Kistapolca Község Önkormányzat Képviselőtestületének 3/2019. (III.15.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Hatályos: 2021. 11. 19- 2022. 11. 07

Kistapolca Község Önkormányzat Képviselőtestületének 3/2019. (III.15.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról

2021.11.19.

Kistapolca Község Önkormányzatának Képviselőtestülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott jogalkotói hatáskörében, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvény 1. §-ának (2) bekezdésében, 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 45. § -ában, 48. § (4) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, a 132. § (4) bekezdése g) pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 29. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendelet alkotja:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.

(2) A képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

(3) E rendelet a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló 1993. évi III. törvényben (továbbiakban: Szt.) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben (továbbiakban: Gyvt.) foglalt rendeletalkotási kötelezettségnek megfelelően a Szt. 1. § (2) bekezdés felhatalmazása alapján rendelkezik az önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról.

2. A rendelet hatálya

2. § (1) E rendeletet kell alkalmazni Kistapolca Község Önkormányzat közigazgatási területén életvitelszerűen élő

a) magyar állampolgárokra,

b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

c) hontalanokra,

d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.

(2) E rendelet hatálya a Szt. 7. § (1) bekezdésben meghatározott ellátások tekintetében az a)-d) pontokon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(3) E rendelet hatálya kiterjed a Szt. 3. § (3) bekezdésében, a Gyvt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározottakra.

(4) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül a település területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.

(5) E rendelet hatálya kiterjed az önkormányzat együttműködési megállapodás keretében más önkormányzattal kötött ellátási szerződés alapján a személyes gondoskodást nyújtó ellátások esetében az ellátásban részesülő személyekre.

(6) E rendelet vonatkozásában az itt nem szabályozott fogalmak tekintetében az Szt. 4. §-a az irányadó.

(7) E rendelet vonatkozásában:

a) szociálisan rászorult: aki az egyes támogatási formáknál meghatározott jövedelmi határokat nem éri el.

b) életvitelszerűen a településen él: a kérelem benyújtását megelőzően minimum 3 hónap időtartamig ténylegesen és a lakcímnyilvántartás alapján a településen élt.

c) nem tekinthető önhibáján kívül létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerülőnek, aki alkoholista, szerencsejáték függő életmódot folytat.

3. Hatásköri szabályok

3. § (1) Az Szt.-ben valamint a rendeletben meghatározott feltételek szerint a Kistapolca Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet alapján átruházott hatáskörében a polgármester dönt:

a) települési támogatás megállapításáról,

b) rendkívüli települési támogatás megállapításáról,

c) köztemetésről.

(2) Képviselő-testület dönt:

a) a személyi térítési díj mérsékléséről, elengedéséről,

b) a jogosulatlanul és rosszhiszeműen felvett ellátások tekintetében részletfizetés engedélyezéséről, a részbeni vagy teljes elengedéséről.

(3) Az intézményvezető a rendeletben meghatározott feltételek szerint:

a) dönt a személyes gondoskodást nyújtó szociális, gyermekjóléti ellátások iránti kérelemről,

b) a Szt. 59/A § (3) bekezdés szerint vizsgálja az igényvevő szociális rászorultságát.

4. Eljárási rendelkezések

4. § (1) A szociális, gyermekjóléti ellátások iránti kérelmet – az igénylésre rendszeresített nyomtatványon – egész évben folyamatosan lehet benyújtani a Beremendi Közös Önkormányzati Hivatal szociális ügyekkel foglalkozó ügyintézőjénél. A személyes gondoskodás keretében nyújtott szociális és gyermekjóléti ellátások iránti kérelmet az intézményvezetőnél kell benyújtani.

(2) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az Önkormányzat, valamint annak intézményei, továbbá a működő köznevelési, egészségügyi szervezetek egymással és a civil szervezetekkel kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.

5. § A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a szociális ügyekkel foglalkozó ügyintéző az alábbiak szerint ellenőrizheti:

a) megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,

b) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,

c) elrendelheti környezettanulmány készítését,

d) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.

5. A települési támogatás

6. § A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kel biztosítani. A családban életvitelszerűen együtt élő személyek életmódját, szociális helyzetét, a rászorultságot egységben kell vizsgálni. Vizsgálni kell továbbá, hogy a kérelmező, valamint kérelmező családja maga is meg tett minden tőle telhetőt, annak érdekében, hogy maga illetőleg a család eltartásáról megfelelőképpen gondoskodni tudjon. A nyújtandó támogatást úgy kell megállapítani, hogy elősegítsék a család létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.

7. § (1) Nem szükséges a kérelmezőnek új igazolást csatolni, illetve nyilatkozatot tenni a tárgyévi kérelméhez, ha a jogszabályoknak és a rendelet előírásainak megfelelően már benyújtotta

a) a tárgyévi nyugdíjáról szóló igazolást,

b) a társadalombiztosítási ellátás esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátást igazoló szelvényt, vagy társadalombiztosítási szerv igazolását,

c) a szülői felügyeleti jog egyik szülő általi gyakorlása esetén az erre vonatkozó okiratot,

d) a tartósan beteg, illetőleg fogyatékos gyermek egészségi állapotára vonatkozó igazolást,

e) a középfokú, vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanuló esetében az oktatási intézmény adott félévi igazolását a tanulói vagy hallgatói jogviszony fennállásáról,

f) álláskereső esetén az együttműködésről, az álláskereső ellátásról, vagy a regisztrálásról a munkaügyi központ illetékes kirendeltsége által kiadott előző havi igazolást, határozatot, vagy aktív korú ellátásra való jogosultságot megállapító határozatot,

g) a gyermek elhelyezése vagy ideiglenes hatályú elhelyezése és a gyámrendelés tárgyában hozott bírósági és gyámhatósági határozatot.

(2) Annak igazolására, hogy a szülő gyermekét egyedül neveli, illetve gyermektartásdíjban részesül, bontóperi vagy gyermekelhelyezésről szóló ítélet, képzelt apát megállapító határozat, gyermektartásdíjat megállapító bírói ítélet vagy ez irányú bírósági eljárás megindításáról szóló okirat szolgálhat.

8. § (1) A települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A természetbeni szociális ellátás formái: étkezés, gondozási díj átvállalása, a gyermek tanulmányaival és lakhatással összefüggő kiadások támogatása.

(3) A települési támogatás folyósítása készpénzben, gyógyszer-, vásárlási utalvány formájában vagy a jogosult közvetlen költségeinek átvállalásával történhet.

(4) A készpénzben megállapított települési támogatás felhasználásáról a jogosult az összeg felvételétől számított 30 napon belül elszámoltatható. Amennyiben az előírt határidőre jogosult nem számol el, a határidő lejártát követő naptól számított hat hónapon belül újabb települési támogatás iránt a jogosult, illetőleg családja nem nyújthat be kérelmet.

6. Szociális szolgáltatások

9. § (1) Az ellátás igénylésénél csatolni kell a nyugdíjszerű ellátásban részesülők esetén a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság igazolását a nyugdíjszerű ellátás összegéről, egyéb esetben előző havi jövedelemigazolást.

(2) A személyi térítési díjak elengedése, mérséklése iránti kérelmet az intézmény vezetőjéhez kell megnyújtani, melyhez csatolni kell az igénybevevő és családtagjai nyugdíjszerű ellátásáról szóló igazolást a nyugdíjszerű ellátás összegéről, előző havi jövedelemigazolást, továbbá nyilatkozatát, hogy nincs tartásra kötelezett és képes hozzátartozója, valamint az egészségi állapotáról szóló háziorvosi szakvéleményt.

(3) A személyi térítési díjak megállapításához szükséges jövedelemszámításnál a kérelem benyújtását megelőző havi rendszeres jövedelem vehető figyelembe.

7. Az ellátások folyósítása

10. § (1) A megállapított támogatás folyósítása elsősorban az ügyfél folyószámlájára történő utalással történik.

(2) A természetbeni ellátásként megállapított lakhatási támogatást havonta kell folyósítani.

II. Fejezet

A települési támogatás formái

11. § Települési támogatás

a) a létfenntartási gondok enyhítése;

b) a lakhatás támogatása;

c) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás;

d) a gyermekek családban történő gondozásának költségeihez való hozzájárulás; céljából nyújtható.

12. § Nem állapítható meg települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki álláskeresőként, illetve akinek a családjában élő személy munkanélküliként a munkahely keresés céljából nem működik együtt az illetékes Járási Hivatal Foglalkoztatási Osztályával és a beremendi családsegítőkkel.

8. Rendkívüli Települési támogatás

13. §1 (1) Rendkívüli Települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal küzdő személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetében a 250 %-át, és önmaga vagy családja létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert

a) tartós betegség vagy rokkantság miatt legalább 40 %-os jövedelem-kiesése következett be, vagy

b) elemi kár, vagy sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett, vagy

c) nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3. § (1) bekezdése szerint folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik, vagy

d) nagyobb összegű, váratlan kiadásai vannak, amelyeket önerőből nem tud kiegyenlíteni, vagy

e) gyermek neveléséhez, gondozásához, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához kapcsolódó kiadásai keletkeztek.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a települési támogatás összege a kérelmező jövedelmének mértékéhez képest 5-15.000,- Ft lehet, de nem haladhatja meg a tényleges költség mértékét.

(3) Pénzbeli ellátás helyett részben vagy egészben természetben is nyújtható a rendkívüli települési támogatás. Természetben nyújtott ellátásként különösen élelmezés támogatására élelmiszercsomag formájában lehet biztosítani.

(4) Rendkívüli települési támogatás rendkívüli méltánylást érdemlő esetben (különösen: a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII tv. 44. §-ában felsorolt elemi csapás, hosszabb kórházi ápolással járó, tartós táppénzes állomány, betegség, baleset) hivatalból vagy kérelemre évente legfeljebb egy alkalommal jövedelemre való tekintet nélkül is megállapítható. A támogatás összege maximum 50.000 Ft.

9. Lakhatási támogatás

14. § (1) A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként

a) fűtési támogatás október 15. – április 15. napjáig terjedő időtartamban, a fűtési időszakra;

b) közüzemi díj támogatás a megjelölt szolgáltatóhoz történő utalással

állapítható meg.

(2) Fűtési támogatás állapítható meg annak a bérlőnek, tulajdonosnak, aki

a) egyedül élő nyugdíjas, vagy a reá irányadó nyugdíjkorhatárt betöltötte;

b) saját háztartásában legalább 2 kiskorú, vagy nappali tagozaton tanulmányokat folytató és önálló jövedelemmel nem rendelkező nagykorú gyermeket tart el;

feltéve, hogy: a) pont esetén a jövedelme nem haladja az öregségi nyugdíjminimum mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, b) pont esetén családban az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori nyugdíjminimum legkisebb összegének 150 %-át.

(3) Közüzemi díj támogatás állapítható meg annak a személynek, akinek a háztartásában egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.

15. § (1) a 14. § (1) bekezdés a) pontjában megállapított támogatás összege, fűtési időszakra, havonta 6.000,- Ft.

(2) A 14. § (1) bekezdés b) pontja szerinti közüzemi díj támogatás összege 3.000,- Ft, de nem haladhatja meg a havi számla összegét.

(3) A 14. § (1) bekezdésében meghatározott támogatások párhuzamos igénybevételére lehetőség nincs, illetőleg háztartásokként egy személy részére állapítható meg.

(4) Nem jogosult lakhatást elősegítő támogatásra

a) aki albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását,

b) akinek a lakásbérleti, vagy tulajdonára vonatkozóan tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése áll fenn,

c) aki a Szt. 4. § b) pontjában meghatározott vagyonnal rendelkezik.

(5) A 14. § (1) bekezdés b) pontja szerinti támogatás a kérelem benyújtása hónapjában első napjától a 12. hónap végéig kerül megállapításra, de legfeljebb a lakáshoz kapcsolódó jogviszony időtartamára.

10. Temetési segély

16. § Kistapolca Község Önkormányzata 20.000,- Ft temetési hozzájárulást nyújt minden – a kérelem benyújtásakor és az azt megelőző egy évben – kistapolcai lakóhellyel rendelkező személynek, aki kistapolcai lakóhelyű személy eltemettetéséről gondoskodott.

11. Gyermekek esetenkénti támogatása

17. § Települési támogatás nyújtható a gyermek születésekor, ha a kérelmező a kérelem benyújtásakor és az azt megelőző egy évben életvitelszerűen kistapolcai lakóhellyel rendelkezik.

18. § A 17. §-ban szabályozott települési támogatás

a) iránti kérelem kötelező melléklete a gyermek születési anyakönyvi kivonata és a Start számla másolata,

b) összege gyermekenként 15.000 Ft, amely a született gyermek részére nyitott Start számlára kerül átutalásra.

III. Fejezet

Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások

12. A szociális szolgáltatások formái

19. § Az önkormányzat által biztosított szociális alapszolgáltatások formái

a) étkeztetés

b) házi segítségnyújtás

c) családsegítés

13. Ellátások biztosítása

20. § A szociális alapszolgáltatásokat az önkormányzat társulás útján látja el a Beremendi Gyermekjóléti és Szociális Társulás közreműködésével, melynek keretein belül az alapszolgáltatásokat a 7827 Beremend, Szabadság tér 1/a. szám alatt a Beremendi Szociális Alapszolgáltatási Központ (továbbiakban: ASZK) látja el.

14. Szociálpolitikai Kerekasztal

21. § (1) Képviselő-testület a helyi szociális, gyermekvédelmi ellátó rendszer közötti információ nyújtására, állampolgárok nagy részét érintő döntések, intézkedések, jogszabálytervezete véleményezésére Szociálpolitikai Kerekasztalt hoz létre. A feladata a szociális koncepcióban meghatározott célkitűzések folyamatos figyelemmel kísérése.

(2) A Szociálpolitikai Kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülést tart.

(3) Tagjai a településen működő szociális, gyermekjóléti intézményeket működtető fenntartók képviselői, az önkormányzati szociális intézmények vezetői, továbbá a helyi civil szervezetek képviselői.

(4) A Szociális Kerekasztal tagjai közül négy év időtartamra elnököt választanak. Az elnök feladata a Szociális Kerekasztal képviselete, az ülések összehívása, vezetése.

16. Étkeztetés

22. § (1) Az önkormányzat étkeztetés keretében munkanapokon főétkezésként napi egyszeri meleg ételt biztosít. Azon igénybevevő részére, aki egészségi állapota miatt otthonát nem tudja elhagyni, munkaszüneti napokon is biztosított az étkeztetés.

(2) Étkezésre jogosult:

a) kora miatt, aki 70. életévét betöltötte, vagy

b) házi orvos igazolása szerint az, aki egészségi állapota miatt önmaga ellátásáról részben vagy teljesen nem tud gondoskodni és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna

c) hajléktalan

és jövedelme nem haladja meg a havi 80.000,- Ft-ot.

(3) Egészségi állapota miatt rászorultnak kell tekintetni azt a személyt, aki

a) mozgásában korlátozott,

b) krónikus vagy akut betegségben szenved,

c) fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról gondoskodni nem tud,

d) pszichiátriai beteg, szenvedélybeteg, és fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igényel, önmaga ellátására részben képes.

(4) Ha az étkezésben részesülő személy egészségi állapota indokolja, a háziorvos javaslata alapján az ellátást igénybevevő részére cukorbeteg és epekímélő diétás étkeztetés biztosítható.

17. Házi segítségnyújtás

23. § Házi segítségnyújtás célja, hogy az ellátást igénybevevő fizikai, mentális, szociális szükségleteinek kielégítése saját környezetében, életkorának, élethelyzetének és egészségi állapotának megfelelően, képességeinek fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével biztosított legyen.

18. Családsegítés

24. § Az önkormányzat az ASZK családsegítőin keresztül családsegítést nyújt a szociális vagy mentálhigiénés problémák, illetve egyéb krízishelyzet miatt segítséget igénylő személyek, családok számára az ilyen helyzethez vezető okok megelőzése, a krízishelyzet megszüntetése, valamint az életvezetési képesség megőrzése céljából.

19. Gyermekjóléti alapszolgáltatások

25. § Települési Önkormányzat által kötelezően nyújtott gyermekjóléti alapszolgáltatás a gyermekjóléti szolgálat.

20. Gyermekjóléti szolgálat

26. § (1) A gyermekjóléti szolgálat olyan, a gyermek érdekeit védő speciális személyes szociális szolgáltatás, amely a szociális munka módszereinek és eszközeinek felhasználásával szolgálja a gyermek testi és lelki egészségének, családban történő nevelkedésének elősegítését, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzését, a kialakult veszélyeztetettség megszüntetését, illetve a családjából kiemelt gyermek visszahelyezését.

(2) A gyermekjóléti szolgálat feladatait a Gyvt. 40. §-ban foglaltak szerint látja el.

IV. Fejezet

Térítési díjak

21. Szociális alap ellátások személyi térítési díjának általános szabályai

27. § (1) A szociális alapellátások intézményi térítési díját Beremend Nagyközség Önkormányzata – mint az intézmények irányítási jogával felruházott fenntartó – rendeletében állapítja meg.

(2) A fenntartó ingyenes ellátásban részesíti azt az ellátottat aki

a) alapellátás esetén jövedelemmel nem rendelkezik,

b) tartós bentlakásos ellátás esetében jövedelemmel, jelentős pénzvagyonnal, illetőleg jelentős ingatlan vagyonnal nem rendelkezik.

(3) A személyi térítési díjat havonta utólag a tárgyhót követő hó 10. napjáig kell megfizetni.

(4) A Képviselő-testület a személyi térítési díjat elengedheti, ha

a) az igénybevevő egyedül élő és nincs tartásra képes vagy köteles hozzátartozója, vagy önmaga ellátására képtelen és jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, vagy

b) családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét és nem rendelkeznek vagyonnal.

(5) Ha a kötelezett a személyi térítési díj összegével nem ért egyet, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül – az intézményvezetőn keresztül – a Képviselő-testülethez fordulhat.

(6) A személyi térítési díj megállapításánál az Szt. vonatkozó rendelkezéseinek figyelembevételével kell eljárni.

28. § Az önkormányzat a normatív kedvezményben nem részesülő kistapolcai állandó lakóhellyel rendelkező bölcsődés, óvodás és általános iskolai tanuló számára az intézményi térítési díj 50 %-át kedvezményként biztosítja

V. Fejezet

Záró rendelkezések

29. § (1) Ez a rendelet 2019. április 1-jén lép hatályba. A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti a pénzbeli és természetbeni támogatásokról, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról szóló - többször módosított – 5/2015. (II. 27.) önkormányzati rendelet.

(2) A rendelet kihirdetéséről az önkormányzat jegyzője gondoskodik.

1

A 13. § a Kistapolca Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (XI. 18.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.