Drávasztára község képviselő testületének 6/2017(V.30.) önkormányzati rendelete

a 2016. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

Hatályos: 2017. 05. 30- 2023. 05. 31

Drávasztára község képviselő testületének 6/2017(V.30.) önkormányzati rendelete

a 2016. évi pénzügyi terv végrehajtásáról

2017.05.30.

Drávasztára Község Önkormányzata képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a 2017. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja:

1.  § A rendelet hatálya a képviselő-testületre, annak bizottságaira, a közös önkormányzati hivatalra és az önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervekre (intézményekre) terjed ki.

2.  § (1) A képviselő-testület a címrendet az alábbi (2)-(3) pontok szerint állapítja meg. Ennek felsorolását e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.

(2) Az önkormányzat irányítása alatt álló költségvetési szervként működő intézmények külön-külön alkotnak egy-egy címet.

(3) Az önkormányzat költségvetésében szereplő nem intézményi (feladatok) kiadások és bevételek külön-külön címet alkotnak.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak

fő összege, a hiány/többlet mértéke

3.  § (1) A képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervei együttes 2017. évi költségvetését

115.342.129 Ft tárgyévi költségvetési bevétellel,

115.342.129 Ft tárgyévi költségvetési kiadással és

0 Ft költségvetési hiánnyal/többlettel
állapítja meg.
Ezen belül:
- a működési célú bevételt115.342.129 Ft-ban
ebből:
- működési célú támogatások ÁH belülről102.239.129Ft-ban
- közhatalmi bevételek2.800.000 Ft-ban
- működési bevételek10.303.000 Ft-ban
- átvett pénzeszközök ÁH kívülről 0 Ft-ban
- finanszírozási bevételeket (előző évi maradvány) 0 Ft-ban
- a működési célú kiadásokat115.342.129 Ft-ban
ebből:
- a személyi juttatások kiadásait52.532.887 Ft-ban
- a munkaadókat terhelő járulékok, és szociális
hozzájárulási adó összegét 13.838.608 Ft-ban
- a dologi kiadásokat 34.587.907 Ft-ban
- az ellátottak pénzbeli juttatásait2.439.600 Ft-ban
- az egyéb működési célú kiadások8.109.536 Ft-ban
- az általános tartalékot 836.591 Ft-ban
- a céltartalékot0 Ft-ban
- a felhalmozási célú bevételt0 Ft-ban
ebből:
- felhalmozási célú támogatások ÁH belülről0 Ft-ban
- felhalmozási bevételek0 Ft-ban
- felhalmozási célú átvett pénzeszközök0 Ft-ban
- finanszírozási bevételeket (előző évek maradv.)0 Ft-ban
- a felhalmozási célú kiadást0 Ft-ban
ebből:
- a beruházások összegét0 Ft-ban
- a felújítások összegét0 Ft-ban
- egyéb felhalmozási célú kiadások0 Ft-ban
állapítja meg.
(2) Az önkormányzat költségvetési bevételei és költségvetési kiadásai kötelező feladatok ellátását szolgálják a közügyek ellátása érdekében. A rendelet 1. számú mellékletében szereplő kormányzati funkciók, intézmények és kormányzati funkciói keretében ellátott tevékenységek, valamint a médiák támogatása az önkormányzat kötelező feladata. Az önkormányzat és intézményei önként vállalt, valamint államigazgatási feladatot nem lát el.
(3) A Képviselő-testület a költségvetési hiány/többlet finanszírozását működési, illetve felhalmozási célú igénybevételét a 2. számú melléklet szerinti tagolódás alapján határozza meg.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai

4.  § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és költségvetési szervek bevételeinek és kiadásainak előirányzat csoportok és kiemelt előirányzatok szerinti bontását e rendelet 3. számú melléklete szerint hagyja jóvá.

(2) A Képviselő-testület az önkormányzat nem intézményi feladatok bevételi és kiadási előirányzatait e rendelet 4. számú melléklete szerint hagyja jóvá.

(3) A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetési egyenleg összegének működési és felhalmozási cél szerinti bontását, valamint a költségvetési hiány finanszírozásának, a költségvetési többlet felhasználásának módját e rendelet 5. számú melléklete szerint hagyja jóvá.

(4) A képviselő-testület a felhalmozási (beruházási, felújítási) kiadásokat feladatonként e rendelet 6. számú melléklete szerint állapítja meg. Az önkormányzat fejlesztési céljai, illetve kötelezettségvállalásai adósságot keletkeztető ügyleteket nem érintenek.

(5) A képviselő-testület az európai uniós támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit, kiadásait, valamint az önkormányzaton kívüli ilyen projektekhez történő hozzájárulásokat e rendelet 7. számú melléklete szerint állapítja meg, amelyek költségtáblái pályázat befogadását követően kerülnek meghatározásra.

Az önkormányzat és intézményei foglalkoztatottai létszáma

5.  § A képviselő-testület az önkormányzat éves létszám-előirányzatát összesen, ezen belül az igazgatási létszámot, közfoglalkoztatotti létszámot, valamint költségvetési szervenként e rendelet 8. számú melléklete szerint állapítja meg.

A bevételek és kiadások közötti egyensúly megteremtéséhez szükséges intézkedések, a hitelműveletekkel kapcsolatos hatáskörök

6.  § A képviselő-testület felhatalmazza az polgármestert a számlavezető bankkal a folyószámla hitelkeret megállapodásnak a bankszámla-szerződésben rögzített 2017. évi kondíciókkal történő aláírására, illetve amennyiben a likviditási helyzet indokolja a számlavezető banktól munkabér és más rövid lejáratú hitel felvételére.

A bevételi többlet kezelése

7.  § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület értékpapír vásárlás, illetve pénzintézeti lekötés útján hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 31.087.055 Ft-ig a képviselő-testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testület ülésén tájékoztatást ad.

(3) A (2) pontban meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő képviselő-testületén esetenként dönt.

(4) A költségvetési szerv a jóváhagyott bevételi előirányzatain felül többletbevételét az irányító szerv jóváhagyását követő előirányzat-módosítás után használhatja fel.

Általános és céltartalék

8.  § (1) A képviselő-testület az önkormányzat

- céltartalékát 0 Ft összegben
- általános tartalékát 836.591 Ft összegben állapítja meg.
(2) A cél- és általános tartalék célonkénti felhasználását a 9. számú melléklet tartalmazza.
(3) A képviselő-testület az általános tartalékkal való rendelkezés jogát az polgármesterre ruházza, aki a tartalékkal való rendelkezésről a legközelebbi képviselő-testületen köteles tájékoztatást adni.
Több éves kihatással járó feladatok

9.  § A képviselő-testület a többéves kihatással járó feladatokat:

- az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programoknál, projekteknél;
- felhalmozási támogatásból megvalósuló áthúzódó fejlesztéseknél;
- önkormányzati ingatlan beruházásnál, befektetéseknél
határoz meg költségvetési szervek szerinti bontásban.
Előirányzat-felhasználási ütemterv

10.  § Az önkormányzat intézményei kötelesek pénzellátási tervet készíteni és azt az irányító szerv részére a költségvetés elfogadását követő 15 napon belül benyújtani.

A 2017. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

11.  § (1) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti egyszeri átcsoportosítás jogát 500.000 Ft-ig a polgármesterre ruházza át.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntések a későbbi években a képviselő-testület által jóváhagyottnál nagyobb többletkiadással nem járhatnak.

(3) Az átruházott hatáskörben történt átcsoportosításokról az érdekeltek negyedévente, a negyedévet követő első képviselő-testületen kötelesek beszámolni. A költségvetési rendelet módosítására a polgármester ezzel egyidejűleg javaslatot tesz.

12.  § (1) Az önkormányzat költségvetési szervei éves költségvetésének végrehajtásáért, a gazdálkodás jogszerűségéért, a takarékosság érvényesítéséért, a bevételek növeléséért az alapfeladatok sérelme nélkül a költségvetési szerv vezetője a felelős.

(2) A költségvetési szerv éves költségvetését a megállapított önkormányzati támogatás és saját bevételei terhére úgy köteles megtervezni, hogy abból biztosított legyen az éves gazdálkodás, illetve kötelezően ellátandó feladatait maradéktalanul teljesíteni tudja.

(3) A költségvetési szervnél tervezett bevételek elmaradása nem vonja automatikusan maga után a költségvetési támogatás növekedését. A kiadási előirányzatok – amennyiben a tervezett bevételek nem folynak be – nem teljesíthetők.

(4) A költségvetési szervek számadási kötelezettséggel tartoznak a részükre juttatott céljellegű támogatás rendeltetésszerű felhasználására vonatkozóan.

(5) A költségvetési szervek kizárólag a képviselő-testület előzetes jóváhagyásával nyújthatnak be szakmai pályázatokat abban az esetben, ha a pályázattal megvalósuló feladat ellátása költségvetési többlettámogatást igényel.

(6) Az önkormányzat költségvetési szervei éven túli fejlesztési kötelezettséget csak a képviselő-testület jóváhagyásával vállalhatnak.

13.  § (1) Az év közben engedélyezett központi pótelőirányzatok felosztásáról - ha az érdemi döntést igényel - a képviselő-testület dönt az polgármester előterjesztésére a költségvetési rendelet egyidejű módosításával.

(2) Az (1) bekezdésben nem szereplő központi pótelőirányzatok felosztásáról, a költségvetési szervek saját hatáskörben kezdeményezett rendelet módosításáról a képviselő-testület a 11. § (3) bekezdésben foglalt módon dönt.

14.  § (1) Az önkormányzati költségvetési szervnél keletkezett maradvány felhasználását a képviselő-testület engedélyezi.

(2) A képviselő-testület gazdasági szükséghelyzetben a költségvetési szerv részére jóváhagyott maradvány felhasználását korlátozhatja. Gazdasági szükséghelyzetnek minősül különösen az, amikor az önkormányzatnál likviditási problémák merülnek fel.

A költségvetési szerv előirányzat-módosításának szabályai

15.  § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervek bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatók az előirányzat módosításával. Az előirányzatok megváltoztatása e költségvetési rendeletben meghatározottak szerint történik.

(2) A költségvetési szerv saját hatáskörű előirányzat módosítást csak abban az esetben hajthat végre, ha a személyi juttatások és/vagy a munkaadót terhelő járulék előirányzatból dologi kiadásokra csoportosít át. Az átcsoportosítást a képviselő-testület rendeletmódosításban hagyja jóvá.

(3) A költségvetési szervek a jóváhagyott bevételi előirányzataikon felüli többletbevételeiket a költségvetési rendeletbe történő átvezetése, annak módosítása után használhatják fel.

(4) A jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül az átcsoportosításról a költségvetési szerv vezetője saját hatáskörben dönt.

(5) A költségvetési szerv a saját hatáskörű előirányzat módosításokról az irányító szervét negyedévenként tájékoztatja.

Létszám- és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

16.  § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám- és bérgazdálkodási jogkörében eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám (álláshely)-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási, tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összességében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

(3) A költségvetési szerv csak abban az esetben fordulhat az irányító szervhez személyi juttatási pótelőirányzat kérelemmel, ha előirányzata, illetve maradványa nem biztosítja törvényben előírt kötelezettségei teljesítését.

(4) A költségvetési szervek normatív jutalmak és a K1103. Céljuttatás, projektprémium rovatai költségvetési kiadási előirányzatai terhére a költségvetési évben együttesen az egységes rovatrend K1101. Törvény szerinti illetmények, munkabérek rovat eredeti előirányzatának 12%-áig vállalható kötelezettség.

Támogatási szerződés

17.  § (1) Az 50 eFt-ot meghaladó összegű támogatások átadása előtt a támogatás címzettjével megállapodást kell kötni.

(2) A képviselő-testület a polgármester részére, átruházott hatáskörben 200 eFt-ot biztosít oktatási, kulturális, közművelődési, sport célú támogatásokra.

(3) Az éves belső ellenőrzési tervbe be kell építeni az önkormányzat költségvetéséből céljelleggel juttatott támogatások felhasználása elszámolásának ellenőrzését.

(4) Az elszámolási kötelezettséget nem teljesítő, illetve a támogatást nem célirányosan felhasználó szervezetek, személyek részére újabb támogatás 2 évig nem ítélhető meg.

18.  § A költségvetési szerv költségvetési támogatását a képviselő-testület a költségvetési szervek pénzellátási rendje szerint biztosítja. Az egyéb szervezetek részére nyújtott támogatások a megállapodásoknak megfelelően kerüljenek kiutalásra.

Szolgáltatási szerződés

19.  § Az önkormányzat által irányított költségvetési szervekben szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételének szabályai:

a) Az önkormányzat által felügyelt költségvetési szervnél, szakmai alapfeladat keretében szellemi tevékenység végzésére szolgáltatási szerződéssel, számla ellenében külső személy vagy szervezet az e pontban meghatározott feltételekkel vehető igénybe.

b) A szolgáltatási szerződést írásban kell megkötni.

c) A szerződéskötés feltétele, hogy

- a költségvetési szerv az adott feladat ellátáshoz megfelelő szakértelemmel rendelkező személyt nem foglalkoztat, vagy
- eseti, nem rendszeres jellegű feladat ellátása szükséges és a költségvetési szerven belül a feladat ellátásához megfelelő szakértelemmel rendelkező személy átmenetileg nem áll rendelkezésre.
d) Jogszabályban vagy a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatában meghatározott vezetői feladat ellátására szolgáltatási szerződés nem köthető.
e) A feladat ellátásának – a fenntartóval egyeztetett - részletes feltételeit, az ellátható feladatokat a költségvetési szerv szervezeti és működési szabályzatban határozza meg.
f) A szerződésnek tartalmaznia kell különösen:
- az ellátandó feladatot,
- a díjazás mértékét,
- részletes utalást arra, hogy a c) pontban írt feltétel mely körülményre tekintettel áll fenn,
- a szerződés időtartamát,
- szervezettel kötendő szerződés esetén azt, hogy a szervezet részéről személy szerint ki(k) köteles(ek) a feladat ellátására, valamint,
- a teljesítés igazolására felhatalmazott személy megnevezését.
Pótköltségvetés, költségvetés módosítása

20.  § (1) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 10 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén a költségvetési rendeletet módosítani kell.

(2) A költségvetés várható egyenlegének a költségvetés kiadási főösszegének 30 %-át meghaladó mértékű eltérése esetén pótköltségvetési rendeletet kell elfogadni. A pótköltségvetési rendeletnek újból meg kell állapítania a költségvetési rendeletnek az előirányzatok meghatározására vonatkozó rendelkezéseit.

Záró és egyéb rendelkezések

21.  § (1) A képviselő-testület az polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

(2) Ez a rendelet a kihirdetést követőn napon lép hatályba, de rendelkezéseit 2017. január 1-jétől kell alkalmazni.

jegyző polgármester
Kihirdetési záradék:
A rendelet kihirdetve: 2017. február 15.
jegyző