Sumony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2014.(VIII.21.) önkormányzati rendelete

A közterületek elnevezéséről, elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályairól

Hatályos: 2014. 08. 22

Sumony Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 6/2014.(VIII.21.) önkormányzati rendelete

A közterületek elnevezéséről, elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszám-megállapítás szabályairól

2014.08.22.

Sumony községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, a 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott felhatalmazás alapján, és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 51. § (5) bekezdésében, valamint a 143. § (3) bekezdésében kapott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések A rendelet célja

1. § E rendelet célja, hogy a közterület elnevezése Sumony község közterületeit pontosan megjelölje, azonosítsa, a tájékozódás célját szolgálja és a közterületek elnevezésére, azok megváltoztatására vonatkozó szabályokat egységes rendeletbe foglalja.

Értelmező rendelkezések

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. Közterület: az épített környezet alakításáról és védelméről szóló törvény szerinti közterület.

2. Közterületnév: a magyarországi hivatalos földrajzi nevek megállapításáról és nyilvántartásáról szóló kormányrendelet szerinti közterületnév.

3. Házszám: olyan számmal, számmal és betűvel meghatározott azonosító jel, amely az ingatlan-nyilvántartásban helyrajzi számmal jelölt ingatlanhoz tartozik, és amely az ingatlan természetbeni beazonosítását szolgálja.

II. Fejezet

A közterületek elnevezésére vonatkozó szabályok A közterületek elnevezésének általános szabályai

3. § (1) Sumony községben minden közterületet el kell nevezni.

(2) Az újonnan létesített közterület nevét a létrejöttét követő egy éven belül meg kell állapítani.

(3) Az elnevezett közterület természetes folytatásaként létesülő új szakasz külön elnevezési eljárás nélkül a már elnevezett közterület nevét veszi fel (meghosszabbítás).

(4) A közterület elnevezése során törekedni kell arra, hogy az elnevezés rövid és közérthető, a magyar nyelvhelyesség szabályainak megfelelő legyen.

(5) Élő személyről közterületet elnevezni nem lehet. Erre legkorábban a személy halálát követő 20 év múltán kerülhet sor.

(6) Közterület személyről történő elnevezése során törekedni kell arra, hogy az elnevezés olyan személynek állítson emléket:

a) akinek közismert tevékenysége a társadalmi haladást, a nemzet szellemi, anyagi gyarapodását szolgálta és személye közmegbecsülésnek örvend, vagy

b) aki a tudomány, művelődés, sport vagy a társadalmi élet egyéb területén kimagaslóan jelentőset tett vagy alkotott, és ez által személyének emléke megőrzésre méltó, vagy

c) akinek Sumony község életében, történetében kiemelkedő szerepe volt, és tevékenységével hozzájárult a település fejlődéséhez.

(7) A személyről történő elnevezés esetén az utca név előtagjának meg kell egyeznie a személy által használt családi és utónévvel.

A közterületek elnevezésének, az elnevezés módosításának eljárási szabályai

4. § (1) A közterület elnevezése, módosítása a képviselő-testület hatáskörébe tartozik. Az elnevezésről, módosításról a képviselő-testület határozattal dönt.

(2) A közterületnév megállapításáról, illetőleg megváltoztatásáról szóló határozatban a képviselő-testület köteles rendelkezni arról, hogy az új, illetőleg megváltozott közterületnév mely időponttól lép hatályba. A határozatban rendelkeznie kell az utcanév-táblák elhelyezésének határidejéről.

(3) Közterület elnevezését, az elnevezés módosítását írásban kezdeményezheti:

a) polgármester,

b) önkormányzati képviselő,

c) képviselő-testület bizottsága,

d) Sumony községben az indítvány benyújtásának időpontjában az érintett közterületen bejelentett lakó-vagy tartózkodási hellyel rendelkező legalább 10 fő állampolgár.

(4) Ha a közterület elnevezésének megváltoztatását az érintett lakosság kezdeményezi, akkor az adott közterületen lakók véleményét ki kell kérni. A lakosság vélemény nyilvánítása e rendelet 5. §-a alapján történik, azonban a lakosság véleményének a képviselő-testület döntésére nincs kötelező ereje.

(5) A képviselő-testület nem lakossági kezdeményezés esetén kikérheti a közterület elnevezésével, megváltoztatásával érintett lakosság véleményét.

