Páprád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015. (II.26.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásokról és szociális ellátásokról

Hatályos: 2021. 02. 10- 2021. 03. 10

Páprád Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2015. (II.26.) önkormányzati rendelete

a települési támogatásokról és szociális ellátásokról

2021.02.10.

Páprád Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 1. § (2) bekezdésében, a 26. §- ában, 32. § (3) bekezdésében, a 33. § (7) bekezdésében, a 45. §. (1) bekezdésében, a 62. §. (2) bekezdésében, a 92. §. (1) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdésében, továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, foglalt felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a települési támogatásról és szociális ellátásokról, valamint megállapításuk szabályairól szóló 5/2015.(II.26.) önkormányzati rendeletét (továbbiakban: „R”) a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011.évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében kapott hatáskörömben az alábbiak szerint módosítom:

Általános rendelkezések

A rendelet célja

1. § A rendelet célja, hogy az Önkormányzat közigazgatási területén megállapítsa az Önkormányzat által a szociális rászorultságtól függő pénzbeli, valamint természetben biztosított szociális ellátások formáit, szervezeti kereteit, az eljárási és jogosultsági szabályokat, illetve azok igénybevételének és érvényesítésének módját és feltételeit.

A rendelet hatálya

2. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Páprád község közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, valamint az Sztv. 3. §-ában, és 7. §-ában meghatározott személyekre.

Eljárási rendelkezések

3. § (1) Az eljárás megindítása kérelemre, vagy hivatalból történhet. A kérelmet az önkormányzat hivatalához, az önkormányzat polgármesteréhez vagy képviselőjéhez lehet benyújtani vagy az önkormányzat hivatalában jegyzőkönyvbe mondani. Amennyiben a kérelmet az önkormányzat polgármesteréhez, képviselőjéhez nyújtották be, az érintett köteles gondoskodni az iratok önkormányzati hivatalhoz való haladéktalan továbbításáról.

(2) A kérelemnek tartalmaznia, illetve a kérelemhez mellékelni kell:

a) a kérelmező személyi adatait

b) a kérelmezővel közös háztartásban élő, közeli hozzátartozók nevét és személyi adatait, valamint a hozzátartozói minőséget

c) a kérelmező és a vele egy háztartásban életvitelszerűen együtt lakó hozzátartozók jövedelemigazolását

d) Az Sztv. 3. § (1) bekezdés b)-d) pontja alá tartozó személyek esetében az ellátás igénylésének időpontjában érvényes tartózkodási engedélyt.

(3) A lakcím megállapítása szempontjából a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adati irányadók.

(4) Az e rendeletben használt fogalmakra, a jövedelem megállapítására az Sztv. 4. §-ában foglaltak az irányadóak.

(5) A kérelemben és a jövedelemnyilatkozatban szereplő adatok, tények valódisága az eljárás során szükség esetén, az alábbiakkal ellenőrizhető:

a) környezettanulmány elkészítése, a kérelmező által megadott tartózkodási helyen,

b) az ügyintéző megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet, helyi gépjármű-nyilvántartót, jövedelemigazolást kiállító munkáltatót, NAV-t,

c) munkanélküli státusz az illetékes Munkaügyi Központ határozatával igazolható,

d) házasság felbontását, gyermektartásdíjat, bontóperi ítélettel, vagy a tartásdíj megállapítása, vagy végrehajtása iránti eljárás megindításáról kiállított igazolással kell bizonyítani, amennyiben a tartásdíjról a szülők egyezséget kötöttek, az erről szóló nyilatkozat is elfogadható,

e)16. életévét betöltött gyermek tanulói, hallgatói jogviszonya iskolalátogatási igazolással igazolható.

4. § (1) A jogosulatlanul, vagy rosszhiszeműen igénybevett ellátás esetén az Sztv. 17. §-ában foglaltak szerint kell eljárni.

(2) Havonta rendszeresen folyósított pénzellátás esetén, a támogatásban részesülő a támogatás alapjául szolgáló körülményekben bekövetkezett változásokat 15 napon belül köteles bejelenteni a Hiricsi Közös Önkormányzati Hivatalban. ( továbbiakban Hivatal)

(3) Az eljárás során az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) Az eljárás során a Hivatal által rendszeresített nyomtatványokat kell alkalmazni.

(5) A havi rendszerességgel nyújtott lakásfenntartási támogatást és települési támogatást, utólag a tárgyhót követő hónap 5. napjáig kell folyósítani.

(6) A Hivatal a beadott kérelmeket gyűjti, döntésre előkészíti, folyamatosan figyelemmel kíséri a támogatásra jogosultság fennállását, szükség esetén javaslatot tesz a támogatás megszűntetésére, valamint nyilvántartást vezet a rendszeres ellátásban részesülőkről.

