Boldogasszonyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2012. (V. 8.) önkormányzati rendelete
a Boldogasszonyfa község területén biztosított szociális ellátásokról.
Hatályos: 2013. 12. 10- 2015. 02. 28Boldogasszonyfa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2012. (V. 8.) önkormányzati rendelete
a Boldogasszonyfa község területén biztosított szociális ellátásokról.
Boldogasszonyfa Községi Önkormányzat Képviselőtestülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk. (1) bekezdés a.) pontjában és (2) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 8. pontjában kapott felhatalmazás alapján, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv (a továbbiakban: Szt.) 1. §(2) bekezdésében, a 10. §(1) bekezdésében, a 25. §(3) bekezdésében, a 26. § - ban, a 32. §(3) bekezdésében, a 37/D. §(3) bekezdésében, a 38. §(9) bekezdésében, a 43/B. §(1) és (3) bekezdésében, a 45. § - ában, a 47. § - ában a 48. § - ában, az 50. §(3) bekezdésében és a 62. §(2) bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében, a 20/C. § (9) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy az Szt. pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó és a Gyvt. pénzbeli és természetbeni ellátásokra (továbbiakban: szociális ellátások) vonatkozó szabályaival összhangban — a helyi sajátosságok érvényesítése mellett — szabályozza a Boldogasszonyfa község közigazgatási területén igénybe vehető szociális ellátások jogosultsági feltételeit, az ellátást igénylők kötelezettségeit, továbbá a szociális ellátások megállapítása során követendő eljárási rendet elősegítve ezzel a Boldogasszonyfa község területén élő, rászoruló emberek boldogulását.
.
Általános rendelkezések
2. § E rendelet hatálya a Boldogasszonyfa községben élő és ott bejelentett lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra valamint a külön jogszabályokban - Szt. 3. §(1) — (3) és a Gyvt. 4. §(1) — (3) - meghatározottak szerinti személyekre terjed ki.
3. § (1) E rendeletben foglalt — az Szt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan az Szt. az irányadó.
(2) E rendeletben foglalt — a Gyvt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan a Gyvt. az irányadó.
4. § (1) A szociális ellátásokra irányuló kérelmeket — az erre a célra rendszeresített formanyomtatványokon - és az azt alátámasztó nyilatkozatokat, igazolásokat a körjegyzőségen (Szentlászló, Rákóczi u. 27), illetve a boldogasszonyfai polgármesteri
hivatalnál (Boldogasszonyfa, Kossuth u. 24.), valamint a falugondnoknál — tekintettel az antalszállási és terecsenyi településrészekre - lehet benyújtani.
(2) A szociális ellátást igénylő (továbbiakban: kérelmező) annak érdekében, hogy az ellátásra való jogosultság elbírálható legyen, köteles — a polgármesteri hivatalban, illetve a falugondnoknál átvehető e célra rendszeresített nyomtatványokon — nyilatkozni a saját, illetve családja jövedelmi, vagyoni viszonyairól. Köteles a kérelmező a vagyon és jövedelemnyilatkozatban foglaltakat igazolni.
(3) A kérelmező a jövedelemnyilatkozatban közölt adatokat az alábbiak szerint köteles
igazolni:
a , munkabérből származó jövedelem esetén; a munkáltató által kiállított igazolással,
b, a foglakoztatás elősegítés éről ésa munkanélküliek ellátásáról szóló 1991. IV. tv alapján folyósított pénzbeli ellátás esetén (pl: munk a nélküli járadék) a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényével, vagy az illetékes munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolással;
c, a társadalombiztosítási ellátások esetében (pl: GYES, GYED, családi pótlék) a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényével, vagy az utolsó havi bankszámla kivonat másolatával;
d, nyugdíj illetve nyugdíjszerű ellátás esetén, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által a tárgyév elején megküldött elszámolási l a p, vagy a megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló, szelvényének másolatával;
e, őstermelők esetén a bevételről vezetett dokumentum másolatával, illetve a NAV által kiállított igazolással, továbbá támogatás esetén a támogatás összegéről szóló igazolással;
f, vállalkozásból származó jövedelem esetén a NAV igazolásával, továbbá az adóbevallással nem lezárt időszakra vonatkozóan az egy havi átlagjövedelemről szóló könyvelői igazolással, ennek hiányában az érintett nyilatkozatával;
g, alkalmi munka esetén a havi átlagos nettó jövedelemre vonatkozó nyilatkozattal;
h, tartásdíj esetén a ténylegesen felvett tartásdíjról szóló irattal (elismervény, postai feladóvevény stb.) és a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokirattal, vagy a teljes bizonyító erejű magánokirattal, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítélettel, állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról a gyámhivatal határozatával;
i, az a - h pontokba nem tartozó jövedelmek esetén egyéb, a jövedelem típusának megfelelő igazolással; (írásbeli nyilatkozat)
(4) Amennyiben a hibásan, illetve hiányosan benyújtott kérelmet, nyilatkozatokat a kérelmező az erre irányuló felszólítástól számított 10 munkanapon belül nem pótolja, akkor a kérelmét el kell utasítani, kivéve ha az akadályoztatását (pl. betegség) hitelt érdemlően tudja igazolni.
