Görcsönydoboka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2004. (VII. 10.) önkormányzati rendelete
a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról
Hatályos: 2004. 07. 10- 2017. 04. 30Görcsönydoboka Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2004. (VII. 10.) önkormányzati rendelete
a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról
Görcsönydoboka Német Kisebbségi Települési Önkormányzatának Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990.évi LXV.tv. 16. §.(1)bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI.törvényben (továbbiakban: Gyvt.) 18. §.(1(2)bek, 19. §.(5)bek, 21. §.(1)bek, 29. §.(1)bek., további 131. §.(1)bek., 148. §.(7)bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján az önkormányzat által a gyermekek részére nyújtható pénzbeli és természetbeni ellátásokról az alábbi rendeletet alkotja:
I.
Általános rendelkezések
A rendelet célja, hatálya, ellátási formák
1. § (1) A rendelet célja, hogy Görcsönydoboka közigazgatási területén a Gyvt. által megállapított, a gyermekek védelmét szolgáló ellátási formák alkalmazásához, a helyi sajátosságokat figyelembevéve a feltételrendszert és eljárásokat szabályozza.
(2) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Gyvt rendelkezései az irányadók.
2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed
Gyermekjóléti ellátás formái
3. § A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli, természetbeni, illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:
II.
Pénzbeli és természetbeni ellátások
4. § (1) A települési Önkormányzat a gyermeket rendszeres támogatásban részesíti, ha a gyermeket gondozó családban az egy főre jutó havi jövedelem összege nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét (továbbiakban: öregségi nyugdíj legkisebb összege), és a családban történő nevelkedés nem áll a gyermek érdekével ellentétbe, feltéve, hogy a települési önkormányzat rendelete alapján elrendelt vagyoni helyzet vizsgálat során az egy főre jutó vagyon értéke nem haladja meg külön-külön vagy együttesen a (7)bekezdésben meghatározott értéket. {Gyer.19. §.(1).
(2) A feltételek fennállása esetén a rendszeres támogatás a gyermek nagykorúvá válása esetén is megállapítható, illetve a már megállapított támogatás továbbfolyósítható addig az időpontig, ameddig a gyermek nappali oktatás munkarendje szerinti tanulmányokat folytat, de legfeljebb 23. évének betöltéséig. {Gyer. 20. §.(5)}
(3) A feltételek fennállása esetén a rendszeres támogatás a gyermek nagykorúvá válása után is megállapítható, illetve a már megállapított támogatás tovább folyósítható, ha a jogosult felsőfokú iskola nappali tagozatán tanul és a 25. életévét még nem töltötte be. Házasságkötés esetén a rendszeres támogatás csak akkor szüntethető meg, ha a jogosult házasságkötése szerinti új családban az egy főre jutó jövedelem összege meghaladja az Gyer.19. §.(2)bekezdésben meghatározott jövedelmet. {Gyer.20. §.(6)}
(4) Ha a jogosult nagykorúvá válik, részére a rendszeres támogatást saját jogán kell folyósítani.{Gyer.20. §.(7)}
(5) A rendszeres támogatás összege gyermekenként 2004. január 1-től az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 22 %-a.
(6) A rendszeres támogatás a kérelem benyújtásának hónapja első napjától esedékes.
(7) A rendszeres támogatásra való jogosultság feltételeit az önkormányzat évente legalább egyszer – minden év május 10-ig – felülvizsgálja. A folyósítás időtartama a feltételek fennállásáig tart.
(8) Ha a rendszeres támogatásra való jogosultság megszűnik, az a jogosultság megszűnésének hónapjáig esedékes azzal, hogy ha a megszűnés
Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
5. § (1) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás megállapítható, ha a gyermeket gondozó család időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerül. Támogatásban kell részesíteni különösen az átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermek családjával történő kapcsolattartásának elősegítése, a gyermek ideiglenes hatályú elhelyezését követően a családjába történő gyámhivatali visszahelyezése, betegség vagy iskoláztatás miatti rászorultság esetén.
(2) A rendkívüli gyermekvédelmi támogatás egyszeri összege rászorultság mértékétől függően minimum 5.000.-Ft, maximum 10.000.-Ft.
(3) Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás egy naptári éven belül gyermekenként legfeljebb 6 alkalommal adható.
(4) Sürgős szükség esetén, illetve ha a késedelem a gyermek életét, testi épségét veszélyezteti, jövedelemigazolástól, illetve a (3)bekezdésben foglaltaktól függetlenül is nyújtható rendkívüli gyermekvédelmi támogatás.
Természetben nyújtott ellátások
6. § (1) A rendszeres és rendkívüli gyermekvédelmi támogatás pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) A rendszeres gyermekvédelmi támogatás vagy annak egy része természetbeni ellátás formájában nyújtható különösen az általános iskoláskorú, védelembe vett gyermekek számára gyermekintézményi étkezési térítési díj vagy annak egy része átvállalása céljából.
III.
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
7. § (1) Személyes gondoskodás igénybevétele - a (2)bekezdésben foglalt kivétellel - önkéntes, az ellátást igénylő vagy törvényes képviselőjének kérelmére történik.
(2) Ha a gyermek védelme a személyes gondoskodást nyújtó ellátás önkéntes igénybevételével nem biztosított, a körjegyző a védelembevétel során az ellátás kötelező igénybevételét rendelheti el.
(3) Az önkormányzat az alábbi gyermekjóléti alapellátásokat biztosítja:
Gyermekjóléti Szolgálat
8. § (1) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat többcélú kistérségi társulás keretében biztosítja.
(2) A gyermekjóléti szolgálat - összehangolva a védőnői szolgálattal - szervezési, szolgáltatási és gondozási feladatokat végez.
(3) A Gyvt. 40. §-ában foglalt gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes.
Gyermekek napközbeni ellátása
9. § (1) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátásaként a családban élő gyermekek életkorának megfelelő nappali felügyeletét, gondozását, nevelését, foglalkoztatását és étkeztetését kell megszervezni azon gyermekek számára, akiknek szülei, nevelői, gondozói munkavégzésük, betegségük vagy egyéb ok miatt napközbeni ellátásukról nem tudnak gondoskodni.
(2) Az óvodai ellátás, iskolai napközis foglalkozás igénybevételére a közoktatásról szóló - többször módosított 1993.évi LXXXIV.tv. rendelkezéseit kell alkalmazni.
Térítési díjak
10. § (1) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményben az alapellátások keretébe tartozó szolgáltatások közül csak az étkeztetésért kell térítési díjat fizetni.
(2) Az intézményi térítési díjat e rendelet 1.számú melléklete tartalmazza.
(3) Az intézményi térítési díj alapja az élelmezés nyersanyagköltségének egy ellátottra jutó napi összege.
(4) A személyi térítési díjat az intézményvezető állapítja meg az intézményi térítési díj egy napra jutó, általános forgalmi adóval növelt összege, az igénybe vett étkezések száma, továbbá jelen rendeletben biztosított egyéni kedvezmények figyelembevételével.
(5) Személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.
11. § (1) Az önkormányzat egyéni rászorultság alapján étkezési térítési díj kedvezményt nyújthat a gyermeknek, amennyiben a családban az 1 főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum 120 %-át, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.
(2) A kedvezmény mértéke nem haladhatja meg az intézményi térítési díj 70 %-át.
12. § (1) Az intézmény vezetője az ellátás megkezdésekor, de legkésőbb az ellátás igénybevételétől számított 30 napon belül értesíti a kötelezettet a személyi térítési díjról.
(2) A személyi térítési díjat gyermekétkeztetés tekintetében egy havi időtartamra előre, a tárgyhónap 15. napjáig kell megfizetni.
Eljárási rendelkezések
13. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni gyermekvédelmi ellátások megállapítására irányuló kérelmet és a 11. §-ban biztosított kedvezmény iránti kérelmet a szülő vagy más törvényes képviselő a Körjegyzőségen terjesztheti elő.
(2) Az (1)bekezdésben meghatározott pénzbeli ellátások megállapítását nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság, továbbá más családvédelemmel foglalkozó intézmény, társadalmi szervezet képviselője is kezdeményezheti.
(3) Az e rendeletben szabályozott gyermekjóléti ellátás iránti kérelmet az adott intézmény vezetőjénél kell előterjeszteni.
(4) Az (1)bek. szabályozott ellátások megállapításánál a 149/1997.(IX.10.)Korm.rendelet 2.számú melléklete szerinti jövedelemnyilatkozatot, mellékleteivel kell csatolni.
14. § Az e rendelet 4. §-ában szabályozott ellátások igénybevételére irányuló kérelmek elbírálását a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.
Záró rendelkezések
15. § (1) E rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell. Rendelet hatálybalépésével egyidejüleg hatályát veszti Görcsönydoboka Önkormányzat 5/1998.(VI.20.) és a 3/2004.(II.27.)számú rendeletek.
(2) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben az 1997.évi XXXI.tv., továbbá a 133/1997.(VII.29.) és a 149/1997.(IX.10.)Kormányrendeletben foglaltakat kell alkalmazni.
a 11/2004. (VII. 10.) önkormányzati rendelethez
Összesen: 3-szori étkezés 167-Ft + 20-Ft ÁFA = 187-Ft
II. Iskoláskorúak intézményi térítési díja:
7-10 éves korú gyermekek részére
Összesen:3-szori étkezés 221-Ft + 27-Ft ÁFA = 248-Ft
11-14 éves korú gyermekek részére
Összesen: 3-szori étkezés 242-Ft + 29-Ft ÁFA = 271-Ft