Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2003. (IV. 4.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2005. 04. 08- 2005. 10. 31

Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2003. (IV. 4.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2005.04.08.

Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló, módosított 1990. évi LXV. tv. (a továbbiakban: Ötv.) 18. § (1) bekezdésében foglalt kötelezettsége alapján működésének részletes szabályait Szervezeti és Működési Szabályzatában határozza meg.

I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

1. § (1) Kisnyárád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete kiemelt céljának tekinti, hogy olyan önszerveződésen alapuló helyi hatalomgyakorlás valósuljon meg, amelyben a lakosság közvetlenül, illetve választott helyi képviselői útján – a törvényi keretek között – önállóan intézheti a helyi ügyek széles körét.

(2) Kisnyárád Község Önkormányzat önállóan, szabadon, demokratikusan, széles körű nyilvánosságot biztosítva intézi a település közügyeit, valamint gondoskodik a közszolgáltatásokról és a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásáról.

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete alapelvként fogadja el, hogy:

- a képviselő-testület mindenkor demokratikus alapokon működik;
- a képviselő-testületi döntések meghozatalát megelőzően minden esetben lehetőség nyílik a különböző vélemények, így a kisebbségi vélemény ismertetésére;
- a képviselő-testület tagjai döntéseik meghozatalakor Kisnyárád község polgárainak az érdekeit tartják szem előtt és szolgálják;
- a település fejlesztési irányát akként jelöli ki, hogy fejlődése, működése szoros egységben legyen a múlt értékeivel és a jelen, modern világ követelményeivel.

Az önkormányzat és jelképei

2. § (1) Kisnyárád község közigazgatási területén a helyi önkormányzati jogok a település választópolgárainak közösségét illetik meg, melyet az önkormányzati testületbe közvetlenül választott képviselői útján és a helyi népszavazáson való részvételükkel gyakorolnak.

(2) Az önkormányzat jogi személy, melynek hivatalos megnevezése: Kisnyárád Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat).

(3) Az önkormányzat székhelye: Kisnyárád község, Községháza. Címe: 7759 Kisnyárád, Kossuth utca 34.

(4) A képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő és a polgármester, összesen 6 fő. A polgármester az Ötv. alapján tagja a testületnek. Az önkormányzati képviselők névsorát a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(5) A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

(6) Az önkormányzat hivatalának megnevezése: Lánycsók-Kisnyárád Községek Körjegyzősége (a továbbiakban: körjegyzőség).

3. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.

(2) Az önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület) a címerének, zászlajának és pecsétjének leírására, valamint az azok használatának rendjére vonatkozó szabályokat külön rendeletben állapítja meg.

(3) A Magyar Köztársaság címerét és Kisnyárád község címerét, illetőleg zászlaját a képviselő-testület üléstermében az alkalomhoz illően el kell helyezni.

(4) Az önkormányzat pecsétjét kell használni:

a) a képviselő-testület üléseiről készített jegyzőkönyvek hitelesítésére,

b) a testület által adományozott okleveleken,

c) az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.

Az előbbieken túlmenően a pecsét csak akkor használható, ha a Magyar Köztársaság címerével ellátott bélyegző használatát jogszabály nem teszi kötelezővé.

4. §1 A képviselő-testület és szervei által használt hivatalos kör alakú pecsét közepén a Magyar Köztársaság címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható:

a) Kisnyárád Község Polgármestere Baranya megye,

b) Kisnyárád Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Baranya megye,

c) Lánycsók-Kisnyárád Községek Körjegyzősége Baranya megye.

5. § A helyi önkormányzati kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat külön rendelet tartalmazza.

Helyi közügyek, az önkormányzat döntése és önkormányzati kapcsolatok

6. § (1) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatásokkal való ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi és anyagi feltételeinek helyi megteremtéséhez kapcsolódnak, melyekben az önkormányzat önállóan jár

(2) A helyi önkormányzat – a törvény keretei között – önállóan szabályozhatja, illetőleg egyedi ügyekben szabadon igazgathatja a feladat- és hatáskörébe tartozó helyi közügyeket. Döntését az Alkotmánybíróság, illetve bíróság és kizárólag jogszabálysértés esetén bírálhatja felül.

7. § (1) Az önkormányzat – saját felelősségére – vállalkozási tevékenységet folytathat. Ennek megfelelően:

a) közvetlenül részt vesz vállalkozásban,

b) a helyi önkormányzati politikával illetőleg annak eszközeivel, módszereivel és konkrét formáival (pl. helyi adó politikával, telek- és ingatlanértékesítéssel stb.) vállalkozás-élénkítő, piacgazdaság barát környezetet teremt.

c) vagyoni értékű jogokkal rendelkezik (pl. bérbeadás, részvények stb.).

(2) Az önkormányzat gazdasági vállalkozási tevékenysége nem veszélyeztetheti az önkormányzat kötelező alapellátási feladatait, valamint az azokhoz szükséges anyagi eszközöket és tartalékokat.

(3) Amennyiben az önkormányzat működési területén lévő vállalkozásban vesz részt, ezt megelőzően szükség szerint, illetve tízmillió forint érték feletti vagyoni hozzájárulás esetén kötelezően szakértői véleményt kér vagy közgazdasági (jövedelmezőségi) elemzést végeztet. Az említetteket az előterjesztéshez csatolni kell, nélkülük a napirend nem tárgyalható.

(4) Az önkormányzat vagyonhasznosítási, vagyongazdálkodási tevékenységére vonatkozó szabályokat külön rendelet szabályozza.

8. § A képviselő-testület véleményt nyilváníthat és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben is. E jogával különösen abban az esetben élhet, ha az ügy a településfejlesztéssel és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll szoros kapcsolatban. Ilyen ügyekben – a polgármester indítványára – a képviselő-testület csak a közvetlenül érintett helyi közösség, érintett érdek-képviseleti szerv vagy társadalmi szervezet meghallgatása után nyilvánít véleményt, illetve tesz kezdeményezést.

9. § Önkormányzati döntést:

a) a helyi önkormányzat képviselő-testülete, illetve annak felhatalmazására

- a polgármester,
- bizottsága,
- önkormányzati társulás,
b) a helyi népszavazás hozhat.

10. § (1) A képviselő-testület a helyi közszolgáltatások szervezésében, a területfejlesztésben, és gazdaságszervező munkában – a felmerülő lakossági ellátási igények jobb kielégítése érdekében – együttműködik a környező települések önkormányzataival.

(2) Az (1) bekezdésekben foglaltak megvalósítása érdekében a folyamatos és rendszeres kapcsolattartás a polgármester, illetve a körjegyző feladata, aki tevékenységéről rendszeresen (következő testületi ülésen) tájékoztatja a képviselő-testületet.

(3) A külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozásról, az erre vonatkozó megállapodás, nyilatkozat jóváhagyásáról a képviselő-testület dönt.

II. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT FELADAT- ÉS HATÁSKÖREI ÉS AZOK GYAKORLÁSA

Az önkormányzat által ellátott feladat- és hatáskörök

11. § (1) Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg.

(2) A települési önkormányzat képviselő-testületének törvények által előírt önkormányzati feladat- és hatáskörei a közszolgáltatások körében: a településfejlesztés, a településrendezés, az épített és természeti környezet védelme, a lakásgazdálkodás, a vízrendezés és a csapadékvíz elvezetés, a csatornázás, a köztemető fenntartása, a helyi közutak és közterületek fenntartása, helyi tömegközlekedés, a köztisztaság és településtisztaság biztosítása; gondoskodás a helyi tűzvédelemről, közbiztonság helyi feladatairól; közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban, a foglalkoztatás megoldásában; az óvodáról, az alapfokú nevelésről, oktatásról, az egészségügyi, a szociális ellátásról, valamint a gyermek és ifjúsági feladatokról való gondoskodás; a közösségi tér biztosítása; közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység, sport támogatása; a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének a biztosítása; az egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése.

(3) A (2) bekezdésben foglalt feladatokban a települési önkormányzat maga határozza meg – a lakosság igényei alapján, anyagi lehetőségeitől függően –, mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el.

(4) Az önkormányzat kötelező feladatként gondoskodik:

a) az egészséges ivóvízellátásról,

b) az óvodai nevelésről, az általános iskolai oktatásról és nevelésről,

c) az egészségügyi és szociális alapellátásról,

d) a közvilágításról,

e) a helyi közutak és köztemető fenntartásáról,

f) a nemzeti és etnikai kisebbségek jogainak érvényesüléséről.

12. § (1) Új közszolgáltatási feladat felvállalása előtt le kell folytatni az előkészítő eljárását, amelynek során meg kell vizsgálni a feladat ellátásának anyagi, személyi és technikai feltételeit. Az eljárás során a képviselő-testület illetékes bizottságát véleményezési jogkör illeti meg. Az előkészítő eljárást a képviselő-testület döntésétől függően a polgármester, vagy az erre felkért bizottság folytatja le.

(2) Az előkészítő eljárás eredményét összegező előterjesztés csak akkor terjeszthető a képviselő-testület elé, ha az tartalmazza a feladat felvállalásával elérendő célokat és az (1) bekezdésben említett feltételeket.

13. § (1) Az önkormányzat képviselő-testülete az önkormányzat kötelezően ellátandó feladatain túl önként is vállalhatja közfeladat ellátását az Ötv.-ben foglaltak szerint, ha

- nem tartozik más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe,
- megvalósítása nem veszélyezteti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, és
- annak pénzügyi, tárgyi és személyi feltételei rendelkezésre állnak.
(2) Az önkormányzat önként vállalt feladatként gondoskodik:
a) alapfokú művészetoktatás feltételeinek megteremtéséről,
b) a községüzemeltetési feladatokról,
c) a település infrastrukturális ellátásához szükséges beruházásokról és felújításokról.

Az önkormányzatifeladat- és hatáskörök átruházása

14. § (1) A képviselő-testület hatásköreit – ha az Ötv. lehetővé teszi – a (2) bekezdésben foglaltak szerint, önkormányzati rendelettel átruházhatja:

a) a polgármesterre;
b) a bizottságokra.
(2) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik:
a) az önkormányzati rendeletalkotás;
b) az önkormányzat szervezetének kialakítása és működésének meghatározása;
c) a törvény által a képviselő-testület hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás és felmentés;
d) a helyi népszavazás kiírása;
e) az önkormányzati jelképek, kitüntetések és elismerő címek meghatározása, használatuk szabályozása,
f) a díszpolgári cím adományozása;
g) a gazdasági program (a továbbiakban: ciklusprogram), a költségvetés megállapítása és végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadása; a helyi adó megállapítása;
h) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervhez való csatlakozás;
i) a településrendezési terv jóváhagyása;
j) az 1 millió Ft feletti hitel felvétele;
k) kötvénykibocsátás, továbbá a közösségi célú alapítvány és alapítványi forrás átvétele és átadása;
l) önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás;
m) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás;
n) intézmény alapítása;
o) közterület elnevezése;
p) emlékmű állítása;
q) eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál;
r) a bíróságok népi ülnökeinek megválasztása;
s) állásfoglalás megyei önkormányzati intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha az általa nyújtott szolgáltatás a települést is érinti;
t) véleménynyilvánítás olyan ügyben, amelyben törvény az érdekelt önkormányzat álláspontjának a kikérését írja elő;
u) a települési képviselő, a polgármester összeférhetetlenségi ügyében való döntés; az Ötv. 33/A. § (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott hozzájárulással kapcsolatos döntés; a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos döntés;
v) amit törvény a képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe utal.

15. § (1) A képviselő-testület az átruházott hatáskör gyakorlójának utasításokat adhat, illetve a hatáskört visszavonhatja. Az átruházott hatáskörben eljáró minden képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.

(2) A képviselő-testület a hatáskörének átruházásáról, illetőleg az átruházott hatáskör gyakorlásának visszavonásáról annak felmerülésekor dönt.

(3) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.

16. § A képviselő-testület feladat- és hatáskörét érintő törvényi változásokról és az átruházhatóság törvényi feltételeiről a körjegyző a képviselő-testületet rendszeresen tájékoztatja.

III. Fejezet

A KÉPVISELÖ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

A képviselő-testület ülései

17. § (1) A képviselő-testület szabályszerűen összehívott üléseken működik, azokon fejti ki tevékenységét és gyakorolja jogkörét.

(2) A képviselő-testület üléseit a polgármester hívja össze az önkormányzat székhelyére. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület összehívásával és vezetésével kapcsolatos feladatokat az Ügyrendi Bizottság elnöke, akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő (korelnök) látja el.

(4) A testületi ülés lehet:

1. alakuló

2. rendes

3. rendkívüli

A képviselő-testület megalakulása

18. § (1) A képviselő-testület alakuló ülését a polgármester eskütételéig a korelnök vezeti.

(2) Az alakuló ülés első pontjaként a Helyi Választási Bizottság beszámol a községi képviselő-testületi tagok választásának eredményéről.

Rendes ülés

19. § A képviselő-testület saját munkaterve szerint, de évente legalább 6 ülést tart. Az ülések napja: csütörtök. Rendkívüli ülés más napon is tartható.

Rendkívüli ülés

20. § (1) A rendkívüli ülések száma nincs meghatározva, és azt valahányszor, ha szükséges, össze kell hívni.

(2) A képviselő-testület összehívását a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal vezetője, valamint helyi népszavazás és népi kezdeményezés is indítványozhatja, amikor a polgármester köteles ülést összehívni.

(3) A polgármester köteles ezen kívül ülést összehívni a képviselők egynegyedének (2 fó) vagy a képviselő-testület bármely bizottságának a rendkívüli ülés indokát tartalmazó indítványára.

(4) Az indítványt a polgármesternél kell előterjeszteni.

(5) A polgármester az indítvány benyújtásától számított 3 napon belül köteles az ülést összehívni. A rendkívüli ülés összehívására vonatkozó meghívóban meg kell jelölni a rendkívüli ülés összehívásának indokát és tervezett napirendjét.

(6) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze. A rendkívüli ülés összehívásának indokát a meghívóban fel kell tüntetni. Sürgős, halasztást nem túró esetben el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenféleképpen közölni kell.

21. § A képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.

Az ülés helye

22. § A képviselő-testület a közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a községháza tanácstermében tartja.

A testületi ülés összehívása

23. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester írásbeli meghívóval hívja össze.

(2) Az ülés meghívóját, valamint az írásos előterjesztéseket a képviselők részére, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják.

(3) A meghívó minden esetben tartalmazza az ülés helyét, kezdési időpontját, a javasolt napirendeket, a napirendek előterjesztőit.

(4) A képviselő-testület ülésére – a képviselőkön és a körjegyzőn kívül – tanácskozási joggal meg kell hívni azokat, akiknek a jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi, illetve akiknek a meghívását a polgármester az egyes napirendek megtárgyalásához indokoltnak tartja.

(5) A jogszabály erejénél fogva tanácskozási joggal kötelezően meghívottak részére a meghívóval együtt valamennyi előterjesztést kézbesíteni kell, a polgármester által esetenkénti tanácskozási joggal meghívottak részére az őket érintő előterjesztéseket kell megküldeni.

(6) A testületi meghívó a meghívó kibocsátásával egyidejűleg, a tárgysorozattal együtt a községháza hirdetőtábláin minden esetben kifüggesztendő.

24. § (1) A képviselő-testület ülésein a képviselők szavazati joggal vesznek részt, amely magában foglalja a tanácskozás jogát is.

(2) Tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan a körjegyzőt.

25. § Halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt néhány órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód (pl. telefon, hivatalsegéd stb.) igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.

26. § A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 15 nappal a közmeghallgatás előtt a községháza hirdetőtábláin elhelyezett hirdetménnyel és a lakossághoz eljuttatott szórólapokkal nyilvánosságra kell hozni.

Gazdasági program és munkaterv

27. § (1) Az önkormányzat tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt célokat az önkormányzat gazdasági programja (ciklusprogramja) tartalmazza, amely a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.

(2) A ciklusprogram tervezetének előkészítéséről és a képviselő-testület alakuló ülését követő négy hónapon belül történő előterjesztéséről a polgármester gondoskodik.

(3) A ciklusprogramot a képviselő-testület fogadja el.

28. § (1) A képviselő-testület a ciklusprogramon alapuló éves munkaterv alapján végzi munkáját.

(2) A munkaterv tartalmazza:

a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét,

b) a tervezett napirendi pontok előterjesztőinek nevét,

c) a jogszabályban kötelezően előírt napirendi pontokat.

(3) A munkaterv tervezetét a polgármester állítja össze. Új képviselő-testület megválasztását követő első alkalommal a munkaterv a ciklusprogrammal együtt kerül előterjesztésre.

(4) A munkaterv tervezetével kapcsolatosan javaslatot tehetnek:

a) a települési képviselők,

b) a bizottság(ok),

d) a körjegyző.

(5) Az munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.

29. § A jóváhagyott ciklusprogramot és a munkatervet a községháza hirdetőtábláin minden esetben ki kell függeszteni.

A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

30. § (1) A képviselő-testület üléséről 3 példányban jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a polgármester és a körjegyző ír alá.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

- az ülés helyét és időpontját,
- az ülésen megjelent, illetőleg távol maradt képviselők nevét,
- az ülésen vagy annak egyes napirendi pontjai tárgyalása alkalmával tanácskozási joggal jelenlévők nevét,
- az elfogadott napirendet és az előadók nevét,
- napirendi pontonként a felszólalók nevét, a kérdéseket és a hozzászólások lényegét,
- a körjegyző esetleges törvényességi észrevételeit, valamint az ülés folyamán történt fontosabb eseményeket,
- a szavazások számszerű eredményét,
- a megalkotott rendeletek és hozott határozatok szó szerinti szövegét,
- a napirend tárgyalását követően elhangzott interpellációkat, bejelentéseket, azokkal kapcsolatos válaszokat, határozatokat,
- a határozatképtelenség miatt félbeszakadt ülés időpontját, és a jelen lévő képviselők névsorát,
- az ülés bezárásának idejét,
- a polgármester és a körjegyző aláírását.
(3) Ha a képviselő indoklással kéri, akkor felszólalását szó szerint kell a jegyzőkönyvbe felvenni.
(4) A képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetve véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben.
(5) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

A jegyzőkönyv elkészítése

31. § (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a körjegyző gondoskodik.

(2) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv

a) eredeti példányát a körjegyző kezeli, évente bekötteti és elhelyezi a körjegyzőség hivatal irattárában;

b) az egyik példányt meg kell küldeni 15 napon belül a Baranya Megyei Közigazgatási Hivatal vezetőjének;

c) egy példányát a polgármester kapja, aki hivatali helyiségében biztosítja a hozzáférhetőséget a képviselők és az érdeklődő állampolgárok számára.

(3) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testületi előterjesztésekbe és az ülések jegyzőkönyvébe. A zárt ülésről az (1)-(3) bekezdésben foglaltak szerint külön jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvből az állampolgárok csak az érdemi döntést ismerhetik meg.

A testületi ülések ügyrendje

Az ülések nyilvánossága

32. § (1) A testületi ülések – a 31. §-ban meghatározott esetek kivételével – nyilvánosak, és azokon a megjelenő állampolgárok a részükre kijelölt helyen foglalhatnak helyet és az ülésvezető előzetes engedélyével szólalhatnak fel.

A 18 éven aluliak azonban csak külön polgármesteri engedéllyel vehetnek részt a testületi ülésen.
(2) A hallgatóság tetszését vagy nemtetszését nem nyilváníthatja.
(3) Rendzavarás esetén a polgármester a rendzavarókat rendre utasíthatja, ismétlődő rendzavarás esetén az érintetteket a terem elhagyására kötelezheti.
(4) Zárt ülés elrendelésekor a hallgatóságnak a termet el kell hagynia.

Zárt ülés

33. § (1) A képviselő-testület

a) zárt ülést tart választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezik bele; továbbá önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor;

b) zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás üzleti érdeket sértene.

(2) A zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a körjegyző, továbbá meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt.

Törvény előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.
(3) A zárt ülésen hozott határozatokat is nyilvános ülésen kell ismertetni.
(4) A képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.

A rendes ülés napirendje

34. § (1) A képviselő-testület ülésének napirendjére a polgármester tesz javaslatot, amelynek alapján a napirendet a képviselő-testület állapítja meg.

(2) A képviselő-testület a napirend kérdésében – ezen bekezdés utolsó mondatában foglaltak kivételével – egyszerű szótöbbséggel szavaz. A napirend elfogadása után az előterjesztő az elfogadott napirendi ponthoz kötve van, annak visszavonására, a napirend változtatására csak a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján van lehetőség. Minősített szótöbbséggel vehető napirendre a meghívóban nem szereplő napirendi javaslat.

(3) A napirendi pontok tárgyalási sorrendjét az alábbiak szerint célszerű meghatározni:

a) tájékoztatók

b) rendeleti javaslatok

c) határozati javaslatok, ezen belül a beszámoló jellegű, de határozati javaslatot is tartalmazó előterjesztéseket hátrébb sorolva

d) interpellációk

e) kérdések

f) bejelentések

(4) A (3) bekezdés a) pont szerinti tájékoztatók keretében a polgármester – és szükség szerint a körjegyző – beszámol:

a) a lejárt határidejű testületi határozatok végrehajtásáról;

b) az előző ülés óta tett fontosabb intézkedésekről, valamint a jelentősebb eseményekről;

c) az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.

(5) A képviselő-testület két ülése közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatót – vita nélkül – tudomásul veszi, valamint dönt a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló beszámolók, illetőleg az átruházott hatáskörben hozott intézkedések elfogadásáról.

(6) A továbbiakban az ügyek a (3) bekezdés szerint összeállított és a meghívóban közölt tárgysorozat szerinti sorrendben kerülnek tárgyalás alá, s ettől a szabálytól eltérésnek csak akkor lehet helye, ha az arra vonatkozó indítványt a testület elfogadta. Az indítvány felett vitának helye nincs.

Amíg valamely ügy határozattal eldöntve nincs, addig más tárgyra áttérni nem szabad.
Ugyanazon ülésen a már egyszer letárgyalt és határozattal eldöntött ügy újból tárgyalás alá nem vehető.
A határozatot mindig a polgármester mondja ki.
(7) A testületi ülésen a tárgysorozatra felvett ügyek tárgyalása előtt felszólalásnak helye nincs.

Az előterjesztések rendje

35. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – anyag;

b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelettervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) A képviselő-testületi előterjesztések a polgármesternél írásban nyújthatók be.

(3) A képviselő-testület elé előterjesztést nyújthat be:

a) a települési képviselő,

b) a polgármester és alpolgármester,

c) a képviselő-testület bizottságai,

d) a körjegyző.

(4) A képviselő-testület ülésén önálló napirendi pontként olyan előterjesztés tárgyalható, amely egyébként megfelel az előterjesztésekkel szemben támasztott általános követelményeknek.

(5) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Rendeleti javaslat csak írásbeli lehet.

(6) Az írásbeli előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a tárgyat és a tényállást,

b) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,

c) az alternatívák indokait,

d) a határozati javaslatot,

e) és szükség szerint a felelős és a határidő megjelölését.

(7) Az előterjesztések terjedelme – a határozati javaslat és a mellékleteken kívül – az öt oldalt nem haladhatja meg, kivéve

- a rendeletet és
- az éves és középtávú tervet:
Ez alól esetenként a polgármester adhat felmentést.
(8) Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(9) A polgármester egyszerűbb ügyekben, jól áttekinthető, ismert esetek kapcsán szóbeli előterjesztést is engedélyezhet.
Egyszerű döntést igénylő ügyekben elegendő egy-egy jól megszerkesztett és világosan megfogalmazott határozati javaslat is.

A sürgősségi indítvány

36. § (1) A képviselő-testület a sürgősségi indítvány elfogadásáról, annak azonnali megtárgyalásáról, vagy elvetéséről egyszerű szótöbbséggel, soron kívül dönt.

(2) A sürgősségi indítvány benyújtásának a feltételei:

a) Sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző nap 12.00 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél.

b) Sürgősségi indítványt nyújthatnak be:

- a polgármester,
- az alpolgármester,
- a témakör szerint illetékes bizottság(ok) elnöke(i),
- a képviselő-testület tagja,
- a körjegyző.
c) Ha a polgármester vagy valamely sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására;
d) Amennyiben a képviselő-testület nem fogadja el a sürgősségi tárgyalásra irányuló javaslatot, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hányadik napirendként tárgyalják azt.
(3) Sürgősségi indítvány esetében is megfelelően alkalmazni kell a 33. (4)-(9) bekezdésében foglaltakat.

Kérdés és interpelláció

37. § (1) , A képviselő-testület tagja a képviselő-testület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel.

(2) A kérdésre a megkérdezettnek a képviselő-testület ülésén kell választ adni. A válasznak lényegre törőnek kell lennie. A válaszadás időtartama nem haladhatja meg a 10 percet. Amennyiben összetett problémafelvetésről van szó a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján 15 napon belül, írásban kell a választ megadni.

38. § (1) A képviselő-testület tagjai a testület ülésén a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a körjegyzőhöz önkormányzati ügyekben, szóban vagy írásban interpellációt terjeszthetnek elő. Interpellációt valamely döntés végrehajtása tárgyában, vagy intézkedés elmulasztása esetén lehet előterjeszteni.

(2) Az interpellációt a polgármesternél lehetőleg az ülést megelőző 5 nappal vagy az ülésen, a napirend megtárgyalásának megkezdése előtt kell benyújtani. A polgármester az interpellációt haladéktalanul továbbítja a címzettnek.

(3) Amennyiben az interpellációt a képviselő-testület ülését megelőző 5 napon belül nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adnia, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell választ adni, és ennek tartalmáról a soron következő ülésen tájékoztatást adni.

(4) A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik. Ha az interpellációra adott választ az interpelláló nem fogadja el, a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról vagy a kérdés további napirenden tartásáról. Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.

Az összeférhetetlenség

39. § (1) Az összeférhetetlenségi bejelentést az ok megjelölésével az Ügyrendi Bizottsághoz kell előterjeszteni.

(2) Az összeférhetetlenségi ügyeket az Ügyrendi Bizottság vizsgálja.

(3) A bizottság elnöke köteles az összeférhetetlenségi bejelentést a legközelebbi testületi ülésen ismertetni, s döntésre előkészíteni.

(4) A képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal dönt az összeférhetetlenségről.

A képviselő-testület tanácskozási rendje

40. § (1) A képviselő-testületi ülést a polgármester, akadályoztatása esetén az alpolgármester mint az ülés elnöke vezeti, akinek a munkáját a körjegyző segíti.

(2) A polgármester és az alpolgármester akadályoztatása esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti az ülést. Mindhárom személy együttes akadályoztatása esetén a legidősebb képviselő (korelnök) látja el az ülés vezetésének feladatát.

(3) Az ülést az ülés elnöke nyitja meg, megállapítja a jelen lévő képviselők számát, az ülés határozatképességét. • Az ülés tartama alatt a jelenlévők száma szempontjából az "igen”, "nem”, "tartózkodom" szavazatok összesített száma irányadó.

(4) A polgármester a testületi-ülés vezetése során:

a) megnyitja, illetve berekeszti az ülést;

b) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívására az SZMSZ szabályainak megfelelően került sor;

c) megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri azt;

d) előterjeszti az ülés napirendjét;

e) beszámol a két ülés közötti eseményekről, valamint a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, illetve az esetleges sürgősségi indítványokról;

f) a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványt tesz a hozzászólások időtartamának korlátozására, vagy a vita lezárására;

g) tárgyalási szünetet rendel el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor

h) az ülést meghatározott időre félbeszakítja.

(5) A képviselő-testületi ülésen részt vevő képviselők, illetve minden jelen lévő személy köteles a tanácskozás méltóságát tiszteletben tartani.

(6) Az ülés elnöke gondoskodik a képviselő-testületi ülés rendjének fenntartásáról.

(7) A tanácskozás rendjének megtartása érdekében az ülés elnöke:

a) a tárgytól eltérő vagy ugyanazon érveket megismétlő felszólalót figyelmezteti, ismétlődő esetben megvonja tőle a szót,

b) rendreutasítja azt a képviselőt, aki a testületi ülés tekintélyét sértő kifejezést használ, súlyos esetben jegyzőkönyvi megrovásban részesíti,

c) rendzavarás esetén figyelmezteti a rendbontót; ha a rendzavarás a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, az elnök az ülést határozott időre félbeszakíthatja vagy elhagyja az elnöki széket, és ezzel az ülés az elnök visszatéréséig félbeszakad.

(8) Az ülés elnökének a rendfenntartás érdekében tett – e rendeletben szabályozott – intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani vagy azokkal vitába szállni nem lehet.

(9) Bármely képviselő, illetve az előterjesztő javasolhatja a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Ha az elnapolással az előterjesztő egyetért, erről a képviselő-testület vita nélkül határoz, és az elnök javaslatára meghatározza a napirend tárgyalásának időpontját.

(10) Bármely képviselő, illetve előterjesztő javasolhatja a tárgyalásba vett előterjesztés napirendről való levételét, melyről a képviselő-testület vita nélkül szavaz.

A vitavezetés szabályai

41. § (1) Az ülés elnöke minden napirendi pont felett vitát nyit- Nem nyithat vitát a tájékoztató jellegű napirendek esetében.

(2) A testületi ülésen napirendenként elsőként az adott napirendi pont előadóját, másodikként az érintett bizottság elnökét illeti meg a szó.

(3) Az írásbeli előterjesztést az előadó a napirend tárgyalásának kezdetekor szóban kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés csak az írásos előterjesztésben nem ismertetett kérdésekre terjedhet ki. Az előadó röviden indokolni köteles azt is, hogy a szóbeli kiegészítésre miért van szükség, illetve, hogy a szóban elmondottak miért nem szerepelnek az írásos előterjesztésben.

(4) A szóbeli kiegészítés maximális időtartama 5 perc.

(5) Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.

(6) A szóbeli kiegészítés után az előterjesztőhöz a települési képviselők és a bizottság tagjai kérdéseket intézhetnek. A települési képviselők kérdésüket az ülést megelőzően írásban is benyújthatják a polgármesterhez.

A válaszok elhangzása után a kérdezők egyenként nyilatkoznak azok elfogadásáról.
A képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül csak akkor határoz a válasz elfogadásáról, ha a kérdező úgy nyilatkozik, hogy a választ nem fogadja el.
(7) A válaszok elhangzását követően a polgármester megnyitja a vitát.
(8) A vita során rendkívül indokolt esetben a polgármester megadhatja a felszólalási jogot olyan személyeknek is, akiknek egyébként nincs tanácskozási joguk.
(9) Törvényességi észrevétel esetén a körjegyző a vitában soron kívül felszólalhat több alkalommal is.
(10) Ha a napirendhez több felszólaló nincs, az elnök a vitát lezárja.
A hozzászólások időtartamának korlátozására, a vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja indítványt tehet. E javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra. Amennyiben bármely képviselő vagy a körjegyző – alapos indokkal – a vita ugyanazon ülésen történő újbóli megnyitását javasolja, erről a képviselő-testület vita nélkül azonnal dönt.
(10) A vita lezárása után egy alkalommal, legfeljebb 5 percben személyes megjegyzést tehet az, aki a vitában az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatos félreértéseket kívánja eloszlatni.

A döntéshozatal szabályai

42. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselőknek több mint a fele jelen van. Ha az ülés kezdetekor az ülés elnöke megállapítja a határozatképtelenséget, akkor az ülést nem nyitja meg; ha az ülés folyamán bármikor, illetve a szünet után az elnök határozatképtelenséget állapít meg, akkor az ülést bezárja vagy elnapolja. A határozatképtelenség megállapítása névsorolvasás s a jelenlévők nevének rögzítése útján történik.

(2) Minősített többség szükséges az e rendelet 50. § (1) bekezdésében meghatározott kérdések szabályozásához.

43. § (1) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

(2) A tárgyalás alá vett ügyben saját személyére nézve érdekelt tag az ülésen az ügy tárgyalása és a határozathozatal alatt jelen nem lehet, és az ülésteremben sem tartózkodhat.

A szavazás módja

44. § (1) Szavazni személyesen kell.

(2) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet, a nyílt szavazás név szerinti is lehet.

(3) Az elnök a vita során elhangzott javaslatokkal érintett részeket külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatot bocsátja szavazásra. Ha a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő befogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel, javaslattal nem érintett pontjaival együtt kell a szavazásra vonatkozó szabályok megfelelő alkalmazásával szavazni.

Képviselői indítványra az előterjesztő által befogadott javaslatról is külön szavazást kell elrendelni.
(4) A szavazás számszerű eredményének megállapítása után az elnök kihirdeti a döntést.

A nyílt szavazás

45. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik. Az elnök köteles a szavazatokat megszámláltatni. Kétség esetén a szavazást kézfelemeléssel meg kell ismételni.

(2) A szavazatok összeszámlálása után az elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát, a szavazás eredményét, illetőleg- a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén- elrendeli a szavazás megismétlését.

(3) Szavazategyenlőség esetén a vita folytatása után újból szavazni kell és ismételt szavazategyenlőség esetén a képviselő-testület a következő ülésén ismét szavaz.

46. § (1) Bármely képviselő javaslatot tehet név szerinti szavazásra. A kérdésben a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) Név szerinti szavazást kell tartani:

a) a képviselő-testület megbízatásának lejártát megelőző feloszlásáról szóló testületi döntésről,

b) ha a jelen lévő képviselők legalább 1/3-a indítványozza.

(3) A név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa képviselők névsorát ábécé sorrendben. A képviselők "igen”, "nem”, "tartózkodtam” nyilatkozattal szavaznak. A körjegyző a szavazást a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét - névsorral együtt átadja az ülés elnökének. A szavazás eredményét az elnök hirdeti ki. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(4) A név szerinti Szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet hitelesítve a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

(5) Nem lehet név szerinti szavazást tartani, ha jogszabály titkos szavazást ír elő.

(6) Ha jogszabály kötelezővé teszi, a név szerinti szavazást el kell rendelni.

A titkos szavazás

47. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani illetve zárt ülést tarthat.

A polgármester nyomatékosan felhívja a figyelmet a tárgyalt ügy bizalmas kezelésére, és az azzal kapcsolatos titoktartási kötelezettségre.
(2) A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testület 3 tagú szavazatszámláló bizottságot választ a tagjai köréből.
(3) A titkos szavazás szavazólappal, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik.
(4) A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a Körjegyzőség biztosítja.
(5) A szavazatszámláló bizottság összeszámolja a szavazatokat, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét.
(6) A szavazás eredményéről a bizottság elnöke a képviselő-testületnek jelentést tesz.
(7) A titkos szavazásnál szavazategyenlőség esetén a szavazás megismétléséről, illetve elhalasztásáról – annak konkrét idejének megjelölésével – azonnal dönteni kell. A szavazás újabb szavazategyenlőség esetén azonnal megismételhető.

48. § A titkos szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:

- a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,
- a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
- a szavazás során felmerült körülményeket.

Döntéshozatal

49. § (1) Az egyszerű többséggel hozott határozathoz a jelen lévő települési képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.

(2) A polgármester a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.

50. § (1) A 47. § (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően minősített többség, azaz a megválasztott települési képviselők több mint a felének, 4 fó képviselő-testületi tag "igen” szavazata – szükséges:

a) Az önkormányzati törvény alapján:

- a rendeletalkotáshoz,
- szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, megbízáshoz,
- önkormányzati társulás létrehozásához, társuláshoz, érdek-képviseleti szervezethez való csatlakozáshoz,
- külföldi önkormányzattal való együttműködést rögzítő megállapodáshoz, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozáshoz,
- intézmény alapításához (átszervezéséhez, megszüntetéséhez),
- képviselő-testületi tag kizárásához,
- zárt ülés elrendeléséhez,
- a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,
- a polgármester elleni bírósági kereset benyújtásához (Ötv. 33/. § (l) bek. szerint),
- körjegyző kinevezéséhez,
- -a település területével határos megyéhez való átcsatolására irányuló kezdeményezéshez,
- törvényben, illetve az önkormányzat rendeletében meghatározott egyéb kérdésekhez.
b) SZMSZ alapján:
- a község általános rendezési tervének elfogadásához,
- helyi népszavazás kiírásához,
- a polgármesterrel, körjegyzővel szemben fegyelmi, kártérítési eljárás megindításához, ezen személyekkel szemben fegyelmi büntetés kiszabásához, kártérítési felelősségük megállapításához,
- a képviselő-testület, által meghatározott értékhatár feletti hitelfelvétel és kötvénykibocsátáshoz,
- az önkormányzati tulajdonba kerülő vagy önkormányzati tulajdonban lévő vagyontárgyak korlátozottan forgalomképessé vagy forgalomképtelenné, illetve a törzsvagyon forgalomképessé minősítéséhez,

51. § A képviselő-testület döntései:

a) önkormányzati rendeletek és

b) képviselő-testületi határozatok.

A képviselő-testületi határozatok

52. § (1) A határozat egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből, a végrehajtásért felelős szerv, személy megnevezéséből és a határidő megjelöléséből áll.

(2) A képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint zárójelben a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következő minta szerint: "Kisnyárád Községi Önkormányzat Képviselő-testülete /20 (...hó ...nap) KH sz. határozata, a határozat tárgyának a megjelölésével.”

(3) A testületi határozatokról a körjegyző sorszám szerinti, valamint betűrendes és határidős nyilvántartást vezet, amely alkalmas a gyors keresésére, ellenőrzésre.

(4) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő nyolc napon belül (el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek. A képviselő-testület a határozatokat a legközelebbi képviselő-testületi ülés anyagával együtt kapják meg.

(5) A körjegyző köteles elkészíteni a határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket és azokat a képviselő-testület elé kell terjesztenie.

IV. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZATI RENDELETALKOTÁS

A rendeletalkotással kapcsolatos általános szabályok

53. § (1) A képviselő-testület az Ötv. 16. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot az állampolgárokat érintő egyes ügyek helyi szabályozása érdekében.

(2) Az Ötv. értelmében rendeletet kell alkotni a következő esetekben, illetve ügyekben:

a) törvény felhatalmazása alapján;

b) az önkormányzat szervezetéről és működési szabályzatról;

c) a képviselő-testület tagjainak, a bizottságok elnökeinek és a bizottságok tagjainak a tiszteletdíjáról, illetve természetbeni juttatásairól;

d) bizottság részére történő önkormányzati hatáskör, hatósági jogkör megállapításáról;

e) helyi népszavazás és népi kezdeményezés feltételeinek, eljárási rendjének a megállapításáról;

f) a helyi önkormányzat meghatározott vagyontárgya vagy vagyonrésze elidegenítéséről, megterheléséről, vállalkozásba való beviteléről, illetőleg más célú hasznosításáról.

A rendeletalkotásfolyamata és a rendelet kihirdetése

54. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:

a) a képviselő-testület tagja;

b) az önkormányzat bizottságai;

c) a polgármester, az alpolgármester;

d) a körjegyző;

e) a kisebbségi önkormányzat az adott kisebbséget érintő ügyben;

f) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői.

(2) Az (1) bekezdésben nevesítettek a kezdeményezést a polgármesternél nyújthatják be. A polgármester a kezdeményezést a soron következő ülésen a képviselő-testület elé terjeszti.

A képviselő-testület
- állást foglal a rendeletalkotás szükségességéről,
- meghatározza a tervezet elkészítésének főbb elveit, menetét, az egyeztetés és a vitafórumok rendjét,
- az előkészítéssel megbízhatja valamely bizottságát, illetőleg e célra külön bizottságot, munkacsoportot hozhat létre,
- szakértőket kérhet fel az előkészítésben való részvételre,
- közmeghallgatás tartásáról rendelkezhet.
(3) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a körjegyző feladata, aki belátása szerint külső segítséget is igénybe vehet.
(4) A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
a) a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg;
b) a rendelet tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság (pl. ideiglenes bizottság, külső szakértő stb.) is megbízható;
c) a körjegyzőség akkor is köteles részt venni az előkészítésben, ha a tervezetet bizottság, vagy külső szakértő készíti el.
d) a körjegyző vagy a polgármester terjeszti a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé;
e) a testületet tájékoztatni kell az előkészítés és véleményezés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira is.
(5) Az állampolgárok széles rétegeit érintő rendelet tervezetét legalább 30 napra nyilvánosságra kell hozni a helyben szokásos módon: a községháza hirdetőtábláján való kifüggesztéssel, vagy szórólapon, s csak ezután terjeszthető a tervezet a képviselő-testület elé.
(6) A lakosság szélesebb körét érintő rendelettervezetről lakossági fórumot vagy közmeghallgatást lehet tartani.
A lakossági fórumról vagy közmeghallgatásról a tárgy szerint illetékes bizottság javaslata alapján a testület dönt.
(7) Az eltérő véleményeket a rendelet tervezetéhez csatolni kell.
(8) Ha a tervezett szabályozás indokolja, gondoskodni kell a kétlépcsős megvitatásról úgy, hogy mind a koncepció mind pedig a tervezet a vita tárgya legyen.
(9) A rendelet hiteles, végleges szövegét a körjegyző állítja össze. A rendeletet a polgármester és a körjegyző írja alá.
(10) A képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával (hónap, nap) kell ellátni a következő minta szerint:
Kisnyárád Községi Önkormányzat ...../20..... (...hó ...nap) ÖR sz. rendelete, a rendelet tárgyának a megjelölésével.

55. § (1) A rendelet kihirdetése a községháza hirdetőtábláján kifüggesztéssel történik.

(2) Az önkormányzati rendeleteket a körjegyzőség hivatalában jól látható helyen kell elhelyezni. Erről a körjegyzőség hirdetőtábláján tájékoztatni kell a település lakosságát.

(3) A körjegyző gondoskodik rendeletek kihirdetéséről, nyilvántartásáról, folyamatos karbantartásáról, és szükség esetén kezdeményezi a rendeletek módosítását vagy hatályon kívül helyezését.

V. Fejezet

A TELEPÜLÉSI KÉPVISELÖ

Általános rendelkezések

56. § (1) A képviselő-testület tagjait az Ötv.-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg, illetőleg terhelik.

(2) A képviselő-testület tagja a testület alakuló ülésén, illetve a megválasztását követő ülésen esküt tesz. Az eskü szövege a következő: „Én ..................... esküszöm, hogy hazámhoz, a Magyar Köztársasághoz, annak népéhez hű leszek; az Alkotmányt és az alkotmányos jogszabályokat megtartom; az állami és a szolgálati titkot megőrzöm; megbízatásomhoz híven pártatlanul, lelkiismeretesen járok el, és a legjobb tudásom szerint minden igyekezetemmel Kisnyárád község javát szolgálom. Az esküt tevő meggyőződése szerint: Isten engem úgy segéljen.”

(3) A képviselő-testület tagja az (1) bekezdésben említett eskü letételéig jogait nem gyakorolhatja.

A képviselőjogai

57. § (1) Részt vehet a képviselő-testület döntéseinek előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében és ellenőrzésében.

(2) Kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek – a képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését.

(3) A képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a körjegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb tizenöt napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(4) Sürgős, azonnali intézkedést igénylő közérdekű ügyekben kezdeményezheti a körjegyzőség intézkedését, a körjegyző erre legkésőbb tizenöt napon belül köteles érdemi választ adni.

(5) Bármely bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet. Javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, elutasítás esetén a bizottsághoz vagy a tisztségviselőkhöz fordulhat.

(6) Igényt tarthat írásban benyújtott hozzászólásának jegyzőkönyvhöz csatolására, illetőleg kérheti véleményének jegyzőkönyvbe való rögzítését.

(7) A képviselő-testület vagy a tisztségviselők megbízása alapján képviselheti a képviselőtestületet.

58. § A képviselő-testület tagjait, a bizottság(ok) tagjait és elnökét megillető tiszteletdíjat és természetbeni juttatást külön rendelet állapítja meg.

A képviselő kötelezettségei

59. § A képviselő köteles:

a) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában és ennek érdekében írásban vagy szóban a polgármesternél előzetesen bejelenteni, ha a testület ülésén nem tud megjelenni, illetőleg egyéb megbízatásának teljesítése akadályba ütközik;

b) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban;

c) a megbízólevelének átvételétől, majd ezt követően minden év január 1-jétől számított 30 napon belül vagyonnyilatkozatot tenni.

d) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti titkot megőrizni (titoktartási kötelezettsége a megbízatásának lejárta után is fennáll);

e) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal;

f) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot a polgármesternek haladéktalanul bejelenteni;

g) köteles a település egészéért vállalt felelősséggel képviselni választóinak érdekeit;

h) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a képviselőt a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára;

i) óvni a képviselő-testület, valamint annak szervei tekintélyét és hitelét.

VI. Fejezet

A KÉPVISELÖ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI

A bizottságok jogállása

60. § (1) A képviselő-testület bizottságai előkészítő, véleményező, javaslattevő, szervező és ellenőrzési feladatokat ellátó, a képviselő-testület által döntési jogkörrel felruházható, egymással mellérendeltségi viszonyban álló önkormányzati szervek.

(2) A képviselő-testület állandó és ideiglenes bizottságot hozhat létre.

Állandó bizottságok

61. § Az önkormányzati képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre, és létszámukat a következők szerint állapítja meg:

- Kisnyárád Község Önkormányzat Pénzügyi Bizottsága, létszáma: 3 fő,
- Kisnyárád Község Önkormányzat Ügyrendi Bizottsága, létszáma: 3 fő.
A képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak nevét a 2. számú melléklet tartalmazza.

62. § A Pénzügyi Bizottság feladatai:

a) véleményezi Kisnyárád Község Önkormányzat költségvetési koncepciójának, költségvetésének, az önkormányzat éves beszámolójának tervezetét;

b) ellenőrzi az éves költségvetés kidolgozását;

c) megtárgyalja és állást foglal minden gazdálkodást érintő testületi előterjesztéssel kapcsolatban;

d) figyelemmel kíséri a gazdálkodás menetét, szükség szerint javaslatot tesz a költségvetés módosítására;

e) pénzügyi ellenőrzést végez a rendelet 89. § (3) bekezdése szerint;

e) évente ellenőrzi a képviselői tiszteletdíj elszámolását és kifizetését.

63. § Az Ügyrendi Bizottság feladatai:

a) javaslatot tesz a polgármester jutalmazására, tiszteltdíjára, tiszteletdíja emelésére, a képviselők tiszteletdíjára ill. tiszteletdíja emelésére,

b) kivizsgálja a polgármester által, nála kezdeményezett összeférhetetlenségi ügyeket, j avaslatot tesz a képviselő-testületnek az összeférhetetlenség megállapítására,

c) nyilvántartja és ellenőrzi a polgármester és a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát, illetve az önkormányzati képviselő és a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát,

d) megtárgyalja a képviselői tiszteletdíj megvonására vonatkozó előterjesztést és döntésre a képviselő-testület elé terjeszti,

e) ellátja az Európai Unióhoz való csatlakozással összefüggő jogharmonizációs programmal összefüggő feladatok előkészítését, képviselő-testület elé terjesztését.

Ideiglenes bizottság

64. § (1) A képviselő-testület – meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra – ideiglenes bizottságot alakíthat.

(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását szükség esetén bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.

(3) Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését, illetve mandátuma lejártát követően megszűnik.

A bizottságok szervezeti és működési rendje

65. § (1) Az állandó és ideiglenes bizottság (a továbbiakban: bizottság) elnökét és tagjainak több mint a felét a települési képviselők közül kell megválasztani. A polgármester, az alpolgármester és a körjegyzőség köztisztviselője nem lehet bizottság elnöke, illetve tagja.

(2) A bizottság elnökét, valamint képviselő és nem képviselő (külső szakértő) tagjait a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg.

(3) A bizottságok képviselő és nem képviselő jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

(4) A képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.

66. § (1) Az állandó és ideiglenes bizottság belső működési szabályait tartalmazó ügyrendjét – az Ötv. és az SZMSZ keretei között – maga állapítja meg, amelyet tájékoztatás céljából a képviselő-testület elé kell terjeszteni.

(2) A bizottság éves munkaterv alapján működik. A képviselő-testület a munkatervében meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be, illetve azokat, amelyek csak a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez. E meghatározott előterjesztéseket az adott bizottságnak kötelessége megtárgyalni és álláspontját ismertetni a képviselő-testületi ülésen.

(3) A képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, amelyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

67. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőző 5 nappal kézhez kapják az érdekeltek.

(2) A bizottságot 15 napon belüli időpontra össze kell hívni a képviselő-testület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára

(3) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester és a körjegyző.

(4) A bizottság ülése akkor határozatképes, ha azon a bizottság tagjainak többsége jelen van. A bizottság határozatképességére és határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell - megfelelően - alkalmazni.

(5) A bizottsági döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját személyesen érinti az ügy. A személyes érintettséget az érdekelt köteles bejelenteni. A kizárásról a bizottság elnöke esetén a polgármester, bizottsági tag esetén a bizottság dönt.

(6) A bizottság ülése nyilvános, zárt ülést az e rendeletben a képviselő-testületi ülésre meghatározott szabályok megfelelő alkalmazásával tarthat. A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott szolgálati titkot és személyes adatot megőrizni.

(7) A bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű többséggel hoz döntést. A bizottság döntéseiről csak annak elnöke adhat tájékoztatást.

68. § (1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az ülésen kijelölt egy tagja írja alá.

(2) A jegyzőkönyv elkészítésére a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell – megfelelően – alkalmazni.

(3) A bizottság döntéseiről a körjegyző nyilvántartást vezet és gondoskodik az iratanyag szabályszerű kezeléséről.

(4) A bizottság a tevékenységről évenként beszámol a képviselő-testületnek.

(5) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a körjegyzőség látja el.

VII. Fejezet

A TISZTSÉGVISELÖK

A polgármester

69. § (1) A polgármester a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselő-testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő. A polgármester a megválasztását követően a képviselő-testület alakuló ülésen a jelen rendelet 56. § (2) bekezdés szerint esküt tesz a testület tagjai előtt.

(3) A polgármesterrel kapcsolatos munkáltatói jogok közül a képviselő-testület gyakorolja a következőket:

- a tiszteletdíj megállapítása,
- a jutalmazás,
- összeférhetetlenség kimondása,
- a fegyelmi eljárás megindítása és a fegyelmi büntetés kiszabása,
- az anyagi felelősség megállapítása.
(4) A polgármester illetményére az alakuló ülésen, majd annak emelésére az Ügyrendi Bizottság tesz j avaslatot.
(5) A polgármester elleni fegyelmi eljárás során vizsgálatot kell tartani, amelynek lefolytatására a képviselő-testület tagjai közül háromtagú bizottságot kell megbízni.

70. § (1) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:

a) összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit;

b) képviseli az önkormányzatot;

c) segíti a képviselő-testület tagjainak a munkáját;

d) kikéri az önkormányzat bizottsága(i) véleményét a jogszabályban meghatározott esetben és a képviselő-testület elé terjeszti;

e) szervezi a településfejlesztést és közszolgáltatásokat;

f) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlást és a közakarat érvényesítését;

g) ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal az ülést követő három napon belül kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezésről a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül dönt.

(2) A polgármester a jogszabályokban és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túlmenően:

a) ellátja az önkormányzat nemzetközi kapcsolataival összefüggő protokolláris feladatokat;

b) nyilatkozatot ad a hírközlő szerveknek;

c) gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról;

d) irányítja az önkormányzat nemzetközi tevékenységét;

e) ellátja a törvényben megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat.

(3) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő feladatai különösen:

a) indítványozhatja a bizottság összehívását;

b) felfüggesztheti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselőtestület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit, a felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz;

c) tanácskozási joggal részt vesz a bizottság ülésén.

(4) körjegyzőséggel összefüggő polgármesteri feladatok:

a) a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében eljárva irányítja a hivatalt;

b) a körjegyző javaslatainak figyelembevételével meghatározza a hivatal feladatait az önkormányzat munkájának a szervezésében, a döntések előkészítésében és végrehajtásában;

c) a körjegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a hivatal belső szervezeti tagozódásnak, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének a meghatározására;

d) szabályozza a hatáskörébe tartozó ügyekben a kiadmányozás rendjét;

(5) A körjegyzőséget alkotó község polgármesterével együttesen végzi a körjegyzőség működésének ellenőrzését és a feladatok egyeztetését.

(6) A polgármester részletes feladatait és hatásköreit tartalmazó jegyzék vezetéséről a körjegyző gondoskodik.

(7) A polgármester a Községháza hivatalában minden csütörtökön 16.00. órától 18.00. óráig fogadóórát tart.

71. § A polgármester sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén a képviselő-testület – minősített többséggel hozott határozata alapján – keresetet nyújthat be a polgármester ellen a Baranya Megyei Bírósághoz a polgármester tisztségének megszüntetése érdekében. Egyidejűleg kérheti a polgármesternek e tisztségéből történő felfüggesztését is.

Az alpolgármester

72. § (1) A képviselő-testület a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a testület megbízatásának időtartamára a polgármester helyettesítésére és munkájának segítségére alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester megbízatását társadalmi megbízatásban látja el.

(3) Az alpolgármesterrel kapcsolatos munkáltatói jogok közül a képviselő-testület gyakorolja a következőket:

- megválasztás,
- a tiszteletdíj megállapítása,
- összeférhetetlenség kimondása,
- a fegyelmi eljárás megindítása és a fegyelmi büntetés kiszabása,
- az anyagi felelősség megállapítása.

73. § Az alpolgármester feladatai – jellegüket, tartalmukat tekintve, a polgármester utasításainak megfelelően – előkészítő, összehangoló jellegűek. Így részt vesz:

a) a képviselő-testület ülésére kerülő előterjesztések kidolgozásában;

b) a gazdasági, társadalmi és közszolgáltatást végző szervezetekkel, továbbá a lakossággal való kapcsolattartásban;

c) a bizottságok és a képviselők munkájának segítésében.

A körjegyző

74. § (1) A körjegyző kinevezéséhez a körjegyzőséget alkotó képviselő-testületek mindegyikének minősített többséggel hozott egybehangzó döntése szükséges. A körjegyző határozatlan időre történő kinevezésére pályázat alapján kerül sor.

(2) A körjegyzőséget a körjegyző vezeti, ellátva a képviselő-testületek, a bizottságok és a települési képviselők működésével kapcsolatos igazgatási feladatokat, valamint a polgármesterek hatáskörébe tartozó államigazgatási döntések előkészítését és végrehajtását.

75. § (1) A körjegyző vezeti a képviselő-testület hivatalát, gondoskodik az önkormányzat kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ebben a feladatkörében:

a) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét;

b) gyakorolja a munkáltatói jogokat a körjegyzőség köztisztviselői tekintetében, de a kinevezéshez, felmentéshez és a jutalmazáshoz – a polgármesterek által meghatározott körben – a körjegyzőséget alkotó önkormányzatok polgármestereinek megállapodása alapján egyetértési jogot gyakorló polgármester egyetértése szükséges;

c) a polgármesterek útmutatásával előkészíti a képviselő-testületek és a bizottság(ok) elé kerülő előterjesztéseket;

d) döntésre előkészíti a polgármesterek hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket;

e) dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket a polgármesterek átadnak részére;

f) tanácskozási joggal részt vesz a képviselő-testületek, a képviselő-testületek bizottságainak ülésén;

g) dönt a hatáskörébe utalt ügyekben;

h) köteles jelezni a képviselő-testületeknek, a bizottságoknak és a polgármestereknek, ha a döntéseiknél jogszabálysértést észlel.

i)2 minden év február 28-ig beszámol a képviselő-testületeknek a körjegyzőség előző évi munkájáról;

j) gondoskodik az SZMSZ és mellékletei naprakész vezetéséről;

k) ellátja a testületek, valamint a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat;

m) gondoskodik a testületi ülés jegyzőkönyvének elkészítéséről, és azt a polgármesterrel együtt aláírja;

n) rendszeresen tájékoztatja a polgármestereket, a képviselő-testületeket és a bizottságokat az önkormányzat munkáját érintő új vagy módosított jogszabályokról, valamint a körjegyzőség munkájáról.

(3) A körjegyző egyéb feladatai:

a) ellátja a jogszabályban előírt államigazgatási feladatokat és hatósági hatásköröket;

b) szervezi a körjegyzőség jogi felvilágosító munkáját;

c) ellátja a körjegyzőség tevékenységének egyszerűsítésével, korszerűsítésével összefüggő feladatokat;

d) ellátja a képviselő-testületek által hozott rendeleteket érintő deregulációs tevékenységet, figyelemmel a jogharmonizációs követelményekre is;

e) véleményt nyilvánít a polgármester, bizottsági elnökök kérésére jogértelmezési kérdésekben;

f) javaslatot tesz az önkormányzat döntéseinek felülvizsgálatára;

(4) A körjegyző vagy megbízottja a körjegyzőség hivatalában minden csütörtökön fogadónapot tart.

VIII. Fejezet

A körjegyzőség

76. § (1) A képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati ügyek végrehajtására, a működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Lánycsók község önkormányzatával közösen körjegyzőséget hoz létre.

(2) A körjegyzőség neve: Lánycsók-Kisnyárád Községek Körjegyzősége.

(3) A Körjegyzőség székhelye: Lánycsók község, Községháza.

Címe: 7759 Lánycsók, Kossuth utca 3.
(4) A körjegyzőség ellátja a helyi kisebbségi önkormányzatok működéséhez, gazdálkodásához, döntéseik előkészítéséhez és végrehajtásához kapcsolódó feladatokat.

77. § (1) A körjegyzőség létszámát, belső szervezeti felépítését, működési rendjét, valamint részletes feladat és hatáskörét a körjegyzőséget alapító együttműködési megállapodás tartalmazza. E megállapodás részletei:

- a körjegyzőség nevét, címét, jogállását,
- a körjegyzőség létszámát,
- a körjegyzőség belső szervezeti felépítését,
- a körjegyzőség alapvető feladatit, ezen belül az önkormányzatok képviselő-testületének működésével kapcsolatos feladatokat és a jogszabályokban rögzített államigazgatási feladatokat,
- a helyettesítés és az utalványozás rendjét,
- a körjegyzőség fenntartásával kapcsolatos terhek megosztását.
(2) A körjegyzőség ügyrendjének tervezetét az érintett polgármesterek véleményének kikérésével a körjegyző készíti el, és terjeszti jóváhagyás végett a képviselő-testület elé.
(3) A hivatali munkaidő:
Hétfő 7.30 - 16.00.
Kedd 7.30 - 16.00.
Szerda 7.30 - 16.00.
Csütörtök 7.30 - 16.00.
Péntek 7.30 - 13.30.
Munkaközi szünet: hétfőtől csütörtökig naponta 12.00 - 12.30. pénteken: n i n c s
Az ügyfélfogadás rendje:
Hétfő 8.00 - 12.00. 13.00 - 16.00.
Szerda 8.00 - 12.00 13.00 - 16.00.
Péntek 8.00 - 12.00.
A pénztári órák:
Hétfő 8.00 - 12.00.
Szerda 8.00 - 12.00. 13.00 - 16.00.
Péntek 8.00 - 12.00.

78. § (1) A körjegyzőséget létrehozó képviselő-testületek együttes ülése dönt:

- a körjegyző kinevezéséről és felmentésről,
- a körjegyzővel szembeni fegyelmi és anyagi felelősségre vonás kezdeményezéséről,
- a körjegyző működéséről szóló beszámoló elfogadásáról,
- a körjegyzőség költségvetéséről és zárszámadásáról.
(2) A körjegyzőség működésének ellenőrzése, a feladatok egyeztetése céljából az érdekelt községek polgármesterei a körjegyző részvételével rendszeresen tartanak megbeszéléseket.

79. § A körjegyzőség hivatalában a vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséggel járó munkaköröket a jelen rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.

IX. Fejezet

ÖNKORMÁNYZATI TÁRSULÁS

80. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében Lánycsók Község Önkormányzat Képviselő-testületével Intézményfenntartó Társulásban vesz részt.

(2) A képviselő-testület a rendelkezésére álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (helyi közügyek) megoldására irányulnak.

(3) A társulás célja és rendeltetése:

a) tervek, fejlesztési koncepciók és programok egyeztetése;

b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása.

(4) A koordináció főbb módszerei:

a) a polgármesterek szakmai tanácskozásai;

b) testületi ülések együttes tartása;

(5) A társulás létrehozásáról, valamint szervezeti és működési rendjéről szóló együttműködési megállapodás a jelen rendelet 4. számú mellékletét képezi.

X. Fejezet

HEL YI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS, LAKOSSÁGI FÓRUMOK

Helyi népszavazás, népi kezdeményezés

81. § A képviselő-testület a helyi népszavazás és a népi kezdeményezés szabályait külön önkormányzati rendeletben határozza meg.

Lakossági fórumok

82. § A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:

a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szerveződések kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek;

b) a közmeghallgatás(ok) idejét, helyét és témáját, valamint más lakossági fórumok megtartásának tervét a képviselő-testület határozza meg, lehetőleg a munkatervének elfogadásakor;

c) a közmeghallgatás(ok) pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás üléstervvel egyidejűleg terjeszti elő;

d) a közmeghallgatás(ok) általában az önkormányzat székhelyén, a Községházán kerülnek megtartásra;

e) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről legalább 15 nappal a közmeghallgatás előtt a községháza hirdetőtábláin elhelyezett hirdetménnyel és a lakossághoz eljuttatott szórólapokkal tájékoztatni kell a lakosságot.

83. § (1) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.

(2) A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, lehetőleg azonnal, de legkésőbb 15 napon belül írásban kell választ adni.

(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.

XI. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT VAGYONA

84. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat vagyongazdálkodásával kapcsolatos részletes szabályokat (vagyontárgyak köre, elidegenítésére, megterhelésére, vállalkozásba vitelére, illetőleg más célú hasznosítására vonatkozó előírások) külön önkormányzati rendeletben határozza meg. E rendeletben kell megállapítani:

a) a forgalomképtelen vagyontárgyak körét;

b) a törzsvagyon korlátozottan forgalomképtelen tárgyait és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során;

c) a forgalomképes vagyontárgyakat és azokat a feltételeket, amelyekre figyelemmel kell lenni a vagyontárgyakról való rendelkezés során.

(2) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről – erre irányuló igény esetén – köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

Az önkormányzat költségvetése

85. § (l) A képviselő-testület az önkormányzat költségvetéséről külön önkormányzati rendeletet alkot.

(2) A költségvetési rendelet elfogadása két fordulóban történik:

a) Az első fordulóban történik a költségvetési koncepció elkészítése. Ennek során történik meg a kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek tartalmának az önkormányzat gazdálkodására gyakorolt hatásainak, valamint az önkormányzat alapellátási kötelezettségeivel és az önként vállalt feladatokkal kapcsolatos pénzügyi információk szakmai elemzése. A költségvetési koncepció kidolgozásával kapcsolatos kiemelt feladatok:

- fel kell tárni a bevételi forrásokat és azok bővítési lehetőségeit,
- a kiadási szükségletek (helyi közösségi igények) meghatározása, azok gazdaságos, célszerű megoldásainak feltérképezése,
- az igények és célkitűzések egyeztetése,
- meg kell határozni a feladatvállalás sorrendjét,
b) A második fordulóban történik a költségvetési-rendelet tervezetének kidolgozása, amely alternatív javaslatokat is tartalmazhat. A rendelet tervezet javaslat formájában kerül a képviselő-testület elé és tartalmazza:
- a bevételi forrásokat,
- önálló költségvetési szervenként a működési, fenntartási előirányzatokat,
- a felújítási előirányzatokat célonkénti bontásban,
- a fejlesztési kiadásokat feladatonként, külön tételben,
- az általános és céltartalék pénzeszközeit,
(3) A költségvetési rendelet tervezetét a körjegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. Az előterjesztést a Pénzügyi Bizottság köteles megtárgyalni.
(4) A körjegyző féléves költségvetési információt szolgáltat a képviselő-testületnek, melyről a testület határozatot hoz.
(5) A zárszámadásról szóló rendelet előkészítése és előterjesztése a (3) bekezdésben foglaltak szerint történik.

Az önkormányzati gazdálkodás szabályai

86. § (1) A helyi önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.

(2) A fizetőképesség helyreállítása érdekében az önkormányzat köteles felfüggeszteni a hatósági és az alapvető lakossági szolgáltatások kivételével a feladatok finanszírozását.

(3) Az önkormányzati gazdálkodással kapcsolatos feladatokat a jogszabályi előírások alapján a körjegyzőség látja el. E körbe tartozó feladatai, különösen:

a) a költségvetési beszámoló, a költségvetési tájékoztató és a havi pénzforgalmi információ elkészítése a pénzügyminiszter által előírt módon és határidőre;

b) a címzett és céltámogatásokkal kapcsolatos feladatok ellátása;

c) biztosítja az önkormányzat pénzforgalmi szemléletű kettős könyvvitelének szabályszerű vezetését.

87. § (1) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények részben önállóan gazdálkodnak, az alábbi korlátozással:

- a dologi kiadásokra biztosított pénzeszközöket csak a körjegyzőség által meghatározott ütemben és mértékben használhatja fel.
(2) Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények és azok vállalkozásainak ellenőrzését a polgármester a körjegyzőség hivatala útján látja el, illetve biztosítja.

88. § (1) Az önkormányzat kiadása teljesítésének, bevétele beszedésének vagy elszámolásának elrendelésére a polgármester vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.

(2) Az utalvány ellenjegyzésére a körjegyző vagy az általa felhatalmazott személy jogosult.

(3) Az (1)-(2) bekezdésen alapuló felhatalmazás részletes szabályait a körjegyzőség ügyrendjében kell megállapítani.

Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

89. § (1) Az önkormányzat gazdálkodását az Állami Számvevőszék ellenőrzi.

(2) A saját intézmények pénzügyi ellenőrzését a képviselő-testület látja el. A képviselőtestület gazdálkodásának belső ellenőrzéséről jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik.

(3) A Pénzügyi Bizottság – egyebek között – az önkormányzatnál és intézményeinél:

a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit;

b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás (vagyonnövekedés, -csökkenés) alakulását, értékeli az azt előidéző okokat;

c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését.

(4) A Pénzügyi Bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli. Ha a képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.

Felterjesztési jog

90. § (l) A képviselő-testület az általa irányított szerv működésével, illetőleg az általa kibocsátott jogszabállyal, jogi irányítási eszközzel és egyéb döntésével kapcsolatban véleményt nyilváníthat, kifogással élhet, kezdeményezheti annak megváltoztatását vagy visszavonását.

(1) A képviselő-testület az önkormányzati jogokat, illetőleg az önkormányzat feladat- és hatáskörét érintő bármely kérdésben -közvetlenül vagy érdek-képviseleti szervezete útján- az adott kérdésben hatáskörrel rendelkező állami szerv vezetőjéhez fordulhat és tájékoztatást, adatot, szakmai és jogértelmezési kérdésben állásfoglalást kérhet, illetve javaslatot tehet, vagy intézkedés megtételét kezdeményezheti.

(3) A képviselő-testület felterjesztési jogának gyakorlását megelőzően köteles kikérni a tárgy szerint illetékes képviselő-testületi bizottság(ok) véleményét.

XII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

91. § (1) E rendelet mellékleteit képezik:

1. számú melléklet: Az önkormányzati képviselők neve.

2. számú melléklet: A képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak neve.

3. számú melléklet: A vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséggel járó munkakörök jegyzéke.

4. számú melléklet – A társulás létrehozásáról, valamint szervezeti és működési rendjéről szóló együttműködési megállapodások.

5.3 számú melléklet: Lánycsók-Kisnyárád Községek Körjegyzősége gazdasági szervezetének Ügyrendje

(2) Ez a rendelet kihirdetését követő tizenötödik napon lép hatályba.

(3) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Kisnyárád Község Önkormányzat Képviselő-testületének az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló. 1/1991. (IV. 13.) számú rendelete és az azt módosító 9/2002. (XI.04.) számú 1/2002. (I.22.) számú, 5/1995. (XII.12.) számú, és 3/1995.(V1.6.) számú önkormányzati rendélete.

(4) Az SZMSZ kihirdetéséről az e rendelet 55. § (1) bekezdésében meghatározott módon a körjegyző köteles gondoskodni.

1. számú melléklet

Az önkormányzati képviselők neve

Godina György

polgármester

Hertrich Jánosné

alpolgármester

Bőhm József

önkormányzati képviselő

Fledrich Ferencné

önkormányzati képviselő

Fledrich Gabriella

önkormányzati képviselő

Schneider János

önkormányzati képviselő

2. számú melléklet

A képviselő-testület állandó bizottságai tagjainak neve
Kisnyárád Község Önkormányzat Pénzügyi Bizottsága
létszáma: 3 fő
Elnök: Fledrich Gabriella önkormányzati képviselő
Tagjai: Fledrich Ferencné önkormányzati képviselő
Schneider János önkormányzati képviselő
Kisnyárád Község Önkormányzat Ügyrendi Bizottsága
létszáma: 3 fő.
Elnök: Fledrich Ferencné önkormányzati képviselő
Tagjai: Bőhm József önkormányzati képviselő
Fledrich Gabriella önkormányzati képviselő

3. számú melléklet

A vagyonnyilatkozat tételi kötelezettséggel járó munkakörök jegyzéke.
A köztisztviselők jogállásáról szóló 1992. évi XXIII. törvény (Továbbiakban: Ktv.) 22/A. §. 8./ bekezdésében meghatározottak alapján Lánycsók-Kisnyárád Községek Körjegyzőségében lévő munkakörök közül a következők a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkakörök:
Kötelezettséget megállapító Munkakör megnevezése Vagyonnyilatkozat-tételi jogszabályhely kötelezettség gyakorisága

Ktv. 22/A. § 8.bek. d) pontja

körjegyző

2 év

Ktv. 22/A. § 8.bek. e) pontja

anyakönyvvezető

2 év

igazgatási ügyintéző

2 év

Ktv. 22/A. § 8.bek. g) pontja

adóügyi ügyintéző

2 év

pénztáros

2 év

pénzügyi ügyintéző

2 év

1

Módosította a 6/2005. (III.24.) önkormányzati rendelet 1. §-a, hatályos 2005. április 8-tól

2

Módosította a 6/2005. (III.24.) önkormányzati rendelet 2. §-a, hatályos 2005. április 8-tól

3

Beiktatta a 6/2005. (III.24.) önkormányzati rendelet 3. §-a, hatályos 2005. április 8-tól

4

Beiktatta a 6/2005. (III.24.) önkormányzati rendelet 3. §-a, hatályos 2005. április 8-tól