Horváthertelend Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2012. (V. 9.) önkormányzati rendelete
A Horváthertelend község területén biztosított szociális ellátásokról.
Hatályos: 2012. 05. 09- 2013. 12. 10Horváthertelend Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2012. (V. 9.) önkormányzati rendelete
A Horváthertelend község területén biztosított szociális ellátásokról.
Horváthertelend Községi Önkormányzat Képviselőtestülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. tv. 16.§ (1) bekezdésében, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. tv. (továbbiakban:Szt.) 1.§ (2) bekezdésében, a 10.§ (1) bekezdésében, a 25.§ (3) bekezdésében, a 26.§ ban, a 32.§ (3) bekezdésében, a 37/D.§ (5) bekezdésében, a 38.§ (9) bekezdésében, a 43/B.§ (1) és (3) bekezdésében, a 45.§ (1) bekezdésében, a 46.§ (1) bekezdésében kapott felhatalmazással élve a következő rendeletet alkotja: k a pott felhatalmazással élve a következő rendeletet alkotja:
A rendelet célja
1. § E rendelet célja, hogy az Szt. pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátáskra (továbbiakban: szociális ellátások) vonatkozó szabályaival összhangban - a helyi sajátosságok érvényesítése mellett- szabályozza a Horváthertelend község közigazgatási területén igénybe vehető szociális ellátások jogoultsági feltételeit, az ellátást igénylők kötelezettségeit, továbbá a szociális ellátások megállapítása során követendő eljárási rendet elősegítve ezzel a Horváthertelend község területén élő, rászoruló emberek boldogulását.
Általános rendelkezések
2. § E rendelet hatálya a Horváthertelend községben élő és ott bejelentett lakcímmel rendelkező magyar állampolgárokra valamint a külön jogszabályban- Szt. 3.§ (1)-(3)- meghatározottak szerinti személyekre terjed ki.
3. § E rendeletben foglalt — az Szt. hatálya alá tartozó - rendelkezések értelmezése és alkalmazása során, valamint a szociális ellátásokkal kapcsolatban itt nem szabályozott esetekben és a fogalom meghatározásokra vonatkozóan az Szt. az irányadó.
5. § Szükség esetén (pl: a kérelemben, az igazolásban foglaltak valóságtartalma megkérdőjelezhető) — törekedve a megalapozott döntésre —a körjegyzőség ezzel megbízott ügyintézője környezettanulmányt készít.
6. § (1) A polgármester által hozott határozat a kézbesítéstől számított 15 napon belül a képviselőtestülethez címzett fellebbezéssel megtámadható.
(2) A fellebbezést a képviselőtestület a következő ülésén bírálja el.
7. § (1) A rendszeres ellátások folyósítása, utólag, minden hónap 5. napjáig, a nem rendszeres ellátások kifizetése pedig az ezt megállapító határozat meghozatalát követően haladéktalanul, illetve legkésőbb 5 napon belül történik. A kifizetés történhet erre irányuló kérelem esetén bankszámlára utalással, egyéb esetben az önkormányzat házipénztárából, vagy postai úton.
(2) A kifizetéssel, utalással kapcsolatos adminisztratív teendőket (pénztárkönyv, bizonylatok vezet és e) és a pénz kezelését a körjegyzőség pénztárosa látja el a falugondnok közreműködésével.
8. § (1) A szociális ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevevő (a jövedelem és vagyonnyilatkozatban eltitkol, nem a valóságnak megfelelő adatokat tüntet fel, a körülményeiben beállott változást 15 napon belül nem jelenti be) személyt az Szt.17. §-ában meghatározott jogkövetkezmények (pénzbeli ellátás visszafizetése, természetben nyújtott ellátás esetén a dolog visszaszolgáltatása, illetve a pénzegyenérték megfizetése) terhelik.
(2) Az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények érvényesítését a képviselőtestület - a hatáskörébe tartozó szociális ellátások esetében — méltányosságból elengedheti, azok mértékét csökkentheti illetve részletekben fizettetheti meg.
(3) A méltányosság gyakorlására akkor van lehetőség, ha az (1) bekezdésben említett jogkövetkezmények alkalmazása az érintett személy, illetve családja létfenntartását veszélyezteti.
(4) A létfenntartást veszélyeztető állapot megítélése az ügy körülményeit egyenként és összességében értéklő ebírálás alapján- erre irányuló kérelem alapján- történik.
Pénzbeli és természetbeni ellátások
9. §(1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki
ban elvesztette, vagy
b, várandós anya, vagy
€, pszichiátri a i, vagy szenvedélybetegsége miatt átmenetileg, vagy véglegesen munkag és alkalmalné
részvételt vállalja, vagy
d, a c, pontban nem említett egyéb körülménye miatt semmilyen pénzbeli ellátásban nem és sl,gt
vagy csak korlátozott mértékben képes
rendszeres szociális segélyre jogosult.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott állapot fennállásának igazolására csatolni kell:
szakhatósági állásfoglalását vagy szakvéleményét,
kiskönyvet,
c, pszichiátri a i, vagy szenvedélybetegségben szenvedő személy vonatkozásában apciátriai
alapuló javaslatát,
d, az egyéb konkrétan nem nevesíthető körülmények esetén az illetékes háziorvos és cládgdo
(továbbiakban:
együttműködésre kijelölt szerv).
(2) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy — az Szt-ben meghatározott éékárdotzéy
esetekben az egyéb szervezetekkel.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott személy az együttműködés keretében köteles: Szb
b, az együttműködésre kijelölt szervvel, illetve a beilleszkedést segítő programban megjelölt sereeekkelrds
írásban tájékoztatja az önkormányzatot:
a , a beilleszkedést segítő programról,
9. § (1) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki
a , legalább 40 %- os egészségkárosodást szenvedett, vagy munkaképességét legalább 50 %-ban elvesztette, vagy
b, várandós anya, vagy
c, pszichiátriai, vagy szenvedélybetegsége miatt átmenetileg, vagy véglegesen munkavégzésre alkalmatlan és emiatt rendszeres gyógykezelésben részesül, terápián vagy rehabilitációban (a továbbiakban együtt: gyógykezelés) vesz részt, vagy az abban való részvételt vállalja, vagy
d, a c, pontban nem említett egyéb körülménye miatt semmilyen pénzbeli ellátásban nem részesül, segítség nélkül saját ügyeinek vitelére, továbbá orvosi ellátás igénybevételére nem, vagy csak korlátozott mértékben képes rendszeres szociális segélyre jogosult.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott állapot fennállásának igazolására csatolni kell:
a, egészségkárosodott személy vonatkozásában az Országos Rehabilitációs és Szociális Szakértői Intézetnek az egészségkárosodás minősítését tartalmazó érvényes és hatályos szakhatósági állásfoglalását vagy szakvéleményét,
b, várandós anya esetén a nőgyógyász szakorvos igazolását vagy a terhes-gondozási kiskönyvet,
c, pszichiátriai, vagy szenvedélybetegségben szenvedő személy vonatkozásában a pszichiátraia- vagy addikgtológus szakorvos vagy kezelőorvos igazolását a gyógykezelésben való részvételről, illetve annak várható időpontjéról, vagy a pszichiátriai illetve szenvedélybetegek közösségi ellátását nyújtó intézmény vezetőjének szakorvosi igazoláson alapuló javaslatát,
d, az egyéb konkrétan nem nevesíthető körülmények esetén az illetékes háziorvos és családgondozó helyzetértékelését és jövőbeli javaslatát.
10. § (1) A rendszeres szociális segélyben részesülő személyek vonatkozásában az együttműködésre kijelölt szerv a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény CSaládsegítő és Gyermekjóléti Szolgálata. (továbbiakban: együttműködésre kijelölt szerv).
(2) A rendszeres szociális segélyre jogosult személy- az Szt-ben meghatározott egészségkérosodott személy kivételével- a segély folyósításának feltételeként köteles együttműködni az együttműködésre kijelölt szervvel, illetve az általuk meghatározott esetekben az egyéb szervezetekkel.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott személy az együttműködés keretében köteles:
11. § A beilleszkedést segítő programok típusai:
12. § A rendszeres szociális segély megállapításáról, szüneteltetéséről és megszüntetéséről az együttműködésre kijelölt szervet a határozat egy példányának megküldésével értesíteni kell.
13. § (1) Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy a számára felróható okból:
14. § (1) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás a családban élő, védelembe vett gyermek érdekében természetbeni ellátás formájában is nyújtható.
(2) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájaként különösen élelmiszerre, tüzelővásárlásra, közüzemi díjak kifizetésére, illetve a gyermek szükségleteihez igazodóan tankönyvre, tanszerre, étkezési díjra, speciális ellátást nyújtó intézmények térítési díjára használható fel az Szt-ben meghatározott mértékig.
(3) A rendszeres szociális segély és a foglalkoztatást helyettesítő támogatás természetbeni ellátás formájaként történő biztosítására elsősorban a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója tesz javaslatot.
(4) A természetbeni ellátást a javaslat beérkezését követő hó 1. napjától kell megállapítani és annak összegét utólag minden hó 5. napjáig az érintett intézményeknek, közüzemi szolgáltatóknak, illetve- szolgáltató hiányában- SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat családgondozója részére kell folyósítani.
15. § (1) Az az aktív korúak ellátását kérelmező személy, aki foglalkoztatást helyettesítő támogatásra válik jogosulttá, az Szt. 33.§-ában foglaltakon felül a jogosultság egyéb feltételeként köteles házának, kertjének, udvarának rendben tartására az alábbiak szerint:
- Az általa lakott ingatlan udvarán valamint a lakásban egy - egy darab szeméttároló edény elhelyezése és rendeltetésszerű használata.
(3) Az átmeneti segély összege esetenként 1.000 Ft — tól 5.000 Ft— ig terjedhet. Az ügy összes körülményeire tekintettel különös méltánylást érdemlő esetben (különösen: haláleset, elemi kár, gyógyíthatatlna betegség) az átmeneti segély összege ennél magasabb is lehet.
(5) A gyors segélyt különös méltánylást érdemlő esetben, sürgős szükséges esetén — ha az igénylő életkörlüményei az azonnali sgeítséget indokolják- bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozatai alapján is meg lehet állapítani, erről a polgármester dönt.
(6) Különösen akkor indokolt az átmeneti segély természetbeni ellátásként történő megállapítása, ha a segélyt kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerülne felhasználásra.
együttes összege évente a 15.000 Ft - ot nem haladhatja meg.
(5) A gyors segélyt különös méltánylást érdenilő esetben, sürgős szükséges etén — ha az iéyl
boíáejr igénylő nyila tkozatai alapján is meg lehet állapítani, erről a polgármestert dönt.
(6) Különösen akkor indokolt az átmeneti segély természetbeni ellátásként történő
megáll a pítása, ha a segélyt kérelmező életmódja, személyisége alapján valószínűsíthető, hogy k és pén be kifizt
a pjá az űe,a készpénzben kifizetett ellátás nem a kérelemben megjelölt célra kerülne felhasználásra.
18. § (1) A képviselőtestület jövedelemre tekintet nélkül — a tanévkezdés megkönnyítése érdkében , a település közigazgatási területén bejelentett állandó lakóhellyel rendelkező általános és középiskolai tanulók és felsőfokú oktatási intézményben tanulók részére a tanulmányok folytatásával járó anyagi terhek enyhítése érdekében tankönyv- ellátást biztosíthat.
19. § (1) Az önkormányzat azok részére akik szociálisan rászorultak és gyógyszerköltségük olyan magas, hogy azt a létfenntartásuk veszélyeztetése nélkül nem képesek elviselni méltányossági közgyógyellátást biztosít.
(2) Méltányossági közgyógyellátásra az jogosult, akinek az egy főre számított családi jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedülálló esetén a 200%-át és a havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 20%-át eléri.
(3) A szociális hatáskör gyakorlója az (1) bekezdésben meghatározott feltételektől különösen
indokolt esetben eltekinthet, ha:
- Kérelmező családjában több rendszeres gyógyszerfogyasztó van és együttes havi gyógyszerköltségük, vagy az egyedül élő kérelmező havi gyögyszerköltsége meghaéadja a háztartás vagy az egyedül élő kérelmező összjövedelmének 25%%-át,
20. § (1) Az önkormányzat temetési segélyt állapíthat meg annak, aki a meghalt személy — feltéve, hogy az eltemettető horváthertelendi állandó lakos- eltemettetéséről gondoskodott.
(2) A temetési segély megállapítása a polgármester hatáskörébe tartozik.
(3) A helyben szokásos temetés legolcsóbb temetés összege: 116.000 Ft.
(4) A temetési segély összege 15.000 Ft.
(5) A temetési segély megállapítása iránti kérelem mellékleteként be kell mutatni a temetés költségeiről a kérelmező, vagy vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított számlákat, valamint az elhunyt halotti anyakönyvi kivonatát is.
21. §(1) A köztemetés elrendeléséről a polgármester dönt az Szt. 48. § - ában foglaltak figyelembevételével.
(2) Köztemetésként csak a helyben szokásos legalacsonyabb költségű temetés rendelhető el.
(4) Különös méltánylást érdemlő körülmény, ha
a ) a családban az egy főre számított havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb
összegét nem haladja meg, vagy
b) egyedül élő esetén az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 % - át nem
haladja meg.
Szociális szolgáltatások
22. § (1) Az önkormányzat a személyes gondoskodás keretében biztosítja:
a, az étkeztetést,
b, a házi segítségnyújtást és
c, a családsegítést.
(2) Az önkormányzat az étkeztetést, a házi segítségnyújtást, a családsegítést a SZOCEG Nonprofit Kft. Dr. Raksányi Árpád Integrált Szociális Intézmény útján biztosítja.
23. § (1) Ez a rendelet 2012. május 9 - én lép hatályba.
(2) E rendelet rendelkezéseit a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 3/2011.(IV.29.) számú rendelet, és a 7/2011.(IX.1.) számú rendelet.
Gold Márton dr. Kontra Krisztián
polgármester helyettes körjegyző