Birján Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2013. (XII. 31.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2013. 12. 31- 2014. 10. 16

Birján Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2013. (XII. 31.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2013.12.31.

Birján Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében, 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében a következőket rendeli el:

1. §

Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, szervei

(1) Az önkormányzat jelképe a pecsétje. A pecsétjét kell alkalmazni:
a.) a képviselő-testület üléseiről készült jegyzőkönyvek hitelesítésére
b.) a testület által adományozott okleveleken
c.) az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző és rögzítő dokumentumokon.
d.) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Birjáni Önkormányzat (a továbbiakban: önkormányzat). Székhelye: 7747 Birján, Kossuth u. 14.
(2) A Képviselő-testület szervei:
a.) polgármester
b.) Közös Önkormányzati Hivatal
c.) Jegyző
(2) Az önkormányzat a Mötv. 85.-§-ban foglaltak szerint Közös Önkormányzati Hivatalt (a továbbiakban: Hivatal) tart fenn, melynek megnevezése: Pécsudvardi Közös Önkormányzati Hivatal. A Hivatalhoz tartozó települések: Pécsudvard, Áta, Birján, Lothárd, Szemely, Szőkéd. A Hivatal székhelye: 7762 Pécsudvard, Felszabadulás útja 47.
(3) A Hivatal Ügyrendje az SZMSZ függeléke.

2. §

Feladatok és hatáskörök

(1) Az önkormányzati jogokat, feladatokat, hatásköröket és szervezetének felépítését a Mötv. 23. §-a tartalmazza.

3. §

A Képviselő-testület működésének szabályai

(1) A képviselő-testület tagjainak létszáma: 5 fő. A képviselő-testület üléseit a Polgármesteri Hivatalban (7747 Birján, Kossuth u. 14.) tartja.
(2) E rendelet szabályozásán kívül a képviselő-testület működését a Mötv. 41. §-55. §-ai szabályozzák.
(3) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik az Ötv. 10. §-ban felsoroltakon túlmenően:
a.) új, önként vállalt feladat vállalása
b.) hitelfelvétel
c.) minden 200.000,- Ft-ot meghaladó vagyonügylet
d.) gazdasági társaság alapítása, illetve abban való részvétel, gazdasági táraságból való kilépés, illetve gazdasági társaság megszüntetése

4. §

A képviselő jogállása, kérdezési jog és interpelláció

(1) A települési képviselők jogait és kötelezettségeit az Ötv. 19. §-21. §-a szabályozza. Ezen túl megilleti a kérdezési és az interpellációs jog.
(2) A kérdés: az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés vagy tudakozódás.
(3) Az interpelláció olyan felszólalás, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg annak valamely – az önkormányzat irányítása alá tartozó – szervezet hatáskörébe kell tartoznia.
(4) A képviselők kérdéseiket, interpellációikat szóban vagy írásban a napirendek megtárgyalását követően tehetik meg.
(5) Az interpelláció és a kérdés csak testületi ülésen ismertethető. Az ülés kezdetekor ad tájékoztatást a polgármester a képviselők által már benyújtott kérdésekről. A képviselők az interpellációkat a napirendek megtárgyalását követően mondják el.
(6) Ha az interpelláció, kérdés benyújtására a képviselő-testület ülését megelőző 15 napon belül sor kerül, úgy arra az ülésen érdemben válaszolni kell. A képviselő-testület ülésén az interpellációra adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik. A képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt az elfogadásról vagy a kérdés további napirenden tartásáról. Amennyiben a képviselő-testület az interpellációra adott választ elutasítja, elrendeli az interpelláció tárgyának részletes kivizsgálását, melybe az interpelláló képviselőt is be kell vonni.
(7) Az Ötv. 19. §-ában foglaltakon túl a képviselő köteles:
a.) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre
b.) köteles felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban
c.) köteles bejelenteni, ha megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van
d.) köteles bejelenteni személyes érintettségét az Ötv. 14. §-nak megfelelően.

