Adorjás Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2019(X.19.) rendelete

Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5 /2014.( VIII.28.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2019. 10. 20- 2019. 10. 20

Adorjás Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdése szerinti eredeti jogalkotói hatáskörében,  az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény 43.§(3) bekezdése és  53. § (1) bekezdése alapján  az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5 / 2014.(VIII.28.) önkormányzati rendeletét az alábbiak szerint módosítja.

1.§


Az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 5/2014.(VIII.28.) önkormányzati rendelet ( a továbbiakban :  R. ) 1.§ (2) bekezdése szerinti „- bizottságok, polgármester, közös önkormányzati hivatal , jegyző –„ szövegezés helyébe „- bizottságok, polgármester,közös önkormányzati hivatal,jegyző,társulás –„ szöveg lép.

2.§


 Az R.) 9.§  helyébe  az alábbi rendelkezés lép.


„9.§(1) A képviselő-testület hatáskör átruházásának lehetőségét az átruházás alapvető szabályait az Mötv. 41. § (4)–(5) bekezdése tartalmazza.

(2) A képviselő-testület a hatáskörét átruházza a polgármesterre

a)   települési születési támogatás,

b)   települési házasságkötési támogatás,

c)   települési temetési támogatás,

d)   települési gyógyszertámogatás

e)   települési krízis támogatás,

f)    gazdálkodást segítő támogatás és

g)   köztemetés ügyekben.”

3.§


Az R.11.§ „A képviselők aktuális névjegyzékét e rendelet 1.számú függeléke tartalmazza .” szövegezést törli.

4.§


(1) Az R. 13.§ (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(1) A képviselő-testület alakuló ülését a választás eredményének jogerősség válását követő tizenöt napon belül tartja meg. „


(2) Az R. 13.§ (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(2) Az alakuló ülést a polgármester hívja össze és vezeti.”

5.§


Az R.14.§ helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„14.§ A képviselő-testület rendes ülést havonta illetve szükség szerint, de legalább évente hat

alkalommal, rendkívüli ülést rendkívüli ok felmerülésekor,  közmeghallgatást évente legalább egy alkalommal tart.”

6.§


(1)Az R.15.§ (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(2) A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni.

Amennyiben a döntéshez több képviselő-testület egybehangzó állásfoglalására van szükség, s az érintettek  együttes képviselő-testületi ülésről határoznak - és minden más esetben, ha az önkormányzat székhelyén való ülésezéstől bármely ok miatt el kíván térni a képviselő-testület -  annak helyét úgy kell megállapítani, hogy az ülés helyszíne a választópolgárok számára jelentősebb megterhelés nélkül is elérhető legyen.”


(2)Az R.15.§  (3) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(3) A polgármester – a tisztségéről való lemondása esetén – az írásbeli lemondó nyilatkozatát –alpolgármester hiányában – a képviselő-testület korelnökének adja át,  részére juttatja el. „

7.§


Az R.16.§(6) bekezdés az alábbi e) ponttal egészül ki.

„e) a tanácskozási joggal rendelkező önszerveződő közösségek képviselőinek „

8.§


Az R.17.§(1) bekezdés a)pontja helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„a) a települési képviselők egynegyedének,a képviselő-testület bizottságának,valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát is tartalmazó indítványára,tizenöt napon belüli időpontra, „

9.§


Az R.19.§ az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki.

„(3) Az önkormányzat területén bejegyzett székhellyel rendelkező, bíróság által nyilvántartott egyesület, alapítvány –- képviselőit  a tevékenységi körükben illeti meg tanácskozási jog a képviselő-testület és bizottsága ülésein.”

10.§


Az R.26.§ (2) bekezdés az alábbi szöveggel egészül ki.

 „ A zárt ülésen hozott döntést – az adatvédelmi okból kivételt képező egyes hatósági döntések kivételével – a képviselő-testület nyilvános ülésének jegyzőkönyvében ki kell hirdetni.”

11.§


(1) Az R.39.§(1) bekezdés „  A szavazás kézfelemeléssel történik.” szövegezés helyébe „ A szavazás  - az igen , a  nem vagy a tartózkodom döntés jelzése – kézfelemeléssel történik.”


