Kásád Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2023. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgálatról

Hatályos: 2023. 08. 31- 2023. 08. 31

Kásád Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2023. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgálatról

2023.08.31.

Kásád Községi Önkormányzat Képviselőtestülete (a továbbiakban: képviselőtestület) az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és a Magyarországi helyi önkormányzatokról szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. a pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy a falugondnoki szolgálat szabályozott keretek között:

a) a település lakói számára a hiányzó, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatásokhoz, egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást biztosítsa;

b) a szolgáltatást igénybe vevő személyek szállítási problémáját megoldja;

c) a település lakosságát érintő információk gyűjtését és továbbítását biztosítsa;

d) a helyi adottságokhoz és sajátosságokhoz igazodó egyéni és közösségi szintű igények kielégítését, valamint az önkormányzati munka segítését biztosítsa.

2. A rendelet hatálya

2. § A falugondnoki szolgálat működési területe Kásád Község közigazgatási területére; személyi hatálya a működési területen életvitelszerűen élő személyekre terjed ki.

3. A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok

3. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:

a) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok,

b) közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok,

c) az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások.

(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok:

a) közreműködés az étkeztetésben,

b) közreműködés a házi segítségnyújtásban,

c) egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása,

d) óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása.

(3) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok:

a) közösségi, művelődési, sport-, és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

b) egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

c) egyéb lakossági szolgáltatások, illetve a (2) bekezdésben foglaltakon kívüli egyéb alapszolgáltatások biztosításában való közreműködés.

(4) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:

a) önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére,

b) falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.

(5) A falugondnoki szolgálat az (1)-(4) bekezdésben meghatározott szolgáltatások részeként

a) szállítás,

b) megkeresés és

c) közösségi fejlesztés szolgáltatási elemeket biztosít.

(6) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok ellátásának módját, részleteit a falugondnoki szolgálat szakmai programja tartalmazza.

4. A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok rangsorolása

4. § A falugondnoknak elsősorban az alapfeladatokhoz kapcsolódó szolgáltatási feladatokat kell ellátnia. A kiegészítő feladatnak minősülő lakossági szolgáltatások és önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások csak akkor teljesíthetők, ha azok biztosítása az alapellátáshoz kapcsolódó szolgáltatási feladatok ellátását nem veszélyeztetik.

5. A falugondnoki szolgáltatás igénybevételi rendszere

5. § (1) A falugondnoki szolgáltatás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére történik.

(2) A rendeletben meghatározott szolgáltatások igénybevétele iránti igényeket a falugondnoknál, vagy a polgármesteri hivatalban kell bejelenteni személyesen, telefonon, vagy írásban.

(3) A szolgáltatásra igényt tartó személy a településen belüli szolgáltatási igényét minimum 1 munkanappal előbb bejelenti és egyezteti a falugondnokkal, településen kívüli szolgáltatási igényét pedig 3 munkanappal előbb kell bejelentenie és leegyeztetnie. A feladatteljesítés egyrészt a bejelentés sorrendjétől és fontosságától függ.

(4) A falugondnoki szolgáltatás igénybevétele alkalmával az igények teljesítésének mérlegelésénél elsősorban a kötelező, alapellátási feladatok, valamint a gazdaságosság figyelembevétele a döntési szempont.

(5) Azon szolgáltatási, szállítási igényeket, amelyek eltérnek a rendszeres tevékenységektől, a fenntartóval kell egyeztetni.

(6) A falugondnoki szolgáltatás igénybevétele térítésmentes.

6. A falugondnoki szolgálat ellátása

6. § (1) A falugondnokot pályázat alapján határozatlan időre Kásád Községi Önkormányzatának Képviselőtestülete nevezi ki és menti fel, míg az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja. A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat 1 fő kinevezett falugondnok látja el.

(2) A falugondnok felett a munkáltatói jogokat Kásád Községi Önkormányzatának Képviselőtestülete, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja. A falugondnok kinevezése és foglalkoztatása során a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény és a vonatkozó végrehajtási rendeletek rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) A falugondnok feladatai ellátásához szükséges érvényes műszaki vizsgával, kötelező felelősség biztosítással, és Casco biztosítással rendelkező üzemképes gépjárművet az önkormányzat biztosítja. A gépjármű üzemképes állapotáért a falugondnok felelős, aki a gépjármű rendellenes használatából, valamint a falugondnok hibájából a gépjárműben vagy idegen dologban keletkezett károkért anyagi felelősséggel tartozik.

(4) A falugondnok feladatait a munkaköri leírásában, a szakmai programban foglaltak szerint, valamint a polgármester utasításainak megfelelően köteles ellátni. Tevékenységéről évente beszámol a képviselőtestületnek.

(5) A falugondnoki szolgáltatás körébe tartozó feladatok napi, heti, havi megszervezése – az előre bejelentett és időközben felmerült igények ismeretében – a falugondnok feladata és felelőssége.

(6) A falugondnokot szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetében helyettesítésének megoldásáról a polgármester köteles gondoskodni.

(7) A falugondnoki szolgálat működtetésével, üzemeltetésével kapcsolatos költségvetési bevételeket-kiadásokat, egyéb költségvetési elszámolásokat a Nagyharsányi Közös Önkormányzati Hivatal látja el. Az évenkénti falugondnoki költségvetés és beszámoló Kásád Községi Önkormányzatának költségvetésébe épül be, külön kormányzati funkción és annak részét képezi.

7. § Hatályát veszti a Kásád Község Önkormányzata Képviselőtestületének című 6/2019. (IX.27.) önkormányzati rendelet.

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.