Pettend Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete
Pettend Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2025. (III.12.) rendelete Pettend Község Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 12 09:45Pettend Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 12.) önkormányzati rendelete
Pettend Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2025. (III.12.) rendelete Pettend Község Önkormányzatának 2025. évi költségvetéséről
[1] Pettend Község Önkormányzat Képviselő-testülete az adott költségvetési évben megvalósításra váró törvényben meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátása, a feladatellátáshoz szükséges források, kiadások és létszámok meghatározása érdekében figyelembe veszi a hatályos vonatkozó magasabb szintű jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, elnyert pályázatait, a különböző megállapodásokat, szerződéseket és mindezekre tekintettel az egységes önkormányzati költségvetést, az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúly biztosítása céljából önkormányzati rendeletben állapítja meg.
[2] Pettend Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) és f) pontjában, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23. § (1) bekezdése alapján az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.
1. § [A rendelet hatálya]
A rendelet hatálya a képviselő-testületre és annak szerveire terjed ki.
2. § [A költségvetés bevételei és kiadásai]
(1) A képviselő-testület az önkormányzat összesített 2025. évi összesített költségvetését 64 865 920 Ft Költségvetési bevétellel, 64 865 920 Ft Költségvetési kiadással, 100 000 Ft Költségvetési tartalékkal; 0 E Ft-ebből működési, 0 E Ft felhalmozási állapítja meg.
(2) Az költségvetési bevételeket 1. melléklet, a költségvetési kiadásokat 2. melléklet alapján határozza meg a képviselő-testület.
(3) A működési és felhalmozási kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.
3. § [A költségvetés végrehajtásának szabályai]
(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(5) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(6) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő-testület gyakorolja.
4. § [Az előirányzatok módosítása]
(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(3) A képviselő-testület a költségvetési rendelet előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – félévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
5. § [A gazdálkodás szabályai]
(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a képviselő-testületi határozattal elfogadott munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért, a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A polgármesteri (önkormányzati) hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
6. § [A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése]
(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról a külső megbízás útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
7. § [Záró rendelkezések]]
Ez a rendelet kihirdetés napján lép hatályba.