Drávasztára Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2014. (II. 1.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás és a gyermekvédelem helyi szabályairól szóló 6/2011.(IV.22.)rendelete módosításáról

Hatályos: 2014. 02. 01- 2014. 02. 01

Drávasztára Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2014. (II. 1.) önkormányzati rendelete

a szociális gondoskodás és a gyermekvédelem helyi szabályairól szóló 6/2011.(IV.22.)rendelete módosításáról1

2014.02.01.

Drávasztára község Onkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló — többször módosított — 1993. évi Ill. tv. (továbbiakban: Sztv.) 25.S.(3) bek.b.) pontja, a 26.S.,a 32.S.(1).bek. b.) pontja, (3) bekezdése, a 43./B.S.(1)-(3) bekezdései, a 45.S, 48.S.(4) bekezdése, az 50.S.(3) bekezdése, valamint a 132.S. (4) bek. b.) pontjában , továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI.tv. 29.S.(1) és (2) bekezdésében, 131.S.(1) bekezdésében ( továbbiakban Gyvt.) kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. S (1) bekezdés 8. pontjában foglalt fel adatkörében eljárva, az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról szóló 6/2011(lV.21.) rendeletének ( továbbiakban Rendelet ) módosítására a következőket rendeli el:

1. § A rendelet felhatalmazó rendelkezése az alábbiak szerint módosul:

Drávasztára község Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és a szociális ellátásról szóló — többször módosított — 1993. évi Ill. tv. (továbbiakban: Sztv.) 25. §.(3) bek.b.) pontja, a 26. §.,a 32. §.(1).bek. b.) pontja, (3) bekezdése, a 43./B.§.(1 )-(3) bekezdései, a 45. §, 48. §.(4) bekezdése, az 50. § (3) bekezdése, valamint a 132. § (4) bek. b.) pontjában , továbbá a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997.évi XXXI.tv. 29. § (1) és (2) bekezdésében, 131 .§ (I) bekezdésében ( továbbiakban Gyvt.) kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 8. pontjában foglalt fel adatkörében eljárva, az önkormányzat által pénzben és természetben nyújtott szociális ellátásokról a következőket rendeli el:

2. § A rendelet 2. §. helyébe az alábbi rendelkezés lép:

2. § A rendelet hatálya kiterjed Drávasztára Község közigazgatási területén lakóhellyel, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, az Szt. 3. S (1) (3) bekezdésében, valamint a 6.S -ban meghatározott személyekre.

3. § A rendelet 3. §. helyébe az alábbi rendelkezés lép:

3. § (1) E rendeletet a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(111.27.) Korm. rendelettel , valamint a személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások és gyermekvédelmi szakellátások térítési díjáról és az igénylésükkor felhasználható bizonyítékokról szóló 328/2011.(Xll.29.) Korm. rendelettel együtt kell alkalmazni.

(2) Az e rendeletben meghatározott ellátások tekintetében — az egyes ellátásokhoz telepített hatáskörök szerint — a képviselő-testület a polgármester és a jegyző jár el.

4. § A Rendelet Il. fejezet alábbi címe hatályát veszti :

A fenöttkorúakra vonatkozó szociális gondoskodás hely szabályai

A rendelet 8. § (1)-(4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:

8. § (1) Az önkormányzat a szociális gondoskodásra vonatkozó kötelezettségeinek teljesítését pénzbeli- és természetbeni ellátások nyújtásával, valamint személyes gondoskodás biztosításával valósítja meg.

(2) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a következő pénzbeli ellátásokat állapítja meg:

a) a települési önkormányzat ieqvzőie az Sztv.-ben meghatározott feltételek szerint: aa) foglalkoztatást helyettesítő támogatást, (Sztv. 33. §-36. §, 37/C. §) ab) rendszeres szociális segélyt, (Sztv. 33.S-34. §, 37.S-37/C. §) ac) lakásfenntartási támogatást (Sztv.38. §-39. §)

b) A képviselő-testület, illetve a polgármester átruházott hatáskörben az Sztv-ben, illetve az e rendeletben meghatározott feltételek szerint:

ba) méltányossági ápolási díjat, 43/B.(1) bekezdés .megfelelő alkalmazásával valamint az e rendeletben foglaltak szerint) bb) önkormányzati segélyt( Sztv. 45.S.)

(3) A (2) bekezdésben meghatározott pénzbeli ellátások közül a lakásfenntartási támogatás, önkormányzati segély részben vagy egészben természetbeni ellátás formájában is nyújtható. Természetbeni ellátás különösen az élelmiszer, tankönyv, tüzelő, közüzemi díjak illetve gyermekintézmények térítési díjának fizetése. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.

(4) Az önkormányzat természetbeni szociális ellátásként a következő ellátásokat biztosítja az Sztv-ben, illetve az e rendeletben meghatározott feltételek szerint:

a) köztemetést az Sztv. 48.S-a szerint,

b) méltányossági közgyógyellátást 50.S.(3) bekezdése alapján

6. § (1) A Rendelet 10. § számozása 10. § (I) bekezdésre módosul .

(2) A Rendelet 10. § S-a az alábbi (2)-(3) bekezdéssel egészül ki:

10. § (2) Rendszeres szociális segélyre jogosult az Sztv.37. §.(1) bek .a.)-c.)pontjában pontjában foglaltakon túl az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az ellátásra való jogosultság kezdő napján, vagy a foglalkoztatást helyettesítő támogatás folyósítása alatt

a.) fogyatékos gyermeket nevel, súlyosan beteg hozzátartozó ápolásáról gondoskodik, amennyiben nem részesül ápolási díjban vagy
b.) a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal Szakértői Bizottságának szakvéleménye szerint legalább 40 %-os egészségkárosodása áll fenn vagy
c.) munkavégzést tartósan akadályozó krónikus, vagy pszichés betegséggel, szenvedélybetegséggel küzd, de nem rendelkezik a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal Szakértői Bizottsága által megállapított munkaképesség csökkenéssel vagy
d.) a közfoglalkoztatásba történő bevonása során foglalkoztatás-egészségügyi szempontból második alkalommal is alkalmatlan.
(3) A fogyatékosságot, a hozzátartozó betegségét, valamint a krónikus, pszichés és szenvedélybetegséget háziorvosi/szakorvosi kell igazolni. Az egészségkárosodás mértékét a Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal Szakértői Bizottságának szakvéleményével kell igazolni. A foglalkozás-egészségügyi alkalmatlanságot a vizsgálaton kiállított orvosi véleménnyel kell igazolni.

7. § A rendelet 12. § előtti cím az alábbiak szerint módosul:

Foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosultak együttműködési kötelezettsége

8. § (1) A rendelet 17. § címe helyébe , Önkormányzati seqély cím lép

(2) A 17. § helyébe az alábbi rendelkezés lép, továbbá a rendelet kiegészül a következő 17/A-17/D. §-okkal:

17. § (1) Önkormányzati segély nyújtható a létfenntartását veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére.

(2) Önkormányzati segélyben elsősorban azok részesíthetők , akik

a.) önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni — továbbiakban : létfenntartási önkormányzati segély
b.) alkalmanként jelentkező többletkiadások miatt anyagi segítségre szorulnak, ilyen többletkiadások különösen az alábbi esetekben merülhetnek fel: betegség miatt haláleset miatt elemi kár bekövetkezése miatt válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatás biztosítása érdekében, a gyermek fogadásának előkészítéséhez a nevelésbe vett gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások továbbiakban eseti rendkívüli önkormányzati segély
c.) gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak továbbiakban gyermekvédelmi önkormányzati segély
d.) elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott , költségeihez való hozzájárulásként — továbbiakban temetési önkormányzati segély

17/A. §

Létfenntartási önkormányzati segély

(1) A 17. §(4) bek. a.) pontja alapján létfenntartási önkormányzati segélyben azon személy részesíthető kérelemre, vagy hivatalból, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem öregségi nyugdíj mindenkori összegének 130 % -át nem haladja meg, egyedülálló esetében ezen összeg 150 %-át.
(2) A létfenntartási önkormányzati segély megállapítható:
a) Alkalmanként aa. )célhoz kötötten, ab. )gyógyszertámogatásként, ac.)Eü. biztosítás által részben támogatott szolgáltatás díjaként
b) Havi rendszeresséqqel állapítható meg: ba.)jövedelem-kiegészítő támogatásként, bb.)intézményi térítési díjként, bc.)rendeletben másként nem nevesített támogatásra.
(3) A létfenntartási önkormányzati segély egyszeri összegét a rászorultsághoz igazodóan
1.000 — 6.000 Ft között lehet megállapítani.,
(4) Az alkalmanként megállapítható önkormányzati létfenntartási segély egy évben maximum 4 alkalommal igényelhető
(5) A havi rendszerességgel megállapított önkormányzati létfenntartási segély összege a rászorultságtól függően 1.000 — 3.000 Ft/hó között állapítható meg, maximum egy év időtartamra. A rendszeres átmeneti segélyben részesülő személy alkalmankénti átmeneti segélyben is részesíthető
(6) Amennyiben egy határozatban többszöri segélyezés kerül megállapításra, fel kell sorolni a későbbi fizetések időpontját és a kifizetendő összeget.
(7) A létfenntartási önkormányzati segély kérelmek elbírálásával kapcsolatos hatáskört átruházott hatáskörben a polgármester gyakorolja.

17/B. §

Eseti rendkívüli önkormányzati segély

(1) A 17. §(4) bek. b.) pontja alapján eseti rendkívüli önkormányzati segélyben azon személy részesíthető kérelemre, vagy hivatalból, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem öregségi nyugdíj mindenkori összegének 200 % -át nem haladja meg, egyedülálló esetében ezen összeg 250 %-át.
(2) Az alkalmanként jelentkező — rendkívüli élethelyzet miatti — kiadások támogatására nyújtott önkormányzati segély felső határa 10.000. Ft
(3) Az eseti rendkívüli önkormányzati segély kérelmek ügyében a polgármester átruházott hatáskörben dönt.
(4)

17/C.

Gyermekvédelmi önkormányzati segély

(1) A képviselő-testület a 17. § (4) bek. c) pontja alapján gyermekvédelmi önkormányzati segély állapíthat meg annak a gyermeknek, akinek a családja időszakosan létfenntartási gondokkal küzd, vagy létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, akik a gyermek hátrányos helyzete miatt segítségre szorulnak s a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori összegének 140 % -át, egyedülálló esetében ezen összeg 160 %-át.
(2) Fiatal felnőtt részére az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően csak abban az esetben állapítható meg gyermekvédelmi önkormányzati segély, ha közép- vagy felsőfokú oktatási intézmény nappali tagozatán tanul.
(3) A rendkívüli gyermekvédelmi önkormányzati segély összege az öregségi nyugdíj legkisebb összegének maximum 75 %.
(4) Amennyiben az önkormányzat költségvetése lehetővé teszi, a képviselő-testület — kérelemre, vagy hivatalból — a tanévkezdés megkönnyítése érdekében az önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel rendelkező, óvodás, általános- és középiskolában tanuló gyermekek részére beiskolázási segélyt biztosít.
A támogatás összegének éves keretét a képviselő-testület az éves költségvetésről szóló rendeletben határozza meg.
(4) A gyermekvédelmi önkormányzati segély pénzbeli és természetbeni ellátás formájában is nyújtható, melyről az eljárás során, az összes körülményt mérlegelve kell dönteni.
(5) A gyermekvédelmi önkormányzati segély elsősorban akkor állapítható meg természetbeni ellátás formájában, ha
— a kérelem a gyermekek étkeztetési térítési díjának (díjhátralékának) kollégiumi díjának, tankönyv-, tanszerellátásának, gyógyszerköltségének, egészségügyi szolgáltatásért fizetett díj támogatására irányul vagy
— az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a szülő (gondozó) a pénzbeli támogatást nem a gyermek nevelésére, gondozására fordítja.

17 /D.§

Temetési önkormányzati segély

(I))A polgármester átruházott hatáskörben a 17. § d.) pontja alapján — a temetési költséghez való hozzájárulásként — önkormányzati segélyt nyújthat az elhunyt hozzátartozójának, vagy temettetéséről gondoskodó más személynek, ha a temetési költség viselése saját, ill. családja létfenntartását veszélyezteti. Ilyen helyzetnek minősül különösen ha a családban az egy főre jutó a mindenkori saját jogú öregségi nyugdíjminimum 200%-át ( összegét nem haladja meg.
(2) A támogatás feltétele, hogy az eltemettető a haláleset időpontjában települési állandó lakos legyen.
(3) Amennyiben az elhunyt eltemettetéséről olyan személy gondoskodik, akinek lakóhelye nem az önkormányzat illetékességi területén van, részére temetési önkormányzati segély akkor állapítható meg, ha:
a) a temetési segély feltételeinek egyébként megfelel, továbbá
b) lakóhelyén temetési segélyben nem részesülhet
(4) A (3) bekezdés b./ pontjában előírt feltétel meglétének igazolása a kérelmező feladata.
(5) A temetésre nyújtott önkormányzati segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10-50 %-a között állapítható meg.
(6) Rendkívüli méltánylást érdemlő esetben, ha a temetési költségek viselése a kérelmezőnek vagy családjának a létfenntartását veszélyezteti, a segély összege a helyben szokásos legolcsóbb temetési költség 100 %-áig terjedhet.
(7) A temetésre nyújtott önkormányzati segély iránti kérelmet a haláleset bekövetkezésétől számított egy hónapon belül kell előterjeszteni, csatolva a halotti anyakönyvi kivonatot és a segélyt kérő, vagy a vele egy háztartásban élő családtagja nevére kiállított temetési számlát. E határidő elmulasztása jogvesztő.
(8) Az önkormányzati temetési segély iránti kérelmet a segélyre jogosult, illetve az terjesztheti elő, aki helyzetéről tudomást szerez. Utóbbi esetben a döntésre jogosult az eljárás hivatalból történő megindításáról intézkedhet.
A rendelet 18.S-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

18. § .(1) Az önkormányzati segély iránti kérelmet a segélyre jogosult, illetve az terjesztheti elő, aki helyzetéről tudomást szerez. Utóbbi esetben a döntésre jogosult az eljárás hivatalból történő megindításáról intézkedhet.

(2) Sürgős szükség esetén — ha az igénylő életkörülményei az azonnali segítséget indokolják — a segély bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozatai alapján kiutalható. Ilyen esetben a Felsőszentmártoni Közös Önkormányzati Hivatal igazgatási főmunkatársa a határozathozatalt követő 15 napon belül helyszíni ellenőrzéssel győződik meg a nyilatkozatok valódiságáról.

10. § A rendelet 19. §-a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

19.S. (1) A hatáskör gyakorlójának döntése alapján az önkormányzati segély természetbeni szociális ellátás formájában is nyújtható.
A természetben nyújtott önkormányzati segély formája az élelmiszercsomag, különösen az Önkormányzat által a közfoglalkoztatási programokban megtermelt zöldségfélék, gyümölcsök, a tüzelőtámogatás, a vásárlási utalvány, és a gyermekintézmények, valamint a személyes gondoskodás körébe tartozó ellátások térítési díjának átvállalása.
A természetbeni önkormányzati segély az ügyfél kérelmére, illetve hivatalból is megállapítható
(2) A készpénzben megállapított önkormányzati segélyt a jogosult az Önkormányzati Hivatal pénztárában veheti fel.
(3) Amennyiben a kérelemből vagy az eljárás során megállapítást nyer, hogy az önkormányzati segélyre intézményi térítési díjak fizetése céljából van szükség, a támogatás a fizetési kötelezettség közvetlen átvállalása formájában is történhet.
(4) Amennyiben az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a készpénzsegélyt nem a rendeltetésének megfelelően használja fel a jogosult, az kiadható részben vagy egészben vásárlási utalvány formájában is vagy a folyósítás történhet közvetlenül a közüzemi vállalatokhoz, intézményekhez is vagy a jogosult, az önkormányzat és a családsegítő szolgálat közötti megállapodás alapján családgondozó részére azzal, hogy a támogatást a jogosultságot megállapító határozatban foglaltak szerinti díjak, tartozások kiegyenlítésére fordítsa.
(5) Az utalványt a Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Irodája a segély megállapításáról szóló határozat átvételét követően a segélyezett részére kiadja. Az utalvány átvételét a segélyben részesülő a Pénzügyi Iroda részére átadott határozaton igazolja.
(6) A vásárlási utalványon fel kell tüntetni a segélyezett nevét és személyi igazolvány számát.

11. § A Rendelet 30. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

29. § (l) A gyermekek védelmét az önkormányzat pénzbeli és természetbeni illetve személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátásokkal biztosítja az alábbiak szerint:

a) pénzbeli ellátások:

aa) rendszeres gyermekvédelmi kedvezmény (Gyvt. 19-20/A. §-a szerint) ab) óvodáztatási támogatás (Gyvt. 20/C. § szerint) ac.) nyári gyermekétkeztetés

b) személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások: ba) gyermekjóléti szolgálatás

bb) gyermekek napközbeni ellátása érdekében működtetett óvoda,

12. § A Rendelet kiegészül 32/B §-sal:

Nyári qyermekétkeztetés

32./B.§ (1) A települési önkormányzat a rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő kiskorú gyermekek (a továbbiakban: rászoruló gyermekek) részére - a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 151. § (1) bekezdés g) pontja alapján ingyenesen vagy kedvezményes gyermekétkeztetést biztosít az ellátásról rendelkező hatályos kormányrendelet alapján.
(2) Az önkormányzat az igénylést a jegyző által hozott rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesítettek számának alapján nyújtja be, a támogatás egyéb feltételeiről polgármester átruházott hatáskörben dönt.

13. § A Rendelet 40. § előtti cím „ Óvodai ellátás „ címre módosul, a 40. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

40. § Az óvodai ellátás igénybevételére a nemzeti köznevelésről szóló 2011 .évi CXC.tv-t kell alkalmazni.

14. §

Hatályon kívül helyező rendelkezések

(1) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Rendelet 20. §., 32-37. §
(2) A Rendelet 1 .és 2.számú melléklete helyébe jelen rendelet 1. és 2. számú melléklete lép.

15. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba, rendelkezéseit - amennyiben az a kérelmező számára hátrányos helyzetet nem teremt- a folyamatban lévő ügyekben is alkalmazni kell.

(2) A Képviselő-testület elrendeli jelen rendeletnek a 6/2011.(IV.22.) sz. önkormányzati rendelettel történő egységes szerkezetbe foglalását és közzétételét. Kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.

1

A rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2014. február 2. napjával.