5. § Szükség esetén (pl: a kérelemben, az igazolásban foglaltak valóságtartalma megkérdőjelezhető) — törekedve a megalapozott döntésre —a körjegyzőség ezzel megbízott ügyintézője környezettanulmányt készít.
6. §(1) A polgármester által hozott határozat a kézbesítéstől számított 15 napon belül a képviselőtestülethez címzett fellebbezéssel megtámadható.
(2) A fellebbezést a képviselőtestület a következő ülésén bírálja el.
7. §(1) A rendszeres ellátások folyósítása, utólag, minden hónap 5. napjáig, a nem rendszeres ellátások kifizetése pedig az ezt megállapító határozat meghozatalát követően haladéktalanul, illetve legkésőbb 5 napon belül történik. A kifizetés történhet erre irányuló kérelem esetén bankszámlára utalással, egyéb esetben az önkormányzat házipénztárából, vagy postai úton.
(2) A kifizetéssel, utalással kapcsolatos adminisztratív teendőket (pénztárkönyv, bizonylatok vezet és e) és a pénz kezelését a körjegyzőség pénztárosa látja el a falugondnok közreműködésével.
8. § (1) A szociális ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő (a jövedelem és vagyonnyilatkozatban eltitkol, nem a valóságnak megfelelő adatokat tüntet fel, a körülményeiben beállott változást 15 napon belül nem jelenti be) személyt az Szt.17. §-ában meghatározott jogkövetkezmények (pénzbeli ellátás visszafizetése, természetben nyújtott ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatása, illetve a pénzegyenérték megfizetése) terhelik.
(2) Az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények érvényesítését a képviselőtestület - a hatáskörébe tartozó szociális ellátások esetében — méltányosságból elengedheti, azok mértékét csökkentheti illetve részletekben fizettetheti meg.
(3) A méltányosság gyakorlására akkor van lehetőség, ha az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények alkalmazása az érintett személy, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(4) A létfenntartást veszélyeztető állapot megítélése az ügy körülményeit egyenként és összességében értéklő ebírálás alapján- erre irányuló kérelem alapján- történik.
Figyelembe veendő szempontok különösen a következők:
a, az egy főre jutó családi jövedelem nagysága, ami nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át,
b, a családban lévő eltartásra szoruló gyermekek száma,
c, a háztartás fenntartási költségei.
d, igazolt gyógyszerköltség,
e, tartós keresőképtelenség (baleset, betegség)
f, előre nem látható, lakhatást veszélyeztető káresemény miatt keletkezett rendkívüli kiadás.
Pénzbeli és természetbeni ellátások
9. §(1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki
a , legalább 40 %- os egészségkárosodást szenvedett, vagy munkaképességét legalább 50 %-ban elvesztette, vagy
b, várandós anya, vagy
c, pszichiátriai, vagy szenvedélybetegsége miatt átmenetileg, vagy véglegesen munkavégzésre alkalmatlan és emiatt rendszeres gyógykezelésben részesül, terápián vagy rehabilitációban (a továbbiakban együtt: gyógykezelés) vesz részt, vagy az abban való részvételt vállalja, vagy
d, a c, pontban nem említett egyéb körülménye miatt semmilyen pénzbeli ellátásban nem részesül, segítség nélkül saját ügyeinek vitelére, továbbá orvosi ellátás igénybevételére nem, vagy csak korlátozott mértékben képes rendszeres szociális segélyre jogosult.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott állapot fennállásának igazolására csatolni kell:
a, egészségkárosodott személy vonatkozásában az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetnek az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalását vagy szakvéleményét,
b, várandós anya esetén a nőgyógyász szakorvos igazolását vagy a terhes-gondozási kiskönyvet,
c, pszichiátriai, vagy szenvedélybetegségben szenvedő személy vonatkozásában a pszichiátraia- vagy addikgtológus szakorvos vagy kezelőorvos igazolását a gyógykezelésben való részvételről, illetve annak várható időpontjéról, vagy a pszichiátriai illetve szenvedélybetegek közösségi ellátását nyújtó intézmény vezetőjének szakorvosi igazoláson alapuló javaslatát,
d, az egyéb konkrétan nem nevesíthető körülmények esetén az illetékes háziorvos és családgondozó helyzetértékelését és jövőbeli javaslatát.
(4) A természetbeni ellátást a javaslat beérkezését követő hó 1. napjától kell megállapítani és annak összegét utólag minden hó 5. napjáig az érintett intézményeknek, közüzemi szolgáltatóknak, illetve- szolgáltató hiányában- SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója részére kell folyósítani.
Önkormányzati segély
16. § Önkormányzati segély igényelhető:
a) az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család részére, vagy
b) krízishelyzetre (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás)
c) a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, vagy
d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.
17. § (1) Önkormányzati segély állapítható meg annak a személynek – a 20. §-ban foglalt kivétellel, mivel abban az esetben nincs jövedelemvizsgálat -, aki rendkívüli élethelyzetbe került, vagy létfenntartási gonddal küzd és családjában az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130 %-át nem haladja meg.
(2) A polgármester az önkormányzati segély felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.
(3) Az önkormányzati segély kifizetéséről a megállapítást követő 15 napon belül – a (4) bekezdésben foglaltak kivételével - a közös önkormányzati hivatal gazdálkodási előadója gondoskodik.
(4) A polgármester krízishelyzetben - ha a kérelmező életkörülményei indokolttá teszik - az önkormányzati segély összegének azonnali kiutalását rendelheti el.
18. § (1) A 16. § a) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély elsősorban természetbeni ellátásként nyújtható. Az e jogcímen megállapított önkormányzati segély legmagasabb összege évente, háztartásonként az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 70,18 % - át nem haladhatja meg. Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a segélyt kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.
(2) A 16. § b) pontja szerint megállapított önkormányzati segély összegét a polgármester az eset körülményeinek mérlegelésével határozza meg, melynek összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 2 - szeresét.
19. § (1) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott önkormányzati segély megállapításánál különösen a következő körülményeket kell mérlegelni: A gyermek, fiatal felnőtt ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, alkalmanként jelentkező többletkiadások a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás miatt.
(2) Az e jogcímen megállapított önkormányzati segélyt a gyermekre, illetve a fiatal felnőttre kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal felnőttnek kell folyósítani.
(3) A 16. § c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély elsősorban természetbeni ellátásként nyújtható, amely különösen a gyermek szükségletéhez igazodó ellátások részben vagy egészben történő átvállalására fordítható. Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a támogatást kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.
(4) A 16. § c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély egyszeri összege nem lehet kevesebb 1.000 Ft-nál és gyermekenként évente az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 35,09 %-át nem haladhatja meg. A 16. § a) és c) pontja szerinti jogcímen megállapított önkormányzati segély tárgyévben nyújtható együttes összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 105 % - át.
20. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén önkormányzati segélyt állapítható meg annak, aki a meghalt személy – feltéve, hogy az eltemettető boldogasszonyfai állandó lakos - eltemettetéséről gondoskodott.
(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén igényelt önkormányzati segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számla és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.
(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén megállapított önkormányzati segély összege 20.000 Ft.
(4) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének összege az önkormányzati temetőkben temetkezési vállalkozói tevékenységet folytató cégek által évente kiadott tájékoztatók alapján kerül megállapításra.
(5) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati segély iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.
21. § (1) Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelmet – az okok megnevezésével – írásban a rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon lehet előterjeszteni a polgármesteri hivatalban, a falugondoknál, illetve a közös önkormányzati hivatalban.
(2) A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokat, továbbá minden olyan bizonyítékot amelyre a kérelmező hivatkozik és a kérelem elbírálásához szükséges.
(3) A képviselőtestület az önkormányzati segéllyel kapcsolatos döntési hatásköreit a polgármesterre ruházza át. „
a , a falugondnoki szolgáltatást,
b, az étkeztetést,
c, a házi segítségnyújtást és
d, a családsegítést.
(2) Az önkormányzat az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, a családsegítést a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény útján biztosítja.
26. § (1) Ez a rendelet 2012. május 8 - án lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 10/2005.(IX.5.) számú rendelet, 17/2005(XII.19), a 4/2006.(VI.19.) számú rendelet, a 6/2006.(IX.11) számú rendelet, a 13/2006(XII.11) számú rendelet, a 6/2007(V.31.) számú rendelet, a 4/2008(II.11) számú rendelet, a 4/2008(II.25) számú rendelet,a 13/2008.(XI.24.) számú rendelete, a 4/2009.(IV.27.) számú rendelet, a 8/2009.(XII.14.) számú rendelet és a 3/2011.(VII.11.) számú rendelet.
polgármester körjegyző
dr. Kontra Krisztián körjegyző
1. melléklet
I. Az igénylő adatai:
1. Kérelmező neve /születési név is /____________________________________________
2. Családi állapota:
3. Lakóhely: __________________________________helység
4. Kijelentem, hogy életvitelszerűen lakóhelyemen vagy tartózkodási helyemen élek ( a megfelelő rész aláhúzandó)
5. A kérelem benyújtásának időpontjában az önkormányzati segélyt kérővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók, a kérelmező családjában lakók adatai:
Rokonsági fok |
Név |
Születési hely, idő |
Anyja neve |
Társadalom- |
1. szülő |
||||
2. szülő házastársa/élettársa |
||||
3. |
||||
4. |
||||
5. |
II. Az önkormányzati segély igénylésének indoka:
1. 2. Az önkormányzati segély megállapítását (megfelelő betűjel bekarikázandó. Egyidejűleg csak egy forma jelölhető meg. )
a) az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család részére, vagy
b) krízishelyzetre (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás)
c) a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, vagy
d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.
III. Jövedelmi adatok
A jövedelmek típusai |
|
A kérelme-zővel közös háztartás-ban élő házastárs (élettárs) jövedelme |
A kérelmezővel közös háztartásban élő egyéb rokon jövedelme |
Összesen |
||
A család összes nettó jövedelme |
IV. Egyéb nyilatkozatok: