Kákics Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2021. (IX. 22.) önkormányzati rendeletének indokolása

a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Hatályos: 2021. 09. 23

a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Általános indokolás

A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdésének 8., 8.a. pontjában meghatározott feladatkörben eljárva, és a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi. III. törvény 25. § és a 26. §-ban foglaltak szerint a képviselő-testület saját hatáskörében szabályozhatja – a törvényben meghatározott feltételek figyelembevételével – a szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások megállapításának feltételeit és további pénzbeli támogatásokat állapíthat meg. Rendeletében szabályozza a kötelezően biztosítandó alapszolgáltatások helyi szabályait. Kákics Község Önkormányzata 2015-ben fogadta el a települési támogatásokról szóló önkormányzati rendeletét, melyet eddig több alaklommal alkalommal módosított. A képviselő-testület a rendelet felülvizsgálatát követően az eddigi módosításokat is figyelembe véve új rendelet megalkotásáról döntött.

Részletes indokolás

Az 1. §-hoz

A rendelet bevezetésének célját rögzíti.

A 2. §-hoz

A rendelet területi és személyi hatályát tartalmazza.

A 3–5. §-hoz

Eljárási rendelkezéseket, hatáskör gyakorlóját, jövedelem igazolás, támogatás kifizetésének szabályait, vagyonnyilatkozat-tétel feltételeit szabályozza.

A 6. §-hoz és a 7. §-hoz

Hatásköri szabályokat tartalmaz, külön rögzítve a képviselő-testület, polgármester, jegyző hatáskörébe utalt ellátások fajtát, megbontva pénzbeli és természetbeni ellátásra

A 8–29. §-hoz

A szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások helyi szabályait tartalmazza , nevesítve az egyes ellátásokat, valamint az igénybevétel feltételeit. Az egyes települési támogatások fajtáin a testület nem változtatott.

A támogatások vonatkozásában közös jellemző, hogy az előterjesztésben bemutatott inflációs hatás miatt a – a 2008.évtől változatlan nyugdíjminimum és az azóta több, mint kétszeresével emelkedő minimálbér és átlagkeresetre tekintettel – az önkormányzat a támogatások jelenértékének további zuhanását kívánta megakadályozni a jogosultsági határok és a támogatási összegek emelésével.

Különösen érezhető a temetési támogatás összegénél a támogatás jelenértékének inflálódása, hiszen a legolcsóbb temetési költség is 200.e.Ft., és sajnálatos a halálesetek során egyre többször tapasztaljuk, hogy a családok nem képesek az eltemettetés költségeit viselni, a köztemetések száma jelentősen megemelkedett.

A 30–33. §-hoz

szociális rászorultságtól függő természetbeni ellátások helyi szabályait tartalmazza .A hivatkozott rendelkezések részletesen szabályozzák a juttatás feltételeit és a támogatás összegét.

A 34–39. §-hoz

A szociális szolgáltatások rendszerét határozza meg, nevesítve az egyes szolgáltatásokat és azok igénybevételének feltételeit.

A 40–44. §-hoz

A személyes gondoskodás nyújtó szolgáltatásokat határozza meg, melyek közül a családsegítés a Sellyei Család és Gyermekvédelmi Központ lát el, míg az óvodai nevelést a társulásban fenntartott Ormánsági Tücsök Óvoda, Bölcsőde és Konyha látja el.

A 45. §-hoz és a 46. §-hoz

A hatályba léptető és a hatályon kívül helyező, valamint záró rendelkezéseket tartalmaz.