(2) Az R.39.§ az alábbi (4a) bekezdéssel egészül ki.

„(4a) A titkos szavazás során a képviselők az önkormányzat pecsétjével ellátott szavazólapon, az igen, a nem vagy a tartózkodom válasz elé tett „X” jelöléssel adják le szavazatukat az ülés vezetője által feltett kérdésre. Érvénytelen a szavazólap amelyen a képviselő nulla vagy egynél több választ jelölt meg.”


(3)Az R.39.§ (8) bekezdés az alábbi szöveggel egészül ki.

„ A szavazás személyenkénti eredményét a jegyző  - a szavazás tárgyának megjelölését is tartalmazó - összesítő nyilvántartáson rögzíti, melyet a döntést hozók aláírását követően, a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.”

12.§


Az R.41.§  helyébe az alábbi rendelkezés lép.

41.§ (1) A képviselő-testület a célkitűzései  figyelembe vételével félévente, az adott félév első képviselő-testületi ülésén határozattal állapítja meg a féléves helyi  jogalkotási tervét, melyről a  Hivatal  hirdetőtábláján tájékoztatót tesz közzé.

A tájékoztató tartalmazza az előkészítendő jogszabálytervezet címét, a szabályozás rövid tartalmi összefoglalását és a jogszabálytervezet közzétételének tervezett időpontját.


(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester;

b) az alpolgármester;

c) a képviselő;

d) a Képviselő-testület bizottsága;

e) a jegyző;

f) a helyi nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete.


 (3)  A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az  alábbiak szerint történik:

  a) a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat 

      állapíthat meg, előzetes hatásvizsgálattal felmérheti a szabályozás várható következményeit,

b) a rendelet tervezetet a hivatal tárgy szerint érintett munkatársa, szervezeti egysége készíti elő.

c) a jegyző – a polgármester és a bizottság egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet indokolással együtt a 

   képviselő-testület elé terjeszti;

            d) a testületet tájékoztatni kell az előkészítés és véleményezés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített

               javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira is.


(4) A rendelet tervezetet - az önkormányzat  költségvetéséről és az önkormányzat költségvetésének végrehajtásáról ,az önkormányzat szervezetének alakításáról valamint  a helyi adókról  szóló rendelet tervezet kivételével - , annak indokolásával együtt , az előkészítő eljárásban társadalmi egyeztetésre kell bocsátani.


(5) Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani a rendelet tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik.


(6) A társadalmi egyeztetésre bocsátásért, annak lefolytatásáért, a beérkezett vélemények feldolgozásáért a körjegyző tartozik felelősséggel.”

13.§


Az R.42.§  helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„42.§ (1) A társadalmi egyeztetésre bocsátott rendelet tervezetről bármely adorjási  lakóhelyű választópolgár ,adorjási  székhelyű vagy telephelyű társadalmi  és  egyéb szervezet véleményt nyilváníthat.


 (2) A véleményt név és lakcím illetőleg név, székhely, telephely megjelölésével, írásban kell eljuttatni a Hivatalba. A vélemények érkeztetéséről visszaigazolást kell küldeni. Ezen írásos egyeztetési formán kívül a jogszabály előkészítője más formákat is igénybe vehet az egyeztetés lefolytatásához.


(3) A rendelet tervezetekre vonatkozó véleményezési határidőt a képviselő-testület a helyi jogalkotási tervében állapítja meg.


(4) A társadalmi egyeztetés lefolytatásáról évenkénti nyilvántartást kell vezetni, mely tartalmazza:

      a) az egyeztetésre kerülő jogszabály tervezet cím szerinti megjelölését,

      b) a  véleményezési határidőt,

      c)  a beérkezett vélemény érkeztetési idejét, a véleményező nevét, címét,

      d)  az érkeztetett véleményt és annak visszaigazolását.


(5) A nyilvántartást a tárgyév lejártával meg kell semmisíteni. „

14.§


Az R.43.§ helyébe az alábbi rendelkezés lép.

43.§(1)  A jogszabály előkészítője mérlegeli a beérkezett véleményeket, s azokról tipizált összefoglalót készít, melyet a véleményezők listájával és a rendelet tervezettel együtt a képviselő-testület elé terjeszt.


