Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2019. (XII.2.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 01. 08- 2023. 05. 30

Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 14/2019. (XII.2.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.01.08.

Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói jogkörében, az Alaptörvény 32. (1) bekezdés d.) pontjában írt feladatkörében eljárva, figyelemmel Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben foglaltakra - biztosítva a helyi hatalom önkormányzati típusú gyakorlásának és a település közügyei intézésének demokratikus kereteit – a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:

I. Fejezet1

Az önkormányzat elnevezése és jelképei

1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése, címe: Keszü Község Önkormányzata, 7668. Keszü, Petőfi u. 24

(2)2 Az Önkormányzat pecsétje: Kör alakú pecsét, középen a Magyarország címerével, Felirata: Keszü Község Önkormányzata Baranya megye

(3) Az Önkormányzat pecsétjét kell használni:

- A képviselő-testület nevében kiadmányozott ügyiratokon,

-3 A képviselő-testületi ülésekről készített jegyzőkönyvek hitelesítésénél,

- A testület által adományozott okleveleken,

- Az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait tükröző dokumentumokon.

(4) A Polgármester hivatalos pecsétje kör alakú középen a Magyarország címerével, a köríven a következő felirattal: Keszü Község Polgármestere Baranya megye

(5) Keszü község címere: osztott címerpajzsban kék alapon bal oldalon 4 búzakalász jobb oldalon piros alapon fél ásón ágaskodó ló, mellső lábai között nyilat tartva. A címerpajzs alatt Keszü felirat.

(6) A Polgármesteri Hivatal feladatait Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

II. Fejezet

A helyi önkormányzás általános szabályai

2. § (1) A helyi közügyek a lakosság közszolgáltatással való ellátásához, a közhatalom önkormányzati típusú helyi gyakorlásához, valamint mindezek szervezeti, személyi- és anyagi feltételeinek helyi megteremtéséhez kapcsolódnak.

(2)4 Önkormányzati döntést a helyi önkormányzat:

- képviselő-testülete, annak felhatalmazása alapján:

- a bizottsága,(-i)

- a polgármester,

d) a jegyző

- a helyi nemzetiségi önkormányzat testülete,

- a helyi népszavazás hozhat.

(3) A Képviselőtestület véleményt nyilvánít és kezdeményez a feladat- és hatáskörébe nem tartozó, de a helyi közösséget érintő ügyekben. E jogával különösen abban az esetben él, ha az ügy a településfejlesztéssel - és üzemeltetéssel, a lakossági közszolgáltatások fejlesztésével áll kapcsolatban.

3. § A Képviselő-testület együttműködik a regionális és megyei közigazgatási szervekkel, Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzatával, a Pécsi Többcélú Agglomerációs Társulással, támogatja a régiós, illetve kistérségi összefogást célzó kezdeményezéseket.

III. Fejezet

Az Önkormányzat feladat és hatásköre

4. § (1) Az Önkormányzat köteles gondoskodni:

- az egészséges ivóvízellátásról,

- az óvodai nevelésről, általános iskolai oktatásról és nevelésről,

- az egészségügyi és szociális alapellátásról, valamint a gyermek- és ifjúsági feladatokról

- a közvilágításról,

- a helyi közutak és köztemető fenntartásáról,

- a hulladékgazdálkodásról,

- a sportfeladatok ellátásáról,

- a helyi közösségi tér biztosításáról,

- a könyvtári szolgáltatás ellátásáról,

- a nemzetiségek jogainak érvényesüléséről

- a közös önkormányzati hivatal működtetéséről.

(2) Az Önkormányzat szabadon vállalhatja közfeladat ellátását abban az esetben, ha:

- az ellátása nem sérti más település érdekeit,

- nem tartozik más szerv kizárólagos feladat- és hatáskörébe,

- megvalósítása nem veszélyezteti a kötelezően előírt feladat- és hatásköröket,

- ellátásához a szükséges feltételek fennállnak.

(3) Az önként vállalt feladatok tárgyában az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben a fedezet biztosításával egyidejűleg a Képviselő-testület külön dönt.

5. § (1) Az Önkormányzat jogi személy. Az önkormányzati feladat- és hatáskörök a Képviselő-testületet illetik meg.

(2) A Képviselő-testület a településfejlesztéssel, a helyi közszolgáltatásokkal, az alapvető intézményhálózat létrehozásával és működtetésével szorosan összefüggő hatásköreinek gyakorlását nem ruházhatja át.

(3) Ezen túlmenően a Képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik, amit törvény a képviselőtestület át nem ruházható hatáskörébe utal.

(4) A Képviselő-testület egyes hatásköreinek átruházásáról önkormányzati rendeletben rendelkezik. Az átruházott hatásköröket a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.5

IV. Fejezet

A Képviselőtestület működése

6. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma: 7 fő.

(2) A Képviselő-testület alakuló, rendes, és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(3) A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő 15 napon belül össze kell hívni. Az ülést a polgármester hívja össze.

(4)6 A Képviselő-testület – szükség szerint – de évente legalább hat ülést tart. Összehívásáról és levezetéséről a polgármester gondoskodik, akadályoztatása esetén az alpolgármester, mindkettőjük akadályoztatása esetén a Képviselő-testület legidősebb tagja, mint korelnök. A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról a nyilvánosságot értesíteni kell a település honlapján, illetve a Közös Hivatal hirdetőtábláján.

(5) A Képviselő-testület összehívását a Baranya Megyei Kormányhivatal Vezetője, valamint népi kezdeményezés is indítványozhatja. Nemzetiségeket érintő ügyekben a nemzetiségi önkormányzatok testületei is kezdeményezhetik az ülés összehívását.

(6) A Képviselő-testület ülését – lehetőleg – hétfői vagy csütörtöki napon 17.00 órára kell összehívni.

(7)7 Rendkívüli ülést kell tartani a polgármester, illetve a képviselők egy negyedének, az önkormányzat bizottságának – az összehívás indokát tartalmazó – indítványára.

(8)8 A Képviselő-testületi ülés meghívóját és az írásos előterjesztések anyagát a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal rendelkezőknek – rendes ülés esetén legalább az ülés napját 4 nappal megelőzően, rendkívüli ülés esetén legalább 24 órával előbb kézbesíteni kell. Rendkívüli ülés esetén az írásbeliségtől el lehet tekinteni.

(9) A napirendi pontokhoz – lehetőség szerint írásos előterjesztést kell készíteni. Az előterjesztés tartalmazza a napirendi ponttal kapcsolatos legfontosabb információkat, valamint a határozati javaslat szövegét.

(10) A Képviselő-testületi ülés meghívója és írásos anyaga – az elektronikus levélcímmel rendelkezőknek e-mailen küldendő meg.

(11) A képviselő-testületi ülések időpontját, helyét, napirendjét tartalmazó hirdetményt a községi hirdetőtáblán, és a nagyobb forgalmú közterületeken ki kell függeszteni, valamint közzé kell tenni a település honlapján.

A Képviselő-testület ülése

7. § (1) A Képviselő-testület ülése nyilvános.

(2) Képviselő-testület ülésén – tevékenységi körükbe tartozó témákban – a Keszüért Egyesület elnökének, valamint a Nyugdíjas Klub vezetőjének tanácskozási joga van. A települési nemzetiségi önkormányzatok elnökei a helyi önkormányzat Képviselő-testülete ülésén tanácskozási joggal vesznek részt.

(3) A Képviselő-testület zárt ülést tart választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, illetőleg visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor, ha az érintett a nyilvános tárgyalásba nem egyezett bele, továbbá önkormányzati hatósági ügy, összeférhetetlenségi és kitüntetési ügy, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás tárgyalásakor.

(4) Zárt ülést rendelhet el a Képviselő-testület a vagyonával való rendelkezés, és az általa kiírt pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekeit sértené.

(5)9 Zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, a jegyző, vagy a közös önkormányzati hivatal kijelölt ügyintézője, valamint meghívása esetén az érintett és a szakértő vesz részt. A nemzetiségi önkormányzat elnöke kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásakor vehet részt a zárt ülésen.

8. § (1) Az ülés a képviselők többségének jelenléte esetén határozatképes. Minősített többséghez a megválasztott képviselők többségének jelenléte szükséges.

(2) Határozatképtelenség esetén a polgármester az ülést 8 napon belül ismét összehívja. A megismételt ülésen az elmaradt ülés napirendjét tárgyalni kell.

(3) A polgármester, - illetve az ülést levezető – elnöki jogkörében az ülést:

- megnyitja, berekeszti, félbeszakítja, szünetet rendel el,

- megállapítja a határozatképességet,

- napirend előtti, és ügyrendi kérdésben megadja vagy megtagadja a szót,

- javaslatot tesz a napirendre, illetve azok összevont tárgyalására,

- előterjeszti az ülés napirendjét,

- vezeti a napirendek feletti vitát,

- szavazást rendel el, megállapítja annak eredményét,

- biztosítja az ülés rendjét,

- felszólalási jogot biztosít az ülésen résztvevő polgároknak, a jelentkezés sorrendjében.

(4) Az ülés napirendjét a Képviselőtestület állapítja meg.

Sürgősségi indítvány

9. § (1) A képviselők a napirendre felvett ügyekkel össze nem függő ügyben sürgősségi indítványt tehetnek, amelyet legkésőbb a rendes ülés kezdetéig kell a polgármesternél beterjeszteni a sürgősség tényének rövid indokolásával.

(2) Sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, alpolgármester, a bizottság- /ok/ elnökei, a képviselők, a nemzetiségi önkormányzat testülete, a jegyző. Az indítvány napirendre tűzéséről a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.

(3)10 Ha a Képviselő-testület helyt ad a sürgősségi indítványnak, úgy azt első napirendi pontként tárgyalja meg.

(4) Ha a polgármester vagy valamely képviselő ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését – a napirend lezárása után – vitára kell bocsátani. A sürgősség elvetése esetén az indítványt napirendi javaslatként kell kezelni.

A tanácskozás rendje, szavazás

10. § (1) A napirendi pontok felett a polgármester külön-külön vitát nyit, melynek során az előterjesztő a vita előtt szóban kiegészítést tehet. Az előterjesztőhöz a tanácskozási joggal rendelkezők kérdéseket tehetnek fel, amelyre az előterjesztő köteles rövid választ adni.

(2) Az ülésen elsősorban a képviselőknek és a tanácskozási joggal rendelkezőknek van felszólalási joguk.

(3) Bármely képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.

(4) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására bármely képviselő javaslatot tehet. A vita lezárása után az előterjesztő válaszol a hozzászólásokra.

(5) Tájékoztató jellegű előterjesztések, indítványok felett nem kell vitát nyitni.

(6) A polgármester a határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület, majd az egész határozati javaslatról.

(7) A Képviselő-testület – a szavazati arány rögzítése mellett – alakszerű határozat nélkül dönt:

- feladat meghatározást nem tartalmazó előterjesztések elfogadásáról,

- információk tudomásul vételéről,

- interpellációra adott válasz elfogadásáról,

- tájékoztatókról, bejelentésekről.

11. § (1) Napirend előtti felszólalásra a polgármestertől bármely képviselő kérhet engedélyt, a felszólalás tárgyának meghatározásával. Az engedély megtagadása esetén a képviselő kérésére a tárgyban a testület vita nélkül határoz (napirend előtti felszólalás).

(2) A tárgyalt napirendet érintő ügyrendi kérdésben bármely képviselő szót kérhet, javaslatot tehet (felszólalás az ügyrendhez).

12. § (1) A határozathozatalhoz a jelenlévő képviselők több, mint felének egybehangzó szavazata szükséges.

(2) Szavazat egyenlőség esetén újabb szavazást kell tartani, és ha az sem vezet eredményre, az előterjesztést a következő ülésen ismételten meg kell tárgyalni.

(3) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több, mint felének szavazata szükséges.

(4) Minősített többség szükséges törvényben, vagy az önkormányzat rendeletében meghatározott ügyekben:

- önkormányzati rendeletalkotáshoz,

- az önkormányzat szervezetének kialakításához és működésének meghatározásához, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választáshoz, kinevezéshez, vezetői megbízáshoz,

- önkormányzati társulás létrehozásához, megszüntetéséhez, társulási megállapodás módosításához, társuláshoz, érdekképviseleti szervhez való csatlakozáshoz, abból történő kiváláshoz,

- külföldi önkormányzattal való együttműködést rögzítő megállapodáshoz, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozáshoz, abból történő kiváláshoz,

- intézmény alapításához, átszervezéséhez, megszüntetéséhez,

- önkormányzati vagyon tulajdonjogának Mötv. 108. § szerinti ingyenes átruházásához vagy nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átvételére vonatkozó döntéshez,

- a képviselő kizárásához,

- összeférhetetlenség és méltatlanság megállapításához,

- képviselői megbízatás megszűnéséről való döntéshez,

- zárt ülés elrendeléséhez,

- a képviselőtestület megbízatásának lejárta előtti feloszlatásához,

- a polgármester elleni kereset benyújtásához,

- az országgyűlésnél a település területével határos másik megyéhez való átcsatlakozás kezdeményezéséhez,

- az önkormányzat vagyonával, tulajdonával való rendelkezéshez.

13. § (1) A Képviselőtestület döntéseit nyílt szavazással hozza.

(2) Titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve tarthat. Alpolgármester választásánál a titkos szavazás kötelező.

(3) A zárt ülésen hozott határozatot nyilvános ülésen ismertetni kell.

(4) Név szerinti szavazást bármely képviselő indítványozhat. Az indítvány felől a Képviselőtestület vita nélkül dönt. Név szerinti szavazáskor a szavazatokat névsorrendben kell leadni, a hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(5) A szavazatok összeszámlálásáról a polgármester gondoskodik. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, vagy ha azt valamelyik képviselő indokoltan kéri, az elnök a szavazást köteles megismételni.

(6) A Képviselőtestület határozatait naptári év elejétől kezdődően folyamatos sorszámmal és évszámmal kell ellátni, amelyről a jegyző nyilvántartást vezet.

Kérdés, interpelláció11

14. § (1) Az Önkormányzat hatáskörébe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési ügyben kérdés tehető fel, amelyre a megkérdezett az ülésen köteles választ adni (kérdés).

(2) A képviselő az ülésen a napirendek lezárása után a polgármestertől, alpolgármestertől, bizottsági elnöktől, jegyzőtől önkormányzati ügyben felvilágosítást kérhet (interpelláció), amelyre a kérdezett az ülésen, vagy azt követően legkésőbb l5 napon belül – írásban – köteles választ adni.

(3) Az interpellációt legkésőbb az ülés megkezdéséig a Polgármesternél kell bejelenteni. Az interpelláció elfogadásáról a Képviselő-testület dönt, azt követően, hogy az interpelláló az elfogadás kérdésében nyilatkozott.

(4) Ha az interpellált írásban ad választ, azt minden képviselőhöz el kell juttatni, elfogadásáról azonban ekkor is testületi ülésen kell dönteni.

(5) Az interpellációkról a jegyző nyilvántartást vezet.

A tanácskozás rendjének fenntartása

15. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a Polgármester gondoskodik. Ennek során:

- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgyalt témától vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ,

- ismételt figyelmeztetést követően megvonhatja a hozzászólótól a szót,

- rendre utasíthatja azt a személyt, aki a képviselőtestület tagjához, illetve a képviselőtestület üléséhez méltatlan magatartást tanúsít,

- nyilvános ülésen megjelent polgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendre utasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.

(2) A Polgármesternek a rend fenntartása érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

A jegyzőkönyv

16. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent képviselők és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza. A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) Zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, amelyre a titkos ügyiratkezelés szabályait kell alkalmazni.

(3) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – az önkormányzati Közös Hivatalban betekinthetnek a képviselő-testületi előterjesztésekbe és a jegyzőkönyvekbe.

Önkormányzati rendeletalkotás

17. § (1) A Képviselőtestület önkormányzati rendeletet alkot törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására.

(2) Rendeletalkotást kezdeményezhet:

- polgármester, alpolgármester,

- önkormányzati bizottság elnöke,

- települési képviselő,

- jegyző,

- a település társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetének vezetői,

- nemzetiségi önkormányzat testülete,

- mindazok a központi szervek, amelyeknek törvény értelmében a helyi önkormányzattal kapcsolatos feladatai és hatáskörei vannak.

(3) A rendelettervezetet a Közös Önkormányzati Hivatal a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság, ideiglenes bizottság vagy külső szakértő készíti el.

(4) A rendelettervezetről a jegyző – a Képviselőtestület elé terjesztés előtt – törvényességi szempontok észrevételezésével állást foglal.

(5) A Közös Önkormányzati Hivatal a rendelettervezet előkészítésében akkor is köteles részt venni, ha azt más készíti el.

(6) A Képviselőtestület a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél elveket, szempontokat állapíthat meg.

(7) A polgármester egyes rendelettervezeteket – az érdemi vita előtt – közmeghallgatásra bocsáthat.

18. § (1) A rendelet tervezetét vagy a rendeletalkotást kezdeményező vagy a jegyző terjeszti elő. Az előterjesztő köteles ismertetést adni az előkészítésnél felvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról, indítványokról is.

(2) A rendelet elfogadását követően annak hiteles szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írják alá.

(3)12 A rendelet kihirdetéséről az Önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztés útján – és a www.keszu.hu honlapon való közzététellel - az elfogadást követő 15 napon belül a jegyző gondoskodik.

(4) Az Önkormányzat – helyben szokásos módon - kihirdetendő egyéb dokumentumainak közzététele szintén a (3) bekezdés szerint történik.

Települési képviselő

19. § (1) A települési képviselők jogai azonosak.

(2) A képviselők főbb jogai:

- részt vehet a testületi döntések előkészítésében, végrehajtásuk megszervezésében, ellenőrzésében,

- megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet,

- aktív részvétel a testület ülésein,

- kérheti, hogy hozzászólását szó szerint tartalmazza a jegyzőkönyv,

- kérheti írásbeli véleményének a jegyzőkönyvhöz csatolását.

- kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül az átruházott önkormányzati hatáskörben hozott döntést,

- a Közös Önkormányzati Hivataltól igényelheti képviselői munkájához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést,

- sürgős, közérdekű ügyben kezdeményezheti a Közös Önkormányzati Hivatal intézkedését,

- bármely bizottság ülésén tanácskozási joggal vehet részt,

- a Képviselő-testület által külön rendeletben megállapított tiszteletdíjra és költségtérítésre jogosult.

(2) A képviselő főbb kötelezettségei:

- az alakuló, illetve megválasztását követő ülésen eskütétel,

- tevékeny részvétel a testület munkájában,

- közéleti szerepvállalással járó felelős magatartás,

- felkérés alapján részvétel a testületi ülések előkészítésében, vizsgálatokban,

- az állami, szolgálati, üzleti és magántitkok megőrzése,

- kapcsolattartás a polgárokkal, önszerveződő lakossági közösségekkel,

- személyes érintettség bejelentése,

- megbízólevelének átvételétől számított 30 napon belül, valamint évente vagyonnyilatkozat tétele.

VI. Fejezet

A képviselőtestület bizottságai

20. § (1)13 A képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságot hozhat létre. A polgármester, alpolgármester, a közös hivatal dolgozója nem lehet a bizottság elnöke, tagja.

(2) A bizottság elnökét, és tagjainak több, mint felét a települési képviselők közül kell választani.

(3) A Képviselő-testület a következő bizottságokat a következő létszámmal hozza létre:

a) A Képviselőtestület a polgármesteri, képviselői és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatainak nyilvántartására és ellenőrzésére, 3 fős Vagyonnyilatkozat-kezelő Bizottságot hoz létre.

b)14 A Képviselő-testület az ügyrendi, összeférhetetlenségi és képviselői méltatlansággal kapcsolatos kérdések vizsgálatára 3 fős Ügyrendi és Összeférhetetlenségi Bizottságot hoz létre. A Bizottságok tagjaira a polgármester tesz javaslatot, elnökét maga választja saját tagjai közül.

(4) A bizottsági ülés összehívásáról annak elnöke gondoskodik.

(5) A bizottsági ülést a polgármester, a bizottság képviselő tagja javaslatára össze kell hívni.

(6) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.

(7) A bizottsági ülés napirendjéről, döntéséről, állásfoglalásáról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.

(8) A bizottság belső működési szabályait – az e rendeletben foglaltakon túl – maga határozza meg.

VII. Fejezet

Polgármester, alpolgármester, jegyző

21. § (1) A polgármester munkáját társadalmi megbízatásban végzi.

(2) A polgármester tagja a Képviselő-testületnek, a testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.

(3) A polgármester a képviselőtestület működésével összefüggő feladatai körében:

- segíti a települési képviselők munkáját,

- összehívja és vezeti a testület üléseit,

- képviseli az önkormányzatot,

- szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

- biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülését

- a Képviselő-testület által meghatározott feladatok végrehajtását irányítja és összehangolja,

-15 hetente legalább két alkalommal: kedden és csütörtökön 7.00 és 9.00 óra között fogadóórát tart.

(4) A polgármester, - ha a Képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeire sérelmesnek tartja – ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt tárgyalását.

(5) A Képviselő-testület – saját tagjai közül – a polgármester javaslatára – titkos szavazással az alakuló ülésen vagy az azt követő első ülésén alpolgármestert választ.

(6) Az alpolgármester feladata – melyet társadalmi megbízatásban lát el – a polgármester helyettesítése, munkájának segítése.

(7) A Közös Önkormányzati Hivatalt a jegyző vezeti, aki jegyzői feladatait valamennyi érintett településen ellátja. Kinevezéséhez, felmentéséhez az érintett települések polgármestereinek lakosságarányos többségi döntése szükséges.

(8) A jegyző jelzi a Képviselő-testületnek, szerveinek és a polgármestereknek, ha működésük, döntésük jogszabálysértő.

(9)16 A jegyzői tisztség – legfeljebb 6 hónapi időtartamú betöltetlensége, a jegyző tartós távolléte esetén feladatait a Közös Hivatal kijelölt tisztviselője látja el.

VIII. Fejezet

A Képviselőtestület hivatala

22. § (1) A Képviselő-testület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, döntései végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és a jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Gyód és Kökény községek Képviselő-testületeivel közösen egységes hivatalt működtet.

(2) A hivatal elnevezése: Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal. Székhelye: 7668 Keszü, Petőfi u. 24.

(3) A jegyző vagy megbízottja heti egy-egy alkalommal Gyód és Kökény községben kihelyezett ügyfélfogadást tart.

(4)17 Az Önkormányzati Közös Hivatal létszámát, szervezeti felépítését, működési szabályait a Közös Hivatalt alapító együttműködési megállapodás, valamint az Alapító okirat rögzíti.

(5) Keszüi Közös Önkormányzati Hivatalnak a települési nemzetiségi önkormányzatok működésével és döntés előkészítő tevékenységével kapcsolatos feladatokat külön együttműködési megállapodások rögzítik.

IX. Fejezet

A társulások

23. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt. A Képviselő-testület elsősorban a megyei közgyűléssel, más települések képviselő-testületeivel, gazdasági, szolgáltató szervezetekkel, közszolgáltatásokat nyújtó intézményekkel alakíthat társulásokat.

(2) A Képviselőtestület társulási megállapodások megkötése során a Mötv. 87-94. §-ai szerint jár el.

(3) A Képviselőtestület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny együttműködéseit, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi közügyek megoldására irányulnak.

X. Fejezet

Együttműködés nemzetiségi önkormányzatokkal

24. § (1) A települési önkormányzat saját költségvetése terhére a helyi nemzetiségi önkormányzatok működése személyi- és tárgyi feltételeit a következők szerint biztosítja:

a) a nemzetiségi önkormányzatok működéséhez díjmenetes helyiséghasználatot – a szükséges felszereltséggel – a 7668 Keszü, Petőfi u. 35.sz. alatti Közösségi Ház épületében legalább havi 32 órában biztosítja.

b) nemzetiségi közösségi programok lebonyolításához a települési önkormányzat tulajdonában lévő – megfelelő rendeltetésű – ingatlanok használatát,

c) a nemzetiségi önkormányzatok működéséhez szükséges tárgyi, technikai, elektronikus infrastruktúrát,

d) A Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal ellátja: a nemzetiségi önkormányzat testületének működésével kapcsolatos szakmai segítségnyújtást, a nemzetiségi testületi előterjesztések, meghívók, hivatalos levelezések, lebonyolítását, adatszolgáltatást.

e) a nemzetiségi önkormányzatok belső ellenőrzési feladatait a települési önkormányzat

f) mindenkori belső ellenőrzését végző szakmai szerv látja el.

(2) A Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal a nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatait a vonatkozó jogszabályokon túl saját szabályzataiban foglaltak szerint látja el.

25. § (1) A helyi önkormányzat a nemzetiségi ügyek ellátása körében biztosítja a nemzetiségi jogok érvényesülését, e körben ellátja különösen a település területén jelentkező, a kulturális szolgáltatással, nyilvános könyvtári ellátással, közművelődéssel, tájékoztatással, nemzetiség szellemi, épített és tárgyi örökségével, írott és elektronikus sajtóval, a szociális alapellátással, a helyi közfoglalkoztatással kapcsolatos önkormányzati feladatokat.

(2) E feladatai során a helyi önkormányzat Képviselő-testülete – amennyiben a nemzetiségi ügyek ellátására vagy a nemzetiséghez tartozókat e minőségükben érintő feladatok ellátására szervezetet hoz létre, vagy szerződést köt – az alapítás vagy szerződéskötés során az érintett nemzetiségi önkormányzat véleményét beszerzi (egyeztetési jog).

(3) Az önkormányzat a települési nemzetiségi önkormányzatot a (2) bekezdésben írt körben tervezett intézkedéséről – a téma tárgyalását megelőző 30 napon belül írásban értesíti az előterjesztés szövegével, azzal, hogy a kézhez vételtől számított 15 napon belül írásban adja meg javaslatait, véleményét, illetve egyetértését.

(4) A nemzetiségi önkormányzatnak az előterjesztéstől eltérő javaslatait, véleményét a testületi ülést megelőző 10 napon belül a Polgármester és a Nemzetiségi Önkormányzat Elnöke részvételével történő közös egyeztetésen kell megvitatni, melynek eredményét, illetve az egyetértési jog gyakorlásának tényét írásban csatolni kell az előterjesztéshez

XI. Fejezet

Népszavazás, lakossági fórumok (polgárok gyűlése, közmeghallgatás)

26. § (1) Képviselőtestület a népszavazás rendjét külön rendeletben szabályozza.

(2) A Képviselő-testület a polgárok gyűlésén (falugyűlés) tájékoztathatja a lakosságot a közérdeklődésre számot tartó helyi ügyekről.

(3) A polgárok gyűlését a Polgármester hívja össze.

(4) A gyűlésre meg kell hívni a lakosságot, a képviselőket, a nemzetiségi önkormányzat (-ok) testületét, a helyi civil szerveződés (-ek) képviselőit és a jegyzőt.

(5) A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart. A közmeghallgatás alkalmával a polgárok, társadalmi és civil szervezetek képviselői közérdekű ügyekben a polgármesterhez, alpolgármesterhez, képviselőkhöz, jegyzőhöz kérdést intézhetnek, illetve közérdekű javaslatot tehetnek.

(6) A közmeghallgatásról – amelyet a polgármester hív össze és vezet – jegyzőkönyv készül. Tartalmára, készítésére a képviselő-testületi jegyzőkönyvre irányadó szabályok érvényesek.

(7) A közmeghallgatásra meghívottak köre azonos a (4) bekezdésben írtakkal.

(8) A lakossági fórumok idejéről és helyéről az esemény előtt 8 nappal a helyben szokásos módon kell tájékoztatni a meghívottakat.

XII. Fejezet

Az önkormányzat gazdasági alapjai

27. § (1) Az önkormányzat vagyonára és az azzal való gazdálkodásra vonatkozó szabályokat külön rendelet határozza meg.

(2) Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes vagyontárgyak tételes körét a helyi vagyonrendelet melléklete tartalmazza.

(3) A Képviselőtestület hitelt csak a hatályos rendelkezéseknek megfelelően vehet fel.

(4) A polgármester az önkormányzati vagyon helyzetének alakulásáról köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

(5) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselőtestület, szabályszerűségéért a polgármester, törvényességéért a jegyző felelős.

(6) A gazdálkodás operatív feladatait a Keszüi Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

(7) Ötmillió forint feletti értékű önkormányzati vagyont értékesíteni, vagyon feletti rendelkezési jogot, vagyon használatát, illetve hasznosítási jogát átengedni csak nyilvános (indokolt esetben zártkörű) versenytárgyalás útján – a legjobb ajánlatot tevő részére lehet.

Az Önkormányzat költségvetése

28. § (1) A Képviselő-testület költségvetését önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartási törvény, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetés határozza meg.

(2) A költségvetési rendelet tervezetét a jegyző készíti el és a polgármester terjeszti a Képviselőtestület elé.

(3) A zárszámadási rendelet tervezetének elkészítésére és előterjesztésére az (l) – (2) bekezdésben foglalt szabályok az irányadók.

29. § (1) Az Önkormányzat nevében a pénzügyi kötelezettségvállalás és utalványozás jogkörét a polgármester vagy az általa írásban megbízott személy végzi. Ellenjegyző a Közös Önkormányzati Hivatal gazdasági vezetője.

(2) A Közös Önkormányzati Hivatal költségvetése terhére szóló kötelezettségvállalás és utalványozás jogát a jegyző, az ellenjegyzést az általa megbízott személy végzi.

30. § (1) Az Önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzését törvényben meghatározott szervek, intézmények végzik.

(2) A jegyző köteles – jogszabályok, módszertani útmutatók és nemzetközi belső ellenőrzési standardok alapján meghatározott – belső kontrollrendszert működtetni. A belső ellenőrzés keretében gondoskodni kell a felügyelt költségvetési szervek ellenőrzéséről is.

XIII. Fejezet

Záró rendelkezések

31. § (1) A Szervezeti és Működési Szabályzat kihirdetést követő napján lép hatályba.

(2) Hatályba lépésével Keszü község Önkormányzata 3/2018. (II.16). és 9/2015. (IV.23.). módosító önkormányzati rendeletekkel módosított 3/2015 (II.11.) önkormányzati rendelete a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról hatályát veszti.

1. melléklet18

Átruházott hatáskörök

1. A Képviselő-testület Polgármesterre átruházott hatáskörei:

1. A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló rendelet alapján átruházott hatáskörök (az újszülött támogatás, a temetési költségek támogatása, az önkormányzati zöldség és gyümölcsök kiosztása, rendkívüli települési támogatás, gondoskodik az elhunyt személy közköltségen történő eltemettetéséről)

2. A szociális tűzifa támogatásról szóló döntés.

3. Az önkormányzat munkavállalói tekintetében a munkáltatói jogok gyakorlása.

4. A filmforgatás célú közterület-használattal összefüggő, a mozgóképről szóló 2004. évi II. törvényben meghatározott képviselő-testületi hatáskörök.

5. Az éves költségvetési kiadások előirányzataihoz kapcsolódó feladatok, fejlesztések szervezése, az azokkal kapcsolatos megrendelések és szerződések aláírása, kiadásaik utalványozása.

6. A költségvetési rendeletben nem szereplő – szükséges, váratlan – működési, felújítási és egyéb kiadások 1.000.000,-, azaz egymillió értékhatárig saját hatáskörben történő – a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – teljesítése.

7. Önkormányzati rendeletekben meghatározottak szerint gyakorolja az önkormányzati ingatlanokra vonatkozó tulajdonosi jogokat.

8. Közlekedési igazgatás keretében szervezi a közút tisztántartásával, hó eltakarításával és a síkosság-mentesítéssel kapcsolatos önkormányzati feladatokat.

9. A közterület-használat engedélyezése.

10. A helyi közutak nem közlekedési célú igénybevétele érdekében benyújtott kérelmekről szóló döntés.

11. Szervezi a közterületek tisztaságával kapcsolatos feladatok ellátását.

12. Gondoskodik a kóbor állatok befogásáról, őrzéséről, illetve az állati tetemek ártalmatlanná tételével kapcsolatban megteszi a szükséges lépéseket.

13. Szervezi és irányítja a helyi vízrendezés és vízkárelhárítás, valamint az árvíz és belvíz-védekezés és a helyi vízkárelhárítás feladatait.

14. Közvilágítással kapcsolatos létesítési, üzemeltetési és karbantartási feladatok ellátása.

1.15. Lefolytatja a településképi véleményezési eljárást a Keszü község Önkormányzata Képviselő-testületének Keszü Község településképi védelméről szóló 13/2018. (XII.18.) önkormányzati rendelete 4. mellékletében meghatározott építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési tevékenységek esetén.

1.16. Lefolytatja a településképi bejelentési eljárást a a) reklám- és reklámhordozó-elhelyezések, b) az építmények rendeltetésének módosítása vagy rendeltetési egysége számának megváltozása, c) építési engedélyhez vagy az Étv. 33/A. §-a szerinti egyszerű bejelentéshez nem kötött, a Keszü község Önkormányzata Képviselő-testületének Keszü Község településképi védelméről szóló 13/2018. (XII.18.) önkormányzati rendelete 5. mellékletében meghatározott építési tevékenységek esetén.

1.17. Településképi kötelezési eljárást indít és településkép-védelmi bírságot szab ki a magatartás elkövetőjével szemben a településképi bejelentési kötelezettség elmulasztása, valamint a településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése esetén.

1.18. Foganatosítja a kötelezést tartalmazó döntés végrehajtását a településképi kötelezésben foglaltak nem teljesítése esetén – a településkép-védelmi bírság ismételt kiszabása helyett –, mely során a meghatározott cselekményt a kötelezett költségére és veszélyére elvégzi vagy mással elvégezteti, egyúttal a kötelezettet a felmerülő költség megfizetésére kötelezi.

2. A Képviselő-testület jegyzőre átruházott hatáskörei:

1. Keszü közigazgatási területén a házszám megállapítása.

2. A közösségi együttélés szabályainak megszegése esetén dönt a jogkövetkezményekről.

3. Döntés állattartási ügyekben.

4. Döntés köztisztasági és hulladékkal kapcsolatos ügyekben.

2. melléklet19

Az önkormányzat által ellátott alapfeladatok és a feladatok államháztartási besorolása

1

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

önállóan

2

013320

Köztemető-fenntartás és –működtetés

önállóan

3

013330

Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

önállóan

4

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

önállóan

5

041231

Rövid időtartamú közfoglalkoztatás

önállóan

6

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

önállóan

7

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

önállóan

8

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

önállóan

9

045120

Út, autópálya építése

önállóan

10

045130

Híd, alagút építése

önállóan

11

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

önállóan

12

051030

Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása

önállóan

13

064010

Közvilágítás

önállóan

14

066010

Zöldterület-kezelés

önállóan

15

064010

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

önállóan

16

066010

Zöldterület-kezelés

önállóan

17

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

önállóan

18

072111

Háziorvosi alapellátás

önállóan

19

072311

Fogorvosi alapellátás

önállóan

20

072410

Otthoni (egészségügyi) szakápolás

önállóan

21

074011

Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

önállóan

22

074031

Család és nővédelmi egészségügyi gondozás

önállóan

23

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

önállóan

24

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

önállóan

25

082044

Könyvtári szolgáltatások

önállóan

26

082091

Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

önállóan

27

082092

Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása

önállóan

28

082093

Közművelődés - egész életre kiterjedő tanulás, amatőr művészetek

önállóan

29

082094

Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés

önállóan

30

104037

Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

önállóan

31

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

önállóan

32

107051

Szociális étkeztetés szociális konyhán

önállóan

33

107052

Házi segítségnyújtás

önállóan

1

Az I. Fejezet címe a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

2

Az 1. § (2) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

3

Az 1. § (3) bekezdés - pontja a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 9. § a) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 2. § (2) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 3. §-ával megállapított szöveg.

5

Megállapította 13/2020. (XII.3.) önkormányzati rendelet 1.§. Hatályos: 2020. december 4. napjától

6

A 6. § (4) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

7

A 6. § (7) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

8

A 6. § (8) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 4. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

9

A 7. § (5) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 5. §-ával megállapított szöveg.

10

A 9. § (3) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 9. § b) pontja szerint módosított szöveg.

11

A „Kérdés, interpelláció” alcím címeje a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 10. §-a szerint módosított szöveg.

12

A 18. § (3) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 9. § c) pontja szerint módosított szöveg.

13

A 20. § (1) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 9. § d) pontja szerint módosított szöveg.

14

A 20. § (3) bekezdés b) pontja a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 6. §-ával megállapított szöveg.

15

A 21. § (3) bekezdés - pontja a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 7. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

16

A 21. § (9) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 7. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.

17

A 22. § (4) bekezdése a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 9. § e) pontja szerint módosított szöveg.

18

Az 1. melléklet a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 8. § (1) bekezdésével megállapított szöveg.

19

A 2. mellékletet a Keszü Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2022. (I. 7.) önkormányzati rendelete 8. § (2) bekezdése iktatta be.