Marócsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2014. (II. 17.) önkormányzati rendelete

Önkormányzatának 2014.évi költség-vetéséről

Hatályos: 2014. 02. 17- 2015. 04. 27

Marócsa Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2014. (II. 17.) önkormányzati rendelete

Önkormányzatának 2014.évi költség-vetéséről

2014.02.17.

Marócsa Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében , az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjaiban meghatározott feladatkörében eljárva Marócsa Község Önkormányzatának 20 1 4. évi költségvetéséről és annak végrehajtására vonatkozó szabályokról az alábbiakat rendeli el:

A rendelet hatálya

(1) A rendelet hatálya Képviselő-testületre és annak szerveire terjed ki.

2. §

.

A költségvetés bevételeinek és kiadásainak főösszege, költségvetési egyenleg A költségvetés bevételi és kiadási főösszegei
(1) A képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését:
16.256. EFt. Költségvetési bevétellel
21.479. EFt. Költségvetési kiadással
5.214. EFt. Költségvetési hiánnyal
Ebből:
5.214. EFt. működési
0. EFt.felhaImozási
Hiány finanszírozása:
5.214. EFt. belső finanszírozás pénzmaradványból
MINDÖSSZESEN
21.479. EFt. ÖSSZES BEVÉTELLEL
21.479. EFt. ÖSSZES KIADÁSSAL
0 EFt. KÖLTSÉGVETÉSI EGYENLEGGEL
állapítja meg .
(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési
kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási be
vételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a képviselő
testület.
(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül köte-
lező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.
(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.
(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának teljes körű felhasználását rendeli el.
(6) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a 10 millió forintot meghaladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet megkötésére a Kormány hozzájárulása szükséges. A 10 millió forintot meg nem haladó fejlesztési célú adósságot keletkeztető ügylet esetében a hiány külső finanszírozása fejlesztési hitelből /vagy/ az előző év(ek) költségvetési maradványának., vállalkozási maradványának igénybevételével történik.

3. §

A költségvetés részletezése

A Képviselő-testület az önkormányzat 2014. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
(1) Az Önkormányzat adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló
kötelezettségeit a 3. melléklet részletezi.
(2) Az Önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből
származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 4. melléklet tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat 2014. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait az 5. melléklet rész
letezi.
(4) Az Önkormányzat költségvetésében szereplő beruházások kiadásainak beruházásonként!
részletezését a 6. melléklet szerint határozza meg.
(5) Az önkormányzat költségvetésében szereplő felújítások kiadásait felújításonként a 7.
melléklet szerint részletezi.
(6) Az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormány
zaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 8. melléklet szerint hagyja jó
vá.
(7) A Képviselő-testület a több éves kihatással járó döntések számszerűsített hatásait éves
bontásban , összesített célok szerint a 9. melléklet szerint hagyja jóvá.
(8) A Képviselő-testület a közvetett támogatásokat, azok jellege, mértéke, összege, illetőleg
kedvezményezettje szerinti részletezettséggel a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.
(9) A képviselő-testület az önkormányzat előirányzat-felhasználási tervét a 11. melléklet sze-
rint hagyj a jóvá.
(10) A képviselő-testület a 2014.évben céljelleggel juttatott támogatásokat a 12. melléklet
szerint hagyja jóvá.

4. §

.

Általános és céltartalékok

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat általános működési tartalékát 299. E.Ft összegben
állapítja meg.
(2) A Képviselő-testület az általános tartalék felhasználásáról történő döntést a polgármester
hatáskörébe ruházza át.
(3) A (2) bekezdésben foglaltak alapján hozott döntésekről a Rendelet módosításával egyidejűleg a képviselő-testületnek be kell számolni.

5. §

Költségvetési létszámkeret

(1) A Képviselő-testület az önkormányzat összesített létszámkeretét 13 főben állapítja meg az alábbiak szerint:
- az önkormányzati szakfeladat l fő
- Falugondnoki szolgálat: l ő
- Közfoglalkoztatottak foglalkoztatás: 11 fő
(3) A költségvetési szerveknél létszámnövekedést csak a képviselő-testület engedélyezhet. Az átmenetileg betöltetlen álláshelyekre jutó személyi juttatások előirányzatával úgy kell gazdálkodni, hogy az álláshely az év bármely időpontjában betölthető legyen.

6. §

A költségvetés végrehajtásának szabályai

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel
kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás
szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell
kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a
polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(5) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a Képviselő
testület gyakorolja.

5. §

Az előirányzatok módosítása

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.
(2) A képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát min-
den esetben fenntartja magának.
(3) A képviselő-testület a (2) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat
átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de leg
később az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését
követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet
módosítását.
(4) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.
(5) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi érintett köteles betartani. Az előirányzat túllépés fegyelmi felelősséget von maga után.

6. § A gazdálkodás szabályai

(1) A Képviselő-testület a köztartozásmentes, átlátható társadalmi önszerveződések, civil közösségek részére pénzbeli támogatást nyújthat. Az önkormányzat költségvetéséből támogatott szervezetek legkésőbb a költségvetési évet követő év március 31-ig kötelesek -megállapodásban foglaltak szerint - a részükre céljelleggel juttatott összegek rendeltetésszerű felhasználásáról elszámolni. A közös önkormányzati hivatal pedig ellenőrizni köteles, hogy a felhasználás a célnak megfelelőn és jogszerűen történt-e. A szervezetek a költségvetési rendeletben meghatározott előirányzatot nem léphetik túl és az önkormányzati támogatásokat csak a támogatói megállapodásban, üzleti tervben rögzített feladatokra használhatják fel visszafizetési kötelezettség terhe mellett.

(2) A költségvetés folyamatos ellenőrzését, felügyeletét a Képviselő-testület a féléves, háromnegyedéves és éves beszámoló keretében a rendelkezésre álló központi és intézményi adatok alapján végzi.

(3) Az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető elemi csapás, illetőleg követ-

kezményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) a polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti intézkedést hozhat, amelyről a képviselőtestület legközelebbi ülésén be kell számolnia.
(4) A (3) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcso-
portosítást hajthat végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat is teljesíthet.
(5) Az önkormányzat az államháztartás pénzeszközei felhasználásáról, az államháztartáshoz
tartozó vagyonnal történő gazdálkodással összefüggő nettó 5 millió Ft-ot elérő vagy azt
meghaladó mértékű - árubeszerzésre, építési beruházására, szolgáltatás megrendelésre,
vagyon-értékesítésre, vagyonhasznosításra, vagyon vagy vagyoni értékű jog átadására,
valamint koncesszióba adásra vonatkozó szerződések megnevezését (típusát), tárgyát, a
szerződő felek nevét, szerződés értékét, a határozott időre kötött szerződés tartalmát va-
lamint az említett adatok változásaira vonatkozó adatokat közzé teszi a helyben szokásos
módon a szerződés kötést követő 60 napon belül.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

(1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében
valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkor
mányzat esetében a jegyző felelős.
(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról, megfelelő működtetésről és a függet
lenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. § Záró és vegyes rendelkezések

(l Jelen rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban a 2014. költségvetési évre, 2014. január 01-től alkalmazni kell.
(3) A rendelet kihirdetéséről a jegyző gondoskodik.