(6) A közterület elnevezésével kapcsolatos döntést a helyben szokások módon közzé kell tenni, továbbá a döntésről értesíteni kell:

a) az érintett lakosokat, ingatlan tulajdonosokat (ingatlanonként egy személyt);

b) az illetékes okmányirodát;

c) adóhivatalt;

d) illetékes Járási Hivatalt;

e) illetékes földhivatalt;

f) helyi postahivatalt;

g) illetékes rendőrkapitányságot;

h) illetékes tűzoltóságot;

i) háziorvosi rendelőt;

j) közműszolgáltatókat;

k) Magyar Államkincstár,

l) Országos Egészségügyi Pénztár,

m) Nyugdíjfolyósító Igazgatóság illetékes szervét.

A lakosság vélemény-nyilvánításának rendjére vonatkozó szabályok

5. § (1) A lakosság véleményének kikérésében, azok összesítésében a képviselő-testület döntésének előkészítésében a Királyegyházai Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Közös Hivatal) működik közre.

(2) A lakosság véleményét, kérelmét, javaslatát postai és elektronikus úton is benyújthatja a képviselő-testülethez.

(3) Az érintett lakosság véleményének kikérése esetén a Közös Hivatal a tervezett névváltoztatásról – a hivatali hirdetőtáblán – hirdetményt tesz közzé, amelyre bármely lakos illetve a helyi civil szervezet észrevételt tehet.

III. Fejezet

A házszám megállapítására és módosítására vonatkozó szabályok A házszámozással érintett ingatlanok és jelölésük rendje

6. § (1) A névvel ellátott közterületen a beépített és beépítetlen építési telkeket házszámmal kell ellátni.

(2) A házszám arab egész szám.

(3) Ingatlan megosztása esetén – ha az újonnan kialakuló telek ugyanarra a közterületre nyílik – a házszám arab egész szám és arab egész szám(ok) az ABC betűjének alátörésével.

(4) Adott ingatlanon több lakás építése esetén a lakások megjelölése arab számokkal történik.

(5) Telekegyesítéskor a házszámokat össze kell vonni.

(6) Ha egy ingatlan több közterülettel is érintkezik, az építmény utcafronti főhomlokzata határozza meg a házszámozást.

7. § (1) Minden új utca vagy telek kialakításakor, a házak, építési telkek számozását a Közös Hivatal végzi, melynek tényéről értesíti az ingatlan tulajdonosát valamint az illetékes földhivatalt.

(2) A házszám megváltoztatására irányuló eljárás hivatalból, vagy annak a személynek a kérelmére indul, akinek a házszám megváltoztatásához jogos érdeke fűződik.

IV. Fejezet

Névtáblák és házszámtáblák elhelyezése

1. A névtáblák elhelyezésének szabályai

8. § (1) A közterületek nevét jól látható módon, névtáblán kell feltüntetni.

(2) A közterületek névtábláit a saroktelek kerítésén, ennek hiányában a saroképületen, vagy külön tartószerkezeten kell elhelyezni.

(3) A névtábla kihelyezésével érintett ingatlan tulajdonosa vagy használója a névtábla kihelyezését tűrni köteles.

(4) A névtábla kihelyezéséről, karbantartásáról, szükség szerinti cseréjéről az önkormányzat gondoskodik.

2. A házszámtábla elhelyezésének szabályai

9. § (1) Az ingatlan tulajdonosa, használója, kezelője köteles a házszámot jelző táblát – saját költségén – az utcafronti kerítésére, házfalára a közterületről jól látható módon elhelyezni a házszám megállapításától, vagy az ingatlan feletti rendelkezési jog megszerzésétől számított 30 napon belül.

(2) A házszámtábla beszerzéséről, kihelyezéséről, olvasható állapotban tartásáról, szükség szerinti cseréjéről és pótlásáról az (1) bekezdés szerinti kötelezett gondoskodik.

V. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

10. § (1) A házszámtáblával nem rendelkező ingatlan tulajdonosa, kezelője, használója jelen rendelet 9. § (1) bekezdésében foglalt tábla-kihelyezési kötelezettségének e rendelet hatályba lépését követő 1 éven belül köteles eleget tenni.

(2) E rendelet kihirdetése napját követő napon lép hatályba.

(3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.