Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások és szolgáltatások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2019. 08. 02- 2019. 12. 13

Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikke (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45.§ (1) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:





  1. Általános rendelkezések


1.§


A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.



2.§


A rendelet hatálya kiterjed:

(1) Borjád község közigazgatási területén élő lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, a bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.

(2) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (A továbbiakban: Szt.) 6.§-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Borjád község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

(3) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(4) A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint az Szt. 32/B.§ának (1) bekezdésében meghatározott időskorúak tekintetében a Szt. 3. §-a (3) bekezdésének b./ pontjában meghatározott személy körre, amennyiben az ellátás időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.



2. Eljárási rendelkezések


3.§


(1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatalban lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

(2) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók. Az életvitelszerű lakcím valódiságát az elbíráló szerv bármikor ellenőrizheti.


4.§


(1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) és f) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(2)  A jogosultság megállapításakor

a) a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,

b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni.

      Jövedelem igazolható:

c) havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,

d) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,

e) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,

d) vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.

(3) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

a) a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,

b) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.

(4) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(5) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban Ákr.) rendelkezéseiben foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.


5.§


(1) Az ellátások kifizetése a határozat véglegessé válástól számított 15 napon belül a pénztárból vagy átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet. A szociális ellátások elsődlegesen természetben kerülnek biztosításra. Bármely szociális ellátás biztosítható gondnok, vagy gyermekjóléti és családsegítő szolgálat útján.

(2) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.


6.§


(1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt készítendő.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.  

(3) Akörnyezettanulmány az Ákr. szerinti szemle.


7.§


(1) A települési támogatás és a rendkívüli települési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.


8.§


A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.


9.§


A polgármester által hozott döntés ellen a közléstől számított 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.



3. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások


10.§



(1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az e rendeletében meghatározott feltételek szerint

a)  települési támogatást, ezen belül

aa) lakás fenntartáshoz kapcsolódó kiadások viseléséhez

ab) születési támogatás

ac) temetési támogatás

ad)beiskolázási támogatás

ae) első lakáshoz jutók részére biztosított támogatás

af) egészségügyi prevenciót szolgáló védőoltás

b) rendkívüli települési támogatást

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások).


(2) Az (1) bekezdés ae) pontjában meghatározott ellátást igénylésének feltételeit Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testületének a Lakásvásárlás és lakásépítés támogatásáról szóló 9/2017.(V.24.) önkormányzati rendelete szabályozza.


(3) A köztemetés megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester átruházott hatáskörben gyakorolja.



4. Lakás fenntartáshoz kapcsolódó kiadások viseléséhez


11.§


(1) A képviselő-testület a szociálisan rászoruló háztartások részére a lakhatáshoz kapcsolódó kiadások viseléséhez települési támogatást nyújthat.

(2)

(3) Támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200%-át, egyedül élő esetén 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.


(4) A lakhatáshoz kapcsolódó támogatás összege legalább az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-a, de maximum a 100%-a.


(4a) A támogatást kizárólag természetbeni szociális ellátás formájában nyújtható. A formái sorrendben:

a) helyi adó

b) vízdíj

c) települési folyékony hulladék gyűjtésével, szállításával és ártalommentes elhelyezésével kapcsolatos közszolgáltatás

d) tűzifa, ha igazolja, hogy rendelkezik fatüzelésre alkalmas fűtőberendezéssel

e) hulladékszállítás

              f) áram- és gázdíj, ha kérelemben megjelölt lakásban kizárólag előmérős órával rendelkezik.


(5) A támogatás iránti kérelmet a 2. melléklet szerinti igénylőlapon lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a közüzemi szolgáltatások utolsó havi számláit.


(6) A támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától, egy évben maximum háromszor.


(7) A települési támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester átruházott hatáskörben gyakorolja.


5. Születési támogatás


12.§


„(1) Az újszülött családja részére születési támogatás nyújtható, ha az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át. Támogatásra jogosult a borjádi lakcímmel rendelkező személy, aki várandós gondozásra a területileg illetékes védőnőhöz járt legalább öt hónapig, vagy gyermek születését követően legalább fél évig életvitelszerűen Borjádon él és gondozza újszülött gyermekét.

(2) Az (1) bekezdés második mondata szerinti tény a Borjádi területi védőnői igazolása alapján állapítható meg, melyet a várandós anya gondozási könyve, vagy a gyermek „egészségügyi könyv”-e alapján állít ki. A kérelemhez kötelező csatolni a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.

(3) A születési támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80%-a.

(4) A támogatás iránti kérelmet a gyermek születését követően, de legkésőbb egy éves koráig lehet előterjeszteni, a 3. melléklet szerinti nyomtatványon.

(5) A születési támogatással kapcsolatos hatáskört a polgármester átruházott hatáskörben gyakorolja.



6. Temetési támogatás


13.§


(1) Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testülete annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott

a) annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy

b) tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját illetve családja létfenntartását veszélyezteti,

temetési támogatást állapít meg.

(2) A települési támogatás annak nyújtható, akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 450%-át, egyedül élő esetén annak 600 %-át nem éri el, és aki nem részesül a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV tv. alapján temetési hozzájárulásban.

(3) A temetési támogatás összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100%-a.

(4) A temetési támogatással kapcsolatos döntési jogkört átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.

(5) A támogatás  iránti kérelem a 4. melléklet szerinti nyomtatványon lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot.


7. Beiskolázási támogatás


14.§


(1) Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testülete beiskolázási támogatást nyújthat annak a személynek akinek gyermeke(i) köznevelési vagy felsőoktatási intézménybe járnak és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 600 %-át, a gyermek(ek) családban történő gondozásának költségeihez történő hozzájárulásként a tanköteles gyermek tanszer, tankönyv ellátásához.

(2) A támogatási kérelem tárgyév augusztus-szeptember hónapjában nyújtható be. Kötelező melléklete a tanköteles gyermek tanulói jogviszonyának fennállására vonatkozó igazolás. A beiskolázási támogatás összege: 17.000.-Ft gyermekenként.

       (3) A beiskolázási támogatással kapcsolatos döntési jogkört átruházott hatáskörben a  polgármester gyakorolja.

      (4) A támogatás iránti kérelem az 5. melléklet szerinti nyomtatványon igényelhető.



7/A. Egészségügyi prevenciót szolgáló védőoltás


14/A. §


(1) A képviselő-testület egészségügyi prevenció érdekében támogatást nyújthat annak a szülőnek, aki 14 év alatti gyermeke részére államilag nem finanszírozott védőoltás beadásáról gondoskodik, feltéve, hogy a jogosult családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 1000 %-át.

(2) A támogatás összege az oltóanyag ár 90%-a.

(3) A támogatás iránti kérelmet a védőoltás beadásának hónapjában, de legkésőbb az oltás beadását követő hónap utolsó napjáig lehet előterjeszteni, a 6. melléklet szerinti nyomtatványon.

(4) A kérelemhez csatolni szükséges a gyógyszertári számlát, az orvosi igazolást arról, hogy a védőoltás a gyermeknek beadható, vagy nyilatkozatot arról, hogy a gyermek védőoltásban részesült.

(5) Ha a védőoltás-sorozat nem, vagy csak részben teljesül, a támogatást vissza kell fizetni.

(6)Az egészségügyi prevenciót szolgáló védőoltások támogatásával kapcsolatos döntési jogkört átruházott hatáskörben a  polgármester gyakorolja.


8. Rendkívüli települési támogatás


15.§


(1) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.

(3) A rendkívüli települési támogatás annak nyújtható akinek

a) 1 főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj legkisebb összegének a 1000%-át, 

b) egyedül élő esetén az 1 főre számított havi családi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 1000 %-át nem haladja meg. A polgármester mérlegelési jogkörében eljárva, indokolt esetben ettől felfelé eltérhet.

(4) A támogatás összege legalább az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-a, de maximum a 100%-a.

(5)  Ha a támogatás kiutalása a családgondozó kezéhez történik, a felhasználásról számlákkal kell elszámolni.



16.§


(1) A támogatás megállapítása előtt indokolt esetben környezettanulmányt kell készíteni. Indokolt esetnek minősül, ha a rendkívüli méltánylást igénylő eset megítélése során a kérelmező lakhatási körülményeinek részletes ismerete szükséges. 

(2) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei indokolják az azonnali segítséget - a támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

 (4) A támogatás iránti kérelmet a   melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani.

(5) A támogatás megállapításával kapcsolatos döntési jogkört átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.



9. Szociális szolgáltatások


17.§


(1) A képviselő-testület a szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást biztosít alapszolgáltatás keretében

aa) étkeztetést,

ab) házi segítségnyújtást,

ac) családsegítést,

(2) A képviselő-testület az alapellátások vonatkozásában az intézkedési jogkört az intézményvezetőkre ruházza.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó alapellátások iránti kérelmeket az intézmények vezetőinél lehet előterjeszteni.

(4) A szakosított ellátásoknál a felvétellel kapcsolatos jogkört az intézmény vezetője gyakorolja.



10. Étkeztetés


18.§


(1) Napi egyszeri meleg étkezésre jogosult az általa eltartottakkal együtt az, aki kora, egészségi állapota, vagy szociális rászorultsága miatt nem képes önmaga, illetve eltartottja részére a napi egyszeri meleg étkezésről gondoskodni.

(2) A képviselőtestület az étkeztetést a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Integrált Szociális Központ útján biztosítja.


11. Házi segítségnyújtás


19.§


(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A házi segítésnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(3) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a település rászorultjai részére a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Integrált Szociális Központ útján biztosítja.

(4) A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet.

(5) A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető végzi el az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát.

(6) A házi segítségnyújtást a szakvéleményben meghatározott napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a szolgáltatást igénybe vevő nem igényli a szakvélemény szerinti óraszámot, a szolgáltatást az általa igényelt időtartamban kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.


12. Családsegítés


20.§


(1) A családsegítés célja a szociális vagy mentálhigiénés problémák, egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése.

(2) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő Szt. szerinti jelzőrendszer működik.

(3) A családsegítés keretében elsősorban a Szt.-ben meghatározott programokat és szolgáltatásokat kell biztosítani.

(4) A családsegítési feladatokat az önkormányzat a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat útján biztosítja.



13. Térítési díj


21.§


(1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni. A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díja (a továbbiakban: intézményi térítési díj) a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete.

(2) Térítési díj fizetése nélkül veheti igénybe az alapellátást az az ellátásra jogosult, aki semmiféle jövedelemmel nem rendelkezik.

(3) Az étkezés, házi segítségnyújtás, igénybevétele esetén a személyi térítési díj meghatározásakor a kérelmező rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni. 

(4) Tartós bentlakásos intézményi ellátás esetén, amennyiben az intézményi térítési díjat az ellátott a Szt. 117. § (2) bekezdésében foglaltak szerint meg tudja fizetni, vagy vállalja az intézményi térítési díj megfizetését, vagy a gondozási szükségvizsgálat nélküli személy a szolgáltatási önköltség megfizetését, úgy a személyi térítési díjat az intézményvezető saját hatáskörben állapítja meg, minden más esetben jövedelem és vagyonvizsgálat után a fenntartó határozattal dönt.

(5) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díját külön rendelet tartalmazza a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás társulási megállapodásában foglaltak szerint.



14. Záró rendelkezések


22.§


(1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátások és szolgáltatások helyi szabályozásáról szóló 7/2013.(XII.30.) önkormányzati rendelete.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.