(2) A tipizált összefoglalót  és a véleményezők listáját  a Hivatal hirdetőtábláján közzé kell tenni. A jogszabály előkészítőjét az egyes vélemények értékelése vonatkozásában egyedi válaszadási kötelezettség  nem terheli.


(3) Az Önkormányzat rendeleteit naptári évenként külön-külön, folyamatos, 1-től kezdődő sorszámmal és évszámmal kell ellátni, megjelölve a rendelet kihirdetésének hónapját és napját valamint  a rendelet tárgykörének megnevezését a következők szerint:

„ Adorjás  Község Önkormányzata Képviselő- testületének

………/……… (…../….. ) önkormányzati rendelete a ……………-ról”


(4) A rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetett rendeletet legalább tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.


(5) A jegyző – a Hivatal közreműködésével – gondoskodik a rendeletek elektronikus rögzítéséről és nyilvántartásáról.

15.§


(1)Az R. 44.§(1) bekezdés „ Adorjás Község Önkormányzat Képviselő-testületének” szövegezése helyébe „ Adorjás Község Önkormányzata Képviselő-testületének” szöveg lép.


(2) Az R. 44.§(2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(2) A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban,a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős személy megnevezését.”


(3) Az R.44.§(3)bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(3)A határozat nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik. A határozatot a jegyzőkönyv elkészítését követő három napon belül meg kell küldeni azoknak,  a személyeknek, szervezeteknek, akikre a döntés vonatkozik, valamint azoknak,akik a  határozat végrehajtásáért felelősek. „


(4) Az R.44.§ az alábbi (4) bekezdéssel egészül ki.

„(4) A képviselő-testület és szervei normatív határozatát a döntést követően, legalább 15 napig, kifüggesztéssel kell közzétenni a Hivatal hirdetőtábláján.”

16.§


Az R.46.§(3)bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(3) A közmeghallgatás összehívására, az ülés vezetésére, a döntéshozatalra – az (1)-(2) bekezdésben foglaltak kivételével – a képviselő-testület rendes ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.”

17.§


Az R.49.§(1)bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(1) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékleteikkel együtt, a nyilvános és a zárt ülések jegyzőkönyveit egymástól elkülönítve , zárt helyen a Hivatal kezeli.”

18.§


Az R.50.§ az alábbi (4)bekezdéssel egészül ki.

„(4) Ha a képviselő az adott napirendi ügyben a személyes érintettségét nem jelenti be, a képviselő-testület a mulasztó képviselőt figyelmeztetésben részesíti.”

19.§


Az R.52.§ a) pontja szerinti „alpolgármester „ szövegezést törli.

20.§


(1) Az R.53.§ (4) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

 „ (4) A  polgármester kedd és csütörtök napokon 8.00-12.00 óráig fogadóórát tart .

A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott feladat és hatásköröket  e rendelet

9.§(2) bekezdés tartalmazza .„


(2)Az R.53.§ az alábbi (6)bekezdéssel egészül ki.

„(6) A polgármester tisztségének megszűnése esetén , a tisztség megszűnését követő nyolc munkanapon belül, írásba foglaltan átadja a munkakörét az új polgármesternek,ennek hiányában az alpolgármesternek, illetve az alpolgármesteri tisztség betöltetlensége ,vagy az alpolgármester tartós akadályoztatása esetén a képviselő-testület korelnökének.”

21.§

Az R.54.§ helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„54.§(1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiány

miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a

polgármester szociális és gyermekvédelmi ügyben döntést hozhat. E döntéséről a

polgármester a következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.

(2)  A polgármester dönthet a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:

a) önkormányzati saját forrást nem igénylő pályázatok benyújtása esetén, ha a pályázati határidő a következő ülésig lejár,

b) az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében, ha az elhárítása miatti intézkedést kell hozni.”

22.§


Az R.55.§(1) bekezdés  „ munkájának segítésére alpolgármestert választ „ szövegezés

helyébe „munkájának segítésére egy alpolgármestert választ” szöveg lép.

23.§


(1)Az R.58.§(1)bekezdés „A bizottság tagjainak felsorolását e rendelet 2.függeléke tartalmazza. „ szövegezést törli.