5. § (1) A képviselő-testület határozatát a polgármester írja alá.

(2) A polgármester határozata ellen a közléstől számított 15 napon belül a képviselő-testülethez lehet fellebbezni. A fellebbezéseket a Hivatalban írásban lehet benyújtani vagy szóban jegyzőkönyvbe mondani. A Hivatal a fellebbezésről 3 napon belül értesíti a polgármestert. A polgármester a fellebbezést – ha az alapján határozatát nem vonja vissza, vagy nem módosítja – a szükséges iratok csatolásával a képviselő-testület soron következő ülése elé terjeszti.

(3) A képviselő-testület másodfokú döntéséről – az Ket. szabályainak megfelelő határozattal – kell a kérelmezőt értesíteni. A határozatot a polgármester írja alá.

(4) Jogszabály által meghatározott esetben egyszerűsített határozat hozható, ha a hatóság a kérelemnek helyt ad és az ügyben nincs ellenérdekű ügyfél.

Aktív korúak ellátása megállapításának

egyéb feltétele

6. § (1) Az aktív korúak ellátását a járási hivatalnál kérelmező személy, illetve az ellátás jogosultja a Sztv. 33. § (7) bekezdésében foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles az általa életvitelszerűen lakott lakás vagy ház lakókörnyezetének rendben tartására az alábbiak szerint:

a) A lakás vagy ház rendben tartása, ezen belül:

aa) a lakóhelyiségek rendszeres takarítása

ab) konyha és vizes helyiségek, mosdók higiéniájának biztosítása

b) Az ingatlanhoz tartozó kert és udvar rendeltetésszerű használata, művelése, ezen belül:

ba) a szükséges növényvédelmi védekezési feladatok időben történő végzése,

bb) amennyiben a kert nem áll művelés alatt, a terület rendszeres kaszálása, gyommentesítése,

bc) az ott található szemét és lom eltávolítása.

c) Az ingatlant határoló kerítés karbantartása,

d) A kerítéssel kívül határos terület, járda tisztántartása, téli síkosság mentesítése.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltak nem teljesítése esetén a járási hivatal jogosult az Sztv.-ben megállapított intézkedéseket foganatosítani.

Települési támogatások

Rendkívüli települési támogatás

7. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére az Sztv. 45. § (4) bekezdésében meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást köteles nyújtani.

(2) A létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzet időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondnak minősül még:

a) nyugdíjazás esetén, az ellátatlanság ideje,

b) gyógyászati segédeszköz beszerzése, gyógykezelése, ha az igénylő nem rendelkezik közgyógyellátási igazolvánnyal,

c) tartós ( egy hónapot meghaladó ) táppénzes állománya,

d) elemi kár baleset esetén,

e) egyedülálló, ellátatlan személy,

(3) A rendkívüli települési támogatás összegét a kérelmező rászorultságához igazodóan alkalmanként 20.000,-Ft-ig terjedő mértékig lehet megállapítani.

(4) Egy család évente összesen 60.000.- Ft összegű települési támogatásban részesíthető.

(5) Kivételes méltánylást érdemlő esetben, elemi kár, baleset esetén a képviselő-testület megállapíthat a (4) bekezdésben megjelöltnél magasabb összegű települési támogatást is. Ennek összege maximum 100.000.- Ft lehet.

8. § (1) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelemben meg kell határozni azt a konkrét élethelyzetet, amely indokolja a kérelem benyújtását, valamint a támogatás felhasználásának célját. (bántalmazás, elemi kár, bűncselekmény áldozatává válás, kórházba szállítás, egyéb vis maior helyzet).

(2) A rendkívüli települési támogatás természetbeni ellátás formájában is nyújtható (tüzelő, közüzemi számla elmaradáshoz hozzájárulás, élelmiszer stb.).

(3) Különösen indokolt esetben – amennyiben a rászoruló anyagi helyzete a képviselő-testület előtt egy éven belül lefolytatott szociális eljárás vagy köztudomás alapján ismert – hivatalból is segélyben részesíthető az, aki a 7. § (1), (2) bekezdésében meghatározott körülményekkel rendelkezik, de rendkívüli támogatás iránt kérelmet nem nyújtott be.

(4) Hivatalból évente egyszer nyújtható alkalmankénti rendkívüli települési támogatás.

(5) A rendkívüli települési támogatás megítélését a képviselő-testület 20.000.- Ft. összeghatárig a polgármester hatáskörébe utalja.

