Ózdfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015(II.28.) rendelete
a települési szociális ellátásokról
Hatályos: 2016. 12. 09- 2017. 10. 31Ózdfalu Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015(II.28.) rendelete
a települési szociális ellátásokról
2016-12-09-tól 2017-10-31-ig
Ózdfalu Község Önkormányzat képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében, valamint a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 32.§ ( 3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következő rendeletet alkotja.
I. Fejezet
1. Általános szabályok
1. §
(1) A rendelet hatálya kiterjed Ózdfalu önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező személyekre.
(2) Az (1) bekezdés tekintetében alkalmazni kell a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a
7. § (1) bekezdését.
(3) Az e rendeletben meghatározott hatásköröket eltérő rendelkezés hiányában a képviselő-testület gyakorolja.
2. §
(1) Az e rendeletben szabályozott valamennyi szociális ellátásra érvényes értelmező rendelkezéseket és az általános eljárási szabályokat az Szt. 4–16. §-a határozza meg.
(2) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódva kerülnek meghatározásra.
(3) A szociális igazgatási eljárásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.
(4) Az eljárást:
a) az önkormányzati hivatalnál szóban vagy írásban előterjesztett kérelemre kell, vagy
b) hivatalból lehet
megindítani.
(5) A kérelmet a jogszabályokban, illetve az e rendeletben meghatározott dokumentumokkal – igazolásokkal, nyilatkozatokkal – együtt kell benyújtani.
(6) Az e rendeletben meghatározott vagyoni helyzetre vonatkozó feltétel meglétét a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III. 27.) Korm. rendelet 1. számú melléklete szerinti vagyonnyilatkozat benyújtásával kell igazolni. A vagyonnyilatkozat II. részét - a nyomtatványon szereplő tájékoztató szövegtől eltekintve - az adott ellátásnál meghatározott személyi körre vonatkozóan kell kitölteni.
(7) A hiányosan előterjesztett kérelmek ügyében a hiánypótlási felhívást a kérelem beérkezésétől számított öt munkanapon belül meg kell tenni.
(8) Ha a szociális ellátás iránti igényt nem a jogosult terjeszti elő az eljárást hivatalból kell megindítani.
3. §
A kérelmezőnek a kérelemben, illetve az annak mellékleteként benyújtott dokumentumokban feltüntetett jövedelem-adatokat az Szt. 10. §-ában meghatározottak szerint kell igazolnia.
4. §
A pénzbeli ellátások kifizetése a főszabály szerint folyószámlára utalással, vagy lakcímre utalással - amennyiben ez nem lehetséges illetőleg a támogatásra jogosult kifejezett kérelmére - pénztári kifizetéssel történik.
5. §
(1) A rendszeres pénzbeli települési támogatásokat utólag, minden hónap 5-ig kell folyósítani.
(2) Az eseti pénzbeli települési támogatásokat a határozatban meghatározott időpontig kell folyósítani.
(3) A természetbeni települési támogatások biztosításának szabályait, határidejét, formáját a vonatkozó határozat rendezi.
(4) A rendszeres települési támogatás a támogatásról rendelkező határozatban megjelölt időponttól illeti meg az érintettet azzal, hogy a jogosultság kezdő hónapjában a havi támogatás teljes összegét kell folyósítani.
II. Fejezet
1. Pénzbeli szociális ellátások
6. §
(1) Az önkormányzat képviselő-testülete e rendelet alapján a jogosult részére települési támogatást nyújt.
(2) A pénzbeli települési támogatás formái:
a.) eseti települési támogatás:
aa) általános települési támogatás,
ab) települési temetési támogatás;
ac) települési születési támogatás,
ad) települési támogatás elemi kár elhárításához,
2. Általános települési támogatás
7. §
(1) Általános települési támogatásra a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személy – továbbiakban : szociálisan rászoruló- jogosult. E jogosultság elbírálása során szociálisan rászorulónak minősül akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a 15.000.-Ft/hó összeget.
(2) Általános települési támogatás adható annak a személynek, aki rendkívüli élethelyzetbe került, önmaga illetve családja időszakos támogatásra szorul , és családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 % -át nem haladja meg.
(3) A kérelmezőnek a kérelmében a rendkívüli élethelyzetet meg kell neveznie, indokolnia kell az általános települési támogatásra való rászorultságát.
(4) Az általános települési támogatás kérelemre vagy hivatalból ,eseti támogatás formájában nyújtható.
8. §
(1) Általános települési támogatás keretében :
a.) gyermekneveléshez kapcsolódó, alkalmanként jelentkező többlet kiadásokra
aa) a gyermek iskoláztatásához, vagy
ab) válsághelyzetben lévő várandós anya által, a gyermekének megtartásához, vagy
ac) a gyermek fogadásának előkészítéséhez, vagy
ad) a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek családba
való visszakerülésének elősegítéséhez ,
b.) hátrányos helyzetű gyermek nevelésével ellátásával kapcsolatos kiadásokhoz,
c.) a kérelmező illetve családja létfenntartást nehezítő alkalmankénti többletkiadásokhoz ( különösen betegség, gyógyszerköltség)
nyújtható támogatás.
9. §
(1) Általános települési támogatást egy naptári évben maximum két alkalommal lehet adni.
(2) Az egy alkalommal megállapított települési támogatás összege nem lehet kevesebb 2000 forintnál és nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét.
(3) Az általános települési támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testülete határoz.
3. Települési temetési támogatás
10. §
(1) A temetési költségekre tekintettel települési temetési támogatásra jogosult az a személy, akinek a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, függetlenül attól, hogy a meghalt személy eltemettetésére köteles, vagy tartásra köteles hozzátartozó volt-e vagy sem.
(2) Az (1) bekezdés szerint a temetési költség viselése az eltemettetést vállaló kérelmező létfenntartást akkor veszélyezteti, ha a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg.
(3) A települési temetési támogatás a temetési költségek utólagos megtérítésére, a haláleset bekövetkezésétől számított 60 napon belül kérelmezhető.
(4) A támogatás összege 30.000.- Ft.
(5) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell a saját vagy a vele azonos lakcímen élő közeli hozzátartozója nevére – kiállított számla eredeti példányát, valamint a halotti anyakönyvi kivonatot.
(6) Temetési támogatás nem állapítható meg annak, aki a hadigondozásról szóló 1994.évi.XLV.tv. 16. § alapján temetési hozzájárulásban részesül.
(7) A települési temetési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester dönt.
4. Települési születési támogatás
11. §
(1) A kérelmére a szülőanyát vagy házastársát, élettársát, szülési támogatásban kell részesíteni, amennyiben a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj 400 %-át.
(2) Az ellátás iránti kérelemhez mellékelni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát,
amelyet a segély kifizetésének feljegyzése után a kérelmezőnek vissza kell adni.
(3) A kérelmet, a szülést követő 60 napon belül lehet benyújtani.
(4) A szülési támogatás mértéke gyermekenként 10.000.-Ft.
(5) A születési támogatásra való jogosultságról az önkormányzat képviselő-testülete határoz .
5. Települési támogatás elemi kár elhárításához
12. §
(1) Elemi kárra tekintettel – kérelmére - települési támogatásra jogosult az a személy, akinek a lakhatását biztosító ingatlanát elemi kár érte, s az ingatlanra vonatkozó érvényes biztosítással nem rendelkezik.
(2) Elemi kárnak minősül a tűz, robbanás, vihar, viharon kívüli egyéb elemi kár, földcsuszamlás, talajsüllyedés, földrengés, árvíz miatt bekövetkezett kár.
(3) A kérelmezőnek a kérelméhez csatolnia kell az elemi kár tényét tanúsító szakértői (tűzoltóság, biztosító ) véleményt.
(4) A támogatás összege kérelmenként legfeljebb a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj ötszöröse lehet. Egy ingatlanra egy évben csak egyszer lehet támogatást adni.
(5) Az elemi kárra tekintettel kérelmezett települési támogatás megítéléséről az önkormányzat képviselő-testülete dönt.
III. Fejezet
1. Természetben nyújtott szociális ellátások
13. §
(1) A természetben nyújtott szociális ellátások körében az önkormányzat a következő ellátásokat nyújtja:
a) gazdálkodást segítő települési támogatás,
b) köztemetés, és
c.) szociális tűzifa támogatás.
(2) A pénzbeli települési támogatást megállapító határozat kimondhatja, hogy a támogatás bizonyos részét vagy egészét természetben kell biztosítani. A határozatnak rögzítenie kell a természetbeni nyújtott ellátás konkrét formáját.
(3) A (2) bekezdés szerinti esetben a természetbeni ellátás formái a következők lehetnek:
a) gyermekintézmények térítési díjának kifizetése, vagy
b) tankönyv - és tanszervásárlás, vagy
c) Erzsébet utalvány, vagy
d) vásárlási utalvány, vagy
e) anyagok, eszközök közvetlen megvásárlása, vagy
f) szolgáltatások szolgáltató részére történő megfizetése, vagy
g) tüzelő vásárlás.
(4) A (3) bekezdés a), b), f), g) pontjai szerinti természetbeni ellátást lehetőség szerint közvetlenül az ellátó intézménynek, a forgalmazónak, a szolgáltatást nyújtónak kell folyósítani.
2 . Gazdálkodást segítő települési támogatás
14.§
(1) A képviselőtestület támogatást nyújthat ahhoz, hogy a rászoruló családok meglévő
eszközeik és munkaerejük felhasználásával megélhetésüket szolgáló családi gazdaságot
építhessenek fel, családi szükségleteik kielégítésére.
(2) Gazdálkodást segítő támogatásnak minősül különösen
a.) földhasználati lehetőség
b.) mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások
c.) munkaeszközök és munkavégzéshez szükséges forgóeszközök,
d.) szaktanácsadás, szakképzés biztosítása.
(3) A családi gazdálkodás támogatás szempontjából rászorultnak az a család tekintendő, amelynek bármely tagja:
a.) pályakezdő
b.) nyugellátásban, nyugdíjszerű rendszeres pénzellátásban részesül,
c.) munkanélküli és ellátásban nem részesülő
d.) munkanélküli és munkanélküli ellátásban részesülő
e.) munkanélküli és aktív korúak ellátásában részesülő
f.) egyéb rendszeres pénzellátásban részesülő, és
a háztartásban az egy főre jutó jövedelem a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj
150 %-át nem haladja meg.
(4) A képviselő-testület a (2) bekezdésbe foglalt támogatásokat a mindenkori éves költségvetési lehetőségeinek függvényében biztosítja. A szociális földprogram működésének szabályzatát a jegyző készíti el.
15. §
(1) A 14. § (2) bekezdés a.) pontja szerinti földhasználati lehetőség ingyenes földhasználat,
háztartásonként legfeljebb 1 ha területnagyságra, s 2 év bérleti időre, mely utóbbi
ismételten meghosszabbítható.
(2) A 14. § (2) bekezdés b.) pontja szerinti mezőgazdasági szolgáltatások és juttatások:
a.) mezőgazdasági erőgéppel és munkagépekkel nyújtott szolgáltatások:
Szántás 2000 m2 területnagyság felett : 13.000.-Ft/ha
Szántás 2000 m2 területnagyságig : 3.000.-Ft/alkalom
Tárcsázás 6.000.-Ft/ha
Ásóboronázás: 6.000.-Ft/ha
Műtrágyaszórás 5.000.-Ft/ha
Vegyszerezés 6.000.-Ft/ha
Szárzúzás 6.000.-Ft/ha
Kukoricavetés 6.000.-Ft/ha
Simítózás: 4.000.-Ft/ha
Közúti szállítás 2.500.-Ft/óra
A szállítási szolgáltatás díjának megállapításakor minden megkezdett óra egésznek számít azzal, hogy a 30 percet el nem érő szolgáltatási idő esetén a díjtétel 1.250.-Ft/óra.
(3 ) A 14.§ (2) bekezdés c.) pontja szerinti munkaeszközök és munkavégzéshez szükséges forgóeszközök tartalma : egyszeri pénzbeli támogatás mezőgazdasági eszközök vásárlására.
(4) A 14.§ (2) bekezdés d.)pontja szerinti mezőgazdasági szaktanácsadástartalma: szaktanácsadás nyújtása ,szervezése agrármérnök, falugazdász közreműködésével .
(5) A 14.§ (2) bekezdés d.) pontja szerinti mezőgazdasági elméleti és gyakorlati szakképzés tartalma:
a.) mezőgazdasági,növénytermesztési elméleti oktatás nyújtása, szervezése agrármérnök közreműködésével,
b.) mezőgazdasági,növénytermesztési gyakorlati oktatás nyújtása, szervezése agrármérnök közreműködésével, önkormányzati szántóföldön.
16. §
(1) A családi gazdálkodás támogatását kérelmezni kell.
(2) A támogatás megítélése, hasznosulásának figyelemmel kísérése a polgármester feladata, aki ezen feladatának ellátásához egy-egy adott esetben az állatorvos, a falugazdász, a jegyző, a képviselőtestület e feladattal megbízott tagja, illetve más szakértő segítségét kérheti.
(3) A támogatás iránti kérelmet – a családra vonatkozó jövedelemigazolások csatolása mellett
a közös önkormányzati hivatalban kell benyújtani, az e rendeletbe foglalt kapcsolódó szabályok betartásával. A kérelem intézése során a közigazgatási eljárási szabályok szerint kell eljárni.
(4) A támogatás iránti kérelemhez csatolandó mellékletek:
- a 14. § (3) bekezdés a.), c.), e.), f.) pontokban foglalt állapot igazolására személyes nyilatkozat,
- a 14. § (3) bekezdés b.), d.) pontokban foglalt állapot igazolására az ellátás folyósítását bizonyító dokumentum (nyugdíjszelvény, GYES igazoló szelvény, bankszámla kivonat),
- mezőgazdasági szolgáltatás igénylése esetén további kitétel,hogy a művelni kívánt saját tulajdonban lévő területről helyrajzi szám megjelölésével nyilatkoznia kell a tulajdonosnak, haszonbérlet címén használt terület esetén az érvényes bérleti szerződés másolatát kell csatolni.
(5) A gazdálkodást segítő települési támogatással kapcsolatos ügyekben az önkormányzat képviselő-testületének felhatalmazása alapján, átruházott hatáskörben a polgármester jár el.
(6) A támogatottakról a polgármester támogatási szerződést köt. Az egyedi szerződések tartalmát a mindenkori cél s a képviselő- testület családi gazdálkodás támogatására vonatkozó irányelvei figyelembevételével a polgármester határozza meg, a képviselő- testülettel egyetértésében. A szerződés- tervezeteket a jegyző készíti el.
(7) A támogatottakról a közös önkormányzati hivatal nyilvántartást vezet.
17. §
(1) A családi támogatást a jogosult a vonatkozó megállapodásban foglaltak szerint
használhatja fel.
(2) Visszaél a támogatással az, aki
a.) a támogatást a rendeltetéstől eltérő célra fordítja,
b.) a kapott, vagy a támogatásból kapott vetőmagot nem veti el, a növényi kultúrát nem
– vagy nem szakszerűen- gondozza, nem műveli
c.) a polgármestert a program bonyolításához kapcsolódó tevékenységében – a program hasznosulásának ellenőrzésében, a megállapodás megkötésében, az információáramlás teljesítésében - akadályozza.
(3) Az a személy, család, aki visszaél a támogatással, továbbá a támogatott tevékenységében részt vett családtagja,
a.) a pénzbeli támogatást vagy a természetbeli támogatást pénzbeli egyenértékét – amit a támogatás megítélésénél összegszerűen meg kell határozni – köteles a mindenkori jegybanki alapkamattal terhelten, egy összegben visszafizetni a visszaélést követő 30 napon belül, és
b.) a családi gazdálkodás támogatásának azonos jellegű formájából kizárható, a visszaélés megállapítását követő 2 év időtartamra.
3. Köztemetés
18.§
A köztemetési ügyekben a képviselő-testület az Szt. 48.§-ban foglaltak szerint jár el.
4. Szociális tűzifa támogatás
19.§
(1 ) E rendelet alapján egyszeri ,természetbeni szociális tűzifa támogatásra az életvitelszerűen Ózdfalu településen élő szociálisan rászorult személy jogosult. A jogosultság elbírálása során szociálisan rászorultnak minősül az a személy akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át.
(2) A támogatásra háztartásonként egy fő nyújthat be kérelmet – az e célra szerkesztett igénylőlapon azzal, hogy a támogatás kizárólag arra a lakásra igényelhető, melyet a kérelmező életvitelszerűen használ.
(3) A szociális célú tűzifa támogatás iránti kérelmek elbírálásakor előnyben kell részesíteni azt a kérelmezőt :
- aki a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló törvény szerint aktív korúak ellátására, időskorúak járadékára vagy – tekintet nélkül annak természetbeni vagy pénzbeli formában történő nyújtására – rendszeres települési támogatásra , különösen lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres települési támogatásra jogosult,
- a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló törvényben szabályozott halmozottan hátrányos helyzetű gyermeket nevel,
(4) A szociális célú tűzifa juttatás térítésmentes. A tűzifa házhoz szállításáról az önkormányzat gondoskodik.
(5) A támogatás iránti kérelem előterjesztésének határideje : 2016.november 25. napja, mely határidő jogvesztő.
(6) Támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. E rendelkezés alkalmazása szempontjából külön lakásnak kell tekinteni a külön bejárattal rendelkező , a lakrészek közti közvetlen átjárás lehetőséget nem biztosító épületrészeket.
(7) Támogatás a beszerzett és rendelkezésre álló tűzifa keret erejéig adható. A támogatás iránti kérelmek elbírálásáról, a juttatott tűzifa mennyiségéről a képviselő-testület az (5) bekezdés szerinti határidőt követő 30 napon belül dönt azzal, hogy az egy kérelemre adható juttatás mértéke a 2 m3-t nem haladhatja meg.
IV. Fejezet
1. Szociális alapszolgáltatások
20. §
(1) A települési önkormányzat a személyes gondoskodás körében
a) a falugondnoki szolgálat,
b) az étkeztetés,
c) a családsegítés és
d) a házi segítség nyújtás
szociális alapszolgáltatási formák igénybevételi lehetőségét biztosítja.
(2) A szolgáltatást nyújtó intézményvezető külön eljárás nélkül köteles ellátást nyújtani
a) ha azzal meg lehet előzni az érintett személy életveszélyes állapotba kerülését, vagy
b) az ellátást az (1) bekezdés a), b) és d) pontja esetében rendkívüli időjárási helyzet indokolja
(3) Külön eljárás mellőzésével akkor lehet ellátást nyújtani, ha az ellátást az érintettnek megállapították, de annak igénybevételével felhagyott, majd az ellátás megállapítását követő 2 hónapon belül ismét kéri az ellátást és közben az ellátás nyújtásának feltételei továbbra is fennállnak.
(4) A személyes gondoskodás keretében nyújtott ellátás megszűnik:
a) a jogosulatlan igénybevétel esetén, vagy
b) amennyiben az ellátásról az érintett írásban lemond, vagy
c) az ellátást folyamatosan, 60 napnál hosszabb ideig nem veszi igénybe ( felhagy az ellátással)
(5) A szociális törvényben, illetve e rendeletben meghatározott feltételek hiányában vagy a szociális törvény és e rendelet megsértésével nyújtott szociális alapszolgáltatást a (4) bekezdés a) pontja szerint meg kell szüntetni, továbbá az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevőt kötelezni kell az intézményi térítési díj teljes összegének megfizetésére. Az ellátás megszüntetését és az esetleges megtérítési kötelezettséget határozatba kell foglalni.
2. Falugondnoki szolgálat
21.§
A falugondnoki szolgálattal kapcsolatos szabályokról a képviselő-testület külön önkormányzati rendeletet alkot.
3. Étkeztetés
22.§
(1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkezéséről kell gondoskodni, akik megfelelnek az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek.
(2) Az Szt. 62. § (1) bekezdése alkalmazásában szociálisan rászorult személy
a.) a kora miatt, ha betöltötte 65. életévét, vagy
b.) az egészségi állapota miatt, ha a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
c.) a fogyatékosság és pszichiátriai betegsége miatt, ha a vonatkozó orvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
d.) a szenvedélybetegsége miatt, ha a vonatkozó szakorvosi szakvélemények alapján a háziorvos igazolja, hogy a betegség jellege miatt az érintett nem képes biztosítani a napi egyszeri meleg étkeztetést, vagy
e.) a hajléktalansága miatt, ha a személy nyilatkozatában tartózkodási helyeként az önkormányzat illetékességi területét jelölte meg, és a hajléktalan étkeztetésének hiánya veszélyezteti a hajléktalan életét.
(3) Ezen ellátási forma szempontjából szociális rászorultnak tekintendő az az igénylő, akinek a jövedelme az öregségi
nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén 200 %-át nem haladja meg.