(2) Az R.58.§(2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(2) A Vagyonügyi és Ügyrendi Bizottság feladat és hatásköre:

a) nyilvántartja, kezeli és őrzi a képviselő-testület tagjai , és bizottsági tagja vagyonnyilatkozatait,

b) lefolytatja a vagyonnyilatkozat ellenőrzési eljárást,

c) a vagyonnyilatkozat ellenőrző eljárás eredményéről tájékoztatja a képviselő-testületet,

d) az Mötv.37.§(1)bekezdés szerinti esetben átveszi a képviselő összeférhetetlenségével összefüggő nyilatkozatát ,

    lefolytatja az összeférhetetlenségi eljárást

e) döntést hoz a képviselő-testület által a bizottságra eseti jelleggel átruházott hatáskörben,

f) a polgármester és alpolgármester díjazásának emelésére vonatkozó javaslat kidolgozása és benyújtása a

    képviselő-testület elé,

g) a polgármester és alpolgármester jutalmazására vonatkozó javaslat kidolgozása és benyújtása a képviselő-testület

    elé,

h) tevékenységéről évente beszámolót készít, és azt a képviselő-testület elé terjeszti. „

24.§


Az R.59.§ helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„59.§(1) A Vagyonügyi és Ügyrendi Bizottságnak állandó, visszavonásig érvényes átruházott hatáskörei  nincsenek.

(2) A képviselő-testület elé a Vagyonügyi és Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával benyújtható előterjesztések nincsenek.”

25.§


Az R.62.§ „61.§(2)bekezdés d)pontja” szövegezés helyébe „61.§(4)bekezdés d) pontja „ szöveg lép.

26.§


Az R.63.§(2)bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép.

„(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk

esetén, a tisztség betöltetlensége, illetve akadályoztatása kezdő időpontjától számított legfeljebb hat hónap időtartamra a jegyzői feladatok ellátására a polgármester a Közös

Önkormányzati Hivatal igazgatási ügyintézői munkakörben foglalkoztatott köztisztviselőjét bízza meg.”

27.§


Az R.65.§-át hatályon kívül helyezi.

28.§


(1) Az R.67.§(2)bekezdése az alábbi c)ponttal egészül ki.

„c) Vajszlói Aprófalva Óvoda Intézményfenntartó Társulás „


(2) Az R.67.§ az alábbi (5)bekezdéssel egészül ki.

„(5) a (2)bekezdés c)pontjában meghatározott társulás feladat-és hatásköre: óvodás gyermekek óvodai nevelése,napközbeni ellátása”

29.§


(1) Az R.77.§ az alábbi (6) bekezdéssel egészül ki.

„(6)  A helyi nemzetiségi önkormányzat a nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvényben (a továbbiakban: Njt.) meghatározott kezdeményezést, javaslatot,

tájékoztatás-kérést a polgármesterhez nyújthatja be. A polgármester az Njt-ben előírtak szerint köteles a kezdeményezés, javaslat tárgyában történő döntéshozatal, illetve a tájékoztatás megadása iránt intézkedni.”


 (2) Az R.77.§ az alábbi (7) bekezdéssel egészül ki.

„(7) A helyi nemzetiségi önkormányzat az Njt-ben rögzített egyetértési  és vélemény-nyilvánítási jogának gyakorlása során az egyetértés tárgyában hozott döntést, a kialakított és írásba foglalt véleményt a polgármesternek köteles megküldeni.”

30.§


(1) Az R.78.§(3)-(4) bekezdését hatályon kívül helyezi.

(2) Az R.1.számú mellékletét és 1.-3.számú függelékeit hatályon kívül helyezi.

31.§


 Ez a  rendelet 2019. október  20-án lép hatályba.



Adorjás,  2019. október 18.




                     Fintáné Buzás Brigitta                                                 Takácsné Jauk Ibolya

                          polgármester                                                                     jegyző


Záradék:

A rendelet az önkormányzat SZMSZ-ben foglaltak szerint a mai napon kihirdetésre került.


Adorjás ,  2019. október 19.


                                                                                              Takácsné Jauk Ibolya

                                                                                                             jegyző