(6) A képviselő-testület a Közös Hivatal útján jogosult ellenőrizni a rendkívüli települési támogatás felhasználását. Amennyiben az ellenőrzés során megállapítást nyer, hogy a támogatást nem a kérelemben meghatározott célra fordították a képviselő-testület az Sztv. 17. §-ában foglaltak szerint jár el.

9. § A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester a 7. §-ban meghatározott rendkívüli települési támogatáson kívül az arra rászorulók részére:

a) lakhatáshoz kacsolódó rendszeres kiadások viselése

b) eltemettetés

c) újszülöttek családjának támogatása

d) fiatal házasok támogatása

e) megélhetést segítő természetbeni települési támogatás

céljára települési támogatást nyújthat.

Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások

viseléséhez nyújtható települési támogatás.

10. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatást állapíthat meg maximum egy év időtartamra az alábbiak szerint.

(2) A lakhatáshoz kapcsolódó támogatás összege 2 500.- Ft/ hó, akinél az egy főre jutó családi jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 135 %-át, egyedülálló esetén 185 % -át.

(3) A lakhatáshoz kapcsolódó támogatás összege 2.000.- Ft/ hó, akinél az egy főre jutó családi jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 185 %-át, egyedülálló esetén 255 % -át.

(4) A lakhatáshoz kapcsolódó támogatás összege 1.500.- Ft/ hó, akinél az egy főre jutó családi jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum 255 %-át, egyedülálló esetén 300 % -át.

(5) A támogatást elsősorban természetbeni ellátás formájában kell biztosítani a közüzemi szolgáltatók részére történő folyósítással.

Lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtható települési támogatás

10/A § (1) A képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester a 12/A. §-ban meghatározott lakhatáshoz kapcsolódó támogatást természetbeni tűzifa támogatás formájában biztosítja az alábbi esetekben:

a) az új kérelem beadásakor a közüzemi szolgáltatónál a lakhatási támogatás jogcímen folyósított támogatás összege meghaladta a közüzemi díj összegét, és a szolgáltatónál ezen a jogcímen túlfizetés jelentkezett,

b) a jogosult nem a közüzemi díjak fedezésére kérelmezte a támogatást,

c) jogosult ne rendelkezik közüzemi szolgáltatási szerződéssel

(2) A lakhatáshoz kapcsolódó természetbeni tűzifa támogatás megállapításakor a támogatás mértékét a tárgyévi szociális célú tűzifa vásárláshoz kapcsolódó Belügyminisztérium által kiírt pályázatban meghatározott beszerzési áron kell megállapítani.

(3) A lakhatáshoz kapcsolódó természetbeni tűzifa támogatás mennyiségét a 12/A. § alapján megállapított támogatási összeg és időtartam egészére összeszámítva kell megállapítani, és azt egyszeri támogatásként kell a kedvezményezett részére térítésmentesen eljuttatni.

(4) A képviselő-testület által a 10. §-ban megítélt támogatásnak tűzifa természetbeni támogatás formájában történő tovább folyósítását a megítélt támogatás időtartama alatt egy alkalommal kérelmezheti a jogosult.

(5) Az önkormányzat képviselő-testülete által átruházott hatáskörben a polgármester jogosult a 10. §-ban megállapított támogatás folyósításának időtartama alatt a tűzifa természetbeni támogatás formájában történő tovább folyósításának elrendelésére, amennyiben a közüzemi szolgáltatónál a jogosultnak túlfizetése keletkezett.

Eltemettetés céljára nyújtható települési támogatás

11. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester települési támogatást nyújthat annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott, annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

(2)

(3) A temetési segély összege 80.000.-Ft

(4) A temetési támogatás iránti kérelmet a halotti anyakönyvi kivonat egyidejű bemutatásával lehet előterjeszteni a haláleset bekövetkezésétől számított 30 napon belül a Közös Hivatalnál, melyhez csatolni kell a temetés költségeiről szóló számlákat.

Az újszülöttek családjának támogatása

12. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester a gyermek(ek) születését követően egyszeri települési támogatásban részesítheti az újszülött családját.

(2) A támogatás iránti kérelmet a születési anyakönyvi kivonat egyidejű bemutatásával lehet előterjeszteni a születéstől számított 30 napon belül a Közös Hivatalnál.

(3) A támogatás mértéke gyermekenként 60.000,-Ft.

(4) A támogatás folyósításának feltétele, hogy a szülők valamelyike a szülés napját megelőzően legalább 1 éves Páprád községi állandó lakóhellyel rendelkezzen és életvitelszerűen Páprád községben tartózkodjon.

Fiatal házasok támogatása

13. § (1) A Képviselő-testület által átruházott hatáskörben a polgármester az első házasságkötést követően egyszeri települési támogatásban részesítheti a fiatal házasokat.