(4) Az étkeztetés térítési díját külön rendelet szabályozza.
(5)Kérelemre – egyedi elbírálás alapján – a jövedelmi helyzet okát, és minden egyéb körülményt figyelembe véve a személyi térítési díj korlátlanul mérsékelhető. Nem mérsékelhető a személyi térítési díj, ha a kérelmező jövedelme több, mint a mindenkori öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 100 %-a, egyedülálló esetében a 150 %-a.
(6) Az ellátás módja lehet:
helyben étkeztetés
étel elvitele saját erőből
étel elvitele házhoz szállítással
(7) A házhozszállítás díját az önkormányzat a saját költségvetése terhére átvállalja, az étel kiszállításáért a szolgáltatást igénylőnek nem kell fizetnie.
23. §
(1) Az önkormányzat az étkeztetési szolgáltatást ellátási szerződés keretében nyújtja.
(2) Az étkeztetés nyújtásának konkrét feltételeiről a szolgáltatást megállapító határozatban kell rendelkezni.
(3) A szociális étkeztetés iránti kérelmeket a képviselő- testület bírálja el.
4. Házi segítségnyújtás
24.§
(1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2)Házi segítségnyújtás keretében kell gondoskodni
a.) azokról az időskorú személyekről, akik otthonukban önmaguk ellátására saját erőből nem képesek és róluk nem gondoskodnak,
b.) azokról a pszichiátriai betegekről, fogyatékos személyekről, valamint szenvedélybetegekről, akik állapotukból adódóan az önálló életvitellel kapcsolatos feladataik ellátásában segítséget igényelnek, de egyébként önmaguk ellátására képesek.
c.) azokról az egészségi állapotuk miatt rászoruló személyekről, akik ezt az ellátási formát igénylik, illetve bentlakásos intézményi elhelyezésre várakoznak.
d.) Azokról a személyekről, akik a rehabilitációt követően a saját lakókörnyezetükbe történő visszailleszkedés céljából támogatást igényelnek önálló életvitelük fenntartásához.
(3)Házi segítségnyújtás kezdeményezésekor az Szt, szabályai szerint gondozási szükséglet vizsgálatot kell végezni, s a házi segítségnyújtást a szakvéleményben meghatározott napi gondozási szükségletnek megfelelően, de legfeljebb napi 4órában kell biztosítani.
(4) A házi segítségnyújtás iránti kérelmeket a képviselő- testület bírálja el.
25. §
(1) A házi segítségnyújtást az önkormányzat egy fő főfoglalkozású, teljes munkaidőben
foglalkoztatott házi gondozó útján biztosítja.
(2) Az ellátás iránti igényeket a település polgármesteréhez kell írásban benyújtani.
(3) A házi segítségnyújtás intézményi térítési díja 5.-Ft/óra
(4) Mentes s személyi térítés díj megfizetése alól az az ellátást igénylő személy, akinek a rendszeres havi jövedelme az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400%-át nem haladja meg.
5. Családsegítés
26. §
(1) Az önkormányzat a családsegítés körébe tartozó feladatait A társulás keretében működtetett Sellyei Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat közreműködésével látja el.
(2) A családsegítéssel kapcsolatos feladatokat a Szolgálat a képviselő-testület közreműködésével látja el.
V. Fejezet
1. Egyéb rendelkezések
27. §
(1) A rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt., valamint a végrehajtására kiadott kormányrendeletek és más felsőbb szintű jogszabályok rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A képviselő-testület az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló 6/2014.(VIII.29.) rendeletének 1.számú melléklete :” házi segítségnyújtás, családsegítés , méltányossági közgyógyellátás . temetési támogatás „ szövegrészeket törli.
VI. Fejezet
1. Záró rendelkezések
28. §
(1) E rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.
(2) Hatálybalépésével egyidejűleg az egyes szociális ellátási formák megállapításának helyi szabályairól szóló 1/2014. ( I.30.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
Ózdfalu , 2015. február 27.
Garai Zoltán Takácsné Jauk Ibolya
polgármester jegyző
Záradék:
A rendeletet a mai napon, az önkormányzat SZMSZ-ében foglaltak szerint kihirdettem.
Ózdfalu , 2015.február 28.
Takácsné Jauk Ibolya
jegyző