5. §

A képviselő-testület üléseinek száma, nyilvános és zárt ülések köre

(1) A képviselő-testület szükség szerint, de minimum a Mötv. 44..§-ban meghatározott számú – azaz legalább 6 – ülést tart évente, minden második hónap 1. hetének 2. napján.
(2) Az ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább öt nappal megkapják. A meghívót ki kell függeszteni a Polgármesteri hivatal hirdetőtábláján is.
(3) A polgármester rendkívüli testületi ülést köteles összehívni a képviselők legalább ¼-ének vagy bizottságának a kezdeményezésére, illetve népi kezdeményezés esetén.. Sürgős, halasztást nem tűrő esetben az ülés előtt 24 órával i kiküldhető a meghívó. Ekkor az írásbeliségtől el lehet tekinteni.
(4) A testületi ülésen szavazati joggal vesz részt a polgármester és a képviselők, tanácskozási joggal pedig:
a.) jegyző, vagy az általa megbízott személy
b.) Nemzetiségi Önkormányzat elnöke, vagy annak megbízottja
(5) A képviselő-testület a Mötv. 54. §-a alapján évente legalább egyszer, de szükség szerint közmeghallgatást tart. A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 15 nappal az ülés előtt a helyben szokásos módon – hirdetőtáblán - nyilvánosságra kell hozni.
(6) A képviselő-testületi ülések a Mötv. 46. §. (1) bekezdése alapján nyilvánosak.
(7) Zárt ülés elrendelésének eseteit a Mötv. 46. § (2) bekezdése szabályozza.

6. §

Az ülések tervezése, előkészítése

(1) A képviselő-testület ülésére szavazati joggal minden képviselőt és a polgármestert kell meghívni.
(2) Tanácskozási joggal meg kell hívni:
a.) a jegyzőt, vagy az általa megbízott személyt
b.) a Nemzetiségi Önkormányzat elnökét
(3) A testületi ülésre meghívható:
a.) A Hivatal adott témában illetékes előadója
b.) Szakértő
c.) A napirendi pontban érintett személy(ek)
d.) Helyi országgyűlési képviselő
e.) Baranya Megyei Közgyűlés elnöke
f.) Megyei kormányhivatal vezetője, tagja
g.) Területi rendőrkapitány

7. §

Az előterjesztés

(1) Az előterjesztés szóban és írásban nyújtható be a képviselő-testület ülésére.
(2) A szóbeli előterjesztés esetében az előterjesztőnek meg kell fogalmazni a határozati javaslatot.
(3) Az írásbeli előterjesztés főbb elemei:
a.) az első részben meg kell határozni az előterjesztés címét, tárgyát, ismertetni kell az előzményeket.
b.) A második rész az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot tartalmazza a végrehajtásért felelősök megnevezésével és a határidők megjelölésével.
(4) A polgármester, illetve a képviselő – különleges szakértelmet igénylő ügyekben – szakértőt is felkérhet az előterjesztések és a döntési javaslat összeállítására.
(5) Az előterjesztés megállapításának alapjául szolgáló adatokat, kimutatásokat táblázatba kell foglalni, mely az előterjesztés részét képezi.

8. §

A képviselő-testület ülésének vezetése

(1) A Mötv. 47. §-a határozza meg a határozatképesség feltételeit, a határozatképességet valamennyi döntés előtt vizsgálni kell.
(2) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a.) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet
b.) az előadóhoz a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket tehetnek fel, melyre az előadó köteles rövid választ adni (3 perc).
(3) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 3 perc. Ugyanazon napirend keretében az ismételt felszólalás időtartama az 1 percet nem haladhatja meg. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(4) Az előterjesztő a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
(5) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. E javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra.
(6) A vita lezárása után, a határozathozatal előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslatok törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(7) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd az eredeti határozati javaslatról.
(8) A képviselő-testület döntéseit nyílt szavazással hozza.
(9) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:
a.) azt törvény írja lő
b.) képviselő-testület elrendeli
(10) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét és a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor „igen”-nel, vagy „nem”-mel szavaznak, illetve tartózkodnak a szavazástól.
(11) A képviselő-testülethatározatait külön-külön – a naptári év elejétől kezdve – folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni a következők szerint: Birjáni Önkormányzat Képviselő-testületének …/…. (.. hó…nap) számú határozat.
(12) A testületi határozatokról a Hivatal nyilvántartást vezet.
(13) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 15 napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek és 1 példány elhelyezésre kerül a Polgármesteri Hivatalban.

9. §

A tanácskozás rendjének fenntartása

(1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester gondoskodik. Ennek során:
a.) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása
b.) rendreutasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít
c.) tartós rendzavarás, állandó lárma, vagy vita folyamatos rendjét ellehetetlenítő esemény következtében a polgármester – ha ismételt figyelmeztetései sem jártak eredménnyel felfüggesztheti az ülést.
d.) a tanácskozás rendjének ismételt megzavarása esetén az érintet állampolgárt a terem elhagyására is kötelezheti.
(2) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
(3) A képviselővel szemben nem alkalmazhatók olyan szankciók, melyek megakadályoznák vagy megtiltanák a testület munkájában való részvételt, különösen a döntéshozatalban való közreműködést.

10. §

Az önkormányzati rendeletalkotás

(1) A képviselő-testület rendeletalkotásra vonatkozó szabályait e rendelet szabályozásán kívül a Mötv. 72. §-a teszi lehetővé.
(2) Rendeletalkotást kezdeményezhet:
a.) polgármester
b.) képviselő-testület tagja
c.) képviselő-testület bizottságának tagja
d.) jegyző
e.) helyi nemzetiségi önkormányzat elnöke
f.) civil szervezet vezetője
(3) A kezdeményezést a polgármesternél vagy a jegyzőnél kell benyújtani, aki az előkészületek után a képviselő-testület elé terjeszti.
(4) A rendelet szakmai előkészítésével a jegyzőt kell megbízni, aki:
a.) elosztja a közreműködők között a munkát
b.) gondoskodik a tervezetek bizottsági véleményeztetéséről és az észrevételek feldolgozásáról
c.) biztosítja az elvi célkitűzések érvényesítését, a vitás kérdések megfelelő szintű eldöntését
d.) koordinátor szerepet tölt be az érintett társzervek között
e.) megszervezi az adminisztrációs munkát
f.) részt vesz a tervezet testület előtti megvitatásában.
(5) A rendelet megjelölése: Birján Község Önkormányzat Képviselő-testületének ..…/….. (…hó…nap) számú rendelete

11. §

A képviselő-testület jegyzőkönyve

(1) A Mötv. 52. §. (1) bekezdése szerinti tartalommal a képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. E bekezdésben foglaltakon túl a jegyzőkönyvtartalmazza:
a.) az ülés helyét és idejét
b.) a távol maradt képviselő nevét, a távollét okát
c.) a napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók nevét és mondanivalójának lényegét
d.) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat
e.) a képviselő kérésére véleményének rögzítését
f.) aláírásokat, dátumot, pecsétet.
(2) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.
(3) A jegyzőkönyvet 3 eredeti példányban kell készíteni, melyből:
a.) 1 pld-t a jegyző kezel
b.) 1 pld-t 15 napon belül meg kell küldeni a Baranya Megyei Kormányhivatalnak
c.) 1 pld-t el kell helyezni a Polgármesteri Hivatalban.
(4) A választópolgárok betekintési lehetőségéről a Mötv. 52. §(3) bekezdése rendelkezik.

12. §

A helyi népszavazás, népi kezdeményezés

(1) A helyi népszavazás, népi kezdeményezés alapvető szabályait az Ötv. IV. Fejezete szabályozza.
(2) A képviselő-testület a helyi népszavazás és népi kezdeményezés eljárását, egyes feltételeit önálló rendeletben szabályozza.

13. §

A polgármester

(1) A polgármester a Mötv. 66. §-nak megfelelően a képviselő-testület tagja.
(2) Megbízatását társadalmi munkában látja el.
(3) A polgármester havi egy alkalommal – minden hónap 1. hetének 4. napján 16.00- 17.00 óra között fogadó órát tart. Távolléte esetén az alpolgármester helyettesíti.
(4) A polgármester feladatát, hatáskörét a Mötv. 65-68. §-a szabályozza.
(5) Tisztségének betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén az Ötv. 34. §-nak megfelelően feladatát és hatáskörét az alpolgármester veszi át, a képviselő-testületi üléseket az alpolgármester hívja össze.

14. §

Az alpolgármester

(1) Az alpolgármester az Ötv. 34. §-ban foglaltak szerint kerül megválasztásra és tölti be funkcióját.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatkörét.
(3) Az alpolgármester a polgármesterrel együtt tartja fogadónapját..

15. §

A jegyző

(1) A polgármesterek a Mötv.82. §-a alapján választják a jegyzőt.
(2) Feladatát a Mötv. 81. §-a szabályozza.

16. §

Bizottságok

(1) Az önkormányzat bizottságaira vonatkozó szabályokat a Mötv. 57-61. §-i taglalják.
(2) Az önkormányzat Vagyonnyilatkozat-kezelő és Ügyrendi Bizottságot hozott létre, melynek feladata:
a.) javaslatot tesz a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítására
b.) képviselői vagyonnyilatkozatok kezelése, ellenőrzése, eljárás lefolytatása
c.) eljár a polgármester és a települési képviselőt érintő összeférhetetlenségi ügyekben.
(3) Tagjait az SZMSZ függeléke tartalmazza.

17. §

Társulások

(1) Az önkormányzat Mötv. 87. §-nak megfelelően az alábbi társulásokban vesz részt:
(2) Védőnői feladatok ellátása a társulási törvény 7. § alapján megbízásos tárulási megállapodás keretében történik. A társulás székhelye: Kozármisleny
(3) A képviselő-testület tagja a Mecsek-Dráva Önkormányzati Társulásnak és a Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulásnak.

18. §

A költségvetés

(1) A képviselő-testület a költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetés elfogadása két fordulóban történik:
a.) az első a koncepció
b.) a második főbb elemei: a képviselő-testület megtárgyalja a költségvetési rendelet tervezetét, mely több változatban is készülhet.
(3) S költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(4) A zárszámadási rendelet tervezetének előkészítésére és előterjesztésére a (3) bekezdésben leírt szabályok az irányadóak.

19. §

Az önkormányzat vagyona

(1) Az önkormányzat vagyonával kapcsolatos szabályokat a Mötv 106. § - 110. §-ai szabályozzák. A képviselő-testület – a jogszabályi rendelkezéseken túlmenően – saját rendeletben állapítja meg a törzsvagyon:
a.) forgalomképtelen vagyontárgyait
b.) a korlátozottan forgalomképes tárgyait és azokat a feltételeket, amelyek szerint e vagyontárgyakról rendelkezni lehet.

20. §

A gazdálkodás ellenőrzése

(1) A helyi önkormányzatok gazdálkodásának szabályait a Mötv. 111-116.,§-a szabályozza.
(2) Az önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről a Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulás keretében jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik.

21. §

Záró rendelkezések

(1) E rendelet 2014.01.01. napján lép hatályba, melyről a jegyző helyben szokásos módon gondoskodik.
(2) Jelen SZMSZ hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 18/2011. (XII.31.) valamint a 4/2012. (II.10.) számú rendeletek.
(3) Függelékek:
a. ) Képviselő-testület tagjai
b. ) Bizottságok
c. ) Hivatal Ügyrendje