(2) A rendelet 13. § (2) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:

(2) A támogatás összege 50.000,- Ft a támogatás iránti kérelmet a házassági anyakönyvi kivonat egyidejű bemutatásával lehet előterjeszteni a házasságkötéstől számított 30 napon belül az önkormányzat hivatalánál.

(3) A támogatás folyósításának együttes feltétele, hogy

a) a házasulandó felek valamelyike a házasságkötés napját megelőzően legalább 1 éves Páprád községi állandó lakóhellyel rendelkezzen és életvitelszerűen Páprád községben lakjon.

b) a házastársak mindegyikének ez az első házasságkötése.

Megélhetést segítő természetbeni települési támogatás

13/A. § Évi két alkalommal a képviselő-testület azoknak a településen életvitelszerűen lakó rászorulóknak, akiknek az egy főre jutó családi jövedelme a nyugdíjminimum 350%-át egyedülálló esetén a 400 %-át nem haladja meg hivatalból megállapíthat élelmiszercsomag vagy Erzsébet utalvány formájában természetbeni települési támogatást 2 500.- Ft/fő/alkalom támogatott összeghatárig.

Köztemetés

14. § A köztemetésre a Sztv. 48. §-ának rendelkezéseit kell alkalmazni azzal, hogy a köztemetést elsősorban, hamvasztásos temetés formájában kell biztosítani.

START mezőgazdasági közmunka programban megtermelt mezőgazdasági javak elosztása

14/A. § A Képviselő-testület a START mezőgazdasági közmunka programban megtermelt mezőgazdasági javakat – kiosztási jegyzék ellenében – a község háztartásai között egyenlő arányban osztja el.

Szociális szolgáltatások

Személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások

15. § (1) Páprád község Önkormányzata 2010. január 1. napjától az alábbi személyes gondoskodást biztosító szociális alapszolgáltatások és szakosított ellátások biztosítására szerződést kötött a Szociális Háló Egyesülettel (7960 Sellye, Batthyány u. 4)

a) étkeztetés

b) házi segítségnyújtás

c) jelzőrendszeres segítségnyújtás

d) időskorúak nappali intézményi ellátása

(2) A Szociális Háló Egyesület vezetője minden évben átfogó értékelést nyújt Páprád község képviselő - testületének a személyes gondoskodást nyújtó ellátások helyzetéről.

Az ellátások igénybevétele

16. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó ellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az intézményvezetőhöz kell benyújtani. A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről valamint a fizetendő térítési díjról az intézmény vezetője dönt.

(2) Az étkeztetés , házi segítségnyújtás , idősek nappali ellátásáért fizetendő térítési díjat az önkormányzattal kötött ellátási szerződés alapján a Szociális Háló Egyesület vezetője határozza meg.

Étkeztetés

17. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani és

a) nyugdíjasok, nyugdíjszerű ellátásban időskorúak ellátásában részesülnek,

b) akik krónikus , vagy akut megbetegedésük, fogyatékosságuk miatt önmaguk ellátásáról – részbe vagy teljesen- gondoskodni nem tudnak

c) Pszichiátriai betegek, illetve szenvedélybetegek, azonban fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényelnek, önmaguk ellátására részben képesek,

d) Hajléktalanok, akik bejelentett lakóhellyel nem rendelkeznek és az étkezés hiánya az életüket , testi épségüket veszélyezteti.

(2) Az egészségi állapot miatti rászorultságot háziorvosi, vagy szakorvosi véleménnyel kell igazolni.

Házi segítségnyújtás

18. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges, A Sztv. 62. §(2) és (3) bekezdés szerinti ellátást.

(2) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az intézmény vezetője intézkedése alapján a Sztv. 93. §-94/A. § rendelkezéseinek megfelelően történik.

Gyermekvédelmi alapellátások

19. § Az önkormányzat a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 94. §-ában meghatározott személyes gondoskodást nyújtó alapellátásokat a Sellyei Kistérségi Többcélú Társulás (SKTT) Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálata ( 7960 Sellye, Zrínyi u. 13. ) valamint a SKTT Vajszlói Aprófalva Óvoda (7838 Vajszló, Iskola u. 3.) útján a társulási megállapodásban foglaltak szerint látja el.

Záró rendelkezések

20. § (1) Ez a rendelet 2015. március 01. napján lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a szociális és gyermekvédelmi ellátásról és megállapításuk szabályairól szóló 8/2013. (XII. 30.) önkormányzati rendelet.

(3) E rendeletben nem szabályozott kérdésekben a Szt. valamint a végrehajtására kiadott jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A rendelet kihirdetéséről a helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.