Drávasztára község képviselő testületének 3/2015(II.28.) önkormányzati rendelete

A szociális juttatások rendszeréről

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 09. 30

Drávasztára község képviselő testületének 3/2015(II.28.) önkormányzati rendelete

A szociális juttatások rendszeréről

2015.03.01.

Drávasztára község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 58/B. § (2) bekezdésében és 134/E. §-ában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdésének a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 23. § (5) bekezdés 11. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a következőket rendeli el:

I. FEJEZETÁltalános rendelkezések
1. A rendelet célja

1. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra, figyelemmel az Önkormányzat teherbíró képességére – az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.

2. A rendelet hatálya

2. § Ha jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik, a rendelet hatálya kiterjed a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 3. § (1)-(3) bekezdése szerint Drávasztára község Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat) közigazgatási területén lakcímmel rendelkezőkre.

3. Értelmező rendelkezések

3. § (1) E rendelet alkalmazásában:

- a) lakcím: a bejelentett lakó- vagy tartózkodási hely, melyre a személyi adat- és lakcímnyilvántartás adatai irányadók;
- b) lakóhely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló szerint, annak a lakásnak a címe, amelyben a polgár él;
- c) tartózkodási hely: a polgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásáról szóló szerint, annak a lakásnak a címe, ahol a polgár – lakóhelye végleges elhagyásának szándéka nélkül – három hónapnál hosszabb ideig tartózkodik;
- d) hozzátartozó: a Polgári Törvénykönyvről szóló szerint, a közeli hozzátartozó, az élettárs, az egyeneságbeli rokon házastársa, a házastárs egyeneságbeli rokona és testvére, és a testvér házastársa;
- e) közeli hozzátartozó: a házastárs, az egyeneságbeli rokon, az örökbefogadott, a mostoha- és a nevelt gyermek, az örökbefogadó-, a mostoha- és a nevelőszülő és a testvér.
(2) Az (1) bekezdésben nem szabályozott fogalmak tekintetében az Szt. 4. § rendelkezései az irányadók.
4. Hatásköri és eljárási rendelkezések

4. § (1) A rendelet célja a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében – kiemelten az időskorú lakosságra, a gyermeket nevelő családokra, ezen belül is a nagycsaládokra, figyelemmel az Önkormányzat teherbíró képességére – az egyes szociális ellátások formáinak, az ellátásokra való jogosultság feltételeinek, valamint érvényesítésének helyi szabályozása.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni, mivel az egyének, a családok és a helyi közösség aktivitása nélkülözhetetlen feltétel a szociális biztonság megteremtése szempontjából.

5. § (1) A szociális ellátás igénybevételének eljárása kérelemre indul, melyhez formanyomtatvány áll rendelkezésre. A kérelemhez az egyes ellátási formáknál felsorolt mellékleteket és nyilatkozatokat kell csatolni.

(2) Indokolt esetben a hatáskörrel rendelkező szerv a kötelező mellékleteken kívül egyéb, a kérelem elbírálásához szükséges mellékletek benyújtását is elrendelheti.

(3) Az e rendeletben szabályozott ellátások iránti kérelmek – ha e rendelet másként nem rendelkezik – személyesen a Polgármesteri Hivatalban, vagy postai úton nyújthatók be.

(4) A szociális ellátás és támogatás iránti kérelmeket döntés meghozatalára a szociális ügyintéző készíti elő.

(5) A szociális ellátást igénylő család, illetve háztartás szociális helyzetéről – az érdemi döntést előkészítő szociális ügyintéző az e rendeletben előírtak szerint, továbbá indokolt esetben a tényállás tisztázása céljából – környezettanulmányt készíthet, szükség esetén az önkormányzati intézmények bevonásával.

(6) Az e rendeletben szabályozott szociális ellátásokra való jogosultság elbírálása során a jövedelemszámításnál az Szt. 10. § (2)-(5) bekezdéseiben foglaltak az irányadók.

6. § (1) A havi rendszerességgel folyósított pénzbeli ellátások a kérelmezőt a kérelem benyújtását követő hónap első napjától illetik meg. A jogosultság megszüntetése esetében a megszüntetés dátuma az okot adó körülmény bekövetkezte hónapjának utolsó napja.

(2) Az e rendelet alapján folyósított pénzbeli ellátásra jogosult halála esetén a fel nem vett ellátást a vele közös háztartásban együtt élt házastárs vagy élettárs, gyermek, unoka, szülő, nagyszülő és testvér egymást követő sorrendben veheti fel a halál időpontját követő hónap utolsó napjáig.

(3) Az e rendeletben szabályozott pénzbeli ellátások a tárgyhónapot követő hó 05-ig kerülnek folyósításra elsősorban folyószámlára történő utalással.

(4) Az e rendeletben nem szabályozott kérdésekben az Szt. rendelkezései az irányadóak.

5. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése

7. § (1) Az Szt. 17. §-ban szabályozottaknak megfelelően a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybevett ellátást az igénybevevő köteles visszafizetni.

(2) Indokolt esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti a Polgármester a visszafizetésre kötelezett összeget méltányosságból

a) elengedheti,
b) csökkentheti,
c) részletekben történő megfizetését engedélyezheti.
6. Adatkezelés

8. § (1) A jegyző a szociális ellátásra való jogosultság megállapítása, az ellátás biztosítása, fenntartása és megszüntetése céljából az Szt. 18-19. §-ban foglaltaknak megfelelően országos és helyi nyilvántartást vezet.

(2) A szociális ellátásban részesülő a jogosultság feltételeit érintő lényeges tények, körülmények megváltozását a változás bekövetkeztétől számított 15 napon belül köteles az Önkormányzatnak bejelenteni.

7. Ellátási formák

9. § (1) A jogosult részére jövedelme kiegészítéseként, pótlásaként pénzbeli, illetve természetbeni szociális ellátás nyújtható.

(2) Az Önkormányzat Képviselő-testülete szociális rászorultság esetén a jogosult számára

- a) települési támogatást
- aa) lakhatási támogatást
- ab) ápolási támogatást
- ac) gyógyszertámogatást
- ad) hátralékkezelési támogatást
- b) rendkívüli települési támogatást
- ba) temetési támogatást
- bb) krízistámogatást
- bc) eseti támogatást
- c) köztemetést
állapít meg az Szt. 45. §-ában és 48. §-ában foglaltak figyelembevételével, valamint e rendeletben meghatározott feltételek szerint.
II. FEJEZETTelepülési támogatások
8. Lakhatási támogatás

10. § (1) A képviselő-testület lakhatási támogatás formájában települési támogatást állapít meg a szociálisan rászorult személyeknek az általuk lakott lakás vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség rendszeres fenntartási költségeinek viseléséhez.

(2) Lakhatási támogatásra az a Drávasztárai lakcímmel rendelkező személy jogosult, aki életvitelszerűen a településen lakik és

- a) háztartásában az egy főre eső havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át.
- b) vagyonnal nem rendelkezik, és
- c) az érintett ingatlanban – mint tulajdonos, vagy bérlőként életvitelszerűen lakik
.
(3) Lakásfenntartási költségként figyelembe vehető kiadások
- a) gáz-, áram-, víz és csatornahasználati, szemétszállítási díj
- b) fűtési dij
- c) bérleti szerződéssel igazolt lakbér
költsége.
(4) Az igazolt lakásfenntartási költséget a kérelem beadását megelőző egy nyári (június, július, augusztus) és egy téli hónap (december, január, február) számlájának átlaga alapján kell megállapítani. A költségként figyelembe vehető kiadásokat a (3) bekezdés szerinti számlákkal kell igazolni.

11. § (1) Az Önkormányzat a lakhatási támogatást természetbeni szociális ellátás formájában nyújtja. A lakhatási támogatás folyósítása a szolgáltató részére történik, annak összegét a szolgáltató írja jóvá.

(2) A lakhatási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

- a) a közös háztartásban élő személyek jövedelemigazolását és vagyonnyilatkozatát,
- a) a lakásban lakás jogcímét igazoló adásvételi vagy bérleti, vagy használati szerződést,
- a) a lakásfenntartási költségek igazolására egy nyári és egy téli hónap számláit,
- a) annak a szolgáltatónak az utolsó havi teljes számlamásolatát, amelyre a kérelmező a lakhatási támogatás utalását kéri,
(3) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó havi összege:
- a) ha a háztartásban egy személy lakik: 2000,- (Kettőezer) forint.
- b) ha a háztartásban két személy lakik: 2500,- (Kettőezer-ötszáz) forint.
- c) ha a háztartásban három személy lakik: 3000,- (Háromezer) forint.
- d) ha a háztartásban négy személy lakik: 3500,- (Háromezer-ötszáz) forint.
- e) ha négy személynél több lakik a háztartásban: 4000,- (Négyezer) forint.
(4) A lakhatási támogatás ugyanazon lakás esetén csak egy jogosult részére állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekintetni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(5) A lakhatási támogatásra való jogosultság a kérelem benyújtása hónapjának első napjától egy év időtartamra kerül megállapításra. A kifizetés lakossági folyószámlára történik.
(6) A lakhatási támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra, a jogosultsága fennállásáig.
9. Ápolási támogatás

12. § (1) A képviselő-testület ápolási támogatás formájában települési támogatást nyújt a 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának otthoni ápolását, gondozását végző szociálisan rászorult személy részére.

(2) Ápolási támogatás állapítható meg annak a Drávasztárai lakóhellyel rendelkező hozzátartozónak, aki életvitelszerűen a településen lakik és

- a) 18. életévét betöltött tartós beteg drávasztárai lakcímmel rendelkező és életvitelszerűen is a településen élő hozzátartozójának ápolását végzi, és
- b) rendszeres pénzellátásban nem részesül, vagy kereső tevékenységet folytat, de munkaideje a napi 4 órát nem haladja meg, és
- c) az ápoló családjában az egy főre számított jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedülálló esetében annak 250 %-át.
(3) Nem jogosult ápolási támogatásra a hozzátartozó, ha
- a) az ápolt személy két hónapot meghaladóan fekvőbeteg-gyógyintézeti, valamint nappali ellátást nyújtó vagy bentlakásos szociális intézményi ellátásban részesül, vagy
- b) szakiskola, középiskola, illetve felsőoktatási intézmény nappali tagozatos tanulója, hallgatója.

13. § (1) Az ápolási támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell

- a) a családban élő személyek jövedelemigazolását,
- b) házi orvosi igazolást arról, hogy a 18. életévét betöltött tartósan beteg 3 hónapot meghaladó gondozásra, ápolásra szorul.Az ápolási támogatás mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 80 %-a.
(3) Ha a jegyző az ápolási kötelezettség elmulasztását valószínűsíti, az ápolási tevékenység ellenőrzése végett környezettanulmányt készíthet.
(4) Az ápolást végző személy, ápolási kötelezettségének abban az esetben nem tesz eleget, ha az ápolt személy
- a) közvetlen lakókörnyezete elhanyagolt, nem tiszta,
- b) nincs megfelelő hőmérséklet biztosítva,
- c) nincs megfelelően élelmiszerrel ellátva,
- d) állapotában beállt változásról kezelőorvosát, az ápolást végző személy nem tájékoztatja,
- e) a szükséges ápolási feltételeket, az ápolást végző személy nem biztosítja, gyógyszereiről és a szükséges ápolási eszközökről nem gondoskodik,
- f) felügyeletét a szükséges mértékben nem látja el, illetve akadályoztatása esetén arról nem gondoskodik.
(5) Az (3) bekezdésben szabályozott ellenőrzést követően az Önkormányzat az ápolási támogatásra való jogosultság megszüntetéséről határozatban dönt, ha
- a) az ellenőrzés során azt tapasztalja, hogy az ápolást végző személy a valamelyikének nem tesz eleget,
- b) az ápolást végző személy az ellenőrzés lefolytatását nem teszi lehetővé, és ezáltal az ápolási kötelezettség ellenőrzése nem lehetséges.
(6) Az ápolási támogatásra való jogosultság megállapításánál, illetve megszűntetésénél az Szt. 42. § (1)-(3) bekezdései az irányadók.
(7) Az ápolási támogatásra való jogosultság egy év időtartamra kerül megállapításra.
(8) Az Szt. 2015. március 01. napján hatályba lépő rendelkezései alapján megszüntetésre került ápolási díj esetében, amennyiben a kérelmező a megszüntetést követő 30 napon belül ápolási támogatásra való jogosultság iránti kérelmet nyújt be, abban az esetben az ápolási támogatás kezdő napja 2015. március 01.
10. Gyógyszertámogatás

14. § (1) A képviselő-testület gyógyszertámogatás formájában települési támogatást nyújt a szociálisan rászorult azon személyek részére, akik az Szt. 50. § (1) és (2) bekezdés szerinti közgyógyellátásra nem jogosultak, de egészségi állapotuk, diagnosztizált krónikus betegségük miatt rendszeres gyógyszerszedésre szorulnak.

(2) Gyógyszertámogatásra az a Drávasztára településen lakcímmel rendelkező személy jogosult, aki életvitelszerűen a településen lakik és

- a) akinek a családjában az egy főre jutó havi nettó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, egyedül élő esetén annak 300%-át nem haladja meg és a család tagjai egyikének sincs vagyona, és
- b) Gyógyszertár által igazolt havi gyógyszerköltsége meghaladja az egy főre jutó jövedelem 20 %-át.
(3) A gyógyszertámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a családban élő személyek jövedelemigazolását,
- b) a gyógyszertár által kiállított igazolást a gyógyszerköltségekről.
(4) E rendelet értelmében rendszeres gyógyszerszedésnek minősül krónikus betegség kapcsán legalább 6 hónapot meghaladó gyógyszerszedés.
(5) A gyógyszertámogatás mértéke havi 2.000.-Ft.
(6) A gyógyszertámogatás egy év időtartamra kerül megállapításra azzal, hogy amennyiben a jogosult ezen időtartam alatt jogosultságot szerez közgyógyellátásra, a részére megállapított gyógyszertámogatást e naptól meg kell szüntetni. A kifizetés lakossági folyószámlára történik.
(7) Az ellátásban részesülő, amennyiben közgyógyellátásra való jogosultságot szerez, köteles erről az Önkormányzatot értesíteni.
(8) A gyógyszertámogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően az Szt. 50. § (3) bekezdése szerinti méltányos közgyógyellátás került megállapításra, a jogosultsága fennállásáig.
III. FEJEZETRendkívüli települési támogatások és köztemetés
11. Rendkívüli települési támogatások

20. § (1) A képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt

- a) halálesetre tekintettel temetési támogatás,
- b) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében, valamint elemi kár esetén krízistámogatás,
- c) önhibán kívüli átmeneti létfenntartási gondok enyhítése céljából eseti támogatás formájában.
(2) A rendkívüli települési támogatás iránti kérelem ügyében átruházott hatáskörben első fokon a polgármester dönt.
12. Temetési támogatás

21. § (1) Temetési támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Drávasztára településen lakóhellyel rendelkező személynek, aki életvitelszerűen a településen él és

- a) a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy
- b) tartásra köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése saját, illetve családja létfenntartását veszélyeztetik, és
- c) az eltemettető családjában az egy főre eső családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át nem haladja meg.
(2) A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) a temetés költségeiről a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát,
- b) a halotti anyakönyvi kivonat másolatát,
- c) a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
(3) A kérelmet a halálesetet követő vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított 60 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(4) A temetési támogatás összege: 25.000,- Ft
(5) A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az erről szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell küldeni.
13. Krízistámogatás

22. § (1) Krízistámogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Drávasztára településen lakcímmel rendelkező személynek, akinek esetében az alábbi feltételek legalább egyike fennáll és családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetében 200 %-át

- a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása, a gyermek fogadásának előkészítése, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében vagy
- b) akinek Drávasztára közigazgatási területén lévő ingatlanát elemi kár éri, és az érintett az ingatlanban –mint tulajdonos, haszonélvező, vagy használó - életvitelszerűen lakik, feltéve, hogy az elemi kárral érintett ingatlanán kívül vagyonnal nem rendelkezik.
(2) Elemi kárnak minősül e rendelet vonatkozásában a tűz, robbanás, földrengés, árvíz és belvíz.
(3) A krízistámogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
- a) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása és a gyermek fogadásának előkészítése szakorvos vagy védőnő általi igazolást a várandósság és a terhes-gondozás tényéről, vagy
- b) a gyermek családjával való kapcsolattartás biztosítása, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítése érdekében igényelt támogatás esetében gyámhivatali határozatot, vagy
- c) az elemi kárt igazoló szakhatósági jegyzőkönyvet és
- d) a kérelmező és családja jövedelemigazolását.
(4) Krízistámogatásban egy naptári éven belül ugyanaz a személy vagy család legfeljebb az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszereséig részesíthető.
(5) Elemi kár esetén az (1) bekezdésben megállapított jövedelmi értékhatártól, valamint a
(4) bekezdésben meghatározott támogatási összegtől maximum 100.000,- Ft lehet.
(5) A krízistámogatás megállapítása, elutasítása a polgármester hatásköre.
14. Eseti támogatás

23. § (1) Eseti támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a Drávasztára településen lakóhellyel rendelkező személynek, aki életvitelszerűen a településen él és akinek a családja önhibáján kívül átmenetileg létfenntartási gondokkal küzd.

(2) Eseti támogatás jövedelem vizsgálata nélkül megállapítható

(3) Eseti támogatásban egy naptári éven belül ugyanaz a személy vagy család legfeljebb két alkalommal részesíthető.

(4) Az eseti támogatás egy alkalommal folyósított összege nem lehet alacsonyabb, mint 5.000.-Ft és nem lehet magasabb mint 100.000,- Ft.

(5) Az eseti támogatás megállapítása, elutasítása a polgármester hatásköre.

15. Köztemetés

24. § (1) A köztemetéssel összefüggő feladatokat az Szt. 48. §.-ban foglaltak szerint kell ellátni.

(2) A köztemetést a Polgármester rendeli el.

(3) A köztemetés költségeinek megtérítésére kötelezett személy kérelmére a Polgármester a köztemetés költségeinek megtérítését méltányosságból

- a) részletekben történő megfizetését engedélyezheti,
- a) elengedheti vagy
- b) csökkentheti
IV. FEJEZETSzociális Alapszolgáltatások és Személyes Gondoskodást nyújtó alapellátások
16. Szociális alapszolgáltatások

25. § (1) Az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:

- a) étkeztetés
- b) házi segítségnyújtás
- c) családsegítés
- d) falugondnoki szolgálat.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások igénybe vétele önkéntes.
(2) A falugondnoki szolgáltatás részletes szabályait Drávasztára Község Önkormányzata Képviselő-testületének a falugondnoki szolgálatról szóló önkormányzati rendelete tartalmazza.
(3) A személyes gondoskodást nyújtó szociális alapszolgáltatások iránti kérelmet az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője az ellátást biztosító SZOCEG Nonprofit Kft-nél terjesztheti elő.
17. Étkeztetés

26. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani és

- a) nyugdíjasok, nyugdíjszerű ellátásban, időskorúak ellátásában részesülnek,
- b) akik krónikus, vagy akut megbetegedésük, fogyatékosságuk miatt önmaguk ellátásáról – részben vagy teljesen – gondoskodni nem tudnak,
- c) pszichiátriai betegek, illetve szenvedélybetegek, azonban fekvőbeteg-gyógyintézeti kezelést nem igényelnek, önmaguk ellátására részben képesek,
- d) hajléktalanok, akik bejelentett lakóhellyel nem rendelkeznek és az étkeztetés hiánya az életüket, testi épségüket veszélyezteti.
(2) Az egészségi állapot miatti rászorultságot háziorvosi, vagy szakorvosi véleménnyel kell igazolni.
18. Házi segítségnyújtás

27. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges, az Sztv. szerinti ellátást.

(2) Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az intézmény vezetője intézkedése alapján az rendelkezéseinek megfelelően történik.

19. Családsegítés

28. § Az Sztv. 64. §-a szerinti családsegítés ellátási formát az önkormányzat a Sellyei Kistérségi Többcélú Társulás által fenntartott Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat útján biztosítja, a Szolgálat Szervezeti és Működési Szabályzatában meghatározott módon. Az ellátás térítésmentes.

20. Személyes gondoskodást nyújtó alapellátások

29. § (1) Az önkormányzat az alábbi személyes gondoskodás keretébe tartozó alapellátásokat biztosítja:

- a) gyermekjóléti szolgáltatás
- b) gyermekek napközbeni ellátása.
(2) A gyermekjóléti szolgáltatást az önkormányzat a Sellyei Kistérségi Többcélú Társulás által fenntartott Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálaton (7960 Sellye, Mátyás király u. 62.) keresztül biztosíja.
(3) A gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentes. A szolgáltatást a szülő, más törvényes képviselő kérelmére, illetve a Gyvt. 17. § (1) bekezdésében felsoroltak, valamint a jegyző, a gyámhivatal vagy bármely állampolgár – gyermek veszélyeztetettségére utaló – jelzése alapján végzi. A kérelmet előterjeszteni, illetve jelzést megtenni közvetlenül a Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat vezetőjénél lehet.
(3) Az ellátás biztosítását a Gyermekjóléti és Családsegítő Szolgálat vezetőjének intézkedése alapozza meg.
(4) Az önkormányzat a gyermekek napközbeni ellátását a Gyvt. 41. §-ában meghatározottak szerint a Sellye településen található óvoda keretében szervezi meg.
(5) A gyermekek napközbeni ellátását biztosító intézményekben az alapellátások körébe tartozó étkeztetésért térítési díjat kell fizetni, amelyről az önkormányzat külön rendeletet alkot.
(6) A személyes gondoskodás igénybevétele a Gyvt. 31. §-ában meghatározott módon, az ellátást igénylő kérelmére történik.
V. FEJEZETZáró rendelkezések

30. § (1) A rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Drávasztára Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2011.(VI.22.).sz. önkormányzati rendelete.