Csebény Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 1/2020(II.15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről.
Hatályos: 2020. 02. 16Csebény Községi Önkormányzat Képviselőtestületének 1/2020(II.15.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről.
2020-02-16-tól
Csebény Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről szóló 2019. évi LXXI. törvény által biztosított források figyelembevételével, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 23.§ - ában kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában és a helyi önkormányzatok és szerveik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat - és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138 - 139. § - aiban meghatározott feladatkörében eljárva, figyelemmel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. §-ában foglaltakra, az önkormányzat 2020. évi költségvetéséről és végrehajtásának rendjéről a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya Csebény Községi Önkormányzatra költségvetésére terjed ki.
A költségvetés címrendje
2. § A költségvetés címrendjében az önkormányzat külön címet alkotnak. A költségvetésen belül jogcímcsoportokat képeznek a kötelező és nem kötelező önkormányzati feladatok. A jogcímcsoportokon belül az alkalmazott kormányzati funkció rendnek megfelelően kerültek megállapításra a jogcímek.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § (1) Csebény Községi Önkormányzat Képviselőtestülete az önkormányzat 2020. évi költségvetését 36.347.668 Ft bevételi főösszegel és 36.347.668 Ft kiadási főösszeggel állapítja meg.
(2) A költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom nélküli bevételek: Előző évi költségvetési maradvány: 16.595.916 Ft. Áh-on belüli megelőlegezések visszafizetése 744.618 Ft. A belső finanszírozás egyenlege: 15.851.298 Ft
(3) A költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek: Hitelek bevételei: 0 Ft, hiteltörlesztés kiadásai: 0 Ft. Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 0 Ft.
4.§ (1) A képviselőtestület az önkormányzat MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGVETÉSÉT (a 2.,3. mellékletben részletezve) az alábbiak szerint állapítja meg:
Költségvetési bevételek összesen: 19.751.752 Ft
Költségvetési kiadások összesen: 22.067.769 Ft
Költségvetési hiány: 2.316.017 Ft
(2) Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom nélküli bevételek:
Előző évi költségvetési maradvány: 3.060.635 Ft
Áh-on belüli megelőlegezések visszafizetése: 744.618 Ft
Belső finanszírozás egyenlege: 2.316.017 Ft
(3) vagy A képviselőtestület hitelfelvételt nem tervez.
Költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek:
Hitelek bevételei: 0 Ft
Hiteltörlesztés kiadásai: 0 Ft
Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 0 Ft
5.§ (1) A képviselőtestület az önkormányzat FELHALMOZÁSI KÖLTSÉGVETÉSÉT: (a 2.,3.,4 mellékletben részletezve) az alábbiak szerint állapítja meg:
Költségvetési bevételek összesen: 0 Ft
Költségvetési kiadások összesen: 13.535.281 Ft
Költségvetési hiány: 13.535.281 Ft
(2) Költségvetési hiány belső finanszírozására szolgáló pénzforgalom nélküli bevételek:
Előző évi pénzmaradvány: 13.535.281 Ft
(3) Költségvetési hiány külső finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek:
Hitelek bevételei: 0 Ft
Hiteltörlesztés kiadásai: 0 Ft
Finanszírozási célú műveletek egyenlege: 0 Ft
Költségvetési bevételek
6. § (1) A 3.§-ban megállapított bevételi főösszegnek az önkormányzat bevételi forrásonkénti bontását főbb jogcím-csoportonkénti részletezettségben a rendelet 2. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat bevételeit a 2/1. melléklet kormányzati funkciónként, a rendelet 2/1/1. melléklete tartalmazza a bevételeket kormányzati funkciónként kötelező feladatok szerinti bontásban, a 2/1/2. számú melléklet tartalmazza a bevételeket kormányzati funkciónként önként vállalt feladatok szerinti bontásban.
(3) A központi költségvetési támogatások jogcímenkénti bontását a 2/2. számú melléklet tartalmazza.
A költségvetési kiadások
7.§ (1) Az önkormányzat kiadási előirányzatait kiemelt előirányzatok szerinti bontásban a rendelet 3. számú melléklete tartalmazza.
(2) Az önkormányzat és a hivatal működési, fenntartási kiadási előirányzatait a képviselőtestület a következők szerint határozza meg:
Működési kiadások előirányzata összesen: Ft, ebből
- Személyi jellegű kiadás:5.803.316 Ft
- Munkaadókat terhelő járulékok és 930.968 Ft
szociális hozzájárulási adó:
- Dologi jellegű kiadások 8.593.968 Ft
- Ellátottak pénzbeli juttatásai3.744.180 Ft
- Egyéb működési célú kiadások2.995.337 Ft
- Finanszírozási kiadások:744.618 Ft
(3) Az (2) bekezdésben megállapított működési kiadások önkormányzat kiemelt előirányzatok kormányzati funkció szerinti bontását a 3/1 számú melléklet tartalmazza. A 3/1/1. számú melléklet kötelező feladatonként, a 3/1/2. számú melléklet önként vállalt feladatonkénti részletezettségben,
(4) Az önkormányzat felújítási és felhalmozási kiadásait a képviselőtestület a következők szerint határozza meg:
Felhalmozási kiadások összesen: 13.535.281 Ft
- Beruházások 12.535.281 Ft
- Felújítások 0 Ft
- Finanszírozási kiadások0 Ft
- Tartalék (felhalmozási)1.500.000 Ft
(5) Az önkormányzat és a hivatal felújítási előirányzatait célonként, felhalmozási kiadásait feladatonként a 4/1. számú melléklet tartalmazza. A működési kiadások kiemelt előirányzatonkénti csoportosítását a rendelet 4/2. számú melléklete tartalmazza.
(6) Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettségei a költségvetés elfogadásakor nincsenek. (5. számú melléklet)
(7) Az önkormányzat összevont költségvetési mérlegét a 6. számú melléklet tartalmazza.
(8) Az év várható bevételi és kiadási előirányzatainak teljesüléséről az előirányzatfelhasználási tervet a 7.számú melléklet tartalmazza.
(9)A képviselőtestület közvetett támogatásokat, így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket 2020 – ben nem tervez. (12. melléklet)
(10) Az önkormányzat 3 évre épülő működési és felhalmozási célú bevételi és kiadási előirányzatait mérlegrendszerben a 8. számú melléklete tartalmazza.
(11) Az önkormányzat EU-s támogatással megvalósuló pályázatainak bevételi, kiadási előirányzatát a 10.számú melléklet tartalmazza.
(12) Az önkormányzatnak adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei a költségvetés elfogadásakor nincsenek. (11. melléklet)
Tartalék előirányzatok
8.§ (1)A képviselőtestület az alábbi tartalékokat állapítja meg (9. melléklet)
Általános tartalék: 2.153.257 Ft, az előre nem látható működési kiadásokra.
Fejlesztési célú tartalékok: 1.500.000 Ft. (célonként részletezni)
(2) Rendkívüli, halasztást nem tűrő esetben a polgármester legfeljebb évi 1.000.000 Ft összeghatárig átruházott hatáskörben dönthet az általános tartalék felhasználásáról. A polgármester az átruházott hatáskörben hozott döntésről a képviselőtestületet soron következő ülésén tájékoztatja.
9.§ (1) A céltartalék és az általános tartalék terhére hozott döntések esetén az előirányzat átcsoportosítást a soron következő költségvetési rendelet módosításakor a költségvetési rendeletben át kell vezetni.
(2) Az önkormányzat feladatkörébe tartozó feladatok tekintetében a polgármester a jogszabályoknak megfelelően jogosult kötelezettséget vállalni. Abban az esetben, ha előirányzat megtakarítás keletkezik, annak terhére új feladatot vállalni a képviselőtestület döntése alapján lehet.
Az előirányzatok feletti jogosultsággal és a költségvetés módosításával kapcsolatos rendelkezések
10.§ (1) A képviselőtestület az előirányzatok feletti jogosultságot az alábbiak szerint szabályozza:
a, Az általános tartalék és a fejlesztési tartalék előirányzatának felhasználásról a képviselőtestület dönt.
b, Előirányzat átcsoportosítás képviselőtestületi döntés alapján történhet.
c, A költségvetés elfogadását követően meghatározott célra átvett pénzeszközökről a polgármester a képviselőtestületet negyedévente tájékoztatja és az előirányzat átcsoportosításokat kezdeményezi. d, A központi költségvetésből meghatározott célra juttatott, érdemi döntést nem igénylő támogatások összegét és az a, – c, pontok szerinti módosításokat, átcsoportosításokat a soron következő rendeletmódosításba be kell építeni.
e., A képviselőtestület felhatalmazza a polgármestert a költségvetési kiadási előirányzatai közötti átcsoportosításra.
f.,A képviselőtestület felhatalmazása alapján történt előirányzat módosításokról és előirányzat átcsoportosításokról a polgármester a képviselőtestület soron következő rendeletmódosításkor tájékoztatja.
g., A képviselőtestület a költségvetési rendeletét negyedévente, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatát zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselőtestület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
h., Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselőtestületet tájékoztatja.
(2) Az önkormányzat és a hivatal a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzatai fő összegét nem lépheti túl. A kiadási előirányzatok - amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be - nem teljesíthetők.
(3) Az önkormányzat és a hivatal költségvetése végrehajtása során - a saját bevételei teljesülési ütemére figyelemmel - vállalhat fizetési kötelezettséget és teljesíthet kifizetést.
A gazdálkodás szabályai
11.§. (1) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások, felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény, valamint az önkormányzat beruházási szabályzatának előírásai alapján történhet.
(2) Az önkormányzat a költségvetési rendeletben meghatározott kiemelt kiadási előirányzati főösszegét nem lépheti túl. Az önkormányzat költségvetésében szereplő előirányzatokra a polgármester vállal kötelezettséget.
(3) Az önkormányzat a költségvetésben nem szereplő -bevételit és kiadását egyaránt eredményező- esemény felmerülésekor, a bevétel realizálódását követően, azzal megegyező összegben a bevételi előirányzat emelése mellett emelheti a kiadási előirányzatait, melyről a képviselőtestületet a polgármester soron következő képviselőtestületi ülésen tájékoztatja, a 10.§.(1) e,f. pontja alapján.
A költségvetés végrehajtásával kapcsolatos rendelkezések
12. § (1) Az önkormányzati követelésről történő lemondás a képviselőtestület hatáskörébe tartozik.
(2) Ha az önkormányzat javára vagyonról lemondanak, elfogadása értékhatár nélkül a képviselőtestület hatáskörébe tartozik.
(3) Az önkormányzat és a hivatal a feladataik színvonalasabb ellátása érdekében pályázatokat nyújthatnak be a törzskönyvi nyilvántartás szerinti tevékenységi körében, közvetlen pénzbeli támogatást, felajánlást fogadhatnak el.
(4) A (3) bekezdés szerint a pályázat benyújtásához minden esetben a képviselőtestület előzetes hozzájárulása szükséges kivéve, ha a pályázati önrész az 500.000 Ft-ot nem haladja meg és ez az előirányzatban rendelkezésre áll.
(5) A pályázaton való részvételhez történő hozzájárulás megadása előtt vizsgálni kell a pályázattal megvalósítandó cél működési kiadási vonzatát, annak több évre szóló kihatását.
(6) Több évre kiható működési kiadás esetén vagy, ha a pályázat benyújtásához a saját forrás az önkormányzatnál nem biztosított, akkor a pályázat benyújtásának előzetes engedélyezésével kapcsolatos hatáskört a képviselőtestület gyakorolja.
(7) A képviselőtestület az önkormányzatot megillető pénzkövetelésre fizetési halasztást, részletfizetést akkor engedélyezhet, ha az az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti.
(8) A helyi önszerveződő közösségek támogatására, pénzeszköz átadásokra biztosított előirányzat felhasználására, elszámolási kötelezettséget tartalmazó megállapodások alapján kerülhet sor.
13. §. (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásról a jegyző a felelős.
(2) Az önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselőtestület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester a felelős.
14.§ (1) A költségvetési maradványt a hivatal gazdálkodási ügyintézője az éves beszámolóhoz kapcsolódóan felülvizsgálja. A költségvetési maradvány felhasználásáról a 2019. évi zárszámadás tárgyalásakor a képviselőtestület dönt.
15.§ (1) Az önkormányzat átmenetileg szabad pénzeszközeinek a számlavezető pénzintézetnél rövidlejáratú kamatozó betétként történő lekötéséről – a gazdálkodás zavartalan biztosítása mellett - a polgármester rendelkezik.
(2) Működési (likviditási) és / vagy fejlesztési célú hitel felvételéről a képviselőtestület dönt.
16.§ Adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségei az önkormányzatnak a költségvetés elfogadásakor nincsenek.
17.§ A képviselőtestület közvetett támogatásokat, így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket 2020 – ban nem tervez.
18. § Az önkormányzatnak több éves kihatással járó kötelezettségei a költségvetés elfogadásakor nincsenek.
19.§ A polgármester az általános ügymenetet érintő kérdésekben (értékhatártól függetlenül) döntést hozhat a költségvetési források felhasználásáról, amelyről a képviselőtestület legközelebbi ülésén be kell számolnia. Az általános ügymenettől eltérő, időszakosan jelentkező vagy átmenetileg felmerülő ügyek esetében 100.000 Ft összeghatárig a polgármester dönt, melyről a soron következő testületi ülésen beszámol a képviselőtestület tagjai részére.
20.§ (1) Az állampolgárok életét és a vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében a polgármester az önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat 1.000.000 Ft összeghatárig, amelyről a képviselőtestület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok közötti átcsoportosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
21. §. (1) Az önkormányzat ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetéséért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző felelős.
(2) Az önkormányzat belső ellenőrzés kialakításáról független belső ellenőr útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodik.
A köztisztviselők illetményalapja, a költségvetési létszámkeret
22. § (1) A képviselőtestület a köztisztviselők illetményalapját 2020 – ban 60.000 Ft-ban állapítja meg.
(2) A képviselőtestület által engedélyezett – a polgármester választott tisztség kivételével - költségvetési létszámkeret: 1 fő, ebből: közalkalmazott: 1 fő. A közfoglalkoztatásban foglalkoztatottak létszáma az aktuális hatósági szerződés szerint 2 fő.
(3) Az önkormányzat és a hivatal költségvetési létszámkerete év közben csak a képviselőtestület jóváhagyásával növelhető. A létszám növekedéshez a szükséges személyi juttatás előirányzatot csak akkor biztosítja a képviselőtestület, ha annak fedezete bér, illetve más egyéb megtakarításból rendelkezésre áll.
Záró rendelkezések
23. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba azzal, hogy a jelen rendelet elfogadásáig – az ún. átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások a jelen rendeletben szerepeltetett előirányzatokba beépítésre kerültek.
Kelt: Csebény, 2020. február 14.
Borsos Viktor Tibor dr. Zsömböli Edit
polgármester jegyző
Záradék:
A rendelet Csebény községben 2020. február 15. napján kihirdetésre került.
dr. Zsömböli Edit
jegyző