Vokány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2019. (XI. 20.) önkormányzati rendelete
a szervezeti és működési szabályzatról
Hatályos: 2021. 09. 30- 2024. 11. 07Vokány Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2019.(XI.20.)önkormányzati rendelete
a szervezeti és működési szabályzatról
Vokány Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) d) pontjában, továbbá a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében meghatározott feldatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Vokány Község Önkormányzata (továbbiakban: önkormányzat).
2. § (1) A képviselő-testület és a polgármester hivatalos iratokon a Magyar Köztársaság címerével ellátott bélyegzőt használja.
(2) A címer és a zászló használatának rendjét külön rendelet szabályozza.
3. § (1) Az önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő- testületet illetik meg. A képviselő-testület hatásköreit a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre, a társulására átruházhatja.
(2) A Képviselő-testület által a bizottságokra és a polgármesterre átruházott hatásköröket az 1. sz. melléklet tartalmazza. A jogosított az átruházott hatáskörben hozott döntésről a soron következő ülésen tájékoztatni köteles a Képviselő-testületet.
II.
A képviselő-testület működése
1. A képviselőtestület ülése
4. § (1) A képviselő-testület minimum kéthavonta ülésezik, évente legalább hat ülést tart. Rendkívüli ülés a rendes ülésen kívül bármikor összehívható. A közmeghallgatást nem tartalmazó üléseit a képviselő-testület az Újpetrei Közös Önkormányzati Hivatal Vokányi kirendeltségén tartja, de kihelyezett ülést, ünnepi ülést vagy együttes ülést más helyiségekben vagy más településen is tarthat.
(2) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(3) A képviselő-testület zárt ülés tart az Mötv-ben szabályozott esetekben. A zárt ülésen hozott határozatok – kivéve az önkormányzati hatósági ügyben hozott határozatokat – a nyílt ülésről készült jegyzőkönyvben közzé kell tenni.
(4) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. A polgármester akadályoztatása esetén az ülést az alpolgármester jogosult összehívni. A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti az ülést. Tartós akadályoztatásnak minősül a 3 hónapot meghaladó olyan távollét vagy elérhetetlenség, melynek során a polgármesterrel és az alpolgármesterrel nem létesíthető személyes kapcsolat vagy azok intézkedésre képtelenek betegség, távollét vagy érdektelenség miatt.
(5) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés írásbeli meghívó nélkül, az ülés előtt 24 órával szóban, telefonon is összehívható. Az ülésről lakosságot a meghívónak a hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel kell értesíteni.
5. § (1) A testületi ülésre meghívható tanácskozási jog nélkül:
6. § (1) A képviselő-testület ülése akkor határozatképes, ha a települési képviselők több mint fele jelen van. Határozatképtelenség esetén az ülést – az eredeti napirendi pontokkal – 3 nappal későbbi időpontra újból össze kell hívni.
(2) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését az SZMSZ szerint hívták össze,
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) előterjeszti az ülés napirendjét.
(3) A képviselő-testület a napirend elfogadásáról külön szavazással, egyszerű szótöbbséggel határoz. A meghívóban nem szereplő napirendi javaslat megtárgyalására bármely képviselő, polgármester, jegyző tehet javaslatot.
(4) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
2. Előterjesztések, döntéshozatali eljárás
7. § (1) A képviselőtestületi ülés előterjesztései lehetnek:
a) rendelet tervezet(ek),
b) határozati javaslat(ok),
c) beszámoló,
d) kérelem,
e) tájékoztató.
(2) Előterjesztő lehet:
a) polgármester,
b) bizottsági elnök, illetve helyettese,
c) képviselő,
d) jegyző
e) intézményvezető.
(3) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Az írásban vagy szóban érkezett beadványt, amennyiben nem tud dönteni a testület, elnapolja.
(4) Az előterjesztés főbb elemei:
a) Az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket.
b) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével.
(5) A képviselő-testület egyebek napirendi pontban nem tárgyalhat kinevezés, megbízás, felmentés tárgyú előterjesztést.
8. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet. Az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előadó köteles rövid, maximum 3 perces választ adni.
(2) A vita után a polgármester (ülés vezető) összefoglalja az elhangzottakat, majd a képviselőtestület először a módosító indítványokról határoz, majd az elfogadott indítványokkal módosított eredeti javaslatról dönt.
(3) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra.
(4) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(5) Határozathozatalnál a szavazategyenlőség elutasító döntést jelent. A szavazástól való tartózkodás a határozati javaslat elutasításának, nem szavazatnak minősíthető.
(6) A képviselőtestület a napirend elfogadásáról, ügyrendi kérdésekben, képviselői kérdésekre adott válaszok kérdésében számozott határozott nélkül, de jegyzőkönyvi rögzítéssel dönt.
9. § (1) A képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás során a polgármester szavazásra teszi fel a határozati javaslatot, melyről a képviselő-testület tagjai kézfelemeléssel szavaznak.
(2) Minősített többségű szavazást igénylő ügyek a Mötv.-ben nevesített eseteken túl:
a) hitelfelvétel
b) kötvénykibocsátás
c) kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás.
(3) A képviselő-testület név szerinti szavazást rendel el az alábbi ügyekben:
a) települési képviselő, polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyekben való döntés,
b) önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről való döntés,
c) területszervezési kezdeményezés.
(4) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, s a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor “igen”-nel vagy “nem”-mel szavaznak, illetőleg tartózkodnak a szavazástól.
(5) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésben foglalt ügyekben.
(6) Titkos szavazás esetén a képviselő-testület tagjai sorából bizottságot választ, mely lebonyolítja a titkos szavazást.
(7) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, urna igénybevételével történik.
(8) A bizottság összeszámolja a szavazatokat és megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, arányát.
(9) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza:
a) a szavazás helyét és napját, a szavazás kezdetét és végét,
b) a szavazatszámláló bizottság tagjainak nevét és tisztségét,
c) a szavazás során felmerült körülményeket,
d) a szavazás eredményét,
e) a jegyzőkönyvvezető nevét,
f) a bizottság tagjainak és a jegyzőkönyv-vezetőnek az aláírását.
(10) A szavazás eredményét a bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.
10. § (1) A képviselő-testületi határozatokat külön-külön – a naptári év elejétől kezdődően – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Vokány Község Önkormányzatának Képviselő-testülete ..../20....(......hó....nap) önkormányzati határozata.
(2) A határozatokról készült kivonatot a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
11. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik.
12. § (1) A képviselő-testület üléséről szóló jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyv példányához csatolni kell a meghívót és a mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, a jelenléti ívet. A képviselő kérelmére az írásban is benyújtott hozzászólást mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
3. A képviselő
13. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma a polgármesterrel együtt 5 fő.
(2) A képviselő-testület névsorát az 1. függelék tartalmazza.
(3) A képviselőt a Mötv-ben és az SZMSZ-ben rögzített jogok és kötelezettségek illetik, illetve terhelik.
(4) A képviselő amennyiben nem jelenti be a napirend tárgyalásakor a személyes érintettségét a szavazásnál, kéthavi tiszteletdíjának megvonásában részesül.
4. Az önkormányzati rendeletalkotás
14. § (1) Rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) települési képviselő,
b) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző,
c) a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezeteinek vezetői.
(2) A rendeletalkotáshoz kötelező az írásos előterjesztés.
(3) A polgármester egyes rendelet-tervezeteket - az érdemi vita előtt - közmeghallgatásra bocsáthat.
(4) Az önkormányzati rendeleteket külön-külön - a naptári év elejétől kezdődően - folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni, valamint a kihirdetés dátumával a következők szerint: Vokány Község Önkormányzata Képviselő-testületének ..../20...(.....hó....nap) önkormányzati rendelete “a rendelet címe”.
15. § Az önkormányzati rendelet kihirdetésének napja a hivatal hirdetőtáblájára való kifüggesztés napja. Az önkormányzat a rendeletét a honlapján is közzéteszi. A hivatal a hatályos rendeletekről naprakész nyilvántartást vezet.
5 . Lakossági fórumok, közmeghallgatás
16. § (1) A képviselő-testület legalább évente egy esetben előre meghirdetett közmeghallgatást tart.
(2) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a lakosságot a község hirdetőtábláján kell tájékoztatni a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
(3) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok vonatkoznak. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.
17. § (1) A képviselőtestület az általa meghatározott témában bármikor falugyűlést hívhat össze
6. Helyi népszavazás
18. § A képviselő-testület elrendeli a helyi népszavazást, ha azt legalább a település választópolgárai húsz százalékának megfelelő számú választópolgár kezdeményezte.
III.
A polgármester, az alpolgármester
19. § A polgármester feladatát főállásban látja el.
20. § (1) Amennyiben a képviselő-testület – határozatképtelenség miatt vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat az alábbi ügyekben:
a) képviselő-testület hatáskörébe tartozó szociális ügyek esetében,
b) társulás működésével kapcsolatos döntések meghozatala – kivéve a Möv. 42. § 5. pontjában szereplő ügyek,
c) hivatal működésével kapcsolatos döntések meghozatala – kivéve a hivatal társulási megállapodásában kizárólag a képviselő-testület döntésébe utal ügyek.
(2) A képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett a polgármester dönthet két ülés között a felmerülő halaszthatatlan önkormányzati ügyekben – a Mötv. 42. §-ban meghatározott ügyek kivételével.
21. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
IV.
Hivatal
22. § (1) Az önkormányzat közös hivatalt tart fenn Újpetre, Kistótfalu, Palkonya, Kiskassa,
23. § (1) A hivatalt a jegyző vezeti. A Vokányi Kirendeltség vezetője az aljegyző.
(2) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a jegyzői feladatokat a hivatal jegyzői képesítési előírásokra vonatkozó képesítéssel rendelkező köztisztviselője látja el.
24. § A hivatal működésének szabályait a fenntartására irányuló megállapodás tartalmazza.
25. § A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésük, működősük jogszabálysértő.
V.
Bizottságok
26. § (1) A képviselő-testület - döntéseik előkészítésére, meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő-testület összeférhetetlenséggel, a vagyonnyilatkozatok kezelésével és ellenőrzésével kapcsolatos ügyekre létrehozza az Ügyrendi Bizottságot.
(3) A Bizottság elnökét és 2 tagját a képviselőtestület nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel válassza meg.
(4) Az Ügyrendi Bizottság névsorát a 2. függelék tartalmazza.
(5) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottságot össze kell hívni a polgármester indítványára.
(6) A bizottság határozatképességére, határozathozatalára a képviselőtestület működésének leírt szabályok az irányadóak.
(7) A bizottság üléséről jegyzőkönyv készül, melyet az elnök és egy tag ír alá.
(7a)2 (8) A vagyonnyilatkozatok nyilvántartására, ellenőrzésére vonatkozó eljárásrendet a 2.számú melléklet tartalmazza.
Önkormányzatok társulásai és együttműködése
27. § A képviselő-testület az alábbi társulásokban vesz részt:
28. § (1) A helyi önkormányzat az Német Nemzetiségi Önkormányzat Vokány valamint a Roma Nemzetiségi Önkormányzat Vokány részére előzetes egyeztetés alapján havonta igény szerint, de legalább 32 órában ingyenesen biztosítja az önkormányzati eladatellátáshoz szükséges helyiséghasználatot. A helyiség használatához kapcsolódó tárgyi infrastruktúra és rezsiköltséget a helyi önkormányzat viseli.
(2) A helyi önkormányzat a Hivatal útján biztosítja a nemzetiségi önkormányzatok részére az önkormányzat működéséhez szükséges tárgyi és személyi feltételeket, melynek keretében a hivatal ellátja:
a) a nemzetiségi önkormányzatok testületi ülésének előkészítésével kapcsolatos feladatokat (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása),
b) a testületi és tisztségviselők döntéseinek előkészítésével kapcsolatos feladatokat, a döntéshozatalhoz szükséges nyilvántartási, sokszorosítási és postázási feladatokat,
c) a nemzetiségi önkormányzatok működésével, gazdálkodásával kapcsolatos nyilvántartási, iratkezelési feladatokat,
d) szakmai segítségnyújtást.
(3) A (2) pontban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeket – a testületi tagok és tisztségviselők telefonhasználata kivételével – a helyi önkormányzat viseli.
VII.
Az önkormányzat költségvetése, vagyona
6. Az önkormányzat gazdasági programja, költségvetése
29. § A képviselőtestület megbízatásának időtartamára vagy azt meghaladó időszakra gazdasági programot fogad el. A gazdasági program helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a költségvetési lehetőségekkel összhangban, a helyi társadalmi, környezeti, gazdasági adottságok átfogó figyelembevételével az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják.
30. § (1) A képviselő-testület költségvetését évente önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozási rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) Az önkormányzat az közfeladatait és szakmai alaptevékenységét a 3. függelékben szereplő kormányzati funkciók szerint látja el.
31. § Az önkormányzat tulajdonára és gazdálkodására vonatkozó részletes szabályokat külön önkormányzati rendelet határozza meg.
32. § Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külső, vállalkozó belső ellenőrrel kötött szerződés útján gondoskodik.
I. A polgármesterre átruházott képviselő-testületi feladat- és hatáskörök
1. Gyakorolja a község évenkénti költségvetési rendeletében szabályozott hatásköröket.
2. Bérbe adja az Önkormányzat tulajdonában lévő, 1000 négyzetméter alatti telkeket. Bérbe adja az Önkormányzat tulajdonában lévő mezőgazdasági rendeltetésű földterületeket 100. EFt/év értékhatárig.
3. Megadja vagy megtagadja a tulajdonosi hozzájárulást az Önkormányzat tulajdonában lévő lakásban, nem lakás célú helyiségben és telek ingatlanon közművekkel és ezek mérőberendezéseivel kapcsolatos munkák (felújítás, csere, hibaelhárítás, új közműbekötés) esetén.
4. Dönt a pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendeletben hatáskörébe utaltakról, mely során igénybe vehet megfelelő szakértelemmel rendelkező szakértői véleményeket.
5. Dönt a jogszabály által az önkormányzat feladat- és hatáskörébe utalt közbiztonsággal összefüggő feladatokban.
6. Egyetértés megadása, amennyiben az Önkormányzat által fenntartott nevelési, oktatási intézmény vezetője rendkívüli szünetet rendel el az intézményben.
7. Vokány község címeréről és zászlójáról szóló 8/1999. (VIII.6.) önkormányzati rendelet rendelkezéseinek megfelelően engedélyezi a település nevének, címerének és zászlójának használatát, illetve a már kiadott engedélyeket visszavonhatja.
8. Közfoglalkoztatásra vonatkozó szerződések megkötése, közfoglalkoztatottakkal és önkormányzat által foglalkoztatottakkal kapcsolatos munkáltatói jogok gyakorlása.
9. Gondoskodik a közterületek rendszeres tisztántartásáról, zöldterületek fenntartásáról.
10. Dönt az önkormányzat vagyonával való rendelkezésekről szóló önkormányzati rendeletben hatáskörébe utaltakról.
11. Az Önkormányzat döntéseinek előkészítése, valamint a Képviselő-testület munkájának segítése céljából dönt szakértő igénybevételéről.
12. A Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönt a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, az önkormányzati vagyon megóvása érdekében szükséges élet, és vagyonbiztonságot veszélyeztető helyzet esetében szükséges intézkedésről, saját forrást nem igénylő önkormányzati pályázat benyújtásáról,
13. Ha a Képviselő-testület – határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester döntést hozhat, kivételt képeznek ez alól a Képviselő-testület át nem ruházható hatáskörébe tartozó, valamint a minősített többséget igénylő döntések. A polgármester a döntésről a Képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
14. Véleményezi a menetrend szerint közlekedő tömegközlekedési eszközök menetrend változásait.
15. Megállapodások, különböző együttműködési, csatlakozási nyilatkozatok aláírása, mely sem az aláírásakor, sem azt követően az önkormányzat számára pénzügyi kötelezettségvállalást nem jelent, a képviselő-testület által át nem ruházható hatáskörébe tartozó ügyek kivételével.
16. Ellátja a közterületek használatáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott hatáskörébe utalt feladatokat.
17. Gyakorolja a településképi véleményezéssel, bejelentéssel kapcsolatos hatásköröket.
II. Ügyrendi Bizottság átruházott hatáskörei és feladatkörei
2. melléklet
I.
II.
III.
1. függelék
2. függelék
3. függelék
Beiktatta az 1/2020.(I.29.) ör. 1.§-a. Hatályos: 2020.I.30-tól
Beiktatta a 3/2020.(II.14.) ör. 1.§-a. Hatályos: 2020.II.15-től.
A 22/2023.(V.24.) önkormányzati határozat hatályon kívül helyezte.