Boldogasszonyfa Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 3/2015(II.26..) önkormányzati rendelete
A Boldogasszonyfa község területén biztosított települési támogatásokról.
Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 11. 30Boldogasszonyfa Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 3/2015(II.26..) önkormányzati rendelete
A Boldogasszonyfa község területén biztosított települési támogatásokról.
Boldogasszonyfa Községi Önkormányzat Képviselőtestülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk. (1) bekezdés a.) pontjában és (2) bekezdésében, valamint Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 13. § (1) bekezdés 8. pontjában kapott felhatalmazás alapján, továbbá a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv (a továbbiakban: Szt.) 1. §(2) bekezdésében, a 10. §(1) bekezdésében, a 25. §(3) bekezdésében, a 26. § - ban, a 32. §(3) bekezdésében, a 45. § - ában, a 48. § - ában és a 62. §(2) bekezdésében és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény, a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy az Szt. pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokra vonatkozó szabályaival összhangban – a helyi sajátosságok érvényesítése mellett – szabályozza a Boldogasszonyfa község közigazgatási területén igénybe vehető települési támogatások jogosultsági feltételeit, a települési támogatások megállapítása, felhasználásnak ellenőrzése során követendő eljárási rendet elősegítve ezzel a Boldogasszonyfa község területén élő, rászoruló emberek öngondoskodási képességének fejlesztését.
Általános rendelkezések
2. § E rendelet hatálya a Boldogasszonyfa községben életvitelszerűen élő és ott bejelentett lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra, valamint a külön jogszabályban - Szt. 3. §(1) – (3) - meghatározottak szerinti személyekre terjed ki.
3. § (1) A képviselőtestület szociális rászorultság esetén a jogosult részére települési támogatást biztosíthat, figyelemmel az Szt. 45. §(7) bekezdésére (a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét)
4. § A képviselőtestület a 3. § - ban meghatározott valamennyi települési támogatás megállapításával kapcsolatos feladat és hatáskörét a polgármesterre ruházza át. A polgármester – a krízishelyzet miatt benyújtott kérelmek kivételével – a döntése előtt a települési önkormányzati képviselők, a védőnő, a háziorvos asszisztens és a családgondozó véleményét kikéri. A polgármester a véleményező testülettel havonta egy alkalommal áttekinti a döntésre előkészített ügyiratokat. A döntést a polgármester hozza meg, a megfogalmazott vélemények a polgármestert nem kötelezik, azoktól eltérhet.
5. § E rendeletben foglalt – az Szt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan az Szt. az irányadó.
6. § (1) A települési támogatásokra irányuló kérelmeket – az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon - és a kérelmet alátámasztó nyilatkozatokat, igazolásokat a Szentlászlói Közös Önkormányzati Hivatalban, illetve a helyi polgármesteri hivatalban lehet benyújtani.
(2) A települési támogatást igénylő (továbbiakban: kérelmező) annak érdekében, hogy a jogosultsága elbírálható legyen, köteles – az e célra készített nyomtatványokon – nyilatkozni a saját, illetve családja jövedelmi, vagyoni viszonyairól. Köteles a kérelmező a vagyon és jövedelemnyilatkozatban foglaltakat igazolni.
(3) A kérelmező a jövedelemnyilatkozatban közölt adatokat az alábbiak szerint köteles igazolni:
7. § Szükség esetén (pl: a kérelemben, az igazolásban foglaltak valóságtartalma megkérdőjelezhető) – törekedve a megalapozott döntésre – a családsegítő és gyermekjóléti szolgálat családgondozója a polgármester felkérése alapján környezettanulmányt készít.
8. § (1) A polgármester által hozott határozat a kézbesítéstől számított 15 napon belül a képviselőtestülethez címzett fellebbezéssel megtámadható.
(2) A fellebbezést a képviselőtestület a következő ülésén bírálja el figyelemmel a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. (a továbbiakban Ket.) 33. §(4) és (6) bekezdésére.
9. § (1) A havi rendszerességgel megállapított települési támogatás folyósítása, kifizetése, utólag, minden hónap – a jogosultság megállapítása esetén a határozat meghozatalát követő hónap - 5. napjáig, a nem rendszeres ellátások kifizetése pedig az ezt megállapító határozat meghozatalát követően haladéktalanul, illetve legkésőbb 5 napon belül történik. A kifizetés történhet bankszámlára utalással, egyéb esetben az önkormányzat házipénztárából, illetve természetbeni ellátásként.
(2) A kifizetéssel, utalással kapcsolatos adminisztratív teendőket (pénztárkönyv, bizonylatok vezetése) és a pénz kezelését a közös önkormányzati hivatal kijelölt pénztárosa, illetve a gazdálkodási előadó látja el a falugondnok közreműködésével.
10. § A települési támogatást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő (a jövedelem és vagyonnyilatkozatban eltitkol, nem a valóságnak megfelelő adatokat tüntet fel, a körülményeiben beállott változást 15 napon belül nem jelenti be) személyt az Szt.17. § - ában meghatározott jogkövetkezmények (pénzbeli ellátás visszafizetése, természetben nyújtott ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatása, illetve a pénzegyenérték megfizetése) terhelik.
(2) Az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények érvényesítését a képviselőtestület méltányosságból elengedheti, azok mértékét csökkentheti, illetve részletekben fizettetheti meg.
(3) A méltányosság gyakorlására akkor van lehetőség, ha az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények alkalmazása az érintett személy, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(4) A létfenntartást veszélyeztető állapot megítélése az ügy körülményeit egyenként és összességében értékelő elbírálás alapján – erre irányuló kérelem alapján - történik. Figyelembe veendő szempontok különösen a következők:
11. § (1) A települési támogatás valamennyi fajtája a családban élő gyermek, illetve a támogatás célhoz kötött felhasználása érdekében természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) A települési támogatás természetbeni ellátás formájaként különösen élelmiszerre, tüzelővásárlásra, közüzemi díjak kifizetésére, illetve a gyermek szükségleteihez igazodóan tankönyvre, tanszerekre, étkezési díjra, speciális ellátást nyújtó intézmények térítési díjára használható fel. A természetbeni ellátás átadásában a családsegítő szolgálat, a falugondnok, működik közre.
(3) A települési támogatás természetbeni ellátás formájaként történő biztosítására elsősorban a véleményező települési önkormányzati képviselők tesznek javaslatot.
A települési támogatásokra vonatkozó részletes szabályok
1. A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez nyújtható települési támogatás. (lakásfenntartási támogatás)
12. § (1) A szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások viseléséhez települési támogatás (a továbbiakban: lakásfenntartási támogatás) nyújtható, különösen a villanyáram-, a víz fogyasztás és a szemétszállítás díjához, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztő részletéhez, illetve a tüzelőanyag költségeihez.
(2) Lakásfenntartási támogatás annak a szociálisan rászoruló személynek nyújtható, akinek a háztartásában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg
14. § (1) A támogatás iránti kérelemhez csatolni kell a kérelmező által lakott lakás nagyságára vonatkozó hiteles iratot. Ilyen irat hiányában, amennyiben az nem, vagy aránytalanul nehezen szerezhető be, a kérelemben kell nyilatkozni a lakás alapterületéről. A kérelemben nyilatkozni kell arról is, hogy a kérelmező milyen jogcímen lakik a lakásban.
(2) A lakásfenntartási támogatás megállapítása iránti kérelmet írásban a rendelet 1. számú melléklete szerinti formanyomtatványon lehet előterjeszteni.
15. § Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
16. § (1) A lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege a lakásfenntartás elismert havi költségének 23 % - a, azzal, hogy a támogatás összegét 100 Ft – ra kerekítve kell meghatározni.
(2) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege e rendelet alkalmazásában 400 Ft.
(3) A lakásfenntartási támogatás esetében az elismert lakásnagyság mértéke
a) ha a háztartásban egy személy lakik 40 m2
b) ha a háztartásban két személy lakik 45 m2
c) ha a háztartásban három személy lakik 50 m2
d) ha a háztartásban négy személy lakik 55 m2
e) ha a háztartásban négy személynél több lakik minden további személy után 5 m2, de legfeljebb a kérelmező által lakott lakás nagysága.
17. § Jogosultság esetén a lakásfenntartási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától kell megállapítani, a tárgyév december 31. napjáig.
2. Iskolai tanulmányokhoz nyújtható települési támogatás.
18. § (1) Az iskolai tanulmányokhoz nyújtott települési támogatás azon gyermekek és fiatal felnőttek részére állapítható meg, akik nappali tagozaton, középiskolai – beleértve a szakmunkásképző iskolákat is -, illetve felsőfokú szakképzési tanulmányokat folytatnak és tanuló családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 % - át, az egyedül élő, vagy gyermekét egyedül nevelő kérelmező esetében pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 % - át.
(2) A támogatás időtartama 10 hónap (januártól júniusig + szeptembertől decemberig), összege havi 2.000 Ft / tanuló.
(3) A támogatás iránti kérelmek benyújtási határideje január 20 – a és szeptember 20 - a. A kérelemhez mellékelni kell a tanintézmény igazolását a tanulói jogviszony fennállásáról.
(4) A januárban benyújtott kérelem esetén a támogatás megállapítható a tárgyév december hónapjáig azzal, hogy szeptember 20 – áig a jogviszony igazolást a támogatás továbbfolyósításához be kell nyújtani az önkormányzathoz.
(5) A támogatás igényléséhez a jelen rendelet 2. számú melléklete szerinti nyomtatványt kell használni.
1. Rendkívüli települési támogatás.
19. § (1) A köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt az Szt. 48. § - ában foglaltak figyelembevételével.
(2) Köztemetésként csak a helyben szokásos legalacsonyabb költségű temetés rendelhető el, amelynek összegét a képviselőtestület évente külön határozatban állapítja meg az önkormányzati temetőben temetkezési vállalkozói tevékenységet folytató vállalkozások által évente kiadott tájékoztató alapján.
(3) A polgármester az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítési kötelezettsége alól legfeljebb 50.000 Ft összeggel mentesítheti, akkor, ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 180 % - át.
(4) A polgármester az eltemettetésre köteles személy(ek) részére legfeljebb 18 havi – különös méltánylást érdemlő esetben legfeljebb 24 havi - időtartamú szociális kölcsönt engedélyezhet a temetési segéllyel, illetve a méltányossági elengedéssel csökkentett köztemetési költség megtérítésére.
(5) Különös méltánylást érdemlő körülmény e § alkalmazásában a 20. §(2) bekezdésében részletezett körülmények közül legalább 2 egyidejű fennállása.
20. § (1) A polgármester az e rendeletben meghatározottak szerint nyújt rendkívüli települési támogatást eseti jelleggel a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő családok, illetve személyek részére elsősorban az Szt. 45. § (4) bekezdésében meghatározott esetekben.
(2) A képviselőtestület a rendkívüli települési támogatás megállapítása során különösen az alábbi körülményeket mérlegeli:
21. § Rendkívüli települési támogatás igényelhető:
a) az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család részére, vagy
b) krízishelyzetre (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás)
c) a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, vagy
d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra.
22. § (1) A polgármester a rendkívüli települési támogatás felhasználásának ellenőrzése keretében a felhasználást alátámasztó dokumentumok (számla, nyugta stb.) becsatolására hívhatja fel a jogosultat.
(2) A rendkívüli települési támogatás kifizetéséről a megállapítást követő 5 napon belül – a (3) bekezdésben foglaltak kivételével - a közös önkormányzati hivatal gazdálkodási előadója, illetve pénztárosa gondoskodik.
(3) A polgármester krízishelyzetben - ha a kérelmező életkörülményei indokolttá teszik – a rendkívüli települési támogatás összegének azonnali kiutalását rendelheti el.
23. § (1) A 21. § a) és c) pontja szerinti jogcímen megállapított rendkívüli települési támogatás összege esetenként 10.000 Ft – ig terjedhet.
(2) Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett rendkívüli települési támogatás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.
(3) A 21. § b) pontja szerint megállapított rendkívüli települési támogatás összegét a polgármester az eset körülményeinek mérlegelésével határozza meg, amelynek összege az (1) bekezdés szerinti összegnél magasabb is lehet.
24. § (1) A gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott rendkívüli települési támogatás megállapításánál különösen a következő körülményeket kell mérlegelni: A gyermek, fiatal felnőtt ellátásáról más módon nem lehet gondoskodni, alkalmanként jelentkező többletkiadások, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítéséhez kapcsolódó kiadások, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásának, illetve a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése, betegség vagy iskoláztatás miatt.
(2) Az e jogcímen megállapított rendkívüli települési támogatást a gyermekre, illetve a fiatal felnőttre kell megállapítani és a törvényes képviselőjének, illetve a fiatal felnőttnek kell folyósítani.
(3) A 21. § c) pontja szerinti jogcímen megállapított rendkívüli települési támogatás elsősorban természetbeni ellátásként nyújtható, amely különösen a gyermek szükségletéhez igazodó ellátások részben, vagy egészben történő átvállalására fordítható. Különösen akkor indokolt a természetbeni ellátás megállapítása, ha a támogatást kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerül felhasználásra.
25. § (1) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén rendkívüli települési támogatás (a továbbiakban: temetési segély) állapítható meg annak, aki a volt boldogasszonyfai állandó lakos elhunyt személy – feltéve, hogy az eltemettető is boldogasszonyfai állandó lakos - eltemettetéséről gondoskodott.
(2) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén igényelt temetési segély megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell a temetés költségeiről az eltemettető, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számla és a halotti anyakönyvi kivonat másolatát.
(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás jogcímén megállapított temetési segély összege 20.000 Ft.
(4) Az eltemettető az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulására igényelt önkormányzati segély iránti kérelmét az elhalálozás napjától számított 60 napon belül nyújthatja be.
26. § (1) A rendkívüli települési támogatás megállapítása iránti kérelmet – az okok megnevezésével – írásban a rendelet 2. számú melléklete szerinti formanyomtatványon lehet előterjeszteni.
(2) A kérelemhez mellékelni kell a jövedelemigazolásokat, továbbá minden olyan bizonyítékot amelyre a kérelmező hivatkozik és a kérelem elbírálásához szükséges.
Záró rendelkezések
23. § (1) Ez a rendelet 2015. március 1 - én lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően benyújtott kérelmekre kell először alkalmazni figyelemmel a (3) bekezdésben foglaltakra.
(3) Az iskolai tanulmányokhoz nyújtható 2015. évi támogatás esetén a kérelmek március 31 – éig, illetve szeptember 20 – áig nyújthatóak be, egyébiránt a 18. § rendelkezései az irányadóak.
(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 5/2012.(V.7.) számú rendelet és az azt módosító 7/2013.(XII.9.) számú rendelet.
1. melléklet
1. A kérelmezőre vonatkozó személyi adatok:
2. A kérelmezővel közös háztartásban élő személyek száma:……… fő és adatai
Név |
Születési hely, |
Anyja neve |
TAJ SZÁM |
1. |
|||
2. |
|||
3. |
|||
4. |
|||
5. |
|||
6. |
|||
7. |
|||
8. |
|||
9. |
|||
10. |
3. Lakásviszonyok:
4. A kérelmező és a vele közös háztartásban élő személyek havi jövedelme forintban:
A jövedelem típusa |
Kérelmező |
|
|||||||
1. Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó, ebből közfoglalkoztatásból származó |
|||||||||
2. Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve más önálló tevékenységből |
|||||||||
3. Alkalmi munkavégzésből (Igen, Nem |
|||||||||
4. Táppénz, gyermekgondozási támogatások (Csp, Gyes, tartásdíj stb.) |
|||||||||
5. Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások |
|||||||||
6. Önkormányzat és munkaügyi szervek által folyósított ellátások |
|||||||||
7. Egyéb jövedelem |
|||||||||
8. Összes nettó jövedelem |
|
|
Vagyonnyilatkozat |
---|
A. Ingatlanok (Az életvitelszerűen – lakóhelyként, illetve tartózkodási helyként - használt ingatlanon kívül más egyéb) * Becsült forgalmi értékként az ingatlannak a településen szokásos forgalmi értékét kell feltüntetni. |
1. Lakástulajdon és lakótelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ................. város/község................... út/utca.................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ..........................., a szerzés ideje: ................ év Becsült forgalmi érték:*......................................Ft, haszonélv. joggal terhelt: igen nem |
2. Üdülőtulajdon és üdülőtelek-tulajdon (vagy állandó, illetve tartós használat): címe: ....................... város/község.................................. út/utca.................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...................., a szerzés ideje: ................ év Becsült forgalmi érték: …………………………….. Ft |
3. Egyéb, nem lakás céljára szolgáló épület-(épületrész-)tulajdon (vagy állandó használat): megnevezése (zártkerti építmény, műhely, üzlet, műterem, rendelő, garázs stb.): ............................ címe: ...................................... város/község........................... út/utca.................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ................., a szerzés ideje: ................ év. Becsült forgalmi érték: …………………………….. Ft |
4. Termőföldtulajdon (vagy állandó használat): megnevezése: .......................... címe: ........................................ város/község.............................. út/utca.................... hsz. alapterülete: ........... m2, tulajdoni hányad: ...................., a szerzés ideje: ................ év Becsült forgalmi érték: …………………………….. Ft |
|
a szerzés ideje: ............................................................., Becsült forgalmi érték:**......................................Ft |
b) tehergépjármű, autóbusz: ................................ típus..................... rendszám a szerzés ideje: .................................... |
Becsült forgalmi érték:**............................................Ft ** Becsült forgalmi értékként a jármű kora és állapota szerinti értékét kell feltüntetni. |
Felelősségem tudatában kijelentem, hogy a kérelemben és a vagyonnyilatkozatban közölt adatok a valóságnak megfelelnek. Tudomásul veszem, hogy a kérelemben közölt jövedelmi adatok valódiságát a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv 10. §(7) bekezdése alapján a szociális hatáskört gyakorló szerv – a NAV hatáskörrel és illetékességgel rendelkező adóigazgatósága útján – ellenőrizheti. Valótlan adatközlés esetén a támogatás visszavonásra kerül és a jogosulatlanul, rosszhiszeműen felvett támogatást az önkormányzat visszaköveteli. Hozzájárulok a nyilatkozatban szereplő adatoknak a szociális igazgatási eljárásban történő felhasználásához, kezeléséhez. |
|
|
2. melléklet
I. Az igénylő adatai:
1. Kérelmező neve /születési név is /____________________________________________
2. Családi állapota:
3. Lakóhely: __________________________________helység
4. Kijelentem, hogy életvitelszerűen lakóhelyemen vagy tartózkodási helyemen élek ( a megfelelő rész aláhúzandó)
5. A kérelem benyújtásának időpontjában a települési támogatást kérővel közös háztartásban élő közeli hozzátartozók, a kérelmező családjában lakók adatai:
Rokonsági fok |
Név |
Születési hely, idő |
Anyja neve |
Társadalom- |
1. szülő |
||||
2. szülő házastársa/élettársa |
||||
3. |
||||
4. |
||||
5. |
II. A települési támogatás igénylésének indoka:
1. 2. A települési támogatás megállapítását (megfelelő betűjel bekarikázandó. Egyidejűleg csak egy forma jelölhető meg. )
a) az átmenetileg nehéz anyagi helyzetbe került személy vagy család részére, vagy
b) krízishelyzetre (pl: elemi kár, baleset, fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, tartós jövedelemromlás)
c) a gyermek és fiatal felnőtt rászorultságára tekintettel nyújtott pénzbeli támogatásra, vagy
d) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásra, vagy
e) egyéb (jelölje meg)
III. Jövedelmi adatok
A jövedelmek típusai |
|
A kérelme-zővel közös háztartás-ban élő házastárs (élettárs) jövedelme |
A kérelmezővel közös háztartásban élő egyéb rokon jövedelme |
Összesen |
||
A család összes nettó jövedelme |
IV. Egyéb nyilatkozatok: