a jelenléti ívet.

(4) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

14. Az önkormányzati rendeletalkotás

19. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti a települési képviselő, a képviselő-testület bizottsága, a nemzetiségi önkormányzat, a polgármester, az alpolgármester, és a jegyző.

(2) A kezdeményezést a polgármesternek kell benyújtani. A polgármester a kezdeményezést, majd a tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.

15. Az önkormányzati képviselő,

a képviselő-testület bizottságai

20. § (1) Az önkormányzati képviselő jogaira és kötelezettségeire az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(2) A képviselő a képviselő-testület ülésén az Mötv. 32. § (2) bekezdés b) pontjában meghatározott személyektől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amely lehet interpelláció, vagy képviselői kérdés.

(3) A képviselő képviselő-testületi ülésen kívül is tájékoztatást kérhet a jegyzőtől, amely hozzásegíti a helyes döntés kialakításához.

(4) A képviselő munkájának ellátásához szükséges ügyviteli segítséget, adminisztrációt, az önkormányzat hivatala biztosítja.

(5) A képviselő írásban vagy szóban köteles előre a polgármester részére bejelenteni, hogy a képviselő-testület ülésén való részvételben akadályoztatva lesz.

(6) A képviselők díjazását külön önkormányzati rendelet szabályozza.

21. § (1) A képviselő-testület ügyrendi bizottságot alakít. A bizottság létszáma 3 fő.

(2) Az ügyrendi bizottság feladat- és hatásköre a helyi önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének kivizsgálása, valamint a vagyonnyilatkozatok vizsgálata, nyilvántartása, kezelése és őrzése.

(3) A képviselő-testület az esetenkénti feladatokra ideiglenes bizottságot hozhat létre.

22. § (1) A bizottság szükség szerint ülésezik. A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze. A polgármester és a jegyző a bizottság ülésein tanácskozási joggal részt vesz.

(2) A bizottság ülése nyilvános, a zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.

(3) A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(4) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent bizottsági tagok és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a hozzászólásoknál a javaslatokat, módosító kezdeményezéseket, a szavazás számszerű eredményét és hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és a jegyző írja alá.

(5) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.

16. A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

23. § (1) A polgármester a tisztségét főállásban látja el. A polgármester jogaira és kötelezettségeire az Mötv. rendelkezései irányadók.

(2) Ellátja a képviselő-testület, a bizottság, valamint az önkormányzati hivatal működésével kapcsolatos feladatait.

(3) Együttműködik a különböző társadalmi és civil szervezetekkel, egyházzal, a lakosság önszerveződő közösségeivel, vállalkozásokkal, intézményekkel. Ezek vezetőitől jogszabályban előírt körben tájékoztatást kérhet, illetve tájékoztatja őket az önkormányzat fejlesztésének jelentősebb kérdéseiről, velük együttműködési megállapodásokat kezdeményezhet.

24. § (1) A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ. Az alpolgármester a tisztségét társadalmi megbízatásban látja el. Jogaira és kötelezettségeire az Mötv. rendelkezései irányadók.

(2) A polgármester határozza meg az alpolgármester feladatait, erről a képviselő-testületet tájékoztatja.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatása esetére a képviselő-testület összehívását és vezetését a bizottság elnöke látja el.

25. § (1) Az önkormányzat hivatalát a jegyző vezeti. Kinevezésére és feladatkörére az Mötv. valamint az ágazati jogszabályok rendelkezései az irányadók.

(2) Tájékoztatást ad a polgármesternek, alpolgármesternek, a képviselő-testületnek, a bizottságnak az önkormányzat munkáját érintő jogszabályokról.

(3) A képviselő-testület vagy szerveinek jogszabálysértő döntését, működését észleli, kötelest azt részükre jelezni.

(4) Felügyel az önkormányzat hivatala tevékenységének törvényességére.

17. Az önkormányzat hivatala

26. § (1) Az önkormányzat hivatala a Himesháza, Szűr, Erdősmárok és Maráza községek képviselő-testületeivel együtt létrehozott Himesházi Közös Önkormányzati Hivatal.

(2) A hivatal belső szervezeti felépítését, működésének részletes szabályait a hivatalt alapító megállapodás és a hivatal szervezeti és működési szabályzata rögzíti.

18. A helyi nemzetiségi önkormányzat

27. § (1) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat működéséhez:

a) ingyenesen helyiséget biztosít,

b) üléseinek előkészítésében és a hozott döntések végrehajtásában – az önkormányzat hivatala által – jogi és adminisztrációs segítséget nyújt

c) a testület működése során a postai, kézbesítési, gépelési, sokszorosítási feladatokat ellátja és az ezzel járó költségeket viseli.

(2) Az önkormányzat a nemzetiségi önkormányzat működéséhez és feladatai ellátásához támogatást nyújthat.

(3) Az önkormányzat javaslattételi, véleményezési, egyetértési jogot biztosít a nemzetiségi önkormányzattal kötött megállapodásban foglalt kérdésekben.

(4) A nemzetiségi önkormányzattal együttműködési megállapodást kell kötni, amit a képviselő-testület hagy jóvá.

19. A helyi népszavazás

28. § (1) A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást, ha azt a választópolgárok legalább 25%-a kezdeményezte.

(2) A helyi népszavazás lebonyolítására a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.

20. A lakossággal való kapcsolati formák, lakossági fórumok, közmeghallgatás

29. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett közmeghallgatást tart, melyen a polgármester beszámol a képviselő-testület tevékenységéről és amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést, javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni. A meghirdetés során meg kell határozni a közmeghallgatás napirendjét.

(3) Az önkormányzat minden évben egy alkalommal falugyűlést tart, amely a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésbe való bevonását szolgálják.

(4) A falugyűlés állásfoglalásáról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről tájékoztatni kell a képviselő-testületet.

(5) A lakosság tájékoztatása érdekében a polgármester év közben a helyben szokásos módon szükség szerint beszámol a képviselő-testület végzett tevékenységéről, terveiről.

21. Záró rendelkezések

30. § (1) A rendelet 2020. január 1-jén lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Székelyszabar Község Önkormányzat képviselő-testületének Székelyszabar Község Önkormányzat képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 9/2014. (XII. 05.) önkormányzati rendelete.

(3) A rendelet kihirdetéséről – a helyben szokásos módon – a jegyző gondoskodik.

1. függelék

Az önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolása

Kormányzati
funkció száma


Kormányzati funkció megnevezése

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és működtetés

013330

Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

013360

Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

013390

Egyéb kiegészítő szolgáltatások

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045150

Egyéb szárazföldi személyszállítás

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

052020

Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

063020

Víztermelés, -kezelés, -ellátás

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

081045

Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

082093

Közművelődés – egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

086020

Helyi, térségi közösségi tér biztosítása, működtetése

091140

Óvodai nevelés, ellátás működtetési feladatai

096025

Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

107055

Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás