Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások és szolgáltatások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2023. 03. 01

Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015. (II.27.) önkormányzati rendelete

A szociális ellátások és szolgáltatások helyi szabályozásáról

2023.03.01.

Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikke (1) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 45. § (1) bekezdésében és a Magyarország helyi önkormányzatiról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § A rendelet célja, hogy megállapítsa az önkormányzat által a helyi sajátosságoknak megfelelő szociális rászorultságtól függő pénzben, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti keretei, az eljárási és jogosultsági szabályokat, továbbá azok igénybevételének és érvényesítésének módját, feltételeit és garanciáit.

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Borjád község közigazgatási területén élő lakóhellyel rendelkező magyar állampolgárokra, a bevándorlási engedéllyel rendelkező személyekre, a letelepedési engedéllyel rendelkező személyekre, valamint a magyar hatóságok által menekültként elismert személyekre.

(2) A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (A továbbiakban: Szt.) 6. §-ában meghatározott, az önkormányzat illetékességi területén tartózkodó hajléktalan személyekre, amennyiben a hajléktalan személy az ellátás igénybevételekor nyilatkozatában Borjád község közigazgatási területét tartózkodási helyként megjelölte.

(3) Az Szt. 7. §-ának (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében a fentiekben foglaltakon túlmenően az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(4) A szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyek beutazásáról és tartózkodásáról szóló 2007. évi I. törvény (a továbbiakban: Szmtv.) szerinti a szabad mozgás és tartózkodás jogával rendelkező személyre, amennyiben az ellátás igénylésének időpontjában az Szmtv.-ben meghatározottak szerint a szabad mozgás és a 3 hónapot meghaladó tartózkodási jogát a Magyarország területén gyakorolja, és bejelentett lakóhellyel rendelkezik, valamint az Szt. 32/B. §ának (1) bekezdésében meghatározott időskorúak tekintetében a Szt. 3. §-a (3) bekezdésének b./ pontjában meghatározott személy körre, amennyiben az ellátás időpontjában érvényes tartózkodási engedéllyel rendelkezik.

2. Eljárási rendelkezések

3. § (1) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelmeket a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatalban lehet szóban, vagy írásban előterjeszteni.

(2) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók. Az életvitelszerű lakcím valódiságát az elbíráló szerv bármikor ellenőrizheti.

4. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia. A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

a) az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. § a) és f) pontjában szereplő adatait,

b) az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(2) A jogosultság megállapításakor

a) a havi rendszerességgel járó jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap jövedelmét,

b) a nem havi rendszerességgel szerzett, illetve vállalkozásból származó jövedelem esetén a kérelem benyújtásának hónapját közvetlenül megelőző 12 hónap alatt szerzett jövedelem egyhavi átlagát kell figyelembe venni. Jövedelem igazolható:

c) havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,

d) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényt, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,

e) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,

d) vállalkozó esetében az illetékes NAV igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról.

(3) A jövedelemszámításnál figyelmen kívül kell hagyni

a) a kérelem benyújtását megelőzően megszűnt havi rendszeres jövedelmet,

b) a vállalkozásból származó jövedelmet, feltéve, hogy a vállalkozási tevékenység megszűnt.

(4) A jogosultsági feltételek megállapításához e §-ban szabályozottakon túl szükséges egyes speciális igazolások és bizonyítékok köre a konkrét ellátási forma szabályozásánál kerül felsorolásra.

(5) Nincs szükség igazolásra azon adatok tekintetében, amelyek a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatal nyilvántartásában fellelhetők, valamint az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban Ákr.) rendelkezéseiben foglaltak szerint az adat, illetve igazolás beszerezhető.

5. § (1) Az ellátások kifizetése a határozat véglegessé válástól számított 15 napon belül a pénztárból vagy átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet. A szociális ellátások elsődlegesen természetben kerülnek biztosításra. Bármely szociális ellátás biztosítható gondnok, vagy gyermekjóléti és családsegítő szolgálat útján.

(2)1 Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban a szociális vetítési alap mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak a szociális vetítési alap összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja.

6. § (1) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt készítendő.

(2) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a Bólyi Közös Önkormányzati Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető.

(3) A környezettanulmány az Ákr. szerinti szemle.

7. § (1) A települési támogatás és a rendkívüli települési támogatás egészben, vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól az 1. melléklet szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.

8. § A szociális ellátásra jogosultság, a jogosultat érintő jog és kötelezettség megállapítására, továbbá a hatósági ellenőrzésre az Ákr. rendelkezéseit kell alkalmazni.

9. § A polgármester által hozott döntés ellen a közléstől számított 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni.

3. Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások

10. § (1)2 Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a települési önkormányzat képviselő-testülete az e rendeletében meghatározott feltételek szerint

a) települési támogatást, ezen belül

aa) születési támogatás

ab) temetési támogatás

b) rendkívüli települési támogatást

állapít meg (a továbbiakban együtt: szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások)

(2)3

(3) A köztemetés megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester átruházott hatáskörben gyakorolja.

4.4

11. §

5. Születési támogatás

12. § (1)5 Az újszülött családja részére születési támogatás nyújtható, ha az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg a szociális vetítési alap összegének 400%-át. Támogatásra jogosult a borjádi lakcímmel rendelkező személy, aki várandós gondozásra a területileg illetékes védőnőhöz járt legalább öt hónapig, vagy gyermek születését követően legalább fél évig életvitelszerűen Borjádon él és gondozza újszülött gyermekét.

(2) Az (1) bekezdés második mondata szerinti tény a Borjádi területi védőnői igazolása alapján állapítható meg, melyet a várandós anya gondozási könyve, vagy a gyermek „egészségügyi könyv”-e alapján állít ki. A kérelemhez kötelező csatolni a gyermek születési anyakönyvi kivonatának másolatát.

(3)6 A születési támogatás összege a szociális vetítési alap összegének 150 % - a.

(4) A támogatás iránti kérelmet a gyermek születését követően, de legkésőbb egy éves koráig lehet előterjeszteni, a 3. melléklet szerinti nyomtatványon.

(5) A születési támogatással kapcsolatos hatáskört a polgármester átruházott hatáskörben gyakorolja.

6. Temetési támogatás

13. § (1) Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testülete annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott

a) annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy

b) tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját illetve családja létfenntartását veszélyezteti,

temetési támogatást állapít meg.

(2)7 A települési támogatás annak nyújtható, akinek a családjában a saját és vele közös háztartásban élő személyek figyelembe vételével számított családi jövedelemhatár a szociális vetítési alap összegének 450%-át, egyedül élő esetén annak 600 %-át nem éri el, és aki nem részesül a hadigondozásról szóló 1994. évi XLV tv. alapján temetési hozzájárulásban.

(3)8 A temetési támogatás összege a szociális vetítési alap összegének 200%-a.

(4) A temetési támogatással kapcsolatos döntési jogkört átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.

(5) A támogatás iránti kérelem a 4. melléklet szerinti nyomtatványon lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonatot.

7.9

14. §

7/A.10

14/A. §

8. Rendkívüli települési támogatás

15. § (1) Rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások - így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.

(2) A rendkívüli települési támogatás kérelemre és hivatalból - különösen nevelési-oktatási intézmény, gyámhatóság vagy más családvédelemmel foglalkozó intézmény, illetve természetes személy vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.

(3)11 A rendkívüli települési támogatás annak nyújtható akinek

a) 1 főre számított havi családi jövedelme a szociális vetítési alap összegének a 400%-át,

b) egyedül élő esetén az 1 főre számított havi családi jövedelme a szociális vetítési alap összegének 600 %-át nem haladja meg. A polgármester mérlegelési jogkörében eljárva, indokolt esetben ettől felfelé eltérhet.

(4)12 A támogatás összege legalább a szociális vetítési alap összegének 20%-a, de maximum a 100%-a.

(5) Ha a támogatás kiutalása a családgondozó kezéhez történik, a felhasználásról számlákkal kell elszámolni.

16. § (1) A támogatás megállapítása előtt indokolt esetben környezettanulmányt kell készíteni. Indokolt esetnek minősül, ha a rendkívüli méltánylást igénylő eset megítélése során a kérelmező lakhatási körülményeinek részletes ismerete szükséges.

(2) Sürgős szükség esetén - ha az igénylő életkörülményei indokolják az azonnali segítséget - a támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kiutalható.

(4) A támogatás iránti kérelmet a 6. melléklet szerinti formanyomtatványon lehet benyújtani.

(5) A támogatás megállapításával kapcsolatos döntési jogkört átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.

9. Szociális szolgáltatások

17. § (1) A képviselő-testület a szociálisan rászorultak részére személyes gondoskodást biztosít alapszolgáltatás keretében

aa) étkeztetést,

ab) házi segítségnyújtást,

ac) családsegítést.

(2) A képviselő-testület az alapellátások vonatkozásában az intézkedési jogkört az intézményvezetőkre ruházza.

(3) A személyes gondoskodást nyújtó alapellátások iránti kérelmeket az intézmények vezetőinél lehet előterjeszteni.

(4) A szakosított ellátásoknál a felvétellel kapcsolatos jogkört az intézmény vezetője gyakorolja.

10. Étkeztetés

18. § (1) Napi egyszeri meleg étkezésre jogosult az általa eltartottakkal együtt az, aki kora, egészségi állapota, vagy szociális rászorultsága miatt nem képes önmaga, illetve eltartottja részére a napi egyszeri meleg étkezésről gondoskodni.

(2) A képviselő-testület az étkeztetést a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Integrált Szociális Központ útján biztosítja.

11. Házi segítségnyújtás

19. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.

(2) A házi segítésnyújtás keretében biztosítani kell:

a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,

b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,

c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.

(3) A házi segítségnyújtást az önkormányzat a település rászorultjai részére a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Integrált Szociális Központ útján biztosítja.

(4) A házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően vizsgálni kell a gondozási szükségletet.

(5) A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető végzi el az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát.

(6) A házi segítségnyújtást a szakvéleményben meghatározott napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a szolgáltatást igénybe vevő nem igényli a szakvélemény szerinti óraszámot, a szolgáltatást az általa igényelt időtartamban kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.

12. Családsegítés

20. § (1) A családsegítés célja a szociális vagy mentálhigiénés problémák, egyéb krízishelyzet miatt segítségre szoruló személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése.

(2) A családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő Szt. szerinti jelzőrendszer működik.

(3) A családsegítés keretében elsősorban a Szt.-ben meghatározott programokat és szolgáltatásokat kell biztosítani.

(4) A családsegítési feladatokat az önkormányzat a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás által fenntartott Bólyi Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat útján biztosítja.

13. Térítési díj

21. § (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért térítési díjat kell fizetni. A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díja (a továbbiakban: intézményi térítési díj) a szolgáltatási önköltség és a normatív állami hozzájárulás különbözete.

(2) Térítési díj fizetése nélkül veheti igénybe az alapellátást az az ellátásra jogosult, aki semmiféle jövedelemmel nem rendelkezik.

(3) Az étkezés, házi segítségnyújtás, igénybevétele esetén a személyi térítési díj meghatározásakor a kérelmező rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni.

(4) Tartós bentlakásos intézményi ellátás esetén, amennyiben az intézményi térítési díjat az ellátott a Szt. 117. § (2) bekezdésében foglaltak szerint meg tudja fizetni, vagy vállalja az intézményi térítési díj megfizetését, vagy a gondozási szükségvizsgálat nélküli személy a szolgáltatási önköltség megfizetését, úgy a személyi térítési díjat az intézményvezető saját hatáskörben állapítja meg, minden más esetben jövedelem és vagyonvizsgálat után a fenntartó határozattal dönt.

(5) A személyes gondoskodás körébe tartozó szociális ellátások térítési díját külön rendelet tartalmazza a Bólyi Szociális és Gyermekjóléti Társulás társulási megállapodásában foglaltak szerint.

14. Záró rendelkezések

22. § (1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Borjád Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátások és szolgáltatások helyi szabályozásáról szóló 7/2013.(XII.30.) önkormányzati rendelete.

(3) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

1

Az 5. § (2) bekezdése a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

A 10. § (1) bekezdése a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

A 10. § (2) bekezdését a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 6. § a) pontja hatályon kívül helyezte.

4

A 4. alcímet (11. §) a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 6. § b) pontja hatályon kívül helyezte.

5

A 12. § (1) bekezdése a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

6

A 12. § (3) bekezdése a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 13. § (2) bekezdése a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

8

A 13. § (3) bekezdése a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 4. §-ával megállapított szöveg.

9

A 7. alcímet (14. §) a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 6. § c) pontja hatályon kívül helyezte.

10

A 7/A. alcímet (14/A. §) a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 6. § d) pontja hatályon kívül helyezte.

11

A 15. § (3) bekezdése a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

12

A 15. § (4) bekezdése a Borjád Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2023. (II. 17.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.