Kákics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2003. (VII. 21.) önkormányzati rendelete

a települési szilárd hulladékra vonatkozó helyi közszolgáltatásról

Hatályos: 2013. 04. 18- 2016. 07. 01

Kákics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2003. (VII. 21.) önkormányzati rendelete

a települési szilárd hulladékra vonatkozó helyi közszolgáltatásról

2013.04.18.

Kákics Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat) az Alaptörvény 32.cikk (1) bekezdés a.) pontja és (2) bekezdésében, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 19. pontjában biztosított feladatkörében eljárva, a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény (továbbiakban: Ht.) 35. §-ában és a 88. § (4) bekezdésében biztosított felhatalmazás alapján, a hulladékgazdálkodási tevékenységek nyilvántartásba vételéről, valamint hatósági engedélyezéséről szóló 439/2012. (XII.29.) Kormányrendeletben foglaltakra is tekintettel az alábbi rendeletet alkotja:

A Rendelet célja

A Rendelet célja, hogy Kákics község közigazgatási területén a köztisztaságot fenntartsa, a települési szilárd hulladék összegyűjtésére és elszállítására vonatkozó közszolgáltatást, annak kötelező igénybevételét biztosítsa és szabályozza az ezekkel kapcsolatos feladatokat, jogokat és kötelezettségeket, továbbá tilalmakat.

Általános rendelkezések

1.  § (1) A Rendelet (továbbiakban: „R”) hatálya Kákics község közigazgatási területére terjed ki: (a R területi hatálya).

(2) A R hatálya az ingatlan tulajdonosára, birtokosára, vagy használójára (a továbbiakban: tulajdonos), továbbá a hulladék összegyűjtésére, elszállítására és elhelyezésére irányuló közszolgáltatást ellátó (a továbbiakban: közszolgáltató) szervezetre terjed ki (a R. személyi hatálya).

A települési szilárd hulladékra vonatkozó közszolgáltatás

2.  § (1) A település szilárd hulladékkal kapcsolatos komplex helyi közszolgáltatás: a települési szilárd hulladék rendszeres gyűjtésére, elszállítására, ártalommentes elhelyezésére irányuló közszolgáltatás.

(2) A Képviselő-testület feladata különösen:

a) a komplex helyi közszolgáltatás körébe tartozó települési szilárd hulladék rendszeres összegyűjtésének, elszállításának és ártalmatlanításának megszervezése,

b)

(3) A Képviselő-testület a települési szilárd hulladékkal kapcsolatos feladatainak megvalósítása során a hulladékok hasznosításának, újrafelhasználásának és az ártalmatlanítandó hulladék mennyiségének csökkentése érdekében támogatja a szelektív hulladékgyűjtés széles körű elterjesztését.

A közszolgáltatás ellátásának rendje és módja

3.  § (1) A Képviselő-testület a szilárd hulladékkal kapcsolatos közszolgáltatás ellátásával a Duna-Dráva Menti Hulladékgazdálkodási Kft., Szigetvár (továbbiakban: szolgáltató) bízza meg.

(2) A közszolgáltatás ellátása rendjének általános szabályaiként a következőket kell érvényesíteni:

a.) A települési szilárd hulladék gyűjtése, tárolása során olyan gondossággal kell eljárni, hogy a hulladék sem az ingatlanon, sem a közterületen, sem a szállító járműbe való ürítéskor ne szóródjon szét, ne porozzon, és egyéb módon környezetterhelést ne idézzen elő.
b.) A települési szilárd hulladék gyűjtése a keletkező hulladékmennyiség és a gyűjtés gyakorisága alapján, szabványos 110 l űrtartalmú fedeles hulladékgyűjtő edényben történhet. Többlethulladék esetén kizárólag a közszolgáltatótól vásárolt, matricás jelzéssel ellátott műanyagzsákban helyezhető el a hulladék.
(3) A nagyobb méretű berendezési tárgy (lom) szervezett összegyűjtéséről és elszállításáról (lomtalanítás) évente egy alkalommal a szolgáltató térítésmentesen gondoskodik.
(4) A lomtalanítás időpontjáról, valamint területi felosztásáról a szolgáltató 3 héttel az akció előtt az önkormányzat útján értesíti a lakosságot.

A szolgáltató feladatai

4.  § (1) A szolgáltató a rendelet hatálya alá tartozó ingatlanon keletkezett települési szilárd hulladékot köteles rendszeresen elszállítani a kijelölt sellyei hulladéklerakó telepre, illetve annak ártalmatlanításáról más, a szakmai és környezetvédelmi szabályokat megtartó módon gondoskodni.

(2) A szolgáltató köteles a tároló edények kiürítését szakszerűen, az elvárható gondossággal elvégezni.

(3) A tárolóedényben okozott károkat a szolgáltató térítésmentesen köteles kijavítani, amennyiben a meghibásodás nek felróható okból következik be. A szolgáltatónak az ebből eredő karbantartási munkák, valamint a javítás időtartamára másik szemétgyűjtő edényt kell biztosítania. Amennyiben a meghibásodás nem róható fel a szolgáltatónak, a használhatatlanná vált tárolóedények javítása, pótlása, illetve cseréje a használót terheli.

(4) A szolgáltató a rendelet hatálya alá nem tartozó hulladék elszállítását megtagadhatja.

(5) A komplex helyi közszolgáltatás körében a szolgáltató és a tulajdonos közötti jogviszonyt a közszolgáltatás igénybevételének ténye hozza létre.

(6) Az (5) bekezdésben meghatározott jogviszony kezdő időpontja az a nap, amelyen a szolgáltató a komplex helyi közszolgáltatás teljesítésének megkezdéséről és lényeges feltételeiről a tulajdonost írásban értesítette, illetve felhívás közzététele útján tájékoztatta.

(7) A szolgáltató a közszolgáltatással összefüggő tevékenységét mindenkor a vonatkozó jogszabályi előírásokban foglalt műszaki, közegészségügyi és egyéb feltételeknek megfelelően köteles ellátni.

(8) A szolgáltató köteles a tevékenységéről a képviselő-testületnek évente beszámolni.

Az igénybevevő kötelességei

5.  § (1) A tulajdonos köteles a háztartásában keletkezett hulladékot az e célra alkalmas szabvány tárolóedényben, vagy matricás műanyagzsákban összegyűjteni, a tárolóedényt a szolgáltató által megállapított napon, az ingatlan elé elhelyezni olyan módon, hogy az a közúti és gyalogos forgalmat ne akadályozza, valamint a szemét elszállítását követően a tárolóedényt a közterületről haladéktalanul elszállítani.

(2) A tulajdonos köteles a szolgáltatást igénybe venni, ezen túlmenően a szemét elszállításáról és a kijelölt, görcsönyi vagy szigetvári szeméttelepen történő elhelyezéséről saját maga is gondoskodhat. Ez esetben a hulladék elhelyezésének díja 2012. június 1. napjától a 2012. évre 17.793,- Ft + ÁFA/tonna.

(3) A szemétgyűjtő edények tisztántartásáról a tulajdonos köteles gondoskodni.

A szolgáltatásra vonatkozó szerződés

6.  § (1) Az önkormányzat a szolgáltatóval szerződést köt a hulladékszállításra. A szerződésnek a Polgári törvénykönyvben szabályozott feltételeken és felek kölcsönös tájékoztatási kötelezettségén túl tartalmaznia kell:

a.) a szolgáltatás tartalmát, a szolgáltatással ellátott terület határait,
b.) a szolgáltató szolgáltatási kötelezettségeit,
c.) az önkormányzatnak a szolgáltatás megszervezésével és fenntartásával kapcsolatos kötelezettségeit,
d.) a szolgáltatás díját,
e.) a díj beszedésének módját, az ezzel kapcsolatos adatszolgáltatási kötelezettséget,
f.) a díjhátralék esetén a szolgáltatót megillető jogokat, illetve az önkormányzat feladatait.
(2) A szolgáltatónak az önkormányzattal kötött szerződésében meg kell jelölni a teljesítés helyét, idejét, módját valamint a fizetendő díjat is, az erre vonatkozó miniszteri rendeletben meghatározottak figyelembevételével.
(3) A nem lakás céljára szolgáló helyiség, közület, intézmény esetében a szolgáltató a szemétszállítást külön megállapodás alapján végzi.

A közszolgáltatás díja

7.  § (1) A szemétszállítási szolgáltatásért az igénybevevők szolgáltatási díj fizetésére kötelesek, melynek megfizetését az önkormányzat kötelesek. Magánszemélyek tulajdonában álló lakások esetében a tulajdonos mentes a díj fizetése alól, mentes továbbá a magánszemély tulajdonában lévő lakás bérlője.

A díj fizetését az önkormányzat 2003. évben a lakosságtól átvállalja, és a szolgáltatóval kötött szerződés alapján a szolgáltató által megküldött számla alapján fizeti a közszolgáltatás díját.
(2) A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díjat a Ht. 47. § (4) bekezdése értelmében – a Ht.46. §-47. §-aiban foglaltaknak megfelelően – a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapításáért felelős miniszter évente, rendeletben állapítja meg.
(3)
(4)
(5)

8.  § (1) Amennyiben az ingatlan tulajdonosi, vagy használati viszonyaiban változás következik be, úgy az új tulajdonos, vagy használó a korábbi tulajdonossal egyetemlegesen köteles a változás tényét 15 napon belül írásban bejelenteni a szolgáltatónak. A változás bejelentésével egyidejűleg az új tulajdonos, illetve használó és a szoláltató között a közszolgáltatási szerződés létrejön.

(2) Ennek a bejelentésnek a megtételéig a közszolgáltatási díjat a korábbi tulajdonosnak kell megfizetni.

9.  § (1) A tulajdonos megtagadhatja a díj megfizetését abban az esetben, ha a szolgáltató közszolgáltatási kötelezettségének nem tesz eleget.

(2) Nem tagadható meg a díj fizetése az (1) bekezdés szerint, ha a szolgáltatót a közszolgáltatás nyújtásában az időjárás vagy más elháríthatatlan ok akadályozta és a szolgáltató az akadály elhárulását követően a lehetős legrövidebb időn belül pótolta a mulasztását.

10.  § A tulajdonost, illetve használót a szolgáltató vagy megbízottja a késedelembe eséstől számított 30 napon belül írásban szólítja fel díjfizetési kötelezettségének teljesítésére.

Záró és vegyes rendelkezések

11.  § (1) A rendeletben foglaltak betartását a Polgármesteri Hivatal Építési és Városüzemeltetési Osztálya ellenőrzi.

(2) A jelen rendeletben foglaltak megszegése „kötelező szemétszállítás igénybevételének elmulasztása” szabálysértésnek minősül, amely 10.000,- Ft-ig terjedő pénzbírsággal sújtható.

(3) A szabálysértési eljárás lefolytatása a sellyei Polgármesteri Hivatal hatáskörébe tartozik.

(4) Jelen rendelet kihirdetése napján lép életbe, ezzel egyidejűleg a 9/2002.(XII.17.) számú rendelet hatályát veszti.