Kákics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019(X.29.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 14/2013.(XII.17.) rendelete módosításáról

Hatályos: 2019. 10. 30- 2019. 10. 30

Kákics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2019(X.29.) önkormányzati rendelete

Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 14/2013.(XII.17.) rendelete módosításáról1

2019.10.30.

Kákics község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 143.(4) bek. a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva szervezeti és működési szabályairól (a továbbiakban: SZMSZ) szóló 13/2013.(XII.17.) rendelete (továbbiakban Rendelet) módosítására a következőket rendeli el:

1. § A Rendelet 7. § (3) bekezdése a/ pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(3) A képviselő-testület ülésének előkészítésére készített írásbeli – nem tájékoztató jellegű – előterjesztésnek tartalmaznia kell

a./ az első rész:
aa/ bevezető rész:
- a napirendi pont számát
- a tárgy pontos meghatározását
- az előterjesztő megjelölését
- az előterjesztés készítőjét
- annak megjelölését, hogy az előterjesztésnek van-e költségvetési vonzata
- annak meghatározását, hogy fedezet éves költségvetésben biztosított / költségvetés módosításával biztosított / nem biztosított, valamint a pénzügyi vezető vagy pénzügyi előadó aláírását
- jegyző vagy megbízottja nyilatkozatát és aláírását arról, hogy az előterjesztés a jogszabályi feltételeknek megfelel-e
- a döntési forma (rendelet/határozat- normatív, hatósági, egyéb) és döntéshez szükséges többség (egyszerű/minősített) megjelölését
- a döntéshozatal módja (nyílt ülésen, kötelezően zárt ülésen, zárt ülés tartható) megjelölését
- amennyiben az előterjesztés véleményezésre jogosultak nyilatkozatának bekérése után tárgyalható, annak feltüntetését, hogy véleményezésre ki kapta meg.
ab/ az előzmények ismertetése:
- annak áttekintését, hogy a témakör szerepelt-e már korábban is napirenden, s ha igen, milyen döntés született,
- a döntés indokainak áttekintését
- a döntés jogszabályi hátterének ismertetését
- amennyiben releváns, a véleményezésre jogosultak, szakértők, kérelmezők nyilatkozatát

2. § (1) A Rendelet 12. § (1) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

(1) Az ülés kezdetén a polgármester megállapítja a határozatképességet, javaslatot tesz a napirendre melyről a képviselő-testület –a (3) bekezdésben foglaltak kivételével – vita nélkül, jegyzőkönyvben történő rögzítéssel, alakszerű határozat nélkül dönt.

(2) A Rendelet 12. § (2) bekezdése az alábbiak szerint módosul:

A polgármester ezt követően önálló napirendi pont keretében tájékoztatást ad a két ülés között végzett tevékenységről, a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról és az átruházott hatáskörben hozott határozatairól, majd a jegyző –vagy az ülésen résztvevő megbízottja- önálló napirendi pontban beszámol a két ülés között, átruházott hatáskörben hozott támogatásokról.

3. § A Rendelet 17. § (2) bekezdése a következő, új (2a) és (2b) bekezdéssel egészül ki:

(2a) Az (1) bekezdésben foglaltakat nem kell alkalmazni, ha a képviselő-testület döntéshozatala saját tagjának választására, kinevezésére, megbízására vagy delegálására irányul.

(2b) A személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén bármely képviselő kérheti, hogy az Ügyrendi bizottság vizsgálja meg a bejelentés elmaradásával hozott döntést és tegyen javaslatot a jogkövetkezmények alkalmazására, melyek lehetnek:

1. a még végre nem hajtott döntés újratárgyalása és a szavazás megismétlése

2. első alkalommal mulasztó képviselő esetén szóbeli figyelmeztetés

3. a Rendelet 27. § (2) bekezdésének alkalmazásával a tiszteletdíj 6 hónapra történő megvonása.

4. § A Rendelet 18. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(7) A titkos szavazást az Ügyrendi bizottság bonyolítja le.

(8) Az Ügyrendi bizottság elnöke kiosztja a képviselő-testület bélyegzőjével hitelesített szavazólapokat. Szavazni a szavazólapon feltüntetett „igen”, „nem” vagy „tartózkodás” melletti körbe elhelyezett „x” vagy „+” jelöléssel kell. Szavazás után a szavazólapokat valamennyi képviselő az erre a célra kihelyezett urnába helyezi. A bizottság megszámlálja a szavazatokat, az eredményt a bizottság elnöke ismerteti.

(9) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját,

b) a lebonyolítást végző bizottsági tagok nevét és tisztségét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket és

d) a szavazás eredményét.

5. § A Rendelet 19. § (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(9) A rendelet helyben szokásos (8) bekezdésben írt kihirdetése mellett a képviselő-testület rendeleteit közzé teszi Kákics Polgármesteri Hivatal hirdetőtábláján is. Egyéb közzétételi mód a plakát, szórólap formában történő megjelentetés.

6. § (1) A Rendelet 20. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(2) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvének elkészítéséről a jegyző gondoskodik, azt a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles a Baranya Megyei Kormányhivatal részére megküldeni kormányrendeletben meghatározott elektronikus felületre történő feltöltéssel.

(3) A Rendelet 20. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(4) A tanácskozás - jegyzőkönyv mellett – a jelenlévők beleegyezésével hangszalagon és videofelvételen is rögzíthető, melynek őrzéséről a jegyző gondoskodik és dönt eseti felhasználásáról, kiadásáról a polgármester értesítésével egyidejűleg.

7. § A Rendelet 23. § -a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

A L A K U L Ó Ü L É S.

(1) Az alakuló ülést a választás eredményének jogerőssé válását követő 15 napon belül a polgármester hívja össze és azt vezeti. Az alakuló ülésen a helyi választási bizottság elnöke ismerteti a választások eredményét, majd a képviselők esküt tesznek és aláírják esküokmányukat.
(2) A képviselők eskütételét követően a polgármester leteszi az esküt a képviselő-testület előtt, erről esküokmányt ír alá. A képviselő-testület dönt a polgármester tiszteletdíjáról és költségtérítéséről. Az alakuló ülés további napirendi pontjairól a polgármester előterjesztése alapján a képviselő-testület dönt. A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen a Mötv. szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja SZMSZ-ét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottság tagjait, az alpolgármestert, dönt tiszteletdíjukról.

8. § A Rendelet 24. § -a helyébe az alábbi rendelkezés lép:

24. §

E G Y Ü T T E S K É P V I S E L Ő - T E S T Ü L E T I Ü L É S

(1) A Sellyei Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó bármely önkormányzat polgármestere kezdeményezésére együttes képviselő-testületi ülést kell össze hívni, melynek működésével (különösen összehívás, előkészítés, ülés vezetése) kapcsolatos feladatokat a sellyei polgármester látja el.
(2) Az (1) bekezdéstől eltérően a polgármester –amennyiben a napirend nem érinti a közös hivatalhoz tartozó összes önkormányzatot- csak az érintett önkormányzatok együttes testületi ülésének összehívását is kezdeményezheti, ez esetben ellátja az ülés vezetésével, előkészítésével kapcsolatos feladatokat.
(3) A képviselő-testületek testületenként külön-külön hoznak határozatot.

9. § (1) A Rendelet 28. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

(2) A képviselő-testület a Rendelet 29. § (1) bekezdésében meghatározott állandó bizottságot választ és ideiglenes bizottságot választhat. A település polgármestere, alpolgármestere nem lehet bizottság elnöke vagy tagja. Az ideiglenes bizottságba nem önkormányzati képviselő tag is választható, de elnökét és tagjainak több mint felét az önkormányzati képviselők közül kell választani.

10 .§.

1. A Rendelet 29. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
A képviselő-testület által létrehozott állandó bizottság: Ügyrendi Bizottság, tagjainak száma 3 fő. A Bizottságban csak a képviselő-testületi tagok vesznek részt. A Bizottság tagjainak nevét az 1. számú függelék tartalmazza.
1. A Rendelet 29. § (3) bekezdése hatályát veszti.

11. § (1) A Rendelet 33. § (1)-(5) bekezdéseinek helyébe az alábbi rendelkezések lépnek:

Alpolgármester

33. §

1. Kákics község Képviselő-testülete a polgármester javaslatára, titkos szavazással megbízatásának időtartamára két társadalmi megbízatású alpolgármestert választ: egy képviselő-testületi tagot valamint egy nem önkormányzati képviselőt (továbbiakban külsős alpolgármester). A külsős alpolgármester nem tagja a képviselő-testületnek, a polgármestert a képviselő-testület elnökeként nem helyettesítheti, de ülésein tanácskozási joggal részt vehet.
2. Az alpolgármesterek a polgármester irányításával, az általa meghatározott munkamegosztás szerint látják el feladataikat. A helyettesítés rendjét, az egyes alpolgármesterek által ellátott feladatokat a polgármester határozza meg.
(3) Az alpolgármestereknek a polgármester által meghatározott feladatköre az alábbi:
a) a testületi ülések működési feltételeinek megteremtésében való részvétel,
b) képviselők és a bizottsági tagok munkájának segítése,
c) közreműködés a testületi döntések tervezeteinek elkészítésében,
d) közreműködés a döntések végrehajtásának megszervezésében, ellenőrzésében,
e) együttműködés társadalmi szervezetekkel, különösen a helyi lakosság önszerveződő közösségeivel,
f) kapcsolattartás a nemzetiségi önkormányzattal.
(4) Az alpolgármester részére a képviselő-testület a 2011.évi CLXXXIX. törvény által meghatározott keretek közt tiszteletdíjat és költségátalányt állapíthat meg.
(5) A képviselő-testületi tag alpolgármester fogadóórája: minden héten hétfőn 9-12 óráig, helye: Kákics Polgármesteri Hivatal, a külsős alpolgármester fogadóórája: minden héten kedden 9-12 óráig, helye: Kákics Polgármesteri Hivatal.

12. § A Rendelet az alábbi új 45. §-szal egészül ki:

45. § Az önkormányzat pénzügyi gazdálkodását és az azzal kapcsolatos kapcsolatos számviteli, könyvelési, nyilvántartási, iratkezelési feladatokat a Sellyei közös Önkormányzati Hivatal Pénzügyi Osztálya végzi.

13. § A Rendelet 46. § (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(1) A képviselő-testület saját gazdálkodása pénzügyi ellenőrzéséről az alábbiak szerint gondoskodik:

a./ belső ellenőrzéssel, megfelelő képesítésű ellenőr útján (a belső ellenőr által készített éves ellenőrzési terv alapján végzett vizsgálatokkal;
b./ esetenként külső szakértő bevonásával.

14. § A Rendelet 48. § bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

48. § A helyi népszavazást a kákicsi választópolgárok 20 %-a valamint a népszavazás kezdeményezéséről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a népszavazási eljárásról 2013. évi CCXXXVIII. törvény 34. § (1) bek. a) és b) pontja szerintiek kezdeményezhetnek.

15. § (1) A Rendelet 52/A. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

(2) Amennyiben a nemzetiségi önkormányzat képviselő-testülete kezdeményezi, a képviselő-testület az ügyrendi bizottságot bízza meg a nemzetiségek ügyeivel történő foglalkozásra.

(3) A Rendelet 52/A. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép

(4) A képviselő-testület elősegíti a nemzetiségi önkormányzattörvényben biztosított

(pl. kezdeményezési- vagy egyetértési) jogainak jogszerű gyakorlását.

16. § (1) A Rendelet 52/B. § (1) bekezdés c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

1. A Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testületi ülésein, közmeghallgatásán a jegyző, vagy megbízásából az aljegyző, nemzetiségi referens vagy kirendeltség vezető, továbbá amennyiben a valamely napirendi pont indokolja, a Sellyei Közös Önkormányzati Hivatal témafelelősei vesznek részt. A jegyző az aljegyző, nemzetiségi referens vagy a kirendeltség vezető útján látja el a nemzetiségi önkormányzat törvényességi felügyeletét, ennek keretében megbízottak jelzik, amennyiben törvénysértést észlelnek a nemzetiségi önkormányzat testületi ülésein.

(2) A Rendelet 52/B. § (1) bekezdés d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

1. A nemzetiségek jogairól szóló 2011. évi CLXXIX. törvény (továbbiakban: Nektv.) 95. § (3) bekezdésében foglalt kötelezettség alapján a nemzetiségi önkormányzat elnöke a képviselő-testületi ülésről készült, aláírt jegyzőkönyvet a közös hivatal leírói részére megküldi, így gondoskodik - a kormányrendeletben meghatározott elektronikus felületre történő feltöltéssel- a Kormányhivatal részére való továbbításról.

17. § .

1. Az 1. számú függelék a 2019. október 13-i helyhatósági választáson megválasztott polgármester és képviselők adataival módosul, továbbá kiegészül az alpolgármesterek, valamint az Ügyrendi bizottság elnökének és tagjainak felsorolásával, így a függelék címe az alábbiak szerint módosul: „1. számú függelék: A képviselő-testület tagjainak, alpolgármestereknek valamint az Ügyrendi bizottság tagjainak felsorolása”

18. §

1. Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, kihirdetéséről a Jegyző gondoskodik.
2. A képviselő-testület elrendeli a Rendelet 14/2013.(XII.17.) számú rendelettel történő egységes szerkezetbe foglalását és közzétételét.
1

A rendelet a 2010. évi CXXX. törvény 12/B. §-a alapján hatályát vesztette 2019. október